Maptools

Re: Re: Strul

jonasolof; sa:
Först rapporterades att skärmuppdateringen var långsam - på en Etrex tror jag det var, hittar inte inlägget just nu. Men det framgick inte uttryckligen om det var vid skrollning detta inträffar. Går det långsamt också om man byter skala eller då kartan rör sig allt efter som man flyttar sig?

Ja, ja, och ja. Min eTrex legend har som sagt jobbigt att rita upp kartorna. Inträffar vid panorering (=scrollning, antar jag?), zoomning (främst vid hög inzoomning med mycket detaljer) och vid förflyttning (desto snabbare förflyttning, desto långsammare går det).

Symtomen är mycket liknande de som man får om man kör exempelvis tunga grafiska modeller på en för gammal dator - en yta ritas upp, sedan en pausm, sedan kommer nästa yta, ytterligare en paus och sedan ytterligare en yta. eTrexen är ju bevisligen en gammal modell och det är fullt naturligt att den går segare än en ny GPS - dock tycker jag det är lite märkligt att en karta med mindre detaljer ger långsammare uppritning. Rent intuitivt skulle jag förvänta mig den motsatta effekten.

Ta det som konstruktiv kritik! :) Du gör ett jättebra jobb, det är förnämligt att någon ägnar tid åt problemet. Jag ska testköra med den nya lilla config-snutten i helgen om jag får tid.
 
Nej, feedback är högst välkommet så att programmet fås att fungera ordentligt. Min högsta önskan i sammanhanget vore att de som gjort Friluftskartan och övriga topokartor måtte använda det för att finslipa sin produkt, så att kunderna slipper ägna sig åt det. Jag är enbart en länk i framställningen av det här korrektionsprogrammet men tycker det är kul om det funkar bra.

Under helgen antar jag att några hinner kolla om det hjälper med ett annat värde på TreSize.
 
Det ser ut som om polygoner slås ihop

jonasolof; sa:
Vet inte om polygonerna slås ihop... <snip>
Under tiden batchen körs så syns texten "Polygons to merge" i kommandopromptfönstret vid flera tillfällen. Detta tyder väl på att polygoner slås ihop (i cGPSmapper).
[Ändrat av Store 2004-11-21 kl 10:23]
 
Re: Det ser ut som om polygoner slås ihop

Store; sa:
jonasolof; sa:
Vet inte om polygonerna slås ihop... <snip>
Under tiden batchen körs så syns texten "Polygons to merge" i kommandopromptfönstret vid flera tillfällen. Detta tyder väl på att polygoner slås ihop (i cGPSmapper).

Vad kan vitsen vara med att polygoner slås i hop i CGSmapper? Kan det vara för att progammet är avsett att kompilera användargjorda kartor?

Vore intressant om någon kunde kolla med att bara köra ett par filer genom processn utan att ändra något med konfigurationsfilen och se om slutresultatet går långsammare att rita upp än originalet.
[Ändrat av jonasolof 2004-11-21 kl 12:26]
 
Höjdkurvor

Jag fick ett telefonsamtal från en eTrex Legend ägare som vill göra alla höjdkurvor lika tjocka (breda).
Som det nu är så är vissa höjdkurvor bredare än andra.
Höjdkurvan på 160 m är bredare än den för 170 m, höjdkurvan för 200 m är mycket bredare än den för 180 m.
Är det någon som ”hittat” koderna för höjdkurvorna ?

Jag har sökt på ”200” och får massor av träffar (positioner, och ”200 ” (200 och ett mellanslag) men får då inga träffar. Det är inte ens säkert att höjdsiffrorna lagras i meter, men det är troligt eftersom ekvidistansen är 10 m.

Per Brune
 
Höjdkurvor bör vara ...

... koderna 0x20, 0x21 och 0x22 inom [RGN40] för resp. smal, mellan och bred linje. Men jag har inte just nu tillgång till Friluftskartan för att kolla om man har använt "rätt" tecken. Jag tror också att höjdvärdena skall skrivas in i fot så att 328 i mp-filen visas med "100 M" på skärmen.

[Ändrat av Memme 2004-11-26 kl 13:46]
 
Re: Höjdkurvor bör vara ...

Memme; sa:
... koderna 0x20, 0x21 och 0x22 inom [RGN40] för resp. smal, mellan och bred linje. Men jag har inte just nu tillgång till Friluftskartan för att kolla om man har använt "rätt" tecken. Jag tror också att höjdvärdena skall skrivas in i fot så att 328 i mp-filen visas med "100 M" på skärmen.

[Ändrat av Memme 2004-11-26 kl 13:46]

Tack

Nu har jag "hittat" höjdkurvorna. Höjderna är i fot i filen.

10 m Label=33 Type=0x20
20 m Label=66 Type=0x21
30 m Label=98 Type=0x20
40 m Label=131 Type=0x21
50 m Label=164 Type=0x20
60 m Label=197 Type=0x21
70 m Label=230 Type=0x20
80 m Label=262 Type=0x21
90 m Label=295 Type=0x20
100 m Label=928 Type=0x22
110 m Label=361 Type=0x20
120 m Label=394 Type=0x21
130 m Label=427 Type=0x20
140 m Label=459 Type=0x21
150 m Label=492 Type=0x20
160 m Label=525 Type=0x21
170 m Label=558 Type=0x20
180 m Label=591 Type=0x21
190 m Label=623 Type=0x20
200 m Label=656 Type=0x22
210 m Label=689 Type=0x20

Per Brune
 
Wildcards en höjdare

Jag har nu hunnit köra ver 1.3 och med Wildcards går det snabbt och enkelt att förbättra kartona ytterligare.

Där jag bor så är den första texten som syns vid zoomning församlingsnamnen och detta dessutom med extra fet stil.

Med:
DeleteLabelByName] ;Delete all the following labels
Point *fg*
Point *FÖRSAM*

Har jag tagit bort alla församlingsnamn

Och med
[DeleteLabelByName] ;Delete all the following labels
Polygon Vattenyt* ;Delete the all not intrested lakes

Har jag tagit bort texten Vattenyta_NNN på alla de sjöar jag valt att inte namnsätta manuellt.

Alternativt kan man nu enkelt återställa Vattenyta_NNN till Vattenyta vilket man inte kunde tidigare, då jag inte tänkte på detta då spencen gjordes (se tidigare inlägg om {INC}

Per Brune
 
Jag gjorde ett inlägg om att jag inte kunde hitta Maptools, fann det sedan och tog bort inlägget - men tråden stannade kvar högst upp på listan med Per Brunes inlägg från i fjol sist. Så goddag allesammans, det var inget.

P.S. har tipsat det franska forumet om Maptools.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.