SVT2 ikväll - Ny teknik mot hederlig karta (om GPS)

Re: Det var bättre förr

Kanske kanske inte.

Men papperskartan eller tyvekkartan är verkligen inte död i och med GPS-tekniken. Boken kommer att överleva i många hundra år till och jag tror att den tryckta kartan kommer att överleva lika länge.

GPS-tekniken kompletterar karta och kompass men kan ännu inte fullt ut ersätta en tryckt karta. Fördel med karta i GPS är att man kan ta med sig ett större område men överblicken med en tryckt karta i lämplig skala ger inte en bärbar GPS.

Thure
 
Tekniken mognar

thureb; sa:
GPS-tekniken kompletterar karta och kompass men kan ännu inte fullt ut ersätta en tryckt karta. Fördel med karta i GPS är att man kan ta med sig ett större område men överblicken med en tryckt karta i lämplig skala ger inte en bärbar GPS.

Egentligen är det inte GPS-tekniken i sig som gör att den har nackdelar jämfört med analog karta och kompass, utan tekniken den samverkar med.

Egentligen kan man gå så långt som att säga att det är skärmtekniken som idag begränsar GPS-användningen. Med en högupplöst, vikbar skärm av "papperstyp" är saken snart biff. Själv väntar jag med att köpa tills dess :)

epaper.jpg


Med rätt tillämpad GPS-teknik kommer det finnas lika litet behov av att komplettera med papperslapp och magnetnål som det idag finns behov att komplettera ett digitalur med ett mekaniskt ur.
 
Men Martin

Förstår ditt inlägg. För att en vikbar skärm skall ge samma överblick som en tryckt karta som är t ex 60 X 100 cm så måste även skärmen ha de måtten respektive den upplösningen i antal punkter per tum.

Skärmtekniken har väldigt långt kvar till detta. Hur lång tid det tar innan vi är där törs jag inte spekulera i. Den tryckta kartan är oberoende av fungerande elektronik, strömtillförsel etc vilket även gäller för kompassen.

Thure
 
Re: Men Martin

thureb; sa:
Förstår ditt inlägg. För att en vikbar skärm skall ge samma överblick som en tryckt karta som är t ex 60 X 100 cm så måste även skärmen ha de måtten respektive den upplösningen i antal punkter per tum.

Skärmtekniken har väldigt långt kvar till detta. Hur lång tid det tar innan vi är där törs jag inte spekulera i.

Nej, skärmen behöver inte vara så stor, man kan t.ex. tänka sig användande av VR-glasögon. Tänk dig att du sätter på dig ett par glasögon så att du helt plötsligt står på en karta som sträcker sig så långt ögat nåt. Och att du enkelt kan zooma från att öveblicka halva jordklotet ner till skala 1:1 (så att du kan gå "på" kartan och komma dit du vill).
 
Inte ens en fysisk skärm behöver vara lika stor eftersom man har möjlighet att zooma vilket delvis uppväger fördelen med en stor karta för att få överblick.

Johannes
 
Re: Men Martin

thureb; sa:
För att en vikbar skärm skall ge samma överblick som en tryckt karta som är t ex 60 X 100 cm så måste även skärmen ha de måtten respektive den upplösningen i antal punkter per tum.

Precis.
(Men jag får väl inflika att människor som går omkring med ett uppslagen karta av den storleken lämpligen bemöts med ett "Can I help you?" ;))

För 15 år sen utförde jag gladeligen grafiskt arbete med en dator som hade en alldeles otroligt mycket sämre skärm än min mobiltelefon har idag, men det skulle ju ha varit dumt av mig att påstå att man därför borde jobba med papper, penna och sax istället.

Jag hade inte bråttom då, och har inte bråttom nu. Jag har till exempel inte köpt mobiltelefon sedan 1998 eftersom jag väntar på att de ska bli som jag vill ha dem.

GPS-tekniken ger fantastiska möjligheter som "karta och kompass" inte ens är i närheten av - bara man ser möjligheterna - men så länge GPS:erna inte är färdiga kör jag med karta och kompass :)
 
Re: Re: Men Martin

Nordesjö; sa:
Jag hade inte bråttom då, och har inte bråttom nu. Jag har till exempel inte köpt mobiltelefon sedan 1998 eftersom jag väntar på att de ska bli som jag vill ha dem.

GPS-tekniken ger fantastiska möjligheter som "karta och kompass" inte ens är i närheten av - bara man ser möjligheterna - men så länge GPS:erna inte är färdiga kör jag med karta och kompass :)
Du kan sälla dig till herrarna Lasse Åberg och Sture Hegerfors. De är uttalat "teknikavvaktande"! :)

Boktips:
Nödbroms : handbok för framsynta bakåtsträvare
 
Re: Re: Re: Men Martin

jasy; sa:
Du kan sälla dig till herrarna Lasse Åberg och Sture Hegerfors. De är uttalat "teknikavvaktande"! :)

Hehe... fast jag är inte bakåtsträvare, utan en så visionär framåtsträvare att jag inte tänker betala för att vara provchimpans. :)
Jag har för avsikt att till exempel köpa ny platt teve när de ger en bildkvalitet som är bättre än hos en bildrörsskåp från 1981. Det kräver i och för sig att TV-kanalerna slutar att komprimera sina sändningar som om de vore YouTube.
Eller är det bara jag som inte tycker om att kolla på fotboll när planen är rutig av kompressionsartefakter, och bollen har kometsvans? Digital teknik ska ge bättre kvalitet till ett lägre pris, inte sämre till ett högre.

(Jag har alltså en modern handdatormobil, som vilket konsultnylle som helst, men den är lånad. Jag tänker inte betala för en sån förrän den fixar grundläggande krav, som att få plats i plånkan)

...men jag ska nog ta och läsa den där boken. :)
 
Zoom räcker inte

på långa vägar till för att ge samma användbarhet och njutbarhet som en bra tryckt karta.

Namn på kartan är direkt läsbara oavsett hur mycket av kartan du har framvikt på den tryckta kartan medan du med zoomning ofta måste zooma in kraftigt för att kunna läsa namn på t ex en ö. Med inzoomat läge har du tappat överblicken.

Karta på PC har bra sökfunktioner och kan därför tillföra en del till den tryckta kartan men sökbarheten i dagens fickGPSer är inte mycket att hänga i julgranen. (Kanske bättre med en handdator?)

Jag tycker att Martin har klara poänger, viktigt att välja själv vad som är tillräckligt bra för att man skall uppgradera.

Thure
 
Re: Det var bättre förr

kr-val; sa:
Tänk vad duktiga och pedagogiska de var på 70-talet. Och vilken folkbildning orienteringsklubbarna gjorde på den tiden! Hur står det till med orienteringskunnandet bland ungdomen idag?
Nog fasen försöker vi, men det är ju helt klart så, att det tycks finnas fler (in)aktiviteter att konkurrera med nuförtiden. När jag såg filmerna första gången, då de alltså var pinfärska, behövde orienteringsklubbarna åtminstone inte locka bort folk från internet. Inte heller hade vi, som var ungdomar då, problem med att gå utanför dörren utan att ha MP3-lurar i öronen.

Samtidigt är det ju så, att om du är förälder till barn, får det faktiskt vara din förbaskade skyldighet att se till att de får lära sig att orientera. Att sen inte många av dem blir tävlingsorienterar, det är en annan sak, men att kunna hitta någorlunda, även där det varken finns gatuskyltar eller GPS, det hör till allmänbildningen.
Tro inte att de lär sig sådant i skolan. Mina två döttrar är förvisso inga elitorienterare, långt ifrån. Gamle gubben springer fortfarande ifrån dem. Men de kan åtminstone hitta runt i skogen. Jag sa redan när de började att jag inte bryr mig om ifall de blir tävlingsorienterare eller ej (även om det hade varit kul), bara de idrottar med något, så de inte blir försoffade, och att de är med tillräckligt många gånger för att lära sig någorlunda att orientera! Då menar jag inte bara "följa vägen-banor", utan även tvärs genom skogen.

Anders
Orienterare sedan 1972, äldsta barnet från 1989.
 
Re: Re: Det var bättre förr

apersson850; sa:
Samtidigt är det ju så, att om du är förälder till barn, får det faktiskt vara din förbaskade skyldighet att se till att de får lära sig att orientera.

Håller med helt och hållet, det är en regel som gäller för väldigt många saker.
Det är vår förbannade skyldighet att se till att våra barn lär sig allt som de behöver. Ibland får vi göra det själva, ibland får vi leja in hjälp. Men det är vårt ansvar - inte "samhällets".

Tillägg:
Jag kom precis på att det är jag som har lärt min morsa hantera karta och kompass - ett bra exempel på att hon lejde in hjälp (Friluftsfrämjandet i mitt fall) så effektivt att hon drog nytta av det själv! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
stephen en annan tanke med samma teknik Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.