Lantmäteriets priser

Konsumentprodukter

Jag har tidigare utlovat en jämförelse mellan olika konsumentprodukter liknande Lantmäteriets CD-sortiment.

För att stilla den värsta nyfikenheten kommer här en redovisning i kortform. Jag har inte riktigt bestämt mig för om och hur jag ska kunna presentera en fullständig sammanställning på ett sätt som gör att texten blir läsbar.

Jag fick tag i följande produkter:

Österrike: AMap, 1:50 000
Norge: Opplev Norge, 1:250 000
Tyskland: Top200, 1:200 000
Belgien: Wallonie & Bruxelles, 1:50 000
Frankrike: IGN/Bayo, 1:100 000
Sverige: Det Levande Sjökortet, 1:50 000
Sverige: Vägkartan, 1:100 000

Det hade naturligtvis varit bra om jag kunnat få med fler produkter, men då hade tiden runnit iväg för mig, och jag ville i första hand bli klar med mitt utredningsuppdrag angående Kartex/MapMate.

Jag hade föralldel de danska produkterna (Det Levende Sökort/Danmarkskort) i högen av förpackningar, liksom Opplev Jotunheimen från Norge. Jag kunde dessvärre inte starta produkterna på grund av programfel, men jag bedömde att det inte hade så stor betydelse då både Opplev Norge och Det Levande Sjökortet baseras på samma programvara.

Alla granskade produkter är likvärdiga ur den synvinkeln att de utgör kompletta paket med både kartmaterial och programvara. Programmet i sig kostar alltså inget extra, då det är en förutsättning för att kunna använda kartorna.

Av den anledningen kan de bedömas relativt varandra ganska väl, men samtliga programvaror skulle förlora i en jämförelse med mer renodlade navigationsprogram som t.ex. Fugawi eller OziExplorer.

Alla de granskade produkterna tycks också ha egna format för lagring av rasterdata, och möjligheterna till export till andra mer öppna format är i regel mycket begränsade.

Det ska dock erkännas att jag inte granskat formaten på bit-nivå, och jag vet alltså inte om det bakom de olika filtyperna döljer sig mer öppna rasterformat.

Jag har bedömt produkterna ur två aspekter; dels kartmaterialets skala och täckning i förhållande till produktens pris, dels programvarans funktioner och prestanda.

Kartmaterial

Här är det svårt att få en rättvis bedömning, då kartmaterialets beskaffenhet varierar mycket. Med en stor portion tyckande blir resultatet ändå denna "rankinglista".

1. Österrike (89/89)
2. Norge (55/55)
3. Tyskland (42/42)
4. Belgien (50/100 (?))
5. Frankrike (38/836)
6. Sverige, Det Levande Sjökortet (142/ 450 (?))
7. Sverige, Vägkartan (442/2200)

Förklaring: Inom parentes anges cirkapriser i euro enligt (pris_per_del / pris_full_täckning)

Jag rankar den Österrikiska produkten som etta, då den har full täckning i stor skala, tillsammans med höjddata, och det till ett pris som är lågt jämfört med övriga produkter med ett likvärdigt innehåll.

Den norska produkten kommer tvåa tack vare lågt pris och funktioner för ruttplanering.

I slutet av listan kommer tyvärr två svenska produkter, i huvudsak beroende på att priserna enligt min mening är för höga.

Programfunktionalitet

Vid en betygsättning av ett antal programfunktioner blir slutsumman denna för de bedömda produkterna.

Lantmäteriet (Kartex): 107
BEV Österrike (GeoGrid): 99
BKG Tyskland (GeoGrid): 99
IGN France / Bayo (CartoExploreur): 91
IGN – NGI Belgien (StarViewer): 91
Statens Kartverk, Norge (DLS (KMS)): 77
Sjöfartsverket/Sv Kryssarklubben (DLS (KMS)): 73

Av de jämförda programmen är det rätt kul att konstatera att Kartex får den högsta totalpoängen för funktionalitet, och är tillsammans med IGN / Bayo det enda programmet som även innehåller en version för Pocket PC.

Totalomdöme

Den Österrikiska produkten är en klar vinnare. En lika klar sistaplats tas av Det Levande Sjökortet, där både kartmaterial, pris och programfunktionalitet hamnar i botten.

Jag skulle vilja placera Vägkartan någonstans i mitten. Oavsett vad många anser om Kartex, är programmet i de flesta avseenden bättre än de övriga granskade programmen.

Och om det inte framgått av mina tidigare inlägg: Funktionaliteten för Kartex ska jämföras med motsvarande produkter (de som ingår i min jämförelse), och inte ställas mot Fugawi eller OziExplorer.

Jag tänkte dock, mest för skojs skull, återkomma med en jämförelse mellan Fugawi, OziExplorer och Kartex (på PC och Pocket PC för samtliga), men det får bli vid ett annat tillfälle.

Till sist ett stort tack till "haddock" (Anders Elias, Stockholm) för hjälp med granskning av CartoExploreur (mina egna franskkunskaper räckte inte till).

Semesterhälsningar från
Torbjörn Djuvfeldt





[Ändrat av tobbedj 2005-07-17 kl 19:44]
 
Det är väldigt roligt att de här vida jämförelserna görs och att du vill delge resultaten.

Då det gäller de icke produktanknutna kartläsningsprogram som du nämner att du kan komma att titta på också så är de ju mycket intressanta för den händelse att kartprodukterna kommer att kunna användas med varierande programvara (vilket jag tror vore ett stort önskemål bland användarna).

Det vore synd att inte inkludera Pathaway

http://www.pathaway.com/

Och du borde åtminstone titta på funktionaliteten i TTQV

http://www.ttqv.com

Jag sponsrar mer än gärna Lm med dessa program vb.
Och säkert ställer forumdeltagare upp för att assistera vid programutprovningen i den mån det skulle kunna minska tidsåtgången för dig.
 
Mycket intressant läsning.............!

Är bara lite (läs mycket) besviken på att Danmark inte är med i urvalet. Programmet funkar klockrent på åtminstonne de 4-5 olika datorer som jag prövat det på. Det är dessutom extremt prisvärt med 25 - 50.000-del över hela landet för ca 500 DEK!

Att utesluta Storbritanien och USA gör också att jämförelsen får rejäl slagsida, f f a USA som med sin helt annorlunda inställning till vad som är medborgarnas fria rättighet till det material som staten samlat in med skattebetalarnas pengar! Även Australien skulle vara intressant i en global jämförelse och på det mer lokala planet de två kartor över Finland som jag vet finns.

Förstår inte heller recensionen av Kartex när det gäller exportmöjligheter. I alla versioner fr o m 4 finns ju inte denna funktion överhuvudtaget.

Gud förbjude mig att göra mig av med version 3........!
 
Intressant rapport

Torbjörn, det var en fin rapport som du har skrivit i hop. Dock undrar jag över en sak! Jag vet att Fugawi (swedish edition) kan hantera Kartex filer utan några problem, men kan de vanliga kartprogrammen (Ozi Explorer, Fugawi m.fl.) hantera originalformatet på de utrikiska kartorna och i så fall vilka?

Trots allt är ju själva kartmaterialet det mest intressanta och inte det medföljande kartprogrammet. Om själva det medföljande originalprogrammet är en smärre katastrof, så gör det ju inte så mycket, så länge kartfilen kan hanteras i ett mer potent program, typ Fugawi och Ozi Explorer.

/Niklas
 
olhe; sa:
Mycket intressant läsning.............!

Är bara lite (läs mycket) besviken på att Danmark inte är med i urvalet. Programmet funkar klockrent på åtminstonne de 4-5 olika datorer som jag prövat det på. Det är dessutom extremt prisvärt med 25 - 50.000-del över hela landet för ca 500 DEK!

Att utesluta Storbritanien och USA gör också att jämförelsen får rejäl slagsida, f f a USA som med sin helt annorlunda inställning till vad som är medborgarnas fria rättighet till det material som staten samlat in med skattebetalarnas pengar! Även Australien skulle vara intressant i en global jämförelse och på det mer lokala planet de två kartor över Finland som jag vet finns.

Förstår inte heller recensionen av Kartex när det gäller exportmöjligheter. I alla versioner fr o m 4 finns ju inte denna funktion överhuvudtaget.

Gud förbjude mig att göra mig av med version 3........!

Jag vet att det inte går (någonsin?) att göra alla nöjda. Och på Utsidan kommer jag alltid att ha kritiker.

Jag gjorde bedömningen att de program som finns med i redovisningen är vad jag hade en rimlig chans att hinna med på den tid jag hade på mig.

Även om jag gjort arbetet i första hand för Lantmäteriets räkning, så är det till största delen fritid jag använt för att granska produkterna.

Om det varit en SOU-utredning jag ansvarat för, hade jag tagit åt mig av kritiken att inte varit fullständig i min genomgång.

Att urvalet produkter är begränsat till europa ser jag heller inte som en brist, då det inom dessa länder råder någorlunda lika förhållanden politiskt/ekonomiskt för de nationella kartmyndigheterna.

En kommentar angående Dete Levende Sökortet/Danmarkskortet:

Produktens framtid är ytterst osäker. Programmakaren har lämnat KMS och flyttat till USA. Någon vidreutveckling sker mig veterigen inte. KMS förvaltar nuförtiden enbart data, och har överlåtit åt marknaden att svara för alla följdprodukter, även tryckta allmänna kartor.

Resultatet av denna omorganisation har blivit att ingen aktör på den Danska marknaden tycks vara särskilt intresserad av att erbjuda samma utbud av allmänna kartor som på den tiden KMS själva ansvarade för produktionen.

Vi får se om nuvarande digitala produkter går samma väg.

Om kopieringsfunktioner:

Produkterna är bedömda relativt varandra, inte jämförda med vare sig Kartex 3 eller någon annan produkt, vilket är något helt annat. Kartex har trots allt möjligheten att kopiera ett utsnitt till ny RIK-fil för användning i handdatorversionen, något ingen av de andra produkterna i jämförelsen klarar av.

/torbjörn
 
Re: Intressant rapport

niking; sa:
Torbjörn, det var en fin rapport som du har skrivit i hop. Dock undrar jag över en sak! Jag vet att Fugawi (swedish edition) kan hantera Kartex filer utan några problem, men kan de vanliga kartprogrammen (Ozi Explorer, Fugawi m.fl.) hantera originalformatet på de utrikiska kartorna och i så fall vilka?

Trots allt är ju själva kartmaterialet det mest intressanta och inte det medföljande kartprogrammet. Om själva det medföljande originalprogrammet är en smärre katastrof, så gör det ju inte så mycket, så länge kartfilen kan hanteras i ett mer potent program, typ Fugawi och Ozi Explorer.

/Niklas

Samtliga produkter tycks ha låsta dataformat och mycket begränsade kopieringsfunktioner (läs: skärmdumpar eller motsvarande).

Den som önskar använda Fugawi, OziExplorer eller andra mer generella program får nog köpa andra dataformat och då troligen till helt andra priser.

/torbjörn
 
Instämmer med att de utländska (europeiska) kartprodukterna ofta har låsta kartformat och bara kan ses i programvara som producenten av kartorna tillhandahåller. Därigenom ökar möjligheten att kopieringsskydda kartmaterialet.

Kartvisning på handdatorer är mycket praktiskt, jag har själv god erfarenheter av Fugawi på Palm och PPC och har tittat lite på Pathaway (och inget på Ozi, Kartex eller tex ING Bayo). Nu har dessutom Fugawi kommit i ny version fyra, där åtminstone i PPC möjligheten finns att lägga in valfria brytpunkter direkt via skärmen.

Dock finner jag det svårt att applicera samma kriterier på handdatorprogrammen som på desktopprogrammen. Det finns många tillkommande aspekter att ta hänsyn till vid utvärdering av handdatorprogrammen:

Kopplingen till en programvara på desktop för att hantera kalibrering, kompression, gammaförändring - samt möjlighet att skyffla rutter, spår och brytpunkter fram och tillbaka mellan desktop och handdator, gärna utan tröga hotsyncmetoder (långsamma åtminstone för kartor).

Utvärdering av programvaran på handdatorn i sig: Möjligheter till zoom, förminskning och förstoring och ökad densitet av bilden.

Konfigurerbarhet av skrämpresentation (suverän i Pathaway)

Frihet från krångel vid t ex användning med Blåtandsgps: inga låsta portar som trasslar till start av andra kartprogram, enkel omstart om handdatorn stängt av sig. Här kommer windows mobile 2005 att ändra en del.

Möjlighet att kalibrera kartor direkt via handdatorskärmen (tror jag finns i Pathaway).

Möjlighet att använd låsta kartformat (rik i Fugawi och Ozi).

Smidigt hantering av kartbyte då man kommit till kanten av en karta, snabb inläsning av ny karta från minneskort.

Senast använda karta får inte ligga kvar i RAM och ta upp minnesutrymme då man går ur programmet (som i FugPalm f.n.)

Hur exporteras utsnitt ur vektorkarta från dekstopprogramvaran till handdatorn - som en rasterbild, en html bild (Route 66) eller en vektoriserad karta (garmin).

Kan vektorkarta som överlagrats rasterkarta (el.bild) (Tele Atlas vägkarta i Fugawi) på desktop föras över till handdatorn?

Hur lätt är det att använda kartan i fält med knappar och stift? Kan kartbilden förflyttas på skärmen genom att man drar med nageln?

Detta var bara en liten provkarta på de specifika kriteriet för utvärdering av handdatorprogram som kan tänkas. Pris tillkommer självklart också.

Sedan måste utvärderingen ställas mot något mål också -som t ex att det är hanteringen av Lantmäteiets produkter det gäller i första hand.

Man kunde tänka sig att användare här listade vad de finner som för och nackdelar med de olika handdatorprogrammen i vad avser hantering av svenka kartor i fält. Då får man med de erfarenheter som mer långvarig användning av programmen gett.
 
Jämförelse navigationsprogram

Tack Jonas för dina förslag till bedömningspunkter för handdatorprogrammen. De kommer till nytta framöver.

Jag tänkte som jag annonserat tidigare gå vidare med en jämförelse mellan de mer renodlade navigationsprogrammen på pc och ppc.

Och för att undvika att någon bygger upp för stora förväntningar på omfattningen av studien; jag kommer att begränsa mig till Fugawi (pc/ppc), OziExplorer (pc/ppc), Kartex (pc/ppc) och Touratech QV3/Pathaway.

Den som vill ha med fler alternativa program än så får bidra med eget arbete. Jag lämnar gärna ifrån mig bedömningsresultat för komplettering med jämförelser av andra programvaror. Detsamma gäller förresten konsumentprodukterna som redovisats ovan.

/torbjörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
errbe Grymma priser hos LM Navigering 1
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
wisher Priser på Garmin Navigering 41
morgan.sandberg GPS priser i Sverige. Navigering 12
buster23 GPS-priser flyttat till Forum "leverantörer" Navigering 0
bertilstenfeldt LMV's priser Navigering 6
Avslutatmedlemskapx Portabla väderstationer, tester och priser Navigering 0
niking Höjda priser från Lntmäteriet Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...