OZI + .rik

Jag har "konverterat" från Fugawi/PPC till OZI CE, pga. att OZI CE har en mängd faciliteter som Fug/PPC saknar och har några frågor innan jag köper .rik tillägget för OZI
1. Hur stora kartfiler .rik (mb) kan jag göra för PDA:n?
2. Blir dessa kartfiler per automatik kalibrerade?
3. Finns det ev. någon "trollformel" som kan omvandla Fugawikalibrerade kartor till OZIkalibrerade? (har ett gäng helformatsskannade fjällkartor som jag tänker på)
/Runar
 
1. Hur stora kartfiler .rik (mb) kan jag göra för PDA:n?
Inga alls. OciCE kan inte läsa .rik. Ozi för PC kan inte exportera .rik till OziCE. Det är en lång väg runt via Kartex 3.05, som kan spara .rik som .tif Sök i forumet så kommer du att hitta ett par olika trix att spara bl a mha Excel.
2. Blir dessa kartfiler per automatik kalibrerade?
Nej
3. Finns det ev. någon "trollformel" som kan omvandla Fugawikalibrerade kartor till OZIkalibrerade? (har ett gäng helformatsskannade fjällkartor som jag tänker på)
Tror bara det finns åt andra hållet, men kolla här http://members.shaw.ca/davepatton/ozi/utilities.html
 
OK, tack för ditt svar även om det var negativt
Jag har ännu så länge gjort mina ozifiler via fugawi dvs. dragit ner skalan på en karta till ca 7% i fugawi, lagt på rutnätet sen "redigera/spara valet" och får en .bmpfil på ca 60-80mb sedan lätt att kalibrera i ozi tack vara rutnätet 2 punkter diagonalt och med ledning av ditt svar får jag fortsätta på detta sätt
/Runar
 
errbe; sa:
OK, tack för ditt svar även om det var negativt
Jag har ännu så länge gjort mina ozifiler via fugawi dvs. dragit ner skalan på en karta till ca 7% i fugawi, lagt på rutnätet sen "redigera/spara valet" och får en .bmpfil på ca 60-80mb sedan lätt att kalibrera i ozi tack vara rutnätet 2 punkter diagonalt och med ledning av ditt svar får jag fortsätta på detta sätt
/Runar
Spara först en fil med rutnät som du använder för kalibrering, sedan slår du av rutnätet och sparar samma utsnitt under annat filnamn. Kalibrera med rutnätet. Radera filen med rutnät och byt namn på filen utan rutnät till samma som filen med rutnät hade. Nu har du en karta utan rutnät och du kan lägga på rutnätet i Ozi när du behöver det.
 
tif packbits

Som jag fattat det är det bättre att använda filformatet tif packbits i OziExplorer.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17071

Några klipp från Ozi
Use maps in various formats which can be purchased in digital form (BSB, USGS DRG, ECW, SID, TIF, PNG, + more).

I will assume you are going to save the sections as TIF images (do not use jpg images as these need 16 million colors).

Per
 
Listigt PG, speciellt på sverigekartan blev rutnätet lite irriterande

PB, är det någon egentlig skillnad i praktiken om jag använder .bmp eller .tif packbits, mindre minnesåtgång kanske med .tif?
/Runar
PS Göra kartfiler via kartex vill jag helst undvika pga. begränsningen på ca 10mb stora (små) filer
[Ändrat av errbe 2005-08-05 kl 10:48]
 
errbe; sa:
PB, är det någon egentlig skillnad i praktiken om jag använder .bmp eller .tif packbits, mindre minnesåtgång kanske med .tif?

Förutom att filerna blir mindre så är den stora fördelen att Ozi kan arbeta med paging med TIF-filer. Detta innebär en avsevärd uppsnabbning av programmet eftersom bara just den del av filen som skall användas läses in och inte hela kartfilen!
 
olhe; sa:
errbe; sa:
PB, är det någon egentlig skillnad i praktiken om jag använder .bmp eller .tif packbits, mindre minnesåtgång kanske med .tif?

Förutom att filerna blir mindre så är den stora fördelen att Ozi kan arbeta med paging med TIF-filer. Detta innebär en avsevärd uppsnabbning av programmet eftersom bara just den del av filen som skall användas läses in och inte hela kartfilen!

Eftersom Runar avser använda OziCE måste alla filer först konverteras till .ozf3 med Ozis konverteringsprogram Ozi2Ozf. Jag hittar ingen information om huruvida .tif konverterade till .ozf3 ger bättre prestanda än filer med ursprung .bmp
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
olhe Ozi CE för Android Alpha 0.1.2 Navigering 0
jasåpådetviset Ozi Internet maps Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
olhe Ny Ozi CE Navigering 1
jörgen-1909 Spårfel i OZI Navigering 4
Blekingepaddlare Danska kartor till OZI Navigering 1
norddal Fritidskartan till Ozi kartprogram Navigering 7
nokka Problem Ozi Navigering 2
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
motumba Importera Nepalkarta i ozi explorer Navigering 0
jasåpådetviset 3D kartor med Ozi Navigering 9
Anders.Appelqvist Ozi, spåranalys??? Navigering 3
jonasolof Ozi till palm-konverter Navigering 1
olhe Waypoints går inte att hämta från Garmin 60 C till Ozi Navigering 2
calof1234 Kommunikation OZI / GARMIN Navigering 7
CyberJunkie Garmin 60C och Ozi? Navigering 4
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
xrvjorn Ozi vs Fugawi Navigering 14
Hutt Ozi, Tif-LZW och Tif-pac- problem Navigering 3
okse Ozi, Fugawi, Exciting Navigator? Navigering 2
ekis Kalibrera i Ozi Explorer blir inte bra Navigering 3
knotan kalibrering av karta i ozi Navigering 0
Harnis Är verkligen Fugawi mer noggrann än OZI ? Navigering 2
rojo Ozi explorer: export av trackfil i shapeformat Navigering 0
lod Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS Navigering 5
clindh Kartex-kartor till OZI? Navigering 11
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
Brune Erfarenheter av Global Mapper + rik? Navigering 1
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
bruse Fugawiproblem med .rik-karta Navigering 12
dippen RIK-avkodare släppt som freeware Navigering 12
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
emilg RIK + Scannader kartor på PPC ? Navigering 14
olsson826 Garmin 60 C och RIK Navigering 6
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
jonasolof Problem öppna RIK fil i Fugawi Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...