Nya NASA satellitfoton

Inte NAD 27, utan WGS84

gundj; sa:
Jag gjorde inget särskilt när jag importerade filerna till Ozi och så blev det såhär. http://www.vovvarna.nu/urklipp.jpg
Tips för att fixa till det mottages tacksamt.
Har inte lärt mig något nytt idag, så det är dags.


Gör så här (för N33-55_2000) och engelsk version av OziExplorer

1. Starta OziExplorer
2. Tryck på File ->Import Map -> All DRG Maps on a CD or in a Folder.
3. Bläddra i Image File Path till katalogen där dom uppackade filerna från NASA finns.
4. Bläddra till lämplig katalog för Map Path File.
5. Tryck på Import.
6. Tryck på OK, om frågan om current map must be closed kommer upp.
7. Välj WGS84 som Map Datum i rullgardinsmenyn på DRG Import Defaults.
8. Välj UTM i rullgardinsmenyn Map Projektion
9. Välj Map Grid Zone till 33 (observera att detta inte går att göra, om inte UTM valts i rullgardinsmenyn Map Projektion först.
10. Kolla att Hemisphere är N.
11. Tryck på OK.
12. Vänta tills det är klart

Per
 
vad är färgerna ?

Jag laddade ner N-33-55-2000 och oziexplorer trial.
Skitsnyggt!
Nu undrar jag vad färgerna betyder.
Svart är vatten kom jag på själv.
Mörkgrönt är väl skog men ljusgrönt ?
Olika nyanser av lila ?
Jag ser mörkt klarblåa partier i vänern ?

Satellitfoton med ännu högre upplösning ?

Mycket tack på förhand.
Per
 
TAR-fil??

Har lastet ned området i Norge der jeg bor men greier ikke å åpne fila. Følger oppskrifta over men ingen ting skjer. Må fila som jeg har lastet ned pakkes opp først?
Har lagt denne på en egen katalog og kommet til 5 i oppskriften men ingenting skjer?????Hva er en TAR-fil?
 
Re: TAR-fil??

oms; sa:
Må fila som jeg har lastet ned pakkes opp først?
Har lagt denne på en egen katalog og kommet til 5 i oppskriften men ingenting skjer?????Hva er en TAR-fil?
Ja TAR är ett format som måste packas upp för att du skall kunna använda filerna. Om du inte redan har något program som kan öppna TAR-filer kan du använda PowerArchiver:
http://www.woundedmoon.org/win32/powerarc611.html

PowerArchiver finns i senare versioner också men fr.o.m. version 7 blev det shareware medan version 6.11 ovan är gratis att använda.
 
vadå mb??

Jag lyckas inte fram någon bild med någon upplösning som gör den användbar direkt, vad gör jag för fel
 
Re: TAR-fil??

oms; sa:
Har lastet ned området i Norge der jeg bor men greier ikke å åpne fila. Følger oppskrifta over men ingen ting skjer. Må fila som jeg har lastet ned pakkes opp først?
Har lagt denne på en egen katalog og kommet til 5 i oppskriften men ingenting skjer?????Hva er en TAR-fil?

Tape ARchive. Det är ett filformat som är vanligt på UNIX-system för att sätta ihop flera filer till en fil. För att packa upp kan du använda programmet 'tar' som finns t.ex. till Cygwin (fast det finns säkert någon "riktig" Windows-version också). Kommandot för att packa upp en fil med namnet minfil.tar är 'tar xf minfil.tar'.
 
Re: vad är färgerna ?

Lundman; sa:
Nu undrar jag vad färgerna betyder.
Svart är vatten kom jag på själv.
Mörkgrönt är väl skog men ljusgrönt ?
Olika nyanser av lila ?
Jag ser mörkt klarblåa partier i vänern ?

Här finns en liten förklaring på hur färgerna kan tolkas.
https://zulu.ssc.nasa.gov/mrsid/tutorial/Landsat Tutorial-V1.html

Nasabilderna använder färgerna
Band 7 (mid-infrared light) = röd
Band 4 (near-infrared light) = grön
Band 2 (visible green light) = blå
 
Jag har laddat ned en fil och får ext .tar och den går inte att importera med "all DRG maps on CD or in folder"
Vad gör jag för galet?
 
WinZip

Janne41; sa:
Jag har laddat ned en fil och får ext .tar och den går inte att importera med "all DRG maps on CD or in folder"
Vad gör jag för galet?

Av någon anledning som jag inte förstår, så tycker min dator att den fil (.tar) jag laddat med är en WinZip fil. Så jag packade upp filen med WinZip och fick då några andra filer. Sedan gjorde jag bara som jag skrev 2004-10-19 kl 18:20.

Tyvärr har jag ingen aning hur det funkar. Jag bara konstaterar att det funkar. Och i detta fall är jag fullständigt nöjd med detta, även om jag i de flesta fall vad gäller teknik vill veta hur det funkar.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
gundj NASA World Wind Navigering 13
kanotisten Vad har hänt med NASA? Navigering 1
dexecupen Upphovsrätt hos NASA´s satellitbilder Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.