Nya NASA satellitfoton

Varför får jag inte till det?

Hej, har laddat ner nya NASA-fotot N-34-65 (243651kb)och importerat i OZI (395.1) enl. beskrivning, men får helt galna koordinater, ca 5gr. för lite Norr och ca 8gr för mycket i Ost, obs. grader
Dessutom tar det en bra stund (några minuter) innan kartan exponeras på skärmen efter laddning
Någon som har en bra lösning?
/Runar
 
Re: Varför får jag inte till det?

errbe; sa:
Hej, har laddat ner nya NASA-fotot N-34-65 (243651kb)och importerat i OZI (395.1) enl. beskrivning, men får helt galna koordinater, ca 5gr. för lite Norr och ca 8gr för mycket i Ost, obs. grader
Dessutom tar det en bra stund (några minuter) innan kartan exponeras på skärmen efter laddning
Någon som har en bra lösning?
/Runar

Så det kan gå, det var den gamla mapfilen som spökade, nu är jag i rätt landskap
Runar
 
Per Brune sände mig skärmdump på terrängkartan och ny Mr Sid över flygplatsen med omgivningar. Mkt värdefullt. Därav framgår att vägar inte syns sskt bra på fotona, medan det finns mycket mer info om terrängen på fotona än i kartan. Därför vore satellit- fotona värdefullt komplement i en PDA när man går i omväxlande terräng så man kan välja gläntor.

Också olika typer av åkrar syns ju väldigt bra, liksom växtligheten på öar.

Vore kul att jämföra med de olika vektoriserade topokartor (Garmin) som finns - med varierande skala beroende på land. Finland har högst upplösning, Sverige lägst.

Testade just. Om man väljer Select image och zoomar in stegvis kommer man till samma upplösning som den Per visade mig via nedladad fil. Jag valde högsta pixelantal. Har dubbla 18" LCD skärmar med bredden 2560 pixlar totalt. Filen kan sparas via Save Picture så slipper man ladda ned hela södra Sverige. Öppnad i Irfanview (gratis bildvisarprogram) så blir bilden 50 x 25 cm på skärmen vilket motsvarar 25x12,5 km. Skalan tror jag således är 1:50 000 (kollat mot startbanans längd som är 2500 meter och den långa "jordnötsön" som är 4400 meter lång enligt mätning i Route 66).

Via Irfanviewkan jag sedan spara bilden i diverse olika format för inladdning i Fugawi. Koordinater kan jag hitta via vägkorsningar i Route 66 (WGS84).

Återstår frågan - kan bildprojektionen användas med datum WGS84?





[Ändrat av jonasolof 2004-10-12 kl 13:37]
 
Andra nackdelar

Tydligen var det molnigt när bilderna togs i delar av fjällvärlden där jag brukar hålla till och det blir ju ingen höjdare
/Runar
 
jonasolof; sa:
Mitt intryck är att man kommer till samma upplösning vid inzoomning online på Nasa's site som på den nedladdade bilden. Kan vara bra för att kolla.

Hur bär du dig åt för att zooma in mer än 100% på Nasas site? Jag kommer inte ner under 400x400 pixel där men väl till 15x15 pixel på den nerladdade bilden.
 
Först zoomar jag in så jag vet at jag har rätt bildruta. Sedan väljer jhag select image och klickar på bilden igen. Då får jag upp ett svart fält som långsamt laddas med sat foto. Varje gång jag klickar på mitt mål zoomar det in en gång till tills det inte blir någon förändring längre.

Men jag inser att det är vanskligt att bedöma en fördubblad upplösning liksom att man inte kan bedöma upplösningen från den till webben uppladdade skärmdumpen. OM skärmdumpen är ordentligt inzoomad kommer den dock att återge ursprungsbildens oskärpa utan allt för stor påverkan av senare introducerad oskärpa. Min sparade bild och Pers skärmdumpar är så lika att det verkar vara samma upplösning.

Sparade bilden som gif i Irfanview och tog in den i Fugawi som kartbild att kalibrera.

Om det nu är den slutgiltiga upplösningen undrar jag om det ginge att skärpa bilden i Photoshop - som jag inte (heller) behärskar.

Tillägg: Nej jag kommer inte in till mer än 100 procent. Men där ligger ju också max användbar upplösning förmodar jag, även om man på den nedladdade bilden kan zooma in enstaka pixlar.
[Ändrat av jonasolof 2004-10-12 kl 14:25]
 
Bryggor med båtar

thureb; sa:
Bilden över Västeråsfjärdens norra del är imponerande med t ex fritidsbåtsbryggorna med tillhörande båtar. Båtbryggepontonerna är knappast bredare än 4-5 meter och syns väl på satellitbilden. ...
Det ligger nog båtar vid bryggorna (på bägge sidor), så den effektiva bredden är nog runt 20 meter. Jämnför med Björnöbron som definitivt är bredare än bryggorna (till höger i bild).
 
Re: Bryggor med båtar

pby; sa:
thureb; sa:
Bilden över Västeråsfjärdens norra del är imponerande med t ex fritidsbåtsbryggorna med tillhörande båtar. Båtbryggepontonerna är knappast bredare än 4-5 meter och syns väl på satellitbilden. ...
Det ligger nog båtar vid bryggorna (på bägge sidor), så den effektiva bredden är nog runt 20 meter. Jämnför med Björnöbron som definitivt är bredare än bryggorna (till höger i bild).

Jag har av förklarliga skäl rätt så bra lokalkännedom över området som finns med i bilderna jag lade in.

Det är nog som Johan Porsby tror, att båtarna gör sitt till att bryggorna syns bättre. Björnöbron (rakt väster om södra änden av landningsbanan på flygplatsen) är visserligen enkelfilig för biltrafik + har en cykelbana som gissningsvis är 1.5 m bred men är avsevärt bredare än de bryggorna och pirarna i småbåtshamnen.

Enligt databladet http://www.vasterasflygplats.se/tecfacts.pdf för Västerås flygplats är landningsbanan 19,5 m bred (om jag förstår det hela rätt) och på det ”nya” fotot syns även taxibanorna bra.

En riktig höjdare som dessutom inte kostar oss svenskar något att använda.

Per Brune
 
50 m bred

Inte 5 m och inte 19,5 m som jag tolkade texten ”Width: RWY 01/19: 50 m”

Nu vet jag bättre:
bana (stråk) 01 (som ligger riktning 010 grader eller 009 grader för att vara exaktare och bana 19 (som ligger riktning 190 grader eller 189 grader för att vara exaktare, är 50 m breda.

Per Brune
 
Re: Bryggor med båtar

pby; sa:
thureb; sa:
Bilden över Västeråsfjärdens norra del är imponerande med t ex fritidsbåtsbryggorna med tillhörande båtar. Båtbryggepontonerna är knappast bredare än 4-5 meter och syns väl på satellitbilden. ...
Det ligger nog båtar vid bryggorna (på bägge sidor), så den effektiva bredden är nog runt 20 meter. Jämnför med Björnöbron som definitivt är bredare än bryggorna (till höger i bild).

Sannolikt så har du rätt för det stämmer ganska bra med den bredd som landningsbanan har men att Björnöbron inte syns så tydligt skulle också kunna bero på att asfalt och vatten återges med snarlika färger.

För att vara säker så behöver man veta vilken årstid bilden togs dvs om det låg båtar vid bryggan i fotograferingsögonblicket.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
gundj NASA World Wind Navigering 13
kanotisten Vad har hänt med NASA? Navigering 1
dexecupen Upphovsrätt hos NASA´s satellitbilder Navigering 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...