Handdator+GPS

Efter alla lovord om RPDA Loox N520 så måste jag ju i anständighetens namn också komma med lite, i mitt tycke, negativa synpunkter

12V kontakten är en 90 gradig och pekar ut mot sidan, jag hade föredragit en rak kontakt

Det går inte att göra en soft reset med pennan pga Andres hölje, men som jag fattar det, så gör maskinen en soft reset om jag stänger apparaten med att hålla in av/påslagsknappen några sekunder, maskinen startar upp exakt likadant som efter en soft reset
Fö, så verkar det som att OS WM5 är mycket stabilare än OS Pocket PC 2002
Ska försöka trixa till en egen lösning med allt i ett, 3 in 1

Det bekövs en insexnyckel 1,5mm för att demontera den vattentäta kåpan för minneskortet, kanske inget stort problem maskinen klarar ett 4 gb kort så man kan köra in rejält med kartor på en gång
 
Hej Runar, tack för dina återkommande rapporter. Jag tar gärna emot fler intryck. Hur är skärmen under olika ljusförhållanden?

Det där med mangofärgad kourin (konstnärsfärgen indian yellow) gällde hur Garmin QUe programmet ser ut på PPC, ipaq eller Loox. Det är Garmins val av färg som är problemet. Kan förmodligen ändras med ett typ-kommando, möjligen även på något annat sätt. Rich har nämnt att han nog skulle kunna fixa det.

Lade upp en tråd på firstloox i morse med frågan om någon prövat extern antenn. Inga svar ännu.

Med iQue 3600 var det så att tidiga versioner hade riktigt dålig mottagning utan yttre antenn, sedan förbättrades prestanda kraftigt. Det är möjligt att Fujitsu Siemens kunnat förbättra prestanda på senare exemplar.

Jag vacklar, känner mig som en konsument-Hamlet.
Dagens friska beslut är att köpa en N560, testa den själv med yttre antennen och sedan skicka den till Sydafrika så att Andrew K. får en WM5 apparat att testa proxyfunktion för Garmin XT-programmet med. Den nu aktuella versionen av gpsproxy tog han fram med en ipaq 5450 som jag skänkte honom för den goda sakens skull efter att jag funnit den alltför frustrerande att använda. Men GPsproxy funkar inte med XT-programmet.

Får se vad eftertankens kranka blekhet säger för den
glåmiga verkligheten är att jag klarar mig bra med 60CSx och ique 3600.
 
Skärmen är klart bättre än på ipaq den körde jag alltid på full ljusstyrka men på loox:n räcker det gott med 50-75% Lite svårt att uttrycka men skärmen är mycket "vitare" på loox:n
Det stora testet på skärmen blir uppe i fjällen till vintern där den vita omgivningen vill äta upp all läsbarhet, på min gamla Palm IIIC gick det inte att avgöra om pda:n var av eller påslagen, ipaq:n var väsentligt bättre och min förhoppning är att loox:n är ytterligare ett strå vassare

Ang. ditt sista stycke, om man skulle undvara allt man klarar sig förutan då skulle bankkontot vara riktigt fett :)
 
Yes

Fick min N560 Rpda (P) levererad i går 2,5 vecka tidigare än vad jag räknat med! Happy!
Så nu gäller det bara få nån tid över och sticka ut på nån tripp och testa den.
Bara sätta igång och installera alla programmen och klistra på Boxwave displayskydd.

Enda minuset vid första kollen var avsaknad av fäste för rem, annars gott första intryck.
 
Re: Yes

paramotor4ever; sa:
Fick min N560 Rpda (P) levererad i går 2,5 vecka tidigare än vad jag räknat med! Happy!
Så nu gäller det bara få nån tid över och sticka ut på nån tripp och testa den.
Bara sätta igång och installera alla programmen och klistra på Boxwave displayskydd.

Enda minuset vid första kollen var avsaknad av fäste för rem, annars gott första intryck.

Grattis, du kommer knappast att bli besviken

Jag har också lagt på Boxwave displayskydd, såg på min ipaq, i en viss vinkel, att flera års kartflyttning med pennan sätter sina spår
 
jonasolof; sa:
......
Det säljs en extern antenn till Loox N560. Kontakten är väldigt speciell. Jag har skaffat en sådan antenn. Ska kapa kabeln och lägga in en stump med mcxkontakter så att jag kan kolla hur mycket antennen drar och hur den ter sig jämfört med andra externa antenner. Sen ska jag skicka den till Mapper så att han kan testa den och se om SiRFIII chipet kommer upp till sin fulla potential med en extern antenn. Eftersom änden av kabeln blir en pigtail med mcx-hona i ena änden kan han också testa andra antenner......

Hej!
Vad har du fått för erfarenheter av externantennen?
Jag har en N520 i en Otterbox 1900 konfad med Fugawi, visserligen lite klumpig med annars är jag riktigt nöjd! Jag har faktiskt märkt av att det tar ett tag innan jag får fix, särskilt under de perioder då det finns max 4-6 satelliter synliga (kollat mot http://swepos.lmv.lm.se/). Jämförde även signalstyrkevyn med motsvarande på farsans bilnavigator och min låg alltid lägre, samt ett par satelliter färre. I otterboxen finns plats att lägga i en externantenn och har funderat på det. Men den kostar ju en slant så det skulle vara trevligt att höra någon som provat om det blir någon skillnad.
[Ändrat av dröstorparn 2007-01-02 kl 12:11]
 
Den ligger i en låda och har inte blivit provad. Jag väntar till CeBit för att se om det är aktuellt med köp av Loox-modell.
 
Hej Jonas, om du råkar på Herr Björn Andres på mässan så måste du fråga om han trixar till gpschipet på något sätt i sb med ombyggnad
Min bror fick sin RPDA 560 från Tyskland för någon månad sen och den verkar vid jämförelse ha samma eminenta satellitmottagning som min 520

Hej Micke, under vilka förhållanden anser du dig behöva en extern antenn, varför jag frågar är att jag har hunnit använda min RPDA Loox N520 under de mest skiftande förhållanden och förvånas ofta över den suveräna gps-mottagningen, se tidigare inlägg på denna tråd
 
Den som vill ge näring åt sin beslutsvånda kan läsa N560-tråden på firstloox.org

En annan möjlighet är att Andres-IT teknik gjort något åt den interna antennen på den ruggade varianten. Jag ska fråga dem direkt vid tillfälle. Det brukar för övrigt gå bra att ringa eller skriva till dem.
 
errbe; sa:
Hej Micke, under vilka förhållanden anser du dig behöva en extern antenn, varför jag frågar är att jag har hunnit använda min RPDA Loox N520 under de mest skiftande förhållanden och förvånas ofta över den suveräna gps-mottagningen, se tidigare inlägg på denna tråd

Jag har haft problem på eftermiddagarna framförallt då det enligt SWEPOS endast varit 4-5 satelliter synliga, samt ibland även annars.
Men med dina kommentarer har jag blivit fundersam, och kollat om det inte kunde vara mjukvaran.
Min Fugawi visar ofta bara 3-4 tunna staplar i satellitvyn. Gjorde därför en test att ladda ner OziExplorer. Då fick jag kanonmottagning med 9 satelliter. Till och med inomhus (5 st)! En koll med GPSlocator, den inbyggda enkla applikationen, visade att även den visade fler satelliter och bättre än Fugawi. En koll på deras hemsida visade att en senare version uppdaterats för Loox. Men det står inte vad, någon som vet?

OziExplorer verkade trevligt om än väldigt omständligt. Det var ett himla trixande att få in en RIK-karta. Markera klippa exportera importera kalibrera omvandla exportera....blä
Och...kartan vill inte vara med i Looxen. Positionen vill inte markeras på min karta utan på en världskarta. Tycker mig ha gjort rätt i alla steg enligt hjälpen men icke. Har nån haft samma problem?
Sen har ju ozi inget stöd för waypoints i GPX-format, synd.
 
dröstorparn; sa:
OziExplorer verkade trevligt om än väldigt omständligt. Det var ett himla trixande att få in en RIK-karta. Markera klippa exportera importera kalibrera omvandla exportera....blä

För 395 spänn köper du Sverigekartan på CD från Lantmäteriet och får då Pocket Kartex som läser rik-filer utan kalibrering.

Här kan du läsa mer om kalibrering av rik-filer
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33986
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24339&pagenumber=2
 
dröstorparn; sa:
OziExplorer verkade trevligt om än väldigt omständligt. Det var ett himla trixande att få in en RIK-karta. Markera klippa exportera importera kalibrera omvandla exportera....blä

OziExplorer i fullversion med ett tillägg för RIK är en mycket kompetent kombination. Till detta kommer förståss också OziCE för att kunna köra på en PDA.

PocketKartex som nämnts är faktiskt ett riktigt bra program för PDA och priset är ju mycket överkommligt. Nackdelen är dock att du inte kan köra egenscannade kartor eller andra kartformat.

Har även prövat Fugawi som också kan köra RIK filer om man köpt den svenska versionen, men enligt min mening ligger detta program ljusår efter de ovannämnda (för användning på PDA).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.