Handdator+GPS

Store; sa:

Tack för svaret! Bra trådar, men jag var väldigt konfunderad till en början när jag läste om att spara TIF från Kartex. Min Kartex 5 går bara spara i RIK. (kartkonverteringsexcelarket funkade därför inte) Men mot slutet kom ändå svaret. Detta går endast i Kartex 3!

Men min ursprungliga fråga kvarstår angående OziCE.
Efter att laddat in en konverterad karta (från BMP) och kalibrerad i OziPC och konverterad till ozf3 vill inte kartan vara med. Min position markeras inte på kartan utan väljer att markera på en Europakarta. Vad ska man göra för att "aktivera" kartan?
 
Hej Micke, vad jag förstår har du redan Fugawi, då kan du göra på detta sätt för att få riktigt stora kartfiler i din loox både för Fugawi och OZI

Ta in den karta du vill ha (blå, gröna etc.) i fugawi lägg på rutnätet (RT90) zooma ut till mellan 4-10%, full upplösning på skärmen och markera skärmytan, VIKTIGT gå tillbaka till 100% (kartkonverteringen går då på några minuter istället för flera timmar), spara valet (bmp för ozi, fx3 för fugawi)

Kalibrera kartan i ozi, lätt med 2-3 punkter pga rutnätet

Konvertera kartan i ozi/ce format

Notera att 2st filer skall överföras i pda:n (ozfx3-fil samt map-fil

Har själv inte .RIK tillägget för ozi men enl. uppgifter så tillför detta inget i detta fall

Att du inte får någon posmarkering med ozi beror alldeles bestämt på någon felinställning

Till sist, jag har både ozi och fugawi i min 520 och båda fungerar bra
Visst ozi/ce är bökigare att använda än fugawi/ppc men efter ett tag så gäller bara ozi/ce pga dess större användningsområde, i princip allt du kan göra i ozi/pc kan du utföra med ozi/ce

/Runar
 
Tack Runar!
Det var precis så jag gjorde. Och allt är med till PDAn. Ska prova på nytt från början och kolla varenda inställning man kan göra på vägen för att se om det kan vara något.
Tack för tipset att det funkar även med stora kartor, blev fundersam när det tidigare talats om småbitar, men det hade väl att göra med att Kartex endast kunde exportera 10Mb antar jag.
Har man Fugawi med RIK-stöd innan så verkar det vara en stor fördel för detta. Och har man inte det så borde ett RIK-stöd för Ozi vara att föredra framför att pilla med Kartex3.

Har som sagt tillgång till följande program.
Fugawi4 med RIK-stöd
OziExplorer utan RIK (+OziCE)
Kartex5

PS. Hittade detta i OziCE FAQ på oziexplorer.com

5. When I start communication another map is loaded but I know my position is on this map.

*If the Use Check Sum and the Check Valid are NOT selected, the position obtained from the GPS sentence may be incorrect and may be off the currently loaded map. OziExplorerCE will try to search for another map. If a map cannot be found to load, the screen will be blank (white), the map will be scrolled off the screen as the position is displayed. (see the GPS Faq's here for particular GPS types)

*The map may not be calibrated correctly, check the calibration of the map. Possibly the hemisphere has been entered incorrectly. (The PC OziExplorer is required to check the calibration of a map).

*If a more detailed map is loaded, this is normal is the Load Detailed Map is ticked in Configuration (See Moving Map settings above)

Vad är korrekt hemisphere?
[Ändrat av dröstorparn 2007-01-04 kl 11:21]
 
Hej igen Micke, är du helt säker på att du kalibrerat rätt och i kalibreringsfunktionen valt RT90 samt Swedish grid?
Tips, gör en ny liten testvariant över ditt område

Jag har gjort massor av kartor i oziformat men inte råkat ut för de problem du nämner

Det är inga problem att "tillverka" kartor över 100mb i pdaformat (grundformat ca 200-300mb) med metoden jag nämnde tidigare i tråden, om du har en pc med hyfsat ramminne
 
errbe; sa:
...är du helt säker på att du kalibrerat rätt och i kalibreringsfunktionen valt RT90 samt Swedish grid?

Nu gick det bra! Hade kartprojektionen på lat/long vilket var det enda som gick i demoversionen jag gjorde kartan i. När jag sen fick fullversionen gjorde jag inte om kartan.
Ajaj så går det när man ska lattja snabbt med nya prylar. RTFM först.
Som sagt Ozi verkar lovande, snygg och kompetent.
Men den verkar inte gjord för att ersätta en GPS som den gör i Looxen, utan som ett komplement. Saknar t.ex navigeringskompass.
 
Om du studerar vidare i "TFM" så finner du att det också finns en slags nav.kompass, samt en "go funktion" som är andvändbar

Kul att du är igång

/Runar
 
Var bland de första som ficl Looxen från Topguard, hade bekymmer med GPS mottagningen, efter div tester och direktkontakt med Andres visade det sig vara "produktlappen" i aluminium på baksidan som blockade GPS signalerna, tog bort den och vips fungerade GPSen utmärkt..
Gissar att de åtgärdat det men det kan ju vara ett tips för er som har bekymmer att ta bort klisterlappen med produktinfo på baksidan.
 
Men har den icke ruggade versionen av N560 också en produktlapp? Det klagas ju på mottagningen för den också. Framför allt gäller det tid till first fix.
 
Såg hos Andres FAQ om denna "märklapp" för några månader sedan, min satt där den skulle, inget förvånande eftersom jag är väldigt nöjd med min RPDA 520:s snabba fix
Min bror har en RPDA 560 även den har mkt bra mottagning och snabb till ttff
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.