SVT2 ikväll - Ny teknik mot hederlig karta (om GPS)

BjörnH; sa:
Tanken var att få eventuella kommentarer EFTER att programmet sänts samt att de med möjlighet inte skulle missa sändningen, innan dess har jag inte den blekaste aning om vad jag skall kommentera.

Att diskutera ett program som ännu inte sänts med en massa om och men, nä...

Nå, nu har jag lärt läxan att inte lägga in liknande trådar med tips om KOMMANDE saker att diskutera.

Jaja, inget att sura ihop över :)
 
Använd inte funktionen

emailbevakning. Om en tråd tar fart så översvämmas ens brevlåda och det går inte att stänga av funktionen.

Thure
 
Trodde du att du ägde tråden för att du startade den?

BjörnH; sa:
Tanken var att få eventuella kommentarer EFTER att programmet sänts

Exakt hur tycker du att du kommunicerade den tanken när du skrev ditt första inlägg?

Att öppna en ny diskussion, ställa en fråga (citerad eller inte) och sen gnälla över att folk svarar känns lite som "otur i tänkandet".

Vi är inte alla så passiva att vi måste vänta tills vi väluppfostrat har sett ett program innan vi kan diskutera programmets förutsättningar och frågeställningar.

I den här tråden diskuterar vi programmets förutsättningar, och när vi har sett det kanske vi diskuterar dess genomförande.
Så skärp dig och håll dig till ämnet! ;)
 
Maskin vs apparat

Efter att nu har sett programmet är frågan. Vad är skillnaden mellan en maskin och en apparat?

Per Brune
 
En maskin har man för att den uträttar något, en apparat har man för att man kan.

Ja, ja, hitta på något bättre själva, då!

Bortsett från den kanske inte helt seriösa (?) frågan så tycker jag att programmet var riktigt bra. Att det finns någon enstaka felaktig detalj får man stå ut med. Det gör det ju här med. Men jag tror att den som aldrig sett en bilnavigator igång fick ut en hel del, om de nu tittade.

Däremot tyckte jag att inslaget om svampplockningen led av för mycket kreativt filmande och för lite om hur det ser ut på GPS:n, när den är igång. Växelspakar, dörrvinklar och gummistövlar ger ingen extra information.

Anders
 
Re: Maskin vs apparat

Brune; sa:
Efter att nu har sett programmet är frågan. Vad är skillnaden mellan en maskin och en apparat?...

En maskin utför ett arbete. Till exempel en press, en pump, en svarv.

En apparat bara gör något. En TV, en radio, en GPS...
 
Re: Re: Re: Maskin vs apparat

Nordesjö; sa:
mipert; sa:
En maskin utför ett arbete. Till exempel en press, en pump, en svarv.

...och en datamaskin?

mipert; sa:
En apparat bara gör något. En TV, en radio, en GPS...

..och en rakapparat?
Från NA-s ordbok:
Apparat: sammansatt mekaniskt eller elektriskt hjälpmedel ofta för omvandling av energi till hanterlig form och mängd

Maskin:mekaniskt arbetsredskap som underlättar el. utför visst arbete: maskinsömnad; diskmaskin; skrivmaskin; symaskin; skriva på ~; klippa gräset med ~
 
Re: Skit också...

RedBreather; sa:
Missade programmet !!!!

Vem vann?
En man och en kvinna lottade om vem som skulle ha karta och vem som skulle ha GPS. De skulle med bil ta sig en sträcka motsvarande ca. 1 mil. Det var i Umeå som ingen av dem var bekanta med. De sade sig båda vara allmänt dåliga på att hitta.

Lotten gav mannen GPS:en och kvinnan kartan. Kvinnan störtade in i närmsta hus och frågade om vägen. De gick till en dator och fixade en köranvisning (från typ eniro). Kvinnan kom iväg före mannen. Mannen fipplade en stund men fick sedan inmatat destinationsadressen. Kvinnan körde fel och hade svårt att hitta tillbaka. Mannen körde också fel två gånger men GPS hittade nya vägar åt honom. Mannen vann överlägset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
stephen en annan tanke med samma teknik Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.