Kroppens GPS

"Snubben" skrev "Vill man lära sig mer om sin egen känsla så krävs det mycket självanalys och självmedvetenhet på gott och ont"

Absolut! Jag håller med dej. Det är en viktig del i tracking, självutveckling och självkännedom. Som du ser i min logo så finns ett par nakna fötter på en "yin yang symbol. Med det vill jag betona att trackingfilosofins mål är mänsklig balans och insikt. Den nakna foten ska belysa om vår utsatthet som människa.

Snubben skrev också "Mao så finns det mycket att hämta i den vetenskapliga literaturen. Det är många som varit intresserad av detta ämne. Tracking skiljer sig inte från andra områden som handlar om att se mönster och sätta det i ett kontext". Jag ser det så också. Det är inte så konstigt. Alla detaljer, spår skapar helhet och mening. Konsten är att se och förstå det. Det är som bokstäverna skapar ord, meningar och kapitel. KEEP IT SIMPLE
 
Re: VAr börjar du spåra?

TrackerTeam; sa:
Jag börjar med frågorna! Det mest grundläggande i tracking är frågorna för de söker svar. Det skapar en helhet och fokus. Det ger dej en insikt om vad du ska söka efter och förstå hur människan tänker, känner, attraheras av, undviker, bär med sig, osv.

Frågorna hjälper dej även att utesluta platser, föremål och spår.

MSO är högs kompatibel med tracking.

OK, jag vidhåller min misstanke om svampkonsumtion.
Lycka till i spåret!
 
TrackerTeam; sa:
Nej, hehe, man behöver inte vara Indian för att spåra. Nej inte heller behöver man vara Japan för att träna karate. osv. Vi är alla männskor, skärpning. Lite låg nivå ibland på diskussionerna.
Du berör inte med ett ord att du missat ett spår när du skrev ditt "utvecklingsarbete på Lärarhögskolan 2006-01-30." där du säger att "spårning är fortfarande näst intill obefintlig i Sverige och speciellt inom polisen, har jag arbetat hårt för att göra det till en seriös vetenskap."

Några raka frågor:

1. Hur kunde du missa att polisen börjat sitt utvecklingsarbete med MSO (Djervs påstående)redan 1998
2. På vilket sätt arbetar du att göra detta till en seriös vetenskap.
3. Hur många spårinigskurser har du gått?
4. Vem har hållit dessa kurser?
5. Var?
6. Hur många år har du spårat?

Detta är bara frågor som du kommer att få som när du skall sälja dina kurser på nätet. Att du tycker att nivån är låg i denna tråd beror nog på att inläggen inte faller dig på läppen. Men det är du som har stuckit ut hakan genom att puscha för ditt eget företag med bara moccasiner på fötterna. Om ens det, i yang / ying loggan är du ju barfota.

Betrakta bara detta som en grottkvarn som mal dina ambitioner att marknadsföra ditt förtetag. Du har inte lyckats övertyga så många här, i alla falla inte mig som har åsikter om allt och skiter i det mesta.

Skall du lyckas så ta bort indiansidan - den ger ett intryck av att du vill vara något du inte är - och tona ner allt som betraktas som flum och svampintag. Berätta mer om hur man spårar, objektiva fakta och ge besökara gratis information på din webbsida. Gör så här när du spårar, några övningar som lockar till att man vill veta mer. Sedan kan du fixa en snyggare webbplats som associerar till spårnig, natur och som har mera jordnära färger.

Där kan jag hjälpa dig mot att du spårar upp en kvinna med naturintresse åt mig :)

För övrig har jag tränat karate sedan 2001 med avbrott för skador. Jag är inte japan men jag mytifiera inte karaten. Det är bara att allt som människor är väldigt bra på verkar till slut bli ren magi :) Men det är handligarna som skall vara magiska, inte orden som alltid vill komma före handlingen.
 
Speciellt Till Rungá (Roland Jatko)

Jag ska här helt ägna mej åt Runga. Den hitills mest intresserade och motiverade insändaren i denna tråd. Tack för ditt engagemang!

Jag tolkar dej som en motsägelsefull karaktär, starkt ifrågasättande men samtidigt starka övertygelser om vad som är rätt och fel. Du anser att Yin yang symbolen är "mambo jambo new age" samtidigt som du tränar karate sedan många år. Karate är en del av alla de österlänska kampformerna som bygger på "vägen" eller DO. Karate eller Karate-Do är vägen, den TAOisktiska vägen till harmoni och fred. Som du vet är TAoistiska symbolen "Yin/Yang.

Du skrev "Du har inte lyckats övertyga så många här, i alla falla inte mig som har åsikter om allt och skiter i det mesta". Du "skiter" ju verkligen inte i det mesta, du bryr dej ju mycket. Det är ju bra tycker jag. Vad vet du om "många här" tycker det är intressant? Det är många som läst våra diskussioner. Jag vill verkligen inte övertyga. Tracking är för mej mycket mer än att försöka övertyga någon. Tracking är för mej en livsstil som jag ägnar mycket seriös tid åt. Nej, Mitt syfte är inte att sälja mina kurser. Mitt syfte är att skapa kunskap kring tracking.

Jag har ett heltidsarbete. Det räcker. Min bisyssla Tracking är just en bisyssla. Jag vill ha tid för annat i livet, ja tex min fru, hehe.

Du önskar några svar på några frågor och jag ska med glädje svara på det.

1. Jag har inte missat MSO. Jag har samarbetat med Christer Stange på RPS om att utveckla spårningen. MSO är inte spårning. DEt är en metod att organisera ett eftersök av en försvunnen person. MSO använder REsurser som helikopter, sökhundar, skallgångskedjor, spårare osv. Christer Stange kom även i kontakt med spårning under sitt sökande efter en bättre metod för polisen att hitta försvunna personer. Han antog en form av spårning som kallas för "visuell spårning". Det är en metod som handlar om just att visuellt spåra och med hjälp av en spårstav för att mäta fotstorlek, steglängd, stegbredd, fotvikel mm.

2. Jag fick med STanges hjälp samverka med Vargspårarna i Dalarna för att skydda vargarna och för att utveckla spårningen. Jag har samarbetat med Arkeologer, studerat spårningen vetenskapligt på LÄrarhögskolan (se uppsatsen på hemsidan), Jag fick polisstipendiumet 2005 att utveckla spårningen och då åka till USA för att på Standardkursen hos Tom Brown jr, Jag har varit handledare åt en kriminaltekniker på SKL i Lindköping för en vetenskaplig uppsats om spårning/tracking. När RPS avslutade sitt projekt om MSO och spårning, fick jag beviljat att ha spåring som bisyssla, då RPS inte betalade mej för fortsatt arbete. Det är ett sätt för mej att betala resorna till USA och sprida tracking även utanför polisen.

3+4+5. Jag har gått 2 kurser hos Tom Brown jr i USA (New jersey + redwoods, California) och är på väg i april för att göra den 3:e som heter "Search and Rescue"(California). Även en del av en MSO kurs om visuell spårning (Skip Stoffel och Clive Swombow).

6. Seriöst spårat i denna metod i nästan 4 år, dagligen. Min form av spårning är både fysisk och filosofisk. Ja, som österlänsk budo, därav min loga med yinyang. Jag har spårat "banditer" hehe, i 16 år. En inspirerande jakt på den mest krävande och farliga varelsen på jorden.

Visst, hehe ska jag hjälpa dej att spåra en kvinna och jag tar tacksamt emot en hjälp på hemsidan. Jag saknar många kunskaper kring programmering, datorkunskpap osv. Tack. Mejla mej privat så kan vi diskutera spårning av kvinna och kontrollen över dina egna spår du gör.
 
En frâga som jag vill ha ett kort och enkelt svar pâ:
Hur lâng tid behöver du för att genomföra följande spârning.
Förutsättningar:
En okänd person har passerat igenom ett definerat omrâde i skogsmiljö. Omrâdet är 30X40meter.
Personen har gâtt ca 1500 meter över blandat underlag inkl skogsbilvägar, vâtmarker, berghällar osv.
Personen är uttröttad och har lagt sig under en gran.
 
Som soldat fick jag lära mig undvika lämna spår, på flera olika sätt. Årligen försökte polisens tjänstehundar m förare spåra oss. Ibland vann de och ibland vann vi.
Vid eftersök av trafikskadat vilt är spårning en av metoderna att återfinna viltet.
Jag har hållit mig avvaktande till din romantiserade framställning, med bla indianspåraren och oskodda fötter.
Att spåra upp och lära sig ngt är oftast en stimulerande sysselsättning. Själv har jag mest spårat upp och återupptäckt kunskap av skilda slag. Du kan kontakta mig direkt Conny så kan vi disskutera detaljer.
Vad jag vände mig mot var att du framställde dig som en intressad glad amatör och på din hemsida som en krämare.
Allteftersom tiden gått och mer info flutit upp ser jag dig som en sympatiskare individ men ogillar fortfarande ditt första beteende.
Lycka till i bovjakten!

go tur
 
Hej Gunnar! Nu har jag fått en hemläxa, hehe.

Det är jättesvårt att svara på tiden. Jag vet inte om jag missuppfattar uppgiftern. Är det 3 st olika händelser eller 1 st?

Faktorer som spelar in är hur gammal spåren är? Hur många personer finns i området och stör eller förstör spåren? Är det snö, sand, kort gräs, långt gräs, sankmark ? Är det orörd natur? Finns det mycket eller lite djur? Finns det många gömställen? Kuperad mark? Är personen identifierad? Är det tyst i skogen?

Vad letar jag efter? Hur ser den ut? Är det en man, kvinna, barn? ålder, Skadad, vänster eller höger hänt? Lång eller kort? Tjock eller smal? Skogsvan eller ej? Bär personer på något? Är han sjuk? Mentalt ostabil? Vilka intressen? Vad gillar/ gillar inte? Hur ser fotspåren ut?

Tiden kan variera mellan 1 sek till timmar. Beroende vad du vill. Vill du hitta personen eller vill du har detaljerad inventering om vad som hänt på platsen?

Är svaret vad du söker? Kan jag komplettera mera?
 
johankse (Johan K Persson)

HEj Johan!
Jag kan inte kontakta dej då du inte har din mail tillgänglig i forumet. Så du kan väl kontakta mej då så får vi diskutera mera.
 
Det är väl rätt klart vad jag menar, du får bara veta att en person skall hittas och enda informationen du får är att inom den definerade ytan har personen passerat, för att hjälpa till då, låt oss säga inom de senaste 6 timmarna.
Underlaget är som jag skrev varierande.
Det är en typisk svensk skog, älg, rådjur, hare, fåglar osv osv.
Andra personer kan ha rört sig i området, men det vet vi inte.

Snälla, svara nu bara kort och enkelt, hur lång tid behöver du?
 
Hej Gunnar. Jag kan omöjligt ge dej tiden. Spår från en människa inom ett så litet område på 30x40meter och som är så pass färskt som 6 timmar tar ingen tid alls att hitta. Det är ett ögonblicks verk. Människor rör sig mycket speciellt och fotspåren är unika. Dessutom är människan trött och vilsen är det änn lättare.

Att sedan följa spåren 1500 meter tar den tid jag går eller springer. Förutsättningen är ju att jag hittar och kan tolka spåren.
 
Re: Speciellt Till Rungá (Roland Jatko)

TrackerTeam; sa:
Jag ska här helt ägna mej åt Runga. Den hitills mest intresserade och motiverade insändaren i denna tråd. Tack för ditt engagemang!

Jag tolkar dej som en motsägelsefull karaktär, starkt ifrågasättande men samtidigt starka övertygelser om vad som är rätt och fel. Du anser att Yin yang symbolen är "mambo jambo new age" samtidigt som du tränar karate sedan många år. Karate är en del av alla de österlänska kampformerna som bygger på "vägen" eller DO. Karate eller Karate-Do är vägen, den TAOisktiska vägen till harmoni och fred. Som du vet är TAoistiska symbolen "Yin/Yang.

Du skrev "Du har inte lyckats övertyga så många här, i alla falla inte mig som har åsikter om allt och skiter i det mesta". Du "skiter" ju verkligen inte i det mesta, du bryr dej ju mycket. Det är ju bra tycker jag. Vad vet du om "många här" tycker det är intressant? Det är många som läst våra diskussioner. Jag vill verkligen inte övertyga. Tracking är för mej mycket mer än att försöka övertyga någon. Tracking är för mej en livsstil som jag ägnar mycket seriös tid åt. Nej, Mitt syfte är inte att sälja mina kurser. Mitt syfte är att skapa kunskap kring tracking.
Äntligen lite hårda fakta om vad du gjort vilket ger en annan bild av din verksamhet än din webbsida och dina inlägg :)

Beträffande dina åsikter om mig stämmer det nog. Jag har åsikter om om det mesta och det kan uppfattas som om jag tycker det finns rätt eller fel. Jag har inte bara tränat karate, jag är praktiserande Buddist så jag ifrågasätter allt, mest mig själv och hur mina sex sinnen tolkar världen. Beträffande rätt - fel så vete fan. Rätt tills jag har övertygat mig om att jag har fel är mer i överensstämmande eftersom det inte finns någon sanning.

På tal om Buddhism så känner du till att din "guru" är kontroversiell - jag tror jag har läst någon av hans böcker - och om honom på nätet. Det märkliga att förklaringen (John Young's förklaring) till att Tom Brown's berättelser inte går att styrka är att han är mer indian än vit.
"The factual deviations, says Young, are simply a way of preserving and protecting sacred memories. He adds it's important to keep in mind that Indians place spiritual truth above literal truth. Don't expect hard facts from Tom Brown: "Tom is more of a native man than he is a white man, so he doesn't always subscribe to the principles of white people first." Samtidigt påstår ju Young att indianer inte håller sig till 'vit mans sanning' Men du behöver ju inte försvara Brown. Bara en liten avstickare från min sida för att belysa mytifiering ;-)

Hur många här som du har övertygat vet jag inte. Det finns ju alltid en 'tyst majoritet' (3438 läsare och 70 svar) man kan hänvisa till oavsett vad man tycker. Som sagt ditt 'CV' övertygar mig mer än det du skrivit tidigare :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.