Utvärdering av Friluftskartan Pro

Första utvärderingen Friluftskartan Pro Svealand.

En kort sammanfattning av de första intrycken av Friluftskartan Pro Svealand.

Jag har använt mig av statiska och dynamiska attribut enligt Jonas Lönnroths definition på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36089

Installationen av Friluftskartan Pro gick rätt så lätt då man använder sig av det elektroniska serienumret (GPS unit id) och inte det serienummer som står på klisterlappen.

Vid installation av Friluftskartan Pro så installerades MapSource 6.9.2 (en version som inte finns omnämnd på http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209 ) Uppgraderingen av MapSource medför att de gamla filer som jag ej konverterat till Garmin DataBase 2 format, ej går att läsa längre. Detta borde jag ha tänkt på.

Kartbitarna i Friluftskartan Pro verkar heta som på Gröna Kartan med undantaget att ringarna på ”å” och resp. på prickarna på ”ä” och ”ö” saknas i namnen saknas. Detta kan ja leva med. En karta är enligt Lantmäteristandard 25*25 km. 11 GSO Västerås (där jag bor) är på 1,25 MB.

Vid vissa skalor och detaljnivåer när ortnamn visas på kartan så saknas ringarna på ”å” resp prickarna på ”ä” och ”ö” i ortnamn. Synnerligen märkligt.
Örebro heter i vissa skalor ”Orebo”. Man har förutom prickarna över ”Ö” tappat bort ett ”r”.
Än värre är ”Aker Styckrbruk”.

Strängnäs heter i vissa skalor ”Strangnas Ab”. Även Björkvik och Barkarby som har fått ett ”Ab” efter sig. Har kanske något med flygplats att göra ?.

Man slipper församlingsnamn och församlingsgränser. Stora orters namn är oftast med större och fetare text än små orter, så där är det en klar förbättring gentemot Friluftskartan. Men lilla Stallarholmen verkar ha mycket högre prioritet biskopssätet Strängnäs.

Den statiska texten ”Hus” finns kvar på massor av ställen (detta hade jag gärna sluppit).
Mälaren heter med dynamiska namn ”Sjö” (i alla fall bättre än vattenyta) men jag hade väntat mig fjärdarnas riktiga namn. Vissa fjärdars namn finns som statiska attribut.

Dom sjöar (skridskosjöar) jag slumpmässigt kollat har ofta ej fått sitt riktiga (dynamiska) namn utan heter ”Sjö” på datorn och ”Liten sjö” på GPSen. Visserligen bättre än ”Vattenyta”, men jag hade väntat mig att sjöarna skulle ha dynamiska namn.

Många öar i Mälaren har ej fått något namn vare sig statiska eller dynamiska.

Dikena som i Friluftskartan heter ”Vattendrag”, heter i Friluftskartan Pro ”Flod”. En flod som i verkligheten är 20 cm bred och 10 cm djup vid snösmältningen på våren.

Höjdkurvor och djupkurvor heter överallt på kartan (i GPSen) dynamisk text ”konturlinje”. Det numeriska dynamiska värdet på höjdkurvan visas ej (en klar försämring gentemot Friluftskartan )

Kartorna kräver processorkapacitet så det tar lång tid att zooma och panorera en karta på GPSen (Garmin 60C).

Jag har inte uppdaterat programvaran i GPSen på länge,så vissa problem kan bero på detta.Och min dator börjar bverkligen upplevas som riktigt slö.

Personer på Sportmanship får gärna personligen kontakta mig för konstruktivt sammanarbete, som korrekturläsning och rättade av fel. Telefon och E-postadress finns på min hemsida.

Per Brune
 
Intressant, jag läste din recension med stigande förvåning - hur kan man släppa en dylik produkt genom kvalitetskontrollen? "Flod", "Orebo"...Pinsamt! Eller kan det vara så att GPS-användare förväntas ställa lägre krav på kartografisk kvalitet än användare av traditionella papperskartor? Tycker din beskrivning av kartan påminner om de patetiska försök till kartor som brukar visas på långdistansflygningar, utan åäö och märkliga ortnamnsprioriteringar...

//Anders
 
Haddock; sa:
Intressant, jag läste din recension med stigande förvåning - hur kan man släppa en dylik produkt genom kvalitetskontrollen? "Flod", "Orebo"...Pinsamt! Eller kan det vara så att GPS-användare förväntas ställa lägre krav på kartografisk kvalitet än användare av traditionella papperskartor? Tycker din beskrivning av kartan påminner om de patetiska försök till kartor som brukar visas på långdistansflygningar, utan åäö och märkliga ortnamnsprioriteringar...

//Anders

Jag är som ”gammal” programkonstrukör till processindustrin visserligen ”yrkesskadad” med att ha feltolerans på 0 och inget annat. Programmering är bara det lilla. Dokumentation och felsökning är det som tar tid.

Därför är jag ”allergisk” mot fel. Felen ska åtgärdas och upptäckas av konstruktören, och inte av kunden.

Per
 
Det är orimligt att Carmenta.se som är den GIS-konsult som varit iblandad inte skulle kunna göra bättre ifrån sig, i annat fall vore företaget snart borta. Se http://www.carmenta.se

Bristerna är uppenbarligen något man varit medveten om från Sportmanships sida. Kvalitetsnivån är vad som ryms inom budget. Någon har visat med hela handen och beslut har tagits att ge ut produkten i detta skick, nu kör vi. Det finns inget skäl att förvänta sig att de börjar varje morgon med ett möte där de går igenom kundernas klagomål och jag skulle bli minst sagt förvånad om Pers invit till dialog besvaras. Sagt av en gammal stadsplanedirektör som var med när nedre Norrmalm revs: Att ångra är den svages lott, nej hellre hopa brott på brott.

Ett skäl att köra på är att Friluftskartan inte är en produkt som recenseras i media och i den mån det sker så är det förmodlingen med vederbörlig hänsyn till annonsintäkterna från en stor utrustningsdistributör.

Men detta kan det väl bli ändring på. Sedan en fullständigare genomgång gjorts kan man väl skicka recentionsunderlag till Jägarförbundet, Friluftsfrämjandet, skridskoförbunden, någon snöskotertidning, Fjällräddningsorganisationen, Reservofficersförbundet mm. Det finns ingen redaktion som orkar/hinner sätta sig in en produkt som Friluftskartan på det sätt forummedlemmarna här gör.
 
Som kund behöver man ju faktiskt inte ta nån hänayn till vad som ryms inom respektive leverantörs budget (och marginal).

Jag försökre i alla fall snarare göra bedömningen; vill jag stoppa in nåt som motsvarar ovanstående beskrivning i min apparat, eller köper jag hellre glass för pengarna och kör vidare med de gamla kartorna?
 
Jag betraktar det mer som ett slags halvfabrikat som man får åtgärda efter förmåga. Ungefär som om du går till pizzerian på hörnet och får ut pizzan ogräddad och dom säger: De e'la inget å gnö om det fixar en go gubbe som du själv.
 
Mitt val: Glass!

Mezzner; sa:
Som kund behöver man ju faktiskt inte ta nån hänayn till vad som ryms inom respektive leverantörs budget (och marginal).

Jag försökre i alla fall snarare göra bedömningen; vill jag stoppa in nåt som motsvarar ovanstående beskrivning i min apparat, eller köper jag hellre glass för pengarna och kör vidare med de gamla kartorna?
Det är mäkligt att ett företag med den bristen på respekt mot sina kunder kan leva så gott som de gör! De lyckas tydligen att bibehålla förtroendet hos leverantörerna effektivare än hos kunderna eftersom företagsgruppen med Sportmanship i spetsen uppenbarligen lyckas att sitta på ett antal tunga agenturer...
 
Brune; sa:
Vid installation av Friluftskartan Pro så installerades MapSource 6.9.2 (en version som inte finns omnämnd på http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209 ) Uppgraderingen av MapSource medför att de gamla filer som jag ej konverterat till Garmin DataBase 2 format, ej går att läsa längre. Detta borde jag ha tänkt på.


Per Brune

6.9.2 ställde till det vad gäller mina sparade kartval. På kartbilden var de delar jag valt markerade på ett riktigt sätt, men i förteckningen till vänster fanns inga uppgifter alls med om valda kartdelar och på så sätt kunde kartorna inte laddas över till GPS'n.

Uppgradering till den senaste betaversionen 6.10.0.3 löste detta problem. Med denna version kan såväl .gdb, .mps, .gpx och .loc formaten laddas in.

Bertil
 
PCX5

bertilstenfeldt; sa:
Brune; sa:
Vid installation av Friluftskartan Pro så installerades MapSource 6.9.2 (en version som inte finns omnämnd på http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209 ) Uppgraderingen av MapSource medför att de gamla filer som jag ej konverterat till Garmin DataBase 2 format, ej går att läsa längre. Detta borde jag ha tänkt på.


Per Brune

6.9.2 ställde till det vad gäller mina sparade kartval. På kartbilden var de delar jag valt markerade på ett riktigt sätt, men i förteckningen till vänster fanns inga uppgifter alls med om valda kartdelar och på så sätt kunde kartorna inte laddas över till GPS'n.

Uppgradering till den senaste betaversionen 6.10.0.3 löste detta problem. Med denna version kan såväl .gdb, .mps, .gpx och .loc formaten laddas in.

Bertil

Jag bestämde mig för flera år sedan att Garmin PCX5 skulle vara ”mitt” format på trackfiler därför att formatet stöddes av både av Garmin MapSource och OziExplorer.

Det var denna ”nit” jag gick på innan jag kommit mig för att konvertera alla mina gamla PCX5 filer.
Jag har låtit bli att uppgradera efter 6.8.0 för att att Garmin aviserade att de skulle sluta stödja PCX5.

http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209

Changes made from version 6.7 to 6.8.0:
This will be the last version of MapSource to support reading/importing PCX5 files. For future compatibility, please migrate your data to the GPX format.

Per
 
Mezzner; sa:
Jag försökre i alla fall snarare göra bedömningen; vill jag stoppa in nåt som motsvarar ovanstående beskrivning i min apparat, eller köper jag hellre glass för pengarna och kör vidare med de gamla kartorna?

112 st Magnum á 15 kr! Mycket glass blir det.
 
"Ab" som nämndes i recensionen är mycket riktigt en flygplats. Noga räknat är det ett militärt flygfält, då "Ab" ska tolkas som "Air force Base".

Att de fortfarande har med den beteckningen på en svensk karta får mig att sucka uppgivet...

Anders
 
apersson850; sa:
"Ab" som nämndes i recensionen är mycket riktigt en flygplats. Noga räknat är det ett militärt flygfält, då "Ab" ska tolkas som "Air force Base".

Att de fortfarande har med den beteckningen på en svensk karta får mig att sucka uppgivet...

Anders

Jag försökte med stor vilja få det till Air Port men det stämde inte. Jag har bara flugit till/ från 4 st svenska flygplatser. Jag är alldeles för okunnig om flygplatser för att veta om en flygplats är civil eller militär.

Edit:
Då jag känner några fallskärmhoppare så vet jag att FJS håller till i Karlsborg.

Per

[Ändrat av Brune 2006-02-11 kl 21:36]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.