Vilken GPS?

Även jag tackar för responsen: sárskilt tack till Thore som mânar om min klassiska look, i detta fall semi-classic James Bond wrist watch.
Resultatet till svidare för min del: jag tror jag avvaktar ett tag till och kör vidare utan GPS!

Mvh, Mats
 
Jag läste inläggen om magnetisk kontra "vanlig" kompass i en GPS, på förra sidan. Med "vanlig" menar jag alltså där riktningen ges av att enheten känner av vart du är på väg.

Man kan där lätt få uppfattningen att man måste röra på sig hela tiden, för att kunna se vart man är på väg, om man inte har en magnetisk kompass också. Så är dock inte fallet. Om jag går en bit med min Vista (som ju förvisso har magnetisk kompass också, men vi förutsätter nu att den är urkopplad), då visar den naturligtivs med sin kompassros i vilken riktning jag rör mig. Om jag då stannar, fryses kompassrosen tills någon annan rörelse detekteras. Om jag inte jamsar för mycket fram och tillbaka med GPS:n, när jag står stilla, kan jag begrunda min riktning i lugn och ro en god stund. Jag skriver "god stund", inte "för evigt", eftersom onoggrannheten i positionsbestämmningen kan leda till att mottagaren får för sig att jag tar snedsteg, även om jag står stilla. Med magnetisk kompass slipper jag vara observant på det problemet.

Anders
 
apersson850; sa:
Jag läste inläggen om magnetisk kontra "vanlig" kompass i en GPS, på förra sidan. Med "vanlig" menar jag alltså där riktningen ges av att enheten känner av vart du är på väg.

Man kan där lätt få uppfattningen att man måste röra på sig hela tiden, för att kunna se vart man är på väg, om man inte har en magnetisk kompass också. Så är dock inte fallet. Om jag går en bit med min Vista (som ju förvisso har magnetisk kompass också, men vi förutsätter nu att den är urkopplad), då visar den naturligtivs med sin kompassros i vilken riktning jag rör mig. Om jag då stannar, fryses kompassrosen tills någon annan rörelse detekteras. Om jag inte jamsar för mycket fram och tillbaka med GPS:n, när jag står stilla, kan jag begrunda min riktning i lugn och ro en god stund. Jag skriver "god stund", inte "för evigt", eftersom onoggrannheten i positionsbestämmningen kan leda till att mottagaren får för sig att jag tar snedsteg, även om jag står stilla. Med magnetisk kompass slipper jag vara observant på det problemet.

Anders

Helt klart...GPS-mottagaren låser riktningspilen precis när man stannar. Men det krävs ju då också att man håller kvar mottagaren i samma riktning som när man just stannade. Frågan är om det i princip är rätt att göra så...skulle pilen vrida sig efter man har stannat(pga. dålig mottagning eller att man själv vrider mottagaren)och man inte uppfattar det,så hamnar man ju fel om man syftat in en punkt i terrängen...
Man kan väl säga att en gps utan elektronisk kompass förlorar funktionen att visa riktning när man stannar...det man ser på displayen är bara en "fryst" riktningspil.

Hur som helst,det är ju ett litet problem..om man kollar riktningen lite då och då. :)
 
Hejsan Malindo

Som du sett och som tydligen fått dig att avstå från att köpa en GPS så finns det många modeller, märken, finesser osv.
Du skrev i början av tråden att du ville nå ett antal punkter.
Köp då den billigaste enklaste GPS du kan hitta.
Även den enklaste GPS kan leda dig till dom punkterna med ungefär samma nogrannhet. (< 20meter)
Kanske ca 1000 kr för en ny enkel eller en begagnad för ett antal hundralappar.
Gå dina turer i bergen och se om det räcker för dig eller om du efter hand saknar diverse mer avancerade funktioner.

Mvh
Tobbe
[Ändrat av Tobbe_S 2004-09-07 kl 23:25]
 
Eller som en fjällvandrande vän säger: De som har tjusiga kartvisande gpsmottagare ser sig inte omkring för att orientera sig, de går hela tiden med näsan över skärmen.
 
jonasolof; sa:
Eller som en fjällvandrande vän säger: De som har tjusiga kartvisande gpsmottagare ser sig inte omkring för att orientera sig, de går hela tiden med näsan över skärmen.

Ser väl då ut som i Star Trek, när de går med näsan i sin Tricorder och säger nåt som "human 100 meters forward". De ser inte omgivningen, bara displayen i sin tricorder.

Så än sen, det som är rätt i Star Trek kan aldrig va fel i verkligheten? ;~)
 
Test i Vagabond

I senaste numret av Vagabond (7-2004) testar man två gps-mottagare; Magellan Meridian Color och Garmin gpsmap 60C för att se hur dom klarar att hitta rätt i en stad. Intressant läsning även för en fjälldrällare som jag...
 
Re: Hejsan Malindo

Tobbe_S; sa:
Som du sett och som tydligen fått dig att avstå från att köpa en GPS så finns det många modeller, märken, finesser osv.

Tack Tobbe för solklar analys av situationen!
Men harrejisses pojk, nu blev jag ju köpsugen IGEN! Trodde jag hade sparat in en tusing eller tvá!;-)

mats
 
:eek:)

Ledsen att jag bidrar till att slösa bort dina surt förvärvade pengar på leksaker ;-)

PS
Hehe Tack för att du kallar mig pojk,brukar bara bli kallad gubbe annars (av mina barn) *ler*
[Ändrat av Tobbe_S 2004-09-09 kl 21:04]
 
Det var dessa rader i en engelsk-sprâkig guidebok som fick mig att starta denna trâd:

"Pathfinding is dificult...
... we leave the track 30 metres later, turning right on a stony path (Wp.2) badly overgrown with carritx. GPS owners who have been mocked as gadget-geeks, can now have their revenge: most of the waypoints on the outward route, are for you."

Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...