Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx

Du blir inte bunden till deras kartor men till deras kartformat. Som nog är det mest använda i världen för att framställa vektorkartor för kartvisande gpsmottagare.

Med lite knep och knåp kanske man kan översätta Magellankartor till Garmin. Motsatta hållet går i alla fall tror jag.

Tack för länken till den tyska siten ovan. Där fanns också en baskarta för installation. Fick den dock inte att fungera med autorouting i Mapsource. Men det kanske bara funkar i gpsmottagaren?
 
Re: tänk

steko; sa:
vilken marknad detta är, jag betalar gärna för kartor, men tycker det är för lite konkurans, om man vill ha en Garmin så blir man bunden till deras kartor osv..
Ja du blir i viss mån bunden, dock inte till Garmins kartor utan deras kartformat. Det finns mängder av kartor som inte är Garmins egna. Det är ganska logiskt att man måste hålla sig till Garmins kartformat eftersom GPS:en inte har ett öppet operativsystem.

Om du vill ha ännu större frihet i valet av kartor så passar nog en handdator-GPS bättre. Du blir förmodligen även där bunden till operativsystemet, men eftersom operativsystemen är öppna (åtminstone programmeringsgränssnitten) finns det många fler applikationer med olika kartformat att välja på.

För mig överväger fördelarna med ett slutet operativsystem när det gäller GPS:er, men det är en fråga om tycke och smak vad man föredrar. Att kräva fullständig valfrihet från ett slutet system är nog dock orealistiskt.
 
Fungerade (nästan)

Jag testade navigera med denna metod att ladda in kartor och fick funktion på navigeringen på metro kartan, men om jag testade lägga in även från min friluftkartan pro kartblad samtidigt då fick jag inte upp någon av kartorna, synd för jag vill ha båda samtidigt och kunna navigera efter metro kartan i städer, någon som vet hur man gör ?



Andis; sa:
steko; sa:
Hej
Är det någon som har erfarenheter att utbyta ang vilken karta man skall ha i en Garmin 60Csx för att kunna navigera efter vägar i en stad till ett önskat ställe ?, jag har idag Metroguide Europa, där jag verkar få alla finesser på adresser osv, men när jag väljer att "gå till" eller "Navigera" så ritar den fågelvägen i stan till destinationen, fast jag ställt in den på att "välja väg" (inte fågelvägen). Kan det vara så att jag måste köpa hela bilkitet (ca2800kr) för att få City navigator Europa för att få denna funktion också ? Vad är skillnaden på alla dessa Garmin kartor ?

(annars super nöjd 60CSX ägare)

/Stefan

http://hws.webhosting.gs/ hur du får autorouting med din karta, MetroGuide Europa. Jag har testat och fungerar fint!
 
Re: Fungerade (nästan)

[/QUOTE]

http://hws.webhosting.gs/ hur du får autorouting med din karta, MetroGuide Europa. Jag har testat och fungerar fint! [/QUOTE] [/QUOTE]

Har precis samma bekymmer, vill kunna tända och släcka de olika karttyperna (frikart, metroguide mfl) och lyckas inte med det. Har märkt att det finns en total begränsning på 512 Mb samt 2025 kartbitar om man sänder över kartorna på detta sett. Jag tror problemet är att jag inte kan få namngivningen att fungera enligt instruktionen. Jag får helt enkelt upp varje kartbit som en egen karta vilket blir rätt osmidigt! Någon som har en lösning?
 
Att hosta upp pengarna för att köpa City Navigator är alltså en lösning, för då fungerar det.
Jag har de kartor jag behöver, så för övrigt har jag ingen erfarenhet av hur man får det att fungera ändå. Men jag har andra ekonomiska förutsättningar för att skaffa både kartorna och mottagarna, så det är inte jämförbart.

Anders
 
PPC

PPC med är vida överlägset på vägnavigering och win2003 eller mobile 5 tillåter flera produkter och kartor. Tyvärr så är dessa system inte anpassade för "outdoor" användning.
 
Att PPC skulle vara vida överlägset är struntprat. Då har du inte provat någon modern, dedicerad vägnavigator, som exempelvis den StreetPilot c550 som jag har nu. Jag har diverse arbetskamrater som kör med diverse PPC-lösningar. De spelar inte ens i samma division, långt mindre på samma plan.

Anders
 
Nu avsåg jag inte spec. system avsett för detta ändamål utan att navigera i bilen med ex. en 60CS om jag har. Jmf. med Tomtom 5 i min ppc, ja då är den vida överlägsen. Likaså är min 60CS vida överlägsen i skogen med fuktskydd och battertid.

Att Tomtom INTE en spelar i samma division är rent nonsens :)
 
Jämfört med en 60CS är en lösning under PPC eller Palm klart överlägsen. Jag jämförde med riktiga bilnavigatorer. Där blir förhållandet helt motsatt.

Anders
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...