SWEREF99 - Garmin

Nu går Sverige över till SWEREF99 och min Garmin GPS76 saknar stöd för detta datum. Den senaste mjukvaran 2.20 är från 2005. Hur ska jag gå tillväga nu?
Ska man fortsätta använde RT90 som om inget hänt eller???
 
Vilka kartor har du?

Förtsätt med RT90 tills dina och dina kamraters pappers och tyvekkartor har SWEREF99.

Thure
 
SWEREF99 är i princip detsamma som WGS84 och det har du ju i din Garmin. Vill du ha SWEREF99TM, d.v.s. det rätvinkliga koordinatsystem som är knutet till SWEREF99 så kan du skapa en User grid med följande parametrar:

Medelmeridian 15 grader
Skalfaktor 0.9996
False easting 500000 meter
 
Mera SWEREF

Jag fick häromdagen mitt första exemplar av Lantmäteriets terrängkarta (blad 607 Norra Stockholm) med SWEREF 99 TM som rutnät (blå linjer med 2 cm mellan, d.v.s. kilometerrutor). Det finns också inlagt lat. och long. med bruna linjer (5-minutersrutor, d.v.s. ungefär 5 x 9 km stora). I marginalen och med blå resp. svarta kryss i kartbilden finns UTM och RT 90 antytt (kryssen är med 5 km avstånd i båda ledderna).

För att bekanta mig med punktangivningen i SWEREF tittade jag på en instruktion i kartans marginal: "Koordinaterna (N och E) tas ut från kartbladets sydvästra hörn med stöd av kartans rutnät. Först tas N-koordinaten ut i riktning norrut, därefter E-koordinaten i riktning österut. Exempel (vid angivning i 100-tal m) Triangelpunkten Sockenhällarna N: 67525 E: 6091"

Men hur jag än letade på kartan fann jag inget som liknade de angivna siffrorna i någondera kartkanten. Och naturligtvis ingen triangelpunkt. Men efter koordinattransformation på LM:s hemsida och mycket letande kunde jag hitta triangelpunkten nära Hamrånge i Gästrikland, cirka 180 km norr om Stockholm (och 25 km norr om Gävle). Pedagogiskt?

Jag prövade sedan ett "Eget UTM-nät" (User grid) enligt Lantmäteriets hemsida och enligt vad haraldn föreslår i föregående inlägg. Så här såg det ut i min GPSmap 60C när jag matade in siffrorna (resultatet blev när jag tryckte OK det som haraldn anger):
E015 00.000 (longitud ursprung)
+00.9996000 (skala)
+0500000.0 (falsk öst)
-0000000.0 (falsk nord)
WGS 84 (kartreferenssystem)

Vid test på en "kontrollpunkt C" i närheten av Ludvika enligt en pdf-fil från LM:s hemsida skulle (avrundade siffror i meter) X 6671665 Y 1441843 i RT 90 motsvara N 6669189 E 486557 i SWEREF 99 TM. Och efter det att jag hade rättat ett "tok-fel" i de inlagda siffrorna stämde det på metern i GPS-en. (När jag la in RT 90-siffrorna använde jag den "user-grid-modell" som LM ger för RT 90, den som slutar med –668.0).

På LM:s hemsida kan man läsa: "Parametervärdena är desamma som för UTM-projektionen zon 33, men om GPS-mottagaren automatiskt byter zon kan inställningen UTM-zon 33 enbart användas inom zonen." Först trodde jag att detta bara gällde zon 33V (huvuddelen av Götaland och Svealand), men försök visar att SWEREF överensstämmer med UTM (heter UTM UPS i min Garmin) inom hela zon 33 från Skåne 33U till sydvästra Norrland 33W, området begränsas av longituderna 12 och 18. Utanför ligger en strimma av Västkusten 32V, Gotland och östligaste Svealand samt Norrland öster om linjen Härnösand-Abisko 34V, 34W och 35 W. (Och V eller W står alltså inte för väst utan är bokstäver för rutorna från söder mot norr.)
 
Senast ändrad:
På LM:s hemsida kan man läsa: "Parametervärdena är desamma som för UTM-projektionen zon 33, men om GPS-mottagaren automatiskt byter zon kan inställningen UTM-zon 33 enbart användas inom zonen." Först trodde jag att detta bara gällde zon 33V (huvuddelen av Götaland och Svealand), men försök visar att SWEREF överensstämmer med UTM (heter UTM UPS i min Garmin) inom hela zon 33 från Skåne 33U till sydvästra Norrland 33W, området begränsas av longituderna 12 och 18. Utanför ligger en strimma av Västkusten 32V, Gotland och östligaste Svealand samt Norrland öster om linjen Härnösand-Abisko 34V, 34W och 35 W. (Och V eller W står alltså inte för väst utan är bokstäver för rutorna från söder mot norr.)

Givetvis stämmer UTM överens inom hela zon 33. Zon 33 sträcker sig nämligen hela vägen längs projektionsmeridianen 15 grader Ost. Bokstäverna V, W, U, osv råder det delade uppfattningar om det egentligen tillhör själva UTM-systemet, men de används ofta i kombination med UTM. Detta görs bland annat när man vill använda sig av det militära MGRS, Military Grid Reference System, men det ska vi inte fördjupa oss i här.

Kort sagt, alla UTM Zon 33 är projicerade på samma sätt. Sverige täcks dock in även av zon 32, 34 och 35, vilket inte finns i SWEREF99, där endast en utökad zon33 används. I övrigt är som sagt SWEREF99 och WGS84 i princip identiska.

Vet inte om det blev rörigare eller tydligare.
// Örjan
 
Fortsättning rörigt eller tydligt

Jag har sökt på Lantmäteriets hemsida efter närmare information om angivningssättet för SWEREF 99 TM men hittade inte så mycket. Med lite erfarenhet av UTM- och RT-systemen från försvaret och vad jag hittar på mitt nyköpta kartblad tänker jag följande – rätta mig om jag har fel!

SWEREF 99 TM är alltså en kartprojektion eller koordinatsystem. Fullständiga koordinatvärdena anges med sju heltalssiffror för N och sex siffror för E (decimaler bryr vi oss inte om i dag). Enkelt uttryckt är N antalet meter från ekvatorn och E antalet meter från en tänkt linje i Atlanten De två första siffrorna för N går från 61 i söder till 77 i norr. Den första siffran för E-koordinaten är från 2 i väster till 9 i öster.

Exempel: Stockholms slott finns enligt min karta på N 6580400 E 674750.

Men det är inte nödvändigt att ange alla sju/sex siffrorna. I Lantmäteriets exempel med triangelpunkten används "vid angivning i 100-tal m" fem/fyra siffror (de två sista är alltså strukna – eller är det tillåtet av avrunda uppåt?) Slottet skull då kunna anges med N 65804 E 6747. Nöjer man sig med kilometernoggrannhet blir det ytterligare en siffra mindre. Samma slott finns då i ruta N 6580 E 674, men mera rätt koordinat blir väl E 675.

Men nu en komplikation: Det blå rutnätet är i kartans marginal (och även delvis i kartbilden) numrerat 00-99. Endast var femte kilometer har fler siffror angetts varav de/den första är i förminskad stil, i Stockholm 65 resp. 6. Tanken måste vara att det är tillåtet att vid angivning i kartan utelämna de "små siffrorna", så att talvärdena blir samma som i UTM (eller är det MGRS, där 100-kilometersrutorna var unika genom ett bigram) eller liknande "metod B" för angivning med RT-koordinater (metoden används inom försvaret, i vart fall på nivån brigad och lägre, och innebär att man tar bort de två första siffrorna av de i grunden sjusiffriga koordinaterna). Slottets läge skulle alltså kunna anges i SWEREF 99 TM med siffrorna 80 75, 804 747 eller 80400 74750.

Upplagt för misstag och missförstånd? Den teoretiska lösningen är förstås att angivelser med olika många siffror för N och E är inklusive de små siffrorna. (Detsamma gäller om ett sjusiffrigt tal börjar på noll, som i vart fall min GPS ger.) Angivelser med lika många siffror (högst fem) för N och E får man anta utgår från kilometerrutorna. Jag röstar för att vi som rör oss på terrängkartan (grönsaksbladet) och inte primärt tar siffror från GPS kommer överens om att använda den senare modellen, "metod B", och alltså inte bry oss om "småsiffrorna".

Om vi har samma karta ja! Så fort någon inblandad har en gammal karta måste man vara beredd att på den nya kartan leta fram de svarta korsen och med linjal eller någon form av mätskiva försöka få fram RT-siffror. Vad hette försvarets mätskiva, M1? Finns det någon civil rutmall i handeln? Eller skall man lägga in de punkter man behöver i närmaste GPS, ställa om positionsformatet från Eget nät (med SWEREF-inställning, alternativt UTM om man alltid befinner sig mellan 12 och 18 grader öst) till RT 90 och läsa av de nya siffrorna? Och eventuellt kasta de två första när GPS-en ger två sjusiffriga tal och man vill leta i kartan?

Avslutningsvis: Det gamla bladet över Stockholm var slut där jag köpte, det var därför det blev ett blad i den nya bladindelningen (jag har resten av östra Svealand i RT-indelningen). Jag skrev i förra inlägget att latituder och longituder var tryckta i brunt, men det gäller av någon anledning (förmodligen självklar för den invigde) inte för 18-gradersmeridianen som är blå. Och att jag lade in falsk nord med minus noll var bara en följd av att jag hade minus från mitt Eget nät för RT 90. Det går naturligtvis lika bra att lägga in plus noll!
 
GPS-uppdatering

Jag har sett att senaste uppdateringar av mjukvaran för vissa av Garmins modeller (x-modellerna, fler?) stöder SWEREF 99 TM. Hur det är med Colorado kan jag inte läsa ut av Garmins hemsida.
 
Jodå, visst finns det i Colorado.
Gå in på Inställningar -> Positionsformat, rulla långt ner, så ser du SWEREF 99 TM. Kommer precis efter Rikets nät.
 
Jag tar upp en gammal tråd som jag läst noga (men inte säkert att jag fattat allt ändå). Men jag finner inte riktigt svar på min egen fråga. Så här kommer den.

Jag har en äldre Garmin (eTrex H) som bara visar koordinater och ingen karta. Med gamla fjällkartan har det fungerat bra då kartan angav koordinater i RT90. Men nu har jag problem, i varje fall ibland. Eftersom jag på Inställningar inte kan ställa in SWEREF99 TM har jag valt följande:

POS.FORMAT: UTM/UPS
KART. DATUM: WGS 84
ENHETER: METRISK
NORDLIG REF. : MAG
ENHETER: 002°E (ställs in automatiskt pga tidigare val)
VINKEL: GRADER

Detta fungerar utmärkt på en punkt i Sarek (Ijvvarlahko), med koordinater RT90: X 7449630, Y 1591581. GPS:en visar i WGS 84: 33 W 0626426, UTM 7448688. (Det första motsvarar östlig, det andra nordlig i SWEREF99 TM.)

Men när jag testar en annan punkt, något mer norrut och österut, blir det fel. Här är den i RT90: X 7487800, Y 1601400. Borde väl bli N 7486971, E 635745.6 i SWEREF99 TM.
Men min GPS visar istället följande: 34 W 00379247, UTM 7486246.

Här har GPS:en av sig själv gått över till 34 W istället för 33 W (om det nu har någon betydelse). Men stämmer med fjällkartan gör det verkligen inte.Överensstämmelsen i min GPS mellan SWEREF99 TM och WGS 84 har upphört på den andra punkten.

Hur får jag GPS:en att snällt följa fjällkartans rutnät? Tacksam för all hjälp att reda ut detta mysterium. /Hans

PS. Kan säga att jag ringde Garmins support första gången jag upptäckte detta. Jag sa då att SWEREF99 TM inte fanns i min GPS eTrex H. Som svar fick jag en förvånad motfråga: "Det gör den väl visst?" Jag lät mig nöja med detta och letade en gång till och det närmaste jag kom var WGS 84. Men jag hade tappat lusten att ringa mer till dem.
 
Har du uppdaterat programmet i enheten? Ladda ner Garmin Webupdater så skall du få senaste versionen.
 
Alla fjällkartor från lantmäteriet har både sweref och rt90 på rutnätet. Endast sweref är dock helt utritat, men kolla i marginalen efter rt90.

Rita ut nya linjer eller räkna i huvudet. Rutnätet skiljer några millimeter, och det är likadant över hela kartan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
salgo60 GPS WGS84 SWEREF99 nogrannhet Navigering 2
Nils_G Fastighetsplan Koordinatförteckning, Sweref99 Navigering 12
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.