Kroppens GPS

Som tillhörande homo sapiens kommer vi givetvis aldrig att få sinnesegenskaper som hundar, ladusvalor, fladdermöss eller katter så en diskussion med dessa jämförelser är meningslösa.

Men skillnaden mellan människor som lever i skilda miljör är stor och detta är helt naturligt. Den som inte har satt sin fot i skogen har svårt att skilja, uttolka spår och andra visuella tecken därför att man aldrig lärt sig detta.Vi kan alltså lära oss nya sätt att se och använda oss av vår omvärld, vilket både är av godo och ondo.

Men nu frågar sig Conny varför vi inte tränar våra sinnen och vår kropp. Kroppen tränar vi om vi avsätter tid för detta och det finns de som är fixerade vi sina tränade kroppar. Alla är nog överens om att man kan träna sin kropp så man blir starkare och uthålligare.

Men kan man träna sina sinnen? Om man kan öva upp alla andra förmågor bör man kunna öva upp sina sinnen. Men som allt annat kräver detta träning och ju mer man tränar desto skickligare blir man. Enbart genom att fokusera på våra sinnen - det jag hör, luktar, känner osv. - blir vi mer uppmärksamma.

Jag går också i mörker men bara på kända stigar och utan packning. Har också läst boken om den där mannan som tränade sig att springa genom skogan med ögonbindel men minns vara sig bokens titel eller hans namn.

Om vi nu håller oss till att använda våra sinnen när vi är ute så gör dom flest det redan frågan är bara hur mycket. Personligen anväder jag sällan kompass eller GPS därför att jag ser vart jag skall gå och blir det dimma eller dåligt väder och jag inte 'känner riktingen' så brukar jag stanna.

Orienterar vi oss enbart efter det vi ser eller använder vi oss av andra sinnen eller något som inte är mätbart? Som exempel kan man ta när man går vilse, då 'vänder sig världen' och till och med solen lyser från fel håll. Hela jävla kartan i skallen snor sig 180 grader. Min fråga är varför gör den det om vi inte kan 'känna magnetfältet'

För den som tvivlar på sina sinnen, eller andras så är det bara att ställa sig bakom någon och 'stirra' så ser du när den andre kommer att vända sig om och se på dig. Frågan är hur vet vi att någon betraktar oss?

Det hänger inte på svampar, det tog schamanerna till för att för att ge sig på reseor bortom våra sinnen :)
 
Människan har avsevärd parallell kapacitet. Man kan väl både använda tekniska hjälpmedel och försöka få sina sinnen att fungera fullt ut. Styr du en liten båt i tjocka använder du GPS om du har en. Men du håller ögon och öron så öppna det går för att inte tala om känslan av vibration, temperatur, vind och lukt.

Jag åkte skidor på kalfjället i Hemavan. Molnen var låga och allt var helt mjölkvitt. GPSen lät mig bestämma kursen så att jag inte kom ut på branter och tonhöjden från skidornas vinande på skaren berättade om farten som ibland blev för hög.

Rädslan är en till aspekt. Själv får jag en kick av att skärpa sinnena för att hitta -utan gps - men börjar man gå vilse är det lätt att oron leder till tankesplittring och mindre varseblivning. Det vet jag från vänner som gått vilse i mittlandsskogen på Öland.
 
Både när det gäller fysisk prestation och närvaro samt uppfattning kan vi träna oss vida bättre än vad vi själva och mamma tror.
Men att därifrån förneka tekniken och romantisera förmågan är ett långt steg.
Det till synes omöjliga bygger alltid på flera avstamp i möjliga och vägen dit är arbete och förkovran.
Vi vet att kroppens GPS är lite si och så. Pga asymetri, sannorlikt, tenderar de flesta att gå i cirklar med olika diametrar. Har själv genomfört försök både i skog och på isbelagda sjöar. Ledstång hjälper, men inte helt.
Den som aldrig har gått vilse har inte varit ute tillräckligt mycket! Men att därifrån åter få kontroll på färden är det som skiljer den sansade orienteringskunnige och den som fortsätter att vara vilsen. Karta och kompass är fenomenala hjälpmedel. En GPS med inlagd karta helt Ok tills dess att batterisituationen förvandlar den till ett sänke....
Hundar och katter lever i doftvärdar vi bara anar ytan av. Rovfåglar ser när vi bara förnimmer. I mörker är våra ögen rätt dåliga...men vi vet om dessa begränsingar och med hjälp av teknik finns idag nattögon, jätteöron och elektroniska näsor samt GPS för dem som vill belasta sig och kånka....sen är det ju inte helt gratis.
Men att romantiskt tro att vi kan bli som vargar eller ugglor behöver bara studera historia för de senaste 70 åren repektive se sig omkring i närheten av ungdomsfestlokaler idag, förvisso är det inte det bästa i dessa djur som har härmats....
Trådstartaren, med pekunjära intressen, går ut och påstår att vi kan bli bättre, så långt är han på rätt spår, men smygreklam för egen affärsrörelse luktar illa här!
Det han vill ha betalt för lärde vi oss i scouterna hemma i backen och skogen, tämligen gratis, märke fick vi oxså! Vid strövtåg i naturen finner jag att den kunskapen definitivt inte var färskvara utan sitter ännu länge efter och kan brukas samt fördjupas.
[Ändrat av johankse 2007-03-03 kl 10:46]
 
johankse; sa:
../Trådstartaren, med pekunjära intressen, går ut och påstår att vi kan bli bättre, så långt är han på rätt spår, men smygreklam för egen affärsrörelse luktar illa här!/...
Å fan, kollade på sidan som jag tyckte var rätt så överdriven beträffande indianska spårare men kopplade inte ihop detta med trådstartaren :) Jag bryr mig inte heller om hans motiv för att starta dessa trådar, jag är inte admin på detta ställe.

Diskuterar inte heller människans sinnen jämfört med djurens eftersom arter är specialicerade men gärna om människor sätt att använda sina sinnen.

Utan våra sinnen kan vi stå och glo på GPS'en tills vi blir saltstoder. Det är genom våra sex sinnen vi tolkar vår omvärld som egentligen inte ser ut som vi uppfattar den - det är bara en tolkning.

Människor har levt i naturen mycket längre tid än vi haft kompass. De har även rest över haven utan kompass eller GPS.

Varför går vi cirkel när vi är vilse? Det är bland det bästa som finns för då kommer vi tillbaka till ett ställe som vi känner igen. Bara att göra upp eld, koka kaffe och vänta till världen vänder sig.

Att överhuvutaget ta sig fram när man inte kan orientera sig visar att man inte ha förmågan att anvädna alla sina sinnen. Kan man inte oritentera sig går man ju vilse, att fortsätta är ren dumhet.

Att vi sedan har hjälpmedel för att kunna göra detta, karta, kompass, GPS, radar och annat är bra. Om man är tvungen att orientera sig i dimmar, snöstorm och mörker.
 
johankse; sa:
Trådstartaren, med pekunjära intressen, går ut och påstår att vi kan bli bättre, så långt är han på rätt spår, men smygreklam för egen affärsrörelse luktar illa här!
Så det är bättre att göra oförblomerad reklam? Tänker t.ex. på Ola som säljer Magellan och som inte alls är blyg för att framhålla sina intressen här...
 
Också omvänd nytta?

Att använda alla sina sinnen i tillvaron tror jag bara är av godo, och visst känner jag att jag blir avtrubbad (i alla fall latare) när jag använder för många pryttlar.

Men det kan också leda till ett slags omvänd nytta... Jag har inte haft klocka på mig på säkert 20 år. Ändå kan jag avgöra tiden ganska bra, oftast inom +/- en kvart, när det var som bäst +/- 5 minuter. Och det kan ju ha sina fördelar.

Men det kan också vara till nackdel, för jag menar, varför ska man vara så låst vid en exakt tid? Klockan är väl den tingest, vars funktion framhävdes stort genom järnvägarna i början av 1900-talet med en gemensam svensk tid, industrialiseringen etc., i det moderna samhället som egentligen leder till mest stress och ångest. Att hela tiden behöva tänka på tiden. Att hela tiden känna pressen av att vara i tid.

Så, att förfina alla sina sinnen är kanske inte alltid till godo. Och all avtrubbning kommer heller inte av prylar eller oanvända sinnen, utan av en allmän förslappning, att låta sig underhållas, transporteras, följa med i ett flöde. Som i sin tur också har både och dåliga sidor... ;-)

Mvh
Stefan Nilsson
Med GPS och handdator fältkarterande kulturgeograf
 
jasy; sa:
johankse; sa:
Trådstartaren, med pekunjära intressen, går ut och påstår att vi kan bli bättre, så långt är han på rätt spår, men smygreklam för egen affärsrörelse luktar illa här!
Så det är bättre att göra oförblomerad reklam? Tänker t.ex. på Ola som säljer Magellan och som inte alls är blyg för att framhålla sina intressen här...


Trodde att jag gjorde en insats för dom som frågar om Magellan. Om det inte uppskattas så kan jag omedelbart sluta upp med det.
Dom som ställer frågorna verkar dock uppskatta att jag svarar.

Men det kanske är bättre att göra sig oanträffbar?
 
Teknikberoende

Visst kan vi träna upp våra sinnen till att få en bättre perception av vår omgivning. Ta lukten t.ex. Man kan knappast träna upp sitt luktsinne för att känna lika svaga dofter som hundar. Däremot kan man träna upp sitt luktsinne för att uppfatta flera nyanser i en doft, och lära sig vad de olika nyanserna innebär. Ungefär som när en vinprovare kan känna på smaken att vinrankan växt upp i kalkrik jord med mycket sol... Jag tror inte att naturfolkens otroliga förmågor är något större mysterium än så.

Avståndsbedömning av orientering, tja, varför skulle inte det gå att träna upp? Jag uppfattar det i alla fall som att jag blir lite bättre på det för varje gång som jag gör en större vandring.

Desto mer främmande miljö man befinner sig i, desto mer behöver man tekniken. Så visst är tekniken ett tecken på att vår livsstil har ändrats sedan vi var jägare och samlare... En indian från Amazonas skulle kanske behöva GPS om han hamnade mitt i Calcutta? Där skulle hans luktsinne knappast hjälpa honom... :)
 
Ola @ gps@work ab; sa:
Trodde att jag gjorde en insats för dom som frågar om Magellan. Om det inte uppskattas så kan jag omedelbart sluta upp med det.
Dom som ställer frågorna verkar dock uppskatta att jag svarar.

Men det kanske är bättre att göra sig oanträffbar?
Det var ju faktiskt inte det jag ifrågasatte utan varför man plötsligt drog fram ett annat fall där någon "gjorde reklam" och hötte med näven.

Go on Ola :)
 
jasy; sa:
johankse; sa:
Trådstartaren, med pekunjära intressen, går ut och påstår att vi kan bli bättre, så långt är han på rätt spår, men smygreklam för egen affärsrörelse luktar illa här!
Så det är bättre att göra oförblomerad reklam? Tänker t.ex. på Ola som säljer Magellan och som inte alls är blyg för att framhålla sina intressen här...

Ja tänk det tycker jag! Skall villigt erkänna att jag inte ens lagt märket till Olas marknadsföring (vi läser väl olika inlägg beroende på var vi är i vårt friluftsliv) men med öppet visir ser det i mina ögon snyggare ut!

go tur
 
Själv är jag övertygad om att människors sinnen blir tränade efter den miljö vi vistas i och, kanske framförallt, lär sig tydligare märka och tolka vad sinnena säger.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.