Uppdaterade Garminkartor

POI

Samma saker med matställen...

Stod i somras förvirrad, o tittade på skärmen. Men MCDonalds ska vara här... Det enda som syntes var underkläder i H&Ms fönster. O tro mig, dom blir man inte speciellt mätt på (inte meningen heller, så tunna som dom var....)

Hur uppdateras dessa data??
 
Jag har fått en känsla av att Teleatlas har bättre koll på nya vägar än navteq.
Dom är i alla fall bättre på mindre vägar där jag bor.
Någon annan som har samma uppfattning?

/C
 
Det vore bra ifall man kunde köpa ett tillägg till CitySelect som innehöll en massa uppdaterade POI.

T.ex. att alla kläd-, elektronik-, matkedjor etc. etc. fanns med och att man kunde välja vilka man vill ladda ner till GPSen (så att det inte blir för plottrigt).
Jag tror säkert att folk skulle vara intresserade av ett sådant tilläggsprogram. Så att man har en "mini gula sidorna" i GPSen.
 
Kartmakarna är igång med att göra transparanta kartor som du kan överlagra ovanpå City Select och se båda på en gång. En sådan transparant karta kan innehålla vägar som inte finns med på CS eller POIs som du samlat ihhop från en annan databas. Andra kartmakare håller på att göra användarvänliga programpaket för ändamålet så att inte inlärningskurvan behöver bli så hög.

Exempel på transparanta kartor med detaljer från ett naturreservat i Sydafrika har redan visats på ique forum pdastreet av LeRoux Strydom.

Då bör man i princip kunna ta en lista med POI info inkl. koordinater (WGS84), lägga in dem i en lämplig databas, trycka på knappen och få ut en overlaykarta.
Frågan blir då hur man enklast får ihop önskade POI sammanställningar.

Återkommer med info när produkten är klar.


[Ändrat av jonasolof 2005-01-23 kl 12:30]
 
Lundman; sa:
Kan man vänta med att uppgradera till version 8 om man har version 6 av city select eller måste man köpa ny då ?
Det borde fungera att vänta. Som jag uppfattat det är man berättigad till att köpa uppgradering oavsett vilken tidigare version man har. Jag hittar inget direkt svar på din fråga på Garmins webb men här är ett exempel där man "hoppat över" en uppgradering och då blir rekommenderad att gå direkt från en äldre till den senaste versionen.
http://www.garmin.com/support/faqs/faq.jsp?faq=388&webPage=Cartography&lang=en
 
Jag har en ny laptop som jag lade in en region av City Select 5 på och sedan installerade hela CS v. 7

Det gick bra. Det gick således bra att hoppa över v.6
 
Jojje2; sa:
Man kanske inte behöver båda koderna själv, innan nästa uppdatering kommer. Och då kan det ju vara bra att dela på kostnaden.
Det kan ju inte vara olagligt att 2 personer med var sin gps köper en uppdatering (man får väl 2 koder)?

50$ + moms = 440 kr (har jag glömt någon dold avgift?)

/jojje

Det är enligt avtalet med Garmin inte tillåtet att låta någon annan använda den andra koden. Den får bara användas av köparen, till en av honom ägd andra GPS.
 
Hur Garmin gör, när de uppdaterar sina kartor, vet jag inte. Men jag har läst en uppgift om hur Volvo gör.

Volvo använder också kartor från Navteq. I praktiken ser kartan i en Volvo med navigator precis likadan ut som i en Garmin StreetPilot, eller i den iQue jag har.
Fast i Volvon kör man direkt från en DVD, utan att behöva ladda över kartan till mottagaren först, förstås.

Navteq uppdaterar sin databas varje dag. Deras kunder (som Volvo eller Garmin) får tillgång till en ny databas varje kvartal. Därefter ska de tugga på informationen, så att den passar deras system, förmodligen testa så att de vet att det fungerar, trycka omslag och emballage. Skivorna (CD eller DVD) ska produceras, förpackas och distribueras till användarna. Först därefter kan vi, som ligger sist i den näringskedjan, ta nytta av materialet.

Garmin säger inget speciellt vad jag vet, men Volvo deklarerar att deras kartinformation är nio månader gammal när deras skivor har kommit ut till handlarna.

Som Pelle skrev är det ju lätt att rita in en planerad väg på en papperskarta. Men i en ruttbar karta till en GPS blir det inte alls bra. Jag skulle ju heller komma körande till en väg, som jag ser är nybyggd, och då konstatera att den inte finns på kartan, än tvärtom. Alltså försöka köra på en väg, som finns på kartan, men där det bara finns skog i verkligheten.

Anders
 
Om dom lade ut hanteringen till kinesiska piratkopierare skulle dom väl kunna få ut packeterade DVD med veckofärskt material...

Så länge man inte tar reda på hur det förhåller sig kan man ju alltid hålla på och spekulera, t ex om hur pass tidigt en vägsträckning är spikad och därmed borde kunna inkluderas även i en nästan kvalitetssäkrad karta.

I City navigator finns funktionen blockera väg. Den har ju kommit in i iQue 3600a också med City Select. Det borde ju gå att blockera en väg och ge information om när den planeras öppnas.
 
jonasolof; sa:
Så länge man inte tar reda på hur det förhåller sig kan man ju alltid hålla på och spekulera, t ex om hur pass tidigt en vägsträckning är spikad och därmed borde kunna inkluderas även i en nästan kvalitetssäkrad karta.
Då ingen här verkar känna till varken procedurer eller svårigheter med produktionen av materialet tycker inte jag det verkar speciellt meningsfullt att hävda att kartorna borde kunna vara aktuellare än de är. Gnäll baserat på okunnighet brukar sällan föra världen framåt.
I City navigator finns funktionen blockera väg. Den har ju kommit in i iQue 3600a också med City Select. Det borde ju gå att blockera en väg och ge information om när den planeras öppnas.
Den möjligheten finns åtminstone även i Quest och 276C, båda med CitySelect, men man kan inte basera funktioner på vad som finns i de mest avancerade systemen utan man måste anpassa sig till den enklaste hårdvaran.

Jag håller det dessutom för orealistiskt att släppa ut kartmaterial som kräver ganska avancerade manuella inställningar för att det skall fungera korrekt. Som jag skrev tidigare behöver man nog i så fall en tids- eller fjärrstyrd aktivering av tidigare dolt kartmaterial men det måste då finnas stöd i både kartor och enheter, något som jag betvivlar finns idag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.