Garmin 60 CS vs Magellan explorist 600

Screenshots på Magellan 600 med topokarta

Hej!

Här kommer några foton på hur topokartan (Uppsala/Stockholm) ter sig i Magellan 600. Det närmaste man kan zooma in är skalan 35 m, därefter kommer 80 m, 160 m, 350 m och helt utzoomat 700 m. Sen är man ute i baskartan.

fornborg_35m.jpg

Zoomat till 35 m

fornborg_160m.jpg

Zoomat till 160 m

fornborg_350m.jpg

Zoomat till 350 m

Mejla ifall ni vill se fler varianter...

Jag skannade även in motsvarande snutt av gröna kartan (blev aningen sned, men duger för ändamålet) så ni kan se skillnaden i detaljrikedom.
fornborg_karta.jpg

Kartsnutt över motsvarande ställe

Jag är efter ca en veckas användande riktigt nöjd med karta och gps.

Hälsn Eva
[Ändrat av ehn 2005-09-19 kl 21:14]
 
Problem med svarstider med Magellan Explorist 600

Jag vill inledningsvis poängtera att den fungerar mycket bra på punkter som jag tycker är centrala med en portabel GPS-mottagare:
• God mottagning.
• Liten & lätt, kompakt design.
• Lättavläst skärm.
• Tillgång till relativt högkvalitativa topologiska kartor.
• Lagring med stor kapacitet (SD-kort) och flexibilitet (mapphanteringen).
• Generellt sett mycket logisk navigering.
• Snabb vid uppstart & nedstängning.

Efter mer omfattande användning uppstod tyvärr en hel del problem (oftast med en av de nya topologiska kartorna), främst drastiskt försämrade svarstider samt frekventa felmeddelanden & ”frysningar” av bildskärmen. Därefter hittade jag även ett diskussionsforum (http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=105870) där många av problemen bekräftades av andra användare (med ungefär samma version som min: 5.1.61). För er information har jag även noterat ytterligare två problem (jämfört med forumets problemlista per 17/9):
• Med den topologiska kartan så startar GPS:n om c:a 2 gånger innan den ”stabiliserar sig”. Detta tar dessutom lång tid, trots att kartans detaljnivå är satt till ”Lowest” och Auto Track är avslaget.
• När man markerar ett sparat Track så visar den (knappt) den dubbla distansen jämfört med motsvarande Active track. När man sedan konverterar sparat Track till en Route så visar denna Route ordinarie distans.
 
Översikt i tidningen Paddling

Svenska kanotförbundets tidning Paddling nummer 3 2005 har en aktuell marknadsöversikt över GPS-modeller och kartor/sjökort.

Här bekräftas att topografiska kartan Topo Sweden till Magellan överhuvudtaget inte går att överföra från GPSen till datorn för planeringsändamål, detta av kopieringsskäl. Man föreslår i tidningen att man skall komplettera med Lantmäteriets CD-karta med Terrängkartan som kostar 3995 kr per län.

Min kommentar: En synnerligen trist begränsning som gör att det är tveksamt om Topo Sweden verkligen är en konkurrent till Garmins och Sportmanships Friluftskartan. Vore intressant om Topo Sweden kunde översättas för att passa Garmins modeller och då helst i en version som kunde hanteras i ett Mapsourceliknande program så att man kan göra skärmdumpar av färdspår på kartbakgrund och planera i datorn.

Thure
 
Re: Översikt i tidningen Paddling

thureb; sa:
Svenska kanotförbundets tidning Paddling nummer 3 2005 har en aktuell marknadsöversikt över GPS-modeller och kartor/sjökort.

Här bekräftas att topografiska kartan Topo Sweden till Magellan överhuvudtaget inte går att överföra från GPSen till datorn för planeringsändamål, detta av kopieringsskäl. Man föreslår i tidningen att man skall komplettera med Lantmäteriets CD-karta med Terrängkartan som kostar 3995 kr per län.

Min kommentar: En synnerligen trist begränsning som gör att det är tveksamt om Topo Sweden verkligen är en konkurrent till Garmins och Sportmanships Friluftskartan. Vore intressant om Topo Sweden kunde översättas för att passa Garmins modeller och då helst i en version som kunde hanteras i ett Mapsourceliknande program så att man kan göra skärmdumpar av färdspår på kartbakgrund och planera i datorn.

Thure

Ovanligt bra översikt, som hade blivit ännu bättre om man kollat batteritiderna i praktiken, i stället för att läsa innantill i ett datablad. Sedan måste åter tilläggas att Garmin Vista C (och Legend C) bara har USB port, vilket gör att de inte funkar med program som Kartex och förmodligen inte heller Det Levande sjökort.

Den som är intresserad av att ändra i kartor, kan kolla bland inläggen på
http://groups.yahoo.com/group/map_authors/

Kanske det finns något tips om konvertering av kartor mellan ”Magellan format” och ”Garmin format”.

Per Brune
 
Re: Re: Hur funkar Magellans andra kartor?

Brune; sa:
Jag gör ett nytt besök hos den lokala Magellan försäljaren om cirka en vecka för att kolla igen.

Per

Jag har varit fler gånger till den lokala Magellan försäljaren för att kolla den topografiska Magellankartan, men dom har haft kartan hemma hemma. Senast hade dom kartan över Jämtland (ointressant för mig) hemma, men ingen GPS som de kunde visa kartan i.

Så antingen säljer dom kartor och GPSer som bara den, eller så säljer dom inga alls så att dom inte bryr sig att ha handhålla Magellan och den lokala Topo kartan hemma.

Men vill dom inte sälja en ny GPS och kartor åt mig, så behåller min Garmin minst en säsong till.

Per
 
Re: Screenshots på Magellan 600 med topokarta

Hej eva! vilken detaljnivå har du satt kartan på,på dessa bilder?
ehn; sa:
Hej!

Här kommer några foton på hur topokartan (Uppsala/Stockholm) ter sig i Magellan 600. Det närmaste man kan zooma in är skalan 35 m, därefter kommer 80 m, 160 m, 350 m och helt utzoomat 700 m. Sen är man ute i baskartan.

fornborg_35m.jpg

Zoomat till 35 m

fornborg_160m.jpg

Zoomat till 160 m

fornborg_350m.jpg

Zoomat till 350 m

Mejla ifall ni vill se fler varianter...

Jag skannade även in motsvarande snutt av gröna kartan (blev aningen sned, men duger för ändamålet) så ni kan se skillnaden i detaljrikedom.
fornborg_karta.jpg

Kartsnutt över motsvarande ställe

Jag är efter ca en veckas användande riktigt nöjd med karta och gps.

Hälsn Eva
[Ändrat av ehn 2005-09-19 kl 21:14]
 
Re: Re: Screenshots på Magellan 600 med topokarta

skogsnisse; sa:
Hej eva! vilken detaljnivå har du satt kartan på,på dessa bilder?


Minskad detaljnivå på Magellans mottagare reglerar egentligen inte detaljerna utan snarare vid vilken "zoom-nivå" som detaljkartan skall ta över istället för grundkartan.
Du kan alltså ha minsta detaljnivå utan att missa någonting, men detaljkartan visar sig då inte förrän du har "zoom-nivå" 160m.

MVH
Ola @ gps@work AB
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
chuck Garmin kartor vs. Magellan kartor Navigering 3
nikk Garmin Vs Magellan Navigering 1
KillerKaninen Garmin vs Magellan vs andra Navigering 3
Micke79 Magellan eller Garmin Navigering 2
Mr.Flagg Garmin GPSMAP60CS vs. Magellan Meridian Color Navigering 13
apersson850 Magellan/Garmin kartor Navigering 3
buster23 Fälttest Garmin etrex vs Magellan Sportrak pro Navigering 58
hakane60 Magellan eller Garmin Navigering 3
Tärnan Mottagning Garmin Etrex jämfört med Magellan ? Navigering 3
Tärnan Kartor till Magellan eller Garmin Navigering 5
hhenning Garmin eller Magellan? Navigering 9
tvingjohan Köpa Garmin eller Magellan Navigering 3
stefangorling Garmin vs. Magellan Navigering 0
storspov Garmin vs. Magellan Navigering 0
Magellan vs Garmin ??? Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.