SVT2 ikväll - Ny teknik mot hederlig karta (om GPS)

apersson850; sa:
Däremot tyckte jag att inslaget om svampplockningen led av för mycket kreativt filmande och för lite om hur det ser ut på GPS:n, när den är igång. Växelspakar, dörrvinklar och gummistövlar ger ingen extra information.
Håller med. "Det kreativa" var heller inte speciellt roligt. Funderade på om det var för att de inte ville skylta med tillverkarens namn som de gjorde så. Men senare såg man ju tydligt att det var en Magellan.
Kritiken om att "kartan uppdateras för långsamt" känns lite tråkig. Jag har inte upplevt det som ett problem.
 
RedBreather; sa:
Missade programmet !!!!
Undrar om du då har trådstartarens tillåtelse att skriva här ;)

På programmets webbsida som länkades i första inlägget kan du välja "Se programmet".
GPS:en var överlägsen men eftersom tjejen med kartan började med att skriva ut körinstruktioner från nätet var det trots förhandsreklamen knappast ens GPS mot karta som tävlade.

När de körde fel var tjejen med körinstruktionerna förstås rökt medan GPS:en bara räknade om rutten. Förmodligen hade hon lyckats bättre om hon verkligen försökt läsa kartan eftersom hon då haft betydligt bättre möjligheter att korrigera vid felkörningarna.

Min förutsägelse om att det upphaussade tävlingsmomentet skulle vara värdelöst att dra några slutsatser av (men funka som underhållning) besannades men annars tyckte jag programmet i stort sett var bra. Programledaren Johan är jordnära och för det mesta pedagogisk även om jag tyckte att hans förklaring av GPS-tekniken blev lite väl invecklad. Förklaringen blev knappast bättre av att den ackompanjerades av stressande blixtsnabba bildklipp i musikvideotempo. Tror inte det var många i den tänkta målgruppen som blev så mycket klokare av just den delen.

Jämförelsen av elektroniska träningshjälpmedel var utmärkt. Flera testare med olika förutsättningar fick komma till tals och istället för att kategoriskt utse en vinnare så redovisar man för- och nackdelar med de olika alternativen och låter tittaren själv välja vad som passar honom/henne. Med sådan konsumentupplysning gör public service verkligen skäl för namnet.
[Ändrat av PR 2006-09-21 kl 10:16]
 
FRWD ?

Jag hann aldrig med att uppfatta vad det var för GPS utan display som ”Multisportarna” och den kvinnliga programledaren använde i skogen, så här av svaret

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53659&a=664178&lid=puff_658072&lpos=extra_0 (FRWD)

http://www.frwd.fi/se/

sökfunktionen gav bara dessa 2 träffar

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35486
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36957

är det någon som använder en FRWD och har lite mer erfarenhet ?


Per Brune
 
Repris

För de som missade och inte kan se programmet på nätet: det går i repris lördag den 24/9 kl. 10.20 i SVT2.
 
Som vän av kartor var det än sorg att se programmet.

- Man fick inte se kartan, så det gick inte att bedömma om den var tillräckligt detaljerad för uppgiften.
- Den tävlande som blev tilldelad kartan tittade inte på den utan sprang in i ett hus och bad någon koppla up sig på nätet och skriva ut en vägbeskrivning.
- Man fick uppfattningen om att de teknikintresserade proglamledarna var nöjda med att GPS'n vann. Direkt efteråt körde de igång en köpguide.
 
Instämmer. Dessutom var klippen från sjuttiotalet ägnade att sprida löje över kartläsningen. Man kanske skulle anmäla programmet till radionämnden för osaklighet...
 
jonasolof; sa:
Instämmer. Dessutom var klippen från sjuttiotalet ägnade att sprida löje över kartläsningen. Man kanske skulle anmäla programmet till radionämnden för osaklighet...

Och vi som först i vuxen ålder har kommit på att det är kul på sjön och till havs, har fått ”lära om”. ”Passa kartan” gör man inte på sjökort. Norr ska alltid vara uppåt, oavsett åt vilket håll man färdas.

Per Brune
 
Passa sjökortet

kan man visst göra (jag tycker bör man göra) vid sittbrunnsnavigering när man jämför sjökortens vinklar mellan öar uddar etc med verkligheten.

Tycker att programmet var rätt bra som helhet. Att kvinnan skaffade sig en backup till kartan med vägbeskrivning från lokalboende och Eniro var smart.

Thure
 
Det var bättre förr

jonasolof; sa:
...Dessutom var klippen från sjuttiotalet ägnade att sprida löje över kartläsningen. ...
Det är möjligt, men på mig hade de motsatt effekt. Tänk vad duktiga och pedagogiska de var på 70-talet. Och vilken folkbildning orienteringsklubbarna gjorde på den tiden! Hur står det till med orienteringskunnandet bland ungdomen idag?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
stephen en annan tanke med samma teknik Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.