Garmin 60 CS vs Magellan explorist 600

Jag rekommenderar varmt en Garmin 60CS. Själv har jag ingen erfarenhet av Magellan men om man ser till fakta så ser Garmin lite bättre ut i mina ögon. Det enda som gör att jag skulle kunna tänka mig en Magellan är möjligheten att utbytbara minneskort vilket ger en klar fördel gentemot 60 seriens inbygda 56Mb. Och andra sidan räcker detta väldigt långt. Det verkar också som om Garmin fått fason på mjukvaran i 60 serien. Sedan jag installerade 4.0 i min så har den fungerat klanderfritt vilket den inte gjort alla gånger tidigare. Vad gäller mottagningen så skulle jag säga att den är hyfsad åtminstone avsevärt bättre än i Vista som jag hade tidigare. Det är endast om man har GPS:en i fickan i tät skog som den skulle tappa kontakten.
 
mnorrback; sa:
...Själv har jag ingen erfarenhet av Magellan men om man ser till fakta så ser Garmin lite bättre ut i mina ögon...

Vilka fakta är det du bygger det påståendet på? Jag byggde nämligen mitt köp av explorist 500 (det var nära att jag gav upp på Magellans topokarta och köpte 60C) enbart på hårda fakta, såsom skärm, sd-kort, bättre skala i kartan, enhetens vikt och smidighet (150g med batterier och ingen jobbig antenn som sticker ut).
[Ändrat av Jimmy_L 2005-08-31 kl 18:45]
 
Jag har nu fått min karta och det första intrycket är bra. Det ser ut som Gröna Kartan (lite annan färgsättning). Jag har bara gjort ett första test, men den verkar vara väldigt exakt. Med EGNOS korrigering så var "pilen" framme vid bäcken precis när jag var det.

Ni får ursäkta min brist på fackspråk, men jag har aldrig skrivit någon GPS-recension tidigare.

Tilläggas bör att jag har kartan "VästraGötalands och Jönköpings län". Alltså ett av dom 6 (av 9) områden som har "grundskalan" 1:50 000.

Skall nog testa någon vandringsled ikväll. Kommer tillbaka när jag varit ute på ett riktigt test. Men utan att ha testat friluftskartan (bara sett kamraters) så kan jag säga att jag är väldigt nöjd med första intrycket.

Som sagt, jag är ovan recensist men svarar gärna på direkta frågor om någon nu undrar.

/Jimmy
 
Jimmy_L; sa:
mnorrback; sa:
...Själv har jag ingen erfarenhet av Magellan men om man ser till fakta så ser Garmin lite bättre ut i mina ögon...

Vilka fakta är det du bygger det påståendet på?

På de tekniska specifikationerna, men även av det första intrycket av Magellan explorist som jag har hållit i och på ett flertal mässor. Men någon praktisk erfarenhet har jag inte. Dessutom verkar Garmins menysystem att vara lite mer lätt förståeligt, men det är ju bara en smaksak. Om man läser inläggen i diskussionen så får man nog fram på vilka punkter de båda apparaterna skiljer sig.
 
mnorrback; sa:
Jimmy_L; sa:
mnorrback; sa:
...Själv har jag ingen erfarenhet av Magellan men om man ser till fakta så ser Garmin lite bättre ut i mina ögon...

Vilka fakta är det du bygger det påståendet på?

På de tekniska specifikationerna, men även av det första intrycket av Magellan explorist som jag har hållit i och på ett flertal mässor. Men någon praktisk erfarenhet har jag inte. Dessutom verkar Garmins menysystem att vara lite mer lätt förståeligt, men det är ju bara en smaksak. Om man läser inläggen i diskussionen så får man nog fram på vilka punkter de båda apparaterna skiljer sig.

Jag förstår att det var dom tekniska specifikationerna du tänkte på. Men jag kunde inte hitta någon punkt där 60C var bättre (förutom batteritid), därför undrade jag vilka specifikationer du syftade på?
 
Vilseiskogen!'

När man klickar på din länk så kommer man inte till sidan - utan måste logga in........:-((
 
Hoppsan, då kopierar jag över texten hit :)

Köpte min livs fösta GPS för några veckor sen, valet föll på en Garmin 60CS dels för den stora minneskapaciteten, färgskärmen samt höjdmätaren. Efter att ha testat den under olika förhållanden kunde man snabbt konstatera vissa fördelar samt brister.

Vi börjar med fördelarna.
Manlig som jag är lade jag snabbt instruktionsboken åt sidan för att genast försöka komma på hur den fungerar. Den visade sig vara väldigt logiskt uppbyggd i menyerna, basfunktionerna var mycket enkla att förstå. Skalet känns robust och gediget, inga vassa kanter som känns i fickan. Knappar och "rockern" känns påkostade och sköna. Batteriluckan verkar gedigen med låsningen. Färgskärmen är ett stort plus då kartan blir lättare att läsa.
Bälteshållaren verkade opålitlig till en början, men efter att ha använt handlovsremen som en säkerhetslina i bältet har jag ändrat uppfattning om clipsfästet till bälteshållaren. En smart lösning som fungerar bra, inga problem att ta loss GPS:en med en hand.
Det medföljande programet Mapsource är logiskt och lättarbetat.

Sen till bristerna...
Den är i stort sett omöjlig att hantera med en hand, varför man satt alla knappar längst ner förstår jag inte. Hur man än försöker att vrida tummen ur led så når man inte dom mest använda knapparna.
Det är bara å ta av sig bägge vantarna och frysa...
Åtminståne borde Mark-knappen sitta vid "tummgreppet" så man enkelt kan markera en "plott"
Trycker man på lysknappen får man upp en iriterande justerbar lysknapp över halva skärmen, den måste man godkänna ljusstyrkan på för att få se informationen man egenligen ville se (ljuset i knappar och skärm är i övrigt mycket bra).
Det finns ingen backknapp på sidorna, råkar man bläddra förbi tex kartan så för man trycka runt alla sidor ett varv till.
(Har kommit på att det visst går att backa i menyerna, tryck bara på quitknappen... Ändrat 050430)

Instruktionsbok finns att ladda ner från Garmin.com där kan man oxo se alla fakta.

Kan som avslutning säga att jag i det stora är nöjd med GPS:en. Svenska listpriset på 6500:- är väl högt. Den är så gediget konstruerad att jag nog törs rekomendera beställning från billigare länder utan någon större risk för reklamationsreturer.

Kommer jag på något mer om denna apparat så kompleterar jag senare.
(MYCKET nöjd med denna apparat 050430)



Last edited by Göran on Sat Apr 30, 2005 8:41 pm; edited 1 time in total
_________________
MvH Göran
 
Jimmy_L; sa:
mnorrback; sa:
...Själv har jag ingen erfarenhet av Magellan men om man ser till fakta så ser Garmin lite bättre ut i mina ögon...

Vilka fakta är det du bygger det påståendet på?

På de tekniska specifikationerna, men även av det första intrycket av Magellan explorist som jag har hållit i och på ett flertal mässor. Men någon praktisk erfarenhet har jag inte. Dessutom verkar Garmins menysystem att vara lite mer lätt förståeligt, men det är ju bara en smaksak. Om man läser inläggen i diskussionen så får man nog fram på vilka punkter de båda apparaterna skiljer sig. [/QUOTE]

Jag förstår att det var dom tekniska specifikationerna du tänkte på. Men jag kunde inte hitta någon punkt där 60C var bättre (förutom batteritid), därför undrade jag vilka specifikationer du syftade på? [/QUOTE]

Då tar vi det punkt för punkt.
+ för garmin 60 CS:
Större skärm
Bättre antenn
Utbytbara batterier (en nödvändighet)
Snabbare processor (enligt test som jag tappat adressen till)

+ för Explorist 600:
Utbytbara minneskort
Bättre elektronisk kompass
Temperaturmätare
14-kanals mottagare

Det som gör att jag skulle köpa en Magellan är utbytbara minneskort men det som knäcker den är att det inte går att byta ut batterierna i den. Är man frilufts människa så blir den nästan omöjlig att använda på långtur. I 60 CS:en använder jag uppladdningsbara NiMH batterier på 3000 mAh vilket ger en driftstid på ca 30 timmar. Hur som helst är det ju tycke och smak som avgör men för min del så är Garmins egenskaper mera lämpade för mig och mina behov.
 
Kan man önska sig skärmdumpar mm?

Skulle du kunna fotografera av displayen på din Magellan Explorist 600 GPS med gröna kartan respektive skicka en skärmdump med kartan i din PC?

Om sedan någon annan kunde ta motsvarande utsnitt med Garmins färg GPS 60 och från PC för jämförelse så tror jag många skulle vara mycket intresserade.

Thure
 
mnorrback; sa:
Då tar vi det punkt för punkt.
+ för garmin 60 CS:
Större skärm
Bättre antenn
Utbytbara batterier (en nödvändighet)
Snabbare processor (enligt test som jag tappat adressen till)

+ för Explorist 600:
Utbytbara minneskort
Bättre elektronisk kompass
Temperaturmätare
14-kanals mottagare

Det som gör att jag skulle köpa en Magellan är utbytbara minneskort men det som knäcker den är att det inte går att byta ut batterierna i den. Är man frilufts människa så blir den nästan omöjlig att använda på långtur. I 60 CS:en använder jag uppladdningsbara NiMH batterier på 3000 mAh vilket ger en driftstid på ca 30 timmar. Hur som helst är det ju tycke och smak som avgör men för min del så är Garmins egenskaper mera lämpade för mig och mina behov.

Skärmen är marginellt bredare (1,6mm) och cirka 1,2cm högre. Däremot är ju enheten som en stor klump. 0,5cm bredare och 5cm(!?!?!) högre. 60CS 150g utan batterier, explorist 150g med batterier.
Om någon månad kommer en kassett så att man även till min mottagare (500) kan använda vanliga standardbatterier.

Min explorist 500 har konstant bättre mottagning än min Meridian Color (även i skogen) så antennen är riktigt bra även om det inte är en quad helix. Eftersom Meridian slår 60C(S) på fingrarna i mottagningstester så borde ju även explorist göra det.

Processorn skall jag inte uttala mig om förrän jag sett något som tyder på det ena eller det andra.

/Jimmy
 
Re: Kan man önska sig skärmdumpar mm?

thureb; sa:
Skulle du kunna fotografera av displayen på din Magellan Explorist 600 GPS med gröna kartan respektive skicka en skärmdump med kartan i din PC?

Om sedan någon annan kunde ta motsvarande utsnitt med Garmins färg GPS 60 och från PC för jämförelse så tror jag många skulle vara mycket intresserade.

Thure


Jag kan ta kort på min mottagare med ett kartområde. Tyvärr kan jag inte få en PC-skärmdump över samma område. Man får ju kartan färdig på minneskort och kan således inte se den i datorn. Däremot har jag en skärmdump på jobbet som jag fick från gps@work, men den är över ett område jag inte har i min mottagare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
chuck Garmin kartor vs. Magellan kartor Navigering 3
nikk Garmin Vs Magellan Navigering 1
KillerKaninen Garmin vs Magellan vs andra Navigering 3
Micke79 Magellan eller Garmin Navigering 2
Mr.Flagg Garmin GPSMAP60CS vs. Magellan Meridian Color Navigering 13
apersson850 Magellan/Garmin kartor Navigering 3
buster23 Fälttest Garmin etrex vs Magellan Sportrak pro Navigering 58
hakane60 Magellan eller Garmin Navigering 3
Tärnan Mottagning Garmin Etrex jämfört med Magellan ? Navigering 3
Tärnan Kartor till Magellan eller Garmin Navigering 5
hhenning Garmin eller Magellan? Navigering 9
tvingjohan Köpa Garmin eller Magellan Navigering 3
stefangorling Garmin vs. Magellan Navigering 0
storspov Garmin vs. Magellan Navigering 0
Magellan vs Garmin ??? Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.