Vilka gps:er har/använder du?

Till bigben

Ditt inlägg om AndersP tillhör den typ som man faktiskt vill slippa i denna typ av forum. Även om det kanske hade en lite ironisk och skämtsam ton hade det antydningar som var djupt orättvisa.

Om Du har följt med i detta forum och ett stort antal andra måste Du ha märkt att AndersP besitter ett ovanligt stort och djupt kunnande om GPS, både praktiskt och teoretiskt. Kanske några som arbetar professionellt på heltid kan matcha hans kunnande, men knappast någon som inte har GPS som dagligt levebröd. Dessutom arbetar han dagligen med komplicerade tekniska system på både hårdvaru- och mjukarunivå, vilket gör honom rätt lämplig att bedöma GPS-apparater.

Att AndersP en gång valde Garmin förvånar inte, för när han gjorde valet var konkurrensen (för amatörutrustning i Sverige) inte särskilt stor. Att han förblivit i Garmin-lägret gör inte hans kompetens att bedöma andra apparater mindre.

När jag läst Dina inlägg (under åren) har jag fått intrycket att Du är en glad amatör som tycker mer än vad dina kunskaper egentligen ger anledning till. Jag tror inte att Du är ingejör -- det verkar inte så -- så jag tror att Du har begränsad erfarenhet av att bedöma tekniska system, även relativt enkla sådana.

Om Du ändå är ingenjör visar Du inte upp den tekniska känsla som man förväntar från en ingenjör. Trots allt är duktiga ingenjörer väl lämpade att bedöma tekniska apparater och deras användning. (Därmed inte sagt att man måste vara ingenjör för att kunna göra dessa bedömningar, men man måste ha lärt sig ett ingenjrösmässigt tänkande.)

Själva frågan om en mobil eller en separat GPS är den bästa lösningen vill jag inte gå närmare in på nu. Kort sagt tycker jag att om det bara handlar om att få lotsning till ett enda slutmål är en mobil säkert tillräcklig. Men för nästan allt annat har man gläcje av en mer mångkunnig burk.

AndersLj
 
Jag kan lätt plocka fram ett antal situationer där det inte räcker med rösten för navigation.

Hur gör man när fler än fyra vägar strålar ut från korsning?

Hur gör man när motorvägsavfarten stängts pga av ombyggnad och inte heller den omräknade rutten gäller? Då måste man ta hjälp av kartan för att se situationen i stort.

Etc.

Jag vet att Bengt kör mycket bil. Det gör andra också. Jag har kört tjugofemtusen mil runt om i Europa med bilnavigation och vet rätt väl vad som passar mig. Vi övriga forumdeltagare undanber oss gärna att bli tilltalade som grabben, nybörjare och kallade allmänt tekniskt obevandrade.

Anders har ett väl motiverat intresse för Garmin eftersom han testar åt dem. Det finns nu ett antal intressanta andra lösningar, t ex Mio c520t med iGO-kartor och Garmin XT som kan användas med Garminkartor på Symbian UIQ3 telefoner tex fr Sony Ericsson. Det vore trevligt med recensioner av dessa också - utan överflödiga kommentarer om vad som är teknikfront, marknadsledare osv.

Annars kan vi väl skriva om vilket märke hustruns handväska har...
[Ändrat av jonasolof 2007-05-01 kl 12:14]
 
Jag använder en Garmin 60cx vid jakt,fiske och skoteråkning med friluftskartan pro inlagd. Till bilnavigation och fartkameror med CN Europa. Den enda gps som klarar alla behov eftersom den har utbytbara och laddningsbara LR6 batterier. Tycker jag alltså.
 
Avsikten med mitt inlägg var att försöka få Bengt att förstå att den som tvärsäkert talar om vad som är rätt för alla andra kan ha fel.

Anders
 
Till ALJ

Det är faktiskt med ett småleende man läser ditt inlägg, citat: "Jag tror inte att Du är ingejör -- det verkar inte så -- så jag tror att Du har begränsad erfarenhet av att bedöma tekniska system, även relativt enkla sådana."
Hela ditt inlägg andas min pappa är mycket starkare än din
Ingenjörer hit och dit, vilken rappakalja, har under mitt yrkesliv träffat massor med ingenjörer som varit hela spektrat mellan väldigt listiga och väldigt kassa
Fö så gissar jag att Bengt A kan ståta med någon ännu "finare" teknisk titel, du verkar ju väldigt imponerad av sådana

Som jag känner Bengt så har han varit/är något av en visionär och väldigt kunnig i ämnet navigation, redan vid ungfär detta sekels ingång såg han möjligheten av att koppla samman en gps med en handdator för att kunna navigera efter kartbild, vilket ingen gps kunde erbjuda vid denna tidpunkt

Nu har han lämnat "pdaåldern" och gått vidare att då stämpla han som okunnig säger mer om dig än om honom

Att sedan Anders P jobbar åt Garmin som det sägs i denna tråd gör ju att hans objektivitet sviktar en aning gentemot andra märken/lösningar är ju ganska förståeligt

/Runar (Ruggad PDA-fanatiker)
 
Gör det? Garmin har också PDA-lösningar, så nog har jag provat dem också. Nu var det telefonlösningar som Bengt var ute efter i detta fall. Som Garmin också kan erbjuda, så det har knappast med märket att göra.

Dessutom är jag inte anställd av Garmin, jag bara använder deras prylar och meddelar de fel jag hittar. Vilket knappast är samma sak. Men det gör naturligtvis att jag har störst erfarenhet av just Garmin.

För övrigt finns det väl inget folk som begriper något tekniskt, om de inte är ingenjörer??

Anders
 
Till Runar

errbe; sa:
Det är faktiskt med ett småleende man läser ditt inlägg,
/Runar (Ruggad PDA-fanatiker)

Det är alltid roligt när man kan glädja någon, ett forum som detta ska ju vara både till nytta och nöje :)

Jag skrev mitt inlägg som reaktion på ett inlägg av bigben, som jag tyckte var rätt onödigt eftersom det avfärdade alla som inte tycker lika som han just nu tycker som nybörjare utan erfarenhet -- däribland AndersP som väl är detta forums flitigaste debattör.

Tycker Du själv att det var ett trevligt inlägg som förde "saken" framåt? För övrigt tycker jag att Du gärna kan läsa genom mitt inlägg noga, och se vad som verkligen står där.

Jag kanske var orättvis mot bigben. Men jag skrev inlägget om inte i affekt så väl i stor irritation över hans mästrande ton och helt argumentationslösa avspisning av alla oliktänkande. Det fanns en förhoppning om att han skulle svara och berätta vad som gör honom så mycket bättre än alla andra på att bedöma vad som är bra.

Nog härom från min sida.

Frågan om hur framtidens GPS (och mobiltelefon) bör/kommer att se ut är i och för sig mycket intressant och väl värd en ny tråd.

AndersLj
 
Här kommer svaret AndersLJ

[/QUOTE]


Jag kanske var orättvis mot bigben. Men jag skrev inlägget om inte i affekt så väl i stor irritation över hans mästrande ton och helt argumentationslösa avspisning av alla oliktänkande. Det fanns en förhoppning om att han skulle svara och berätta vad som gör honom så mycket bättre än alla andra på att bedöma vad som är bra.
AndersLj [/QUOTE]

Hej AndersLj
Jag förstår dina reaktioner- du är inte orättvis skjut på bara - och du är värd ett svar!

Jag har en bra förmåga att se helhetslösningar och trender som ger nya kombinationer i skeende som andra inte förmår ta till sig förrän de är tydliga-

Jag anser inte att jag vet bättre än andra men jag vet att jag är visionär och kan identifiera skeenden långt före många andra- då betyder begrepp som tex teknikfront för viss utveckling, marknadsledare ,inlärningskurva eller vad du vill något väsentligt i drivkraften i trenden.

Jag accepterar att många i min omgivning retar sig på det speciellt när jag provokativt uttrycker mig för att öppna folks ögon men själv ler jag som Runar åt de fjolliga kommenater som kommer ibland-tekniskt inskränkthet kan vara ett annat ord - fortsätt med protestinäggen det kryddar bara debatten!

En del "Nissar" här förutom mig själv förståss --ursäkta utrycket men så går snacket utanför forumet-- gör sig till tolk för att vetenskapligheten är allenarådande en del står för "moralen"- jag kör mitt spår..
... och tänker inte ändra på det-
Lär av det istället --lyssna och läs mellan raderna och var inte djävulens advokat i alla lägen ta inte åt dig i någon vetenskaplig anda - våga utveckla din egen kreativitet istället.

För övrigt se upp med möjlighetrna som mobilen nu klarar det är en tidsfråga innan även du inser att du kan rationalisera bland prylarna...

Väl medveten om att det fortfarande finns brister med telefonkombinationerna för nav så var det med PDAn också men nu kommer det att gå betydligt fortare tro mig!
För övrigt gick snacket likadant när jag införde PDAn
som ett framtida navhjälpmedel på dett aforum i början avseklet och påstod attden som skulle ta upp kampen på navmarknaden.
Sen att Palm många år senare kom i Garmins skepnad iform av en Ique fattade en del förstpåare att det hade hänt nåt -
Se upp det är ett pradigmskifte på gång i teknikkombination- mobiltelefonen kommer att ta över mycket och göra livet mindre komplicerat-
Ett enlelt skäl är att det är avsevärt mycket mer FoUpengar i rörelse i den branchen och där är nog GPStillverkarnas budget ett loppspott i Missippi i jämförelse.

mvh
Bengt alias bigben
still smiling
 
Re: Här kommer svaret AndersLJ

bigben; sa:
Jag accepterar att många i min omgivning retar sig på det speciellt när jag provokativt uttrycker mig...
Det är ju just det som är synd, Bengt. Tydligen är det med avsikt som du skriver som du gör. Om du lade ner lite möda på att vederhäftigt marknadsföra dina idéer, istället för att bara försöka reta så många som möjligt, hade du haft mycket större genomslagskraft. Du har ju gott om intressanta tankegångar, men du stör ut dig själv med en attityd som man vanligtvis finner i sandlådorna på dagis. Resultatet blir att ingen minns vad du sa, men alla minns hur du sa det.
Eller om man så vill, ingen kommer att minnas dig för ditt kunnande, men alla kommer att minnas dig som person. Det kan ju vara bra, det också, om man har ett visst varumärke man vill banka in i folks medvetande, men i det här fallet hade det passat bättre på teatern än i ett teknik- och applikationsintresserat forum.

Anders
 
Den perfekta gps:n

Jag använder gps endast som komplement till karta och kompass. Speciellt vikigt är detta på vinterfjället.

Följande krav har jag på en gps

*innehålla alla basfunktioner, som att lagra waypoints och hitta dem
*kunna presentara all statistik. Tänker inte rada upp allt här men du förstår nog ;-)
* batteritid minst 300 timmar (ska man vara ute länge så)
*vattentätt (elektronik på fjället. detta är ett krav)
*klara minusgrader
*hölje i klar färg med kontrastfärg (i fall man tappar den i lingonriset)
*Fästanordning som tex karbinhake (för att sätta på väskan)
*extern antenn (man vet aldrig i vilket utrymme man vill ha en position.)
* Inget lull lull som skäl ström. tex mp3,tv, fägskärm

Nu fanns ju tyärr ingen gps som nådde ända fram. Garmin60 kom närmast. Att det var garmin billigaste var ju intevdumt om man säger så :) Garmin60 klarar allt utom batteritiden. Kanske är dags för Garmin att snegla på mobiltelefon batterier.

Med risk att kapa denna tråd; varför köpte du din först gps? Själv letade jag efter en liten tjärn på en stor myr utan framgång. Gröna kartan och kompass räckte inte. Med nyköpt gps gick jag rakt på tjärnen på första försöket. erkänn, det är jäkligt kul med dessa manicker =)
 
Senast ändrad:
Uppdatering

Har nu komplettera med en 60CSx, också importerad från USA. Även med moms o frakt blev det en bra affär.

60CSx är en kanonbra GPS även om jag saknar Vistans lilla och mycket robusta hölje.

//Jan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
jonasolof Vilka punktobjekt återges med samma symbol i FriPro? Navigering 0
jmlove ForeTrex 101 vilka program? Navigering 3
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
Garmin Vista Vilka kartor Navigering 3
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
-Patric- Vilka är intressanta Navigering 0
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
marten-c Seriell kontakt->NMEA, vilka pinnar? för en Magellan 2000XL Navigering 1
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.