Klippa ut flygbilder i Eniro

jonasolof; sa:
Så nöjda är vi väl inte eftersom det möjliga formatet minskades. Vad kan det ha berott på?

Ja, det var det som var utgångspunkten för hela disussionen, mitt motiv till att överhuvudtaget lämna ut tipset.

Eniro lade ut hela klabbet med i princip fritt fram för kopiering för privat bruk, samtidigt som man lade ut någon form av kopieringsspärr ändå!

Varför....? Kan Lantmäteriet haft något finger med i spelet som skulle hindra att det som var tillåtet ändå skulle försvåras?

Parallellen med Utrikesdepartementets agerande i fallet med Sverigedemokraternas hemsida är slående! (Jag har därmed inte tagit ställnig till om det var bra eller dåligt för Sverige det som skedde).

Det skall faen till att vara konspirationsteoretiker....!
 
Det är väl ingen konst att spara ett foto. Man klickar på Skriv ut foto. Då kommer fotot ensamt. För man kursorn till övre vänstra hörnet framträder en verktygsrad som har fyra alternativ: Hjälp, skriv ut, skicka bilden som email eller spara som jpeg till My pictures (620x700 pixels). Efter att ha sparat den kan jag sampla om den i Irfanview.

Så diskussionen om huruvida kopiering i digital form var explicit eller implicit tillåten var rätt onödig.

Sedan skulle man kunna kommentera ytterligare en sak om den sparade bilden med det gör jag inte:)
 
Det är möjligt att de flesta normalt använder krångliga metoder för att spara en bild, men jag har alltid högerklickat på bilden och sedant använt Spara bild som och det fungerar klockrent överallt utom på Eniros kartsajt.

När inte heller högerklick och Kopiera bild som sedan kan klistras in i valfritt program fungerade så trodde jag att man på något sätt avsiktligt ville försvåra den tillåtna kopieringen.

Jag kan naturligtvis ha fel, men varför fungerar inte de enklaste metoderna på Eniro när dom såvitt jag vet i övrigt alltid fungerar på alla andra sajter?
 
Undrar hur pass noggranna de angivna positionerna är? Kan man använda dem för att mäta ut passager mellan grund?

Jag ser nya vägar i besvärliga vatten. Genom att ändra gamma och färger i Irfanview går det att skönja mer vad som finns på djupare vatten. Det borde gå att lägga in något slags filter ochn plocka fram ännu mer.

Man borde kunna kopiera in de angivna positionerna i en waypintlista att använda i marin gps.

Obeskurna bilder som de sparats från Eniros site:

[Inlägget är redigerat av Utsidan admin pga upphovsrättsbrott]
 
olhe; sa:
(---)
När inte heller högerklick och Kopiera bild som sedan kan klistras in i valfritt program fungerade så trodde jag att man på något sätt avsiktligt ville försvåra den tillåtna kopieringen.

Jag kan naturligtvis ha fel, men varför fungerar inte de enklaste metoderna på Eniro när dom såvitt jag vet i övrigt alltid fungerar på alla andra sajter?

Jag tror bara att det är nåt mecklo med kodningen som gjort att det råkat bli så. Det funkar ju med ett mycket enkelt handgrepp. Om man verkligen ville hindra kopiering förutsätter jag att man hade gjort på något mer sofistikerat vis, tex lagt upp allting som en flash-funktion eller dylikt (vanligt i en del bildgallerier på nätet). Men jag kan ha fel.
 
jonasolof; sa:
Undrar hur pass noggranna de angivna positionerna är? Kan man använda dem för att mäta ut passager mellan grund?

Jag ser nya vägar i besvärliga vatten. Genom att ändra gamma och färger i Irfanview går det att skönja mer vad som finns på djupare vatten. Det borde gå att lägga in något slags filter ochn plocka fram ännu mer.

Man borde kunna kopiera in de angivna positionerna i en waypintlista att använda i marin gps.

Obeskurna bilder som de sparats från Eniros site:

[Inlägget är redigerat av Utsidan admin pga upphovsrättsbrott]

Admnin har skrivit till mig om att de tagits bort. Samtidigt har fotona i den andra tråden benämnd: "Eniro satsar stort på flygbilder" inte tagit bort. Skillnaden är att visade foton innehåller Lm's copyrightlogga.

Då man sparar bilder enligt Eniros anvisningar hamnar Lm's logga utanför bilden. Frågan är om det räcker med att ange att upphovsrätten tillhör Lm eller om man måste ta en skärmdump som inkluderar Lm's logga som ligger under bild - men bara i första
första momentet av sparandet, dvs kommandot "skriv ut". Sänds bilden som e-mail, printas eller sparas som jpeg faller Lm's logga helt bort vilket jag själv tycker är anmärkningsvärt. Någon Enirologga finns inte heller. Eniro medger uppenbarligen att bilden skickas som email och sparas digitalt. Den får också visas på en hemsida men inte "tagen ur sitt sammanhang". Försiktighetsprincipen bjuder att man både anger ursprunget Eniro och LM's logga. Det kräver dock ett fotomontage.

Jag ifrågasätter självfallet inte upphovsrätten men efterlyser riktlinjer för hur ortofoton får visas i inlägg om de härrör från LM resp Eniro.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-24 kl 19:26]
 
Här är problemets kärna. När man klickar på bilden för att spara den så lägger Eniro all copyrightindo utanför den sparade bilden. Här har jag tagit en screendump med SnagIt för att få med info både om Eniro och Lm.

Jag är visserligen ute på djupt vatten, men strider den här bilden mot lagen om upphovsrätt?

copyrightLM-vi.png

©Lantmäteriverket, bild via http://www.Eniro.se: Flygfoto
[Ändrat av jonasolof 2006-03-24 kl 21:51]
 
Återgivningen av bild enl ovan strider mot Eniros användarvillkor enligt vilka kopiering inte får ske i digital form,ej heller del av webplatsen får göras tillgänglig för allmänheten genom internet.

Skrivningen förefaller något mindre strikt i FAQ ang flygfoto:

Får jag använda era flygfoton på min hemsida?

Du får använda våra flygfoton på samma sätt som våra kartor. Länka direkt till den träff eller resultatsida du vill visa. Du får inte plocka ur flygfotot från sidan på eniro.se eller visa flygfotot taget ur sitt sammanhang.

Utsidans forum är knappast hemsida och här återgivna bilder är jpegs och inte länkade. Så slutsatsen torde bli att inga av de bilder som återgetts i denna eller den andra tråden är tillåtna enligt Eniros regler. Men det kan ju finnas skäl att kontakta dem för att höra efter om länkade flygfoton möjligen kan medges i ett navigationsforum som även behandlar tekniska aspekter av kartografi.

Jag försökte lägga in en länk i ett meddelande. Man kommer till flygfotosidan men inte till det aktuella fotot.

Sänds bilden per SMS (MMS?) eller email enligt Eniros villkor för dessa meddelandeformer (vilka är dessa?) är det OK och copyrightbesked behöver ej bifogas.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-24 kl 23:47]
 
jonasolof; sa:
Jag försökte lägga in en länk i ett meddelande. Man kommer till flygfotosidan men inte till det aktuella fotot.

[Ändrat av jonasolof 2006-03-24 kl 23:47]

Verkar som en ny funktion kommit till "länk till karta" vilken laddar om sidan med ny url (samma sätt som google "link to this page")
På detta sätt kan man kommunicera om bildeerna utan att bryta mot några regler som jag förstår det...

Här är Långholmen i Stockholm:
http://kartor.eniro.se/query?&what=...s=&filter=&imgmode=1&tpl=&map.x=228&map.y=110
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.