Barometertryck - hjälp

Kan någon hjälpa mig och förklara vilket barometertryck jag ska lägga in i min klocka med barometer och höjdmätare? (TechTrail Summit).

Klockan vill ha ett värde för Sea Level Pressure. Den visar samtidigt ett annat värde som måste vara det aktuella värdet på den platsen jag är.

Vilket värde ska jag lägga in? Aktuellt tryck där jag är, anpassat till havsnivå (säger SMHI) eller nåt generellt värde (1013,25 har jag hittat)? Är det i så fall konstant överallt, eller måste detta ändras?

Hur hänger dessa två barometervärden samman, dvs det jag ska mata in och det som klockan visar ändå.

Höjden läggs in separat.

Tacksam för hjälp! / Monika
 
Tänkte precis fråga samma sak. Hoppas någon sitter inne med information. Jag skulle även behöva veta om det finns något sätt att kolla höjden över havet på olika platser(förutom att köpa karta).

Om någon sitter inne med höjd över havet på landsvägen 34 i sumpan så får ni gärna dela med er av infon.
 
Hej,

Har ingen sån klocka själv. Men för att veta höjden man är på och det är ju havet som oftast är referens så måste man veta rätt lufttryck på aktuell plats. Det kan vid havsnivå variera från ca970 Hpa vid lågtryck till uppåt 1050 vid riktigt högtryck. Varje Hpa är ca 8-9m i höjd så det gäller har rätt tryck vid aktuell plats inställd. Och det är alltså det omräknade trycket som det skulle vara om du hade havet under dig där du är. Sen har du trycket på den höjd du är på som är då lägre än det som är vid havsnivå eftersom trycket sjunker med höjden. Så för att kallibrera höjdmätaren behöver du antingen ha en referenshöjd fr tex en karta där du är som du ställer in på klockan och då borde du få rätt lufttryck eller skaffa dig rätt lufttryck på den plats du är korrigerad till havsnivå. Meteorologer har koll på detta annars så kan de stora lufttrycks isobarerna hittas på vissa vädersidor.
Tillräckligt krångligt?? Har bra koll på hur d fungerar men lite svårt att förklara så här i text..

-Tobbe
 
Så det jag gör är alltså att jag lägger in aktuellt barometertryck, justerat till havsnivån, t ex 1022 som det var idag?

Ändras det värdet i klockan när det trycket ändras då? Klockan visar ju både det värdet jag matar in och ett värde som jag antar är trycket där jag befinner mig just nu.

Då lägger jag alltså in ett nytt värde beroende på vart jag ska, annars visar klockan fel lufttryck?
 
Instansat lufttryck vid havet är konstant

Monika1; sa:
Så det jag gör är alltså att jag lägger in aktuellt barometertryck, justerat till havsnivån, t ex 1022 som det var idag?

Ändras det värdet i klockan när det trycket ändras då? Klockan visar ju både det värdet jag matar in och ett värde som jag antar är trycket där jag befinner mig just nu.

Då lägger jag alltså in ett nytt värde beroende på vart jag ska, annars visar klockan fel lufttryck?

Det instansade lufttrycket vid havsytan bör vara konstant (enligt klockan), ända tills du stansar in ett nytt värde.

Så, om det aktuella lufttrycket förändras, kan ju detta bero på två saker. Antingen har du förändrat din höjd, eller så har du och din klocka råkat ut för ett högtryck/lågtryck. Din klocka kan ju omöjligt veta vilket!

Fungerar din klocka som min Silva Multinavigator, antar din klocka att alla tryckförändringar beror på en förändring av den aktuella höjden.

Detta innebär att om tryckförändringen berodde på ett högtryck/lågtryck, så måste du på nytt knappa in det aktuella trycket vid havsytan (geoiden om du befinner dig en bit in på land). Annars visar din klocka en helt felaktig höjd :).

/Niklas
 
En fast punkt

Jag vet höjden på mit vardagsrum. När jag ska ut och mäte höjderna måste jag alltid ställa in detta startvärde. Höjden mäts då 'exakt' ända tills vädret förändras.

Kommer jag tillbaka och upptäckar att mit vardagsrum plötsligt ligger 20 meter högre än när jag startade är således lufttrycket lägre och jag bör ta in tvätten då det kanske kommer regn.

Lufttrycket barometern ställer jag in genom att kolla på websidan som visar trycket i grannbbyn. När jag 20 minuter senara befinner mig vid jobbet och ser samma blå himmel och ser att barommetern stigit med x så beror det inte på att vädret blivit ännu bättre utan att min arbetsplats ligger lägre än mitt vardagsrum.
 
Tack för svar! Men jag har ändå inte greppat helt...

Det jag inte förstår är att en viss höjd alltid ger ett visst lufttryck och vice versa. T ex idag är det 1023,5 i Bromma som ligger på 14 meter. Men lägger jag in det trycket så säger klockan att jag är på 64 meter...

Den räknar 1 mb trycksänkning per 8 meter oavsett det verkliga lufttrycket, som ju kan vara både högre och lägre. ??????? Borde jag inte kunna ställa dessa individuellt? Dvs höjd och tryck.

Och båda barometervärdena ändras när trycket ändras, både havsnivåvärdet (som jag kan ställa in) och det aktuella lokala värdet (som jag inte kan ställa in) - verkar iofs logiskt.
 
Vad vill du mäta?

Egentligen så är detta enkelt.

Instrumentet mäter lufttrycket inte höjden primärt.

Informationen kan du använda på i princip två sätt.

1) Vill du veta höjden när du rör på dig i höjdled och då bör du varje gång du passerar en känd höjd kalibrera instrumentet för att inte lufttrycksförändringar med tiden eller vid långa förflyttningar (bil etc) skall ge felaktiga höjder.

2) Du befinner dig på konstant höjd t ex i en båt och vill följa lufttrycksförändringar för att kunna förutspå och följa med i väderutvecklingen. I detta fall så kallibrerar du lämpligen in det lufttryck som skulle råda vid havsytan på den aktuella positionen. Sådana tryck kan man få från t ex SMHIs mätstationer se nedan.

3) Sedan finns ett specialfall som endast gäller vid flygning. När piloten skall landa på en ny flygplats så skall flygplanets höjdmätare kalibreras så att den kommer att visa 0 meter på landningsbanan. Detta åstadkommes genom att ställa om höjdmätaren i planet strax före landning.

Lufttryck kan du hitta på SMHIs hemsida under observationer. T ex just nu

Katterjåkk 1024.2
Karesuando 1021.0
Kiruna 1022.3
Gällivare 1022.2
Jokkmokk 1022.5
Haparanda 1021.9
Luleå 1022.7
Vilhelmina 1023.9
Umeå 1022.8
Storlien 1023.6
Östersund 1023.5
Sundsvall 1023.7
Sveg 1023.7
Mora 1023.3
Borlänge 1023.3
Uppsala 1023.2
Karlstad 1020.9
Stockholm 1023.5
Örebro 1022.0
Norrköping 1022.0
Linköping 1021.7
Såtenäs 1020.3
Göteborg 1019.8
Jönköping 1020.4
Visby 1022.7
Kalmar 1021.5
Ronneby 1021.0
Helsingborg 1020.0
Malmö 1020.0

Katterjåkk ligger alltså nära det aktuella högtryckets mitt men egentligen är lufttrycket lägre beroende på höjden över havet. 1 hektopascal motsvarar ca 8 meter vid havsytan om jag minns rätt.

Thure
 
Monika1; sa:
Det jag inte förstår är att en viss höjd alltid ger ett visst lufttryck och vice versa. T ex idag är det 1023,5 i Bromma som ligger på 14 meter. Men lägger jag in det trycket så säger klockan att jag är på 64 meter...
Antag att jag vid ett givet tilfälle ställt in höjden för mitt vardagsrum. Nu ändras luftrycket och logiskt också höjden.

Jag går in på websidan hittar det ny lufttrycket, ställer om och woops befinner sig vardagsrummet på rätt höjd igen.

Höjdmätaren använder lufttrycket för att relativ hålla koll på din höjd. När du ändrar lufttrycket (refernsvärdet) ändras också höjden. Vilket naturligtvis är en fördel i de flesta fall. Du måste altså först ställa in lufttrycket och sen höjden.
 
Tvärt om går också

MW; sa:
Monika1; sa:
Det jag inte förstår är att en viss höjd alltid ger ett visst lufttryck och vice versa. T ex idag är det 1023,5 i Bromma som ligger på 14 meter. Men lägger jag in det trycket så säger klockan att jag är på 64 meter...
Antag att jag vid ett givet tilfälle ställt in höjden för mitt vardagsrum. Nu ändras luftrycket och logiskt också höjden.

Jag går in på websidan hittar det ny lufttrycket, ställer om och woops befinner sig vardagsrummet på rätt höjd igen.

Höjdmätaren använder lufttrycket för att relativ hålla koll på din höjd. När du ändrar lufttrycket (refernsvärdet) ändras också höjden. Vilket naturligtvis är en fördel i de flesta fall. Du måste altså först ställa in lufttrycket och sen höjden.

På min Silva Multinavigator går det utmärkt att knappa in den aktuella höjden, så erhålls automatiskt lufttrycket över havsytan (geoiden).

Har du väl lärt dig vilken höjd som ditt vardagsrum befinner sig på, lär den höjden inte ändras någon nämnvärt under din livstid (landhöjningen är väl max ca 1 cm/år i Sverige). :)
 
Även jag har haft lite problem med barometertrycket på min klocka och undrar om jag nu förstått något om hur det fungerar.
Jag har gått in på SMHI´s hemsida och fått fram att lufttrycket i Stockholm, vid havsytan, nu är 1023. Ställer jag in det i klockan säger den att jag är på 37 meter över havet. Är jag det? Eller måste jag ändra något annat?

Betyder det då att jag i morgon måste kolla lufttrycket igen och ändra det i klockan så att höjden på lägenheten är densamma som i dag och så att höjden dit jag ska stämmer?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0
torpet Hjälp! Navigering 3
sted0200 AIS-Hjälp Navigering 7
jasy Oziexplorer, hjälp Navigering 2
sted0200 HJÄLP Navigering 4
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
zirkaloy Hjälp med att föra över karta Navigering 9
Loranga "Bättre" Mapsource kartor med hjälp av cGPSmapper? Navigering 13
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
Corren Hjälp med City select EU v7 Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.