Utvärdering av Friluftskartan Pro

Tar tillbaka det jag sade om översättningar förut. Det finns ingen översättningsmiss från Sportmanships sida.

Den information som Mapsource eller gpsmottagaren visar då man för markören över ett objekt i detaljkartan kan å ena sidan komma från kartans label -om denna innehåller text. Är labeln tom återges istället namnet på detaljtypen, i en gpsmottagare inställd på svenska FLOD för 0x1f, river. Denna information ligger alltså lagrad i programvaran för apparaten och inte i kartdatafilen. Mapsource visar som mottagaren beroende på vilket språk som är inställt. Mapedit gör likadant men med mapedit kan man se vad labeln innehåller och vilken objekttyp det är.

På baskartan (gamla och nya) heter ett vattendrag stream. Dalälven är en "stream". Dalälven är label och objekttypen stream. Finns ingen label visas stream.

Man kan tycka det är märkligt att vattendrag i baskartan heter Stream (0x18) medan det i detaljkartan heter River (0x1f) men så bakvänt är det. Vad Stream översatts til på svenska kan jag inte se eftersom jag bara har Mapsource installerat på engelska.

P.S. Även Rhône el. RHONE är en "stream" enligt Garmins baskarta. Inte bryr de sig om prickar där heller. På detaljnivå finns ^ och varje rännil är en river.

Vill man kan man ju ändra 0x1f till 0x18 om det ser bättre ut (med reservation för översättningen)

Så många statiska labels har de facto försvunnit i den nya kartan. Bland de kvarvarande toppar hus som den onödigaste. Öppen mark och åker i level 1 framstår också som malplacerat, i synnerhet som etiketterna ofta hamnar fel i kartbilden. Sådant kan ändras genom att man begränsar visning av label till level 0.

Många vanliga hus syns i level 1 (utzoomat) däremot inte ett slott, eftersom Per Brune skrämt dem från att låta symbolen för stort hus visas i level 1.

I kulisserna pågår arbete för att redigera filerna. Mapmodify/maptools i sin nuvarande form fungerar inte men manuellt går det bra. Samtal pågår om en ny version av Mapmodify.

Trots kanonaden av kritik är den nya kartan ett klart framsteg. Med efterrredigering gjord genom gemensamma ansträngningar av användarna kan resultatet bli betydligt bättre.
[Ändrat av jonasolof 2006-02-12 kl 18:17]
 
Men, om man nu inte ser detta med gps-kartor som ett helt nytt fritidsintresse, utan bara tänker använda dem, på ett sätt som liknar användandet av tryckta kartor, på vilka man inte behöver göra inställningar och ändringar, hur gör man då?

Jag vill ju bara ha FriPro som ett komplement till gps:en; dvs i de lägen jag idag har med mig gps men inte karta vore det smutt med en halvhyfsad karta på skärmen, och möjligen kan man skippa papperskartan vid diverse tillfällen (naturligtvis med beaktande av säkerhetsaspekter osv.).

Med andra ord, jag vill ha en sån där elektronisk karta, jag vill kunna spara lite grejer på PC:n, men jag vill inte sitta och meka med grejorna bara för att det ska bli användbart.
Ska jag då köpa FriPro (eller Fri) eller nåt överhuvudtaget? (Har en europeisk 60CS.)

(Som tidigare framgått tycker jag ju även mycket om glass och en hel del annat.)
 
Svar bör väl ges av någon som installerat på sin 60- alt 76-modell, i mitt fall dröjer det till efter sportlovet.

Redan av det jag sett med en enda kartfil på PC vill jag dock säga att FriPro förefaller betydligt bättre än gamla Friluftskartan. Den finns det överhuvud taget inget skäl att lägga ut pengar på längre.

För mycket glass gör dig Hagendäst. I längden ger nog kartan mer glädje. Om du kan förhandla dig till en liten rabatt kan du ju köpa glass för ett belopp motsvarande rabatten. Det kan väl vara en lagom avvägning.
 
jonasolof; sa:
Svar bör väl ges av någon som installerat på sin 60- alt 76-modell, i mitt fall dröjer det till efter sportlovet.

Redan av det jag sett med en enda kartfil på PC vill jag dock säga att FriPro förefaller betydligt bättre än gamla Friluftskartan. Den finns det överhuvud taget inget skäl att lägga ut pengar på längre.

För mycket glass gör dig Hagendäst. I längden ger nog kartan mer glädje. Om du kan förhandla dig till en liten rabatt kan du ju köpa glass för ett belopp motsvarande rabatten. Det kan väl vara en lagom avvägning.

1490 SEK betalade jag på Hjertmans http://www.hjertmans.se/ (jag har cykelavstånd). Dustin har olika priser på de olika delarna (1495-1690), ej i lager.

Jag föredrar glass sommartid, så jag spar min ev besparing mot att handla på dyra butiken på fina gatan, tills det är kortbyxväder.

Per
 
Enstaka filer kan betraktas i PPC:

Öppna filen i GPSmapedit, spara i mp format.
Lägg in den på minneskort i PPC.
Öppna VGmap (www.imocoding.com), välj add map och sök den folder där mp filen lades.

Har man en PPC med VGA skärm så ser kartan mycket bättre ut med Forcehires.

Problemet med vattendrag har lösts, tycker jag. Att blå diken säger FLOD då man petar på dem är inte SPortmanships fel. En bäck är utmärkt med sitt namn både statiskt och dynamiskt. Dessutom, något överflödigt, finns namnet givet vid en punktformigt objekt (0x6512, också kallat stream). Ett dike som rinner ut i bäcken har inget namn och ingen label.

Den huvudsakliga bakgrunden bredvid den gröna skogen (egentligen nationalpark med label SKOG) är åker, hygge, öppen mark mm som har polygonen Man Made Area 0x13. Denna är trist grå på skärmen både med VGmap och med MapEdit, förhoppningvis bättre i gpsapparaten.

Rättelse om namngiven gård: I level ett en husikon 0x6100 med label gård. Då man zoomar in till level noll tillkommer en namnpunkt med gårdsnamnet som label. Labeln gård kan tas bort i det nedre skiktet.

Herrgårdar delar den lotten med slotten att de anonymiseras, i detta fall med beteckningen HERRGÅRD vid husblaffa. Det är bara gårdar som får ha namn.

Det är mest i byar där många GÅRD och HUS ska samsas som det blir grötigt i vissa zoomlägen. Längre ut i naturen är det, åtminstone sett på en VGA skärm som visar texten väldigt smått, sällan grötigt. Det finns ändå en massa bråte som Skog, Sankmark, Åker och Hygge. Fyra femtedelar av textmassan upplever jag som överflödig ur informationssynpunkt, inte minst därför att det inte går att se på en vanlig gps hur polygonen med labeln åker ligger invid den övriga öppna marken. I VGmap kan jag peka på objektet, byta polygontyp så jag får en annan färg osv. Vill jag ha en särskild polygon för hygge kan jag t ex ta scrub, buskmark. Andra i södra Sverige sällan använda polygoner är tundra och glaciär.


På en PPC med VGA skärm är FriPro en utmärkt karta. Det är i och för sig även terrängkartan i rasterformat med Fugawi. Vitsen med vektorkartan är att den är lättare att editera för användarens enskilda önskemål om det t ex gäller att rama in en jaktmark med ledning av märken i naturen. Den polygonen kan dessutom läggas in permanent i kartan. Även om det går att zooma bra med terrängkartan i Fugawi så tror jag att möjligheten att teckna med en upplösning nära gpsmottagarens noggrannhet, dvs 5-15 meter kan vara en fördel ibland (exakta lägen för svamp:). Att kartans objekt víd denna upplösning kan ligga fel är en sak, nyinlagda hamnar rätt.

Den editerade filen kan återigen sparas i mp format och sedan rekompileras till img fil med cgpsmapper och läggas in i Mapsourcefoldern jämte orginalfilen som givits ett annat suffix, tex .0mg

Vill man betrakta kartan i Que istället så ger GPSproxy alternativ till blåtandsmottagare. Synd bara att Garmins program på PPC har så ilsken grundfärg av Indiskt Gult (en numera förbjuden färg som åstadkoms genom att man tvang kor att äta mango vilket gav dem magplågor. Färgämnet utvanns ur den intensivt gula urinen).
[Ändrat av jonasolof 2006-02-12 kl 23:41]
 
Re: Re: Finns det något som är bra?

Brune; sa:
thureb; sa:
Intressant att läsa dina erfarenheter Per.

Mycket verkar ju vara trist upprepning av nackdelarna med den gamla men vad finns det som är bättre än Friluftskartan?

Hur ter sig utseendet på kartan på datorn?

Finns grön färg för skog med som på grönsaksbladet?

Kan du trycka ut ett kartblad på skrivare och använda med någon behållning att navigera efter?

Thure
Jag har avvecklat min färgskrivare, men på bildskärmen (datorn) är många saker tydligare med Mapedit än med Mapsource.

Men Mapedit skriver ut texten ”HUS” vid varenda hussymbol. Så det blir väldigt grötigt där det finns många hus med på kartan. Där det är riktigt många hus (i naturen) finns inte enstaka hus med och där blir det bättre.

En sak som är bra på Friluftskartan Pro som syns med Mapedit är ”Diffus strandlinje” och ”Sankmark”. Där begriper man att det är vass och det inte går att komma iland med kajaken. Och väldigt svårforcerat på vintern.

”Diffus strandlinje” och ”sankmark” syns som dynamiska attribut på GPSen.

Thure: Om du har kvar din Legend med 8 MB minne så räcker nog inte detta för en dagstur på skridsko med din åkkapacitet. Motsvarande 5 st grönsaksblad och du har fyllt minnet på 8 MB


Per

Per skickade ett par skärmdumpar från PC på Friluftskartan och Friluftskartan Pro visade i Mapsource. Jag håller med om att Friluftskartan Pro är ett lyft men det är tveksamt om jag har någon större användning för kartan i min svartvita Legend som Per skriver ovan.

Detta beroende på hur jag använder GPSen. (skridsko, kajak, cykel, inlines, lite i fjällen, lite i bil).

Men när jag köper en GPS med färgskärm och snabbare processor etc kommer jag helt klart att uppgradera till Friluftskartan Pro och från Euroguide till Cityselect.

Thure
 
Re: Minneskrav Fri-pro

eloserik; sa:
Hej!
Någon som vet hur mycket minne hela Fri-pro Götaland kräver?
Eloserik

Som jag skrev igår (2006-02-12 13:00)
Räkna med att få in 5 blad på 8 MB. Sedan är det bara att extrapolera.
Medelvärde på Svealand är 1,32 MB/karta. Medianvärdet är 1.43 MB/karta.

Per
 
Hej!
Skövde Natur anger följande storlekar för
fri-prokartorna:
Götaland 355 MB
Svealand 365 MB
Mellersta och södra Norrland 300 MB
Norra Norrland 250 MB
Eloserik
 
eloserik; sa:
Hej!
Skövde Natur anger följande storlekar för
fri-prokartorna:
Götaland 355 MB
Svealand 365 MB
Mellersta och södra Norrland 300 MB
Norra Norrland 250 MB
Eloserik

Det totala minnesbehovet har kunnat läsa på garmin.se i flera månader. Men det är bara intressant om man har en väldigt liten hårddisk. För än så länge är minnet i Garmins handhållna GPSer som sätter begränsningen.

Lyckligtvis är kartan uppdelad i bitar (filer) som man kan välja efter eget behov.

Per
 
Micro-sd kort.

Tack Per!
När du påpekade det så hittade jag det äntligen, trodde jag letat överallt!
Jag ställde frågan för att se vilket micro-sd kort jag vill ha till en Garmin 60csx, funderar på 1 GB så att man får plats med mycket utan att hålla på med nya nedladdningar, kanske bättre två på 512 MB men då blir det väl ett förvaringsproblem dom kan ju inte sitta i den på en gång.
Eloserik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...