Karta på nätet?

Jag tycker kartan är fenomenalt bra, famför allt för att få stora sammanhängande sjok av Fastighetskartan Fastighetskartan innehåller t ex en del stigar som saknas på terrängkartan. Här kan jag få koordinater för stigarna och lägga in dem i t ex Fugawi.

I nedre vänstra hörnet syns markörens position så det är lätt att söka sig till en punikt för vilken man har kordinater. Punkter kan ges i lat/long och rikets nät.

Det verkar inte finnas någon begränsning i storlek. Jag använder dubbla digitala LCD-skärmar, 5120 pixel i bredd över 72 cm. 62 cm av dessa är kartbild, dvs ca 4400 pixlar. Det går att zooma in hur långt som helst, dvs till högre upplösning än en kartpixel per skärmpixel.

Har jag en pixel per meter täcker kartan 4400 meter, det är inte illa. Ska testa så småningom på en roterbar LCD skärm för att se om det är lika generöst på höjden.

Det finns ju en möjlighet att spara utsnitt som htm, html och sedan lägga in t ex i Word. Det borde väl inte vara något problem att göra en bild som kan kalibreras och t ex läggas in i Fugawi den vägen. Dessutom kan man då välja skala, t ex 1:5000. Så varför krångla med cachen? Med tanke på de möjligheter som erbjuds och avsaknaden av explicita restriktioner förefaller diskussionen om upphovsrätt oväsentlig så länge man använder materialet för enskilt bruk. Längst ned i vänstra hörnet på den sparade kartan står en copyrightsymbol samt Länskartor/Lantmäteriet men det finns ju ingen text tvärsöver skärmen som på Lantmäteriets egen sida.
 
Om inte jag är helt ute och cyklar så säger Utsidans forumregler att man inte får uppmana till brottslighet. Och därför kan det väl vara bra att se till att folk är medvetna om vad som är brottsligt och inte.

Problemet är ju också att ju mer folk kopierar, desto mer anstränger sig upphovsmännen för att skydda sitt material. Blir kopieringen för omfattande kommer kanske såna där tjänster att försvinna, och vad har vi att vinna på det?
 
Det är ju en bra generell regel, menar du resonemanget är tillämpbart i detta fall där man genom ett utsnittsfönster framtaget av Länsstyrelsen i Skåne ger möjligheten att framställa en kartbild för ospecificerat bruk?
 
Upphovsrättslagen är ganska tydlig här tycker jag. Det är tillåtet att för eget bruk göra enstaka kopior av skyddat material som gjorts tillgängligt för allmänheten. Undantag gäller om den ursprungliga publiceringen var olaglig, vilket vi kan förutsätta att den inte är i det här fallet.

Eftersom själva det faktum att du besöker hemsidan leder till en kopiering till din dators hårddisk har kopieringen redan skett. Det finns inget förbud mot att ta kopior på de kopior man redan har, så länge det inte blir alltför många. Om det vore brottsligt att kopiera kartorna så uppstod brottet redan då man tittar på kartan på hemsidan.

Därför kan man inte rimligen påstå att det är anstiftan till brott när någon tipsar om en hemsida och att man (för enskilt bruk) kan använda de bilder som därstädes visas.

För övrigt: utmärkta kartor! Tack för tipset.
 
Så här står det på hemsidan:

"Lantmäteriet äger copyright på de bakgrundskartor som används i Sveriges Länskartor. Skärmdumpar från kartutsnitt får användas i exempelvis rapporter o dyl. En förutsättning är att den text som återfinns längst ner till vänster i resp. genererad kartbild (och som innehåller copyright-text) återges."

Att skriva ut och kopiera dem för personligt bruk verkar med andra ord inte vara brottsligt. Dessutom finns det ju en knapp för att skriva ut kartorna.
 
Bakläxa

tobbedj; sa:
Brune; sa:
En 5 år gammal är karta, är med svenska mått färsk. Det finns kartor i min närhet som inte är uppdaterade sedan i början av 70-talet. (Källa: Kartplan 2005)

Per
Det låter märkligt. Vilken karta då?

Det är en sak är om kartografin i den tryckta eller digitala versionen kommer från 70-talet. Innehållet i kartan kan ändå ha uppdaterats, men med samma symbolik som på 70-talet för att inte få en kartografisk bastard mellan gammalt och nytt.

/torbjörn

Bakläxa. Jag hade lite för bråttom och läste under rubriken Jordartskartor. För övrigt kan jag rekommendera boken Kartplan, som förutom att den är läsvärd också är billig (50 SEK). Utkommer varje år vad jag vet även om jag ”brukar” nöja mig med att köpa en ny ca vartannat år.

Eller var inte kostnadsfritt på http://www.lm.se/kartplan/


Per Brune
 
utter; sa:
Så här står det på hemsidan:

"Lantmäteriet äger copyright på de bakgrundskartor som används i Sveriges Länskartor. Skärmdumpar från kartutsnitt får användas i exempelvis rapporter o dyl. En förutsättning är att den text som återfinns längst ner till vänster i resp. genererad kartbild (och som innehåller copyright-text) återges."

Att skriva ut och kopiera dem för personligt bruk verkar med andra ord inte vara brottsligt. Dessutom finns det ju en knapp för att skriva ut kartorna.
Jag blev väldigt fundersam då jag läste den citerade strofen i inlägget, och gjorde för säkerhets skull en kontroll med dem som har koll på Lantmäteriets nyttjanderättsavtal med Länsstyrelserna.

Formuleringen gäller användning inom respektive Länsstyrelse, och är inte en allmänt given rätt till alla besökare på webbplatsen att kopiera och använda kartmaterialet. Jag undrar om Lantmäteriet ens förutsåg att kartmaterialet skulle göras så lättillgängligt och oskyddat som nu är fallet.

Ja, det är naivt och korkat av Lantmäteriet att ha bortsett från möjligheten, så var det sagt också.

De som använt materialet kan nog sägas handlat i god tro, då formuleringarna kring nyttjanderätt är så oklara att det inte går att avgöra vem/vilka de gäller.

Däremot så tror jag att förhållandet kommer att leda till en diskussion mellan Lantmäteriet och Länsstyrelserna om hur nyttjanderättsavtalet ska tolkas.

Kanske lämpligt att regeringen i IT-propositionen beslutat om en översyn av prissättningen för geografisk information.

http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_NewsPage.aspx?id=10669

/torbjörn
[Ändrat av tobbedj 2006-01-23 kl 21:30]
 
Jag bryr mig inte så mycket om eventuell kopieringsmöjlighet, jag gläder mig åt den fantastiska skärmpresentationen och att det fungerar så bra över internet. För de flesta är det ändå smidigare att köpa kartor för nedladdning färdiga med kalibreringsfil eller i rik-format. Jag har svårt att tro att det någonstans annan stans i världen finns en allmänt tillgänglig karttjänst av denna kvalitet - tyvärr kanske för bra för att vara sant.

Säger som Napoleons mamma sade när han berättade att han skulle bli kejsare: Det är väl bra - om det varar.



[Ändrat av jonasolof 2006-01-23 kl 23:31]
 
Tricket med att utnyttja bilderna i browserns cache kan även användas i Lantmäteriets tjänst din karta. Men som tidigare nämnts, timpengen blir trots allt låg. Endast användbart sena kvällar....

Jag har svårt att tro att det någonstans annan stans i världen finns en allmänt tillgänglig karttjänst av denna kvalitet - tyvärr kanske för bra för att vara sant.
Här ett exempel ifrån Schweiz:
http://www.giszh.zh.ch/internet/bd/arv/gis/de/home.html
Välj "GIS-Browser"
(De flesta andra kantoner har liknande tjänster)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Patriksg Karta på nätet? Navigering 18
Mos_Mosel Koordinater från karta på nätet! Navigering 0
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
Karpaterna.se Skapa GPS-rutnät på karta Navigering 9
jonasolof Karta på minneskort i Nuvi Navigering 0
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
larsfarm Karta på kort Navigering 1
jonasolof Namn på öar och sjöar i FriPro med transparant karta Navigering 27
tango lite OT: PTS lägger ut karta med alla mobilmaster på w Navigering 0
jonasolof Markeringsverktyget på Din Karta (Lantmäteriet) ej OK Navigering 9
Sportbil Karta på PC med PC-Etrex i bil? Navigering 7
clindh Svenska geocaches på Utsidans karta Navigering 9
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Mahok Centrerad karta Navigering 10
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.