Vilken GPS?

Ok, tack för ett bra svar. Har några frågor till ;)

* Om jag nu inte alls har någon användning för den baskarta som följer med, hur krångligt är det att tömma den för att frigöra mer minne?

* Går det att tanka in fjällkartan och terrängkartan?

/S
 
öringen; sa:
* Om jag nu inte alls har någon användning för den baskarta som följer med, hur krångligt är det att tömma den för att frigöra mer minne?
Så krångligt att jag säger att det inte går (åtminstone inte utan extremt goda kontakter på Garmins utvecklingsavdelning). Grundkartan är fast och måste förmodligen finnas för att enheten överhuvudtaget skall fungera eftersom den alltid används när man zoomar ut vare sig man vill det eller inte.
* Går det att tanka in fjällkartan och terrängkartan?
Nej inte direkt och inte enkelt men det är möjligt att du med mycken möda och stort besvär kan lyckas genom att använda inofficiella program för att ladda hemgjorda kartor.
 
Baskartans innehåll beror på vilken modell man köper.
eTrex Vista och GPS V harungefär samma baskarta. I Vistan tar den 8 MB, i GPS V 13 MB. Det beror på att kartan i GPS V dessutom har information för autorutter.

När man nu har en serie modeller (Vista C, 60CS & 76CS) med ungefär samma funktioner, men med olika stora minne (32 MB, 64 MB & 128 MB), har Garmin valt att låta 76CS behålla den tidigare baskartan, emedan den har begränsats i storlek på de andra två. Detta för att lämna mer utrymme för användarens egna kartor, förstås, samt kanske för att segmentera produkterna lite mer än bara på minnesutrymmet.

För Sveriges del kan man grovt sammanfatta att den mindre baskartan visar Europavägar och riksvägar (tvåsiffriga vägnummer). Den större visar även länsvägar (tresiffriga nummer).

iQue är såvitt jag vet de enda modellerna Garmin har, som låter användaren själv välja baskarta. Två olika detaljeringsnivåer för Amerika, Europa och Fjärran Östern, samt en som innehåller allihop samtidigt.

Vad extra kartor kostar beror på vilken sort man tycker sig ha användning för. Titta exempelvis på http://www.gpsw.co.uk Rimliga priser och bra service.

Anders
 
Beror ju på anvädningoråde..

PR; sa:
gwaihir; sa:
Helt klart skulle man inte byta papperskartan mot en GPS-display..hade jag både och skulle jag använda papperskartan till 99%.
Efter c:a fyra års användning av karta i GPS håller jag inte alls med om att papperskartor skulle vara bättre. Karta i GPS:en är mycket användbart och jag använder den till 95% eller mer. Att slippa plocka fram och vika en papperskarta när det regnar, blåser och/eller är mörkt är väldigt skönt och en bakgrundsbelyst karta som alltid visar exakt var jag är och som jag kan anpassa för att visa just de detaljer jag vill se och dessutom kan zooma in och ut ur är överlägset. Papperskartan använder jag bara när jag behöver överblick över stora områden eftersom skärmen på en handhållen GPS inte är tillräckligt stor för det. Självklart måste man ändå alltid ha en papperskarta med i reserv.
Jag tänkte fjällvandring..borde kanske varit tydligare.
När jag vandrar i fjällen är det just överblicken på en vanlig papperskarta jag vill åt..vill ju kunna se berg som ligger en mil bort..och samtidigt kunna se detaljer..både där jag är..och kanske framme vid en eventuell tältplats.
Jag kan alltså snabbt Zooma in var jag vill på kartan(mycket snabbare än på en gps),och samtidigt ha en mycket bra överblick.
Jag använder aldrig ens kompass i fjällen,även om den ligger i locket på ryggsäcken.
En papperskarta kostar 100kr så man kan kosta på sig och klippa ut en lagom stor del..vika den på lämpligt sätt i en plastficka..stoppa ner den i sidofickan på byxorna..snabbt,enkelt,bra och billigt.
Sen finns det ju naturligtvis nödsituationer..jag kan bli tvungen att vandra i dimma eller mörker..då kan en gps med karta vara en bra livförsäkring.

Sen finns det ju andra användningsområden.Ute på havet är ju en gps med sjökort bra..perfekt när man ska navigera mellan grunden..på väg hem när det börjar att skymma.

Visst kan en gps med karta vara bra att ha...men prislappen blir ju väldigt mycket högre(dyrare gps + dyra kartor).
Som vanligt handlar det om hur mycket pengar man är beredd att lägga ut..
[Ändrat av gwaihir 2004-08-31 kl 02:50]
 
Fler novisfrågor...

Kan jag få in en svensk fjällkarta med hyfsad upplösning?

Hur gör man då och vad kostar det ungefär?

Kan jag då se på den eventuella kartan exakt var jag befinner mig i varje givet ögonblick?

I så fall är det ganska användbart... :)
 
Jisses pojkar, skulle aldrig öppnat tràden.. jag var sâker pà att jag antingen inte behövde nâgon GPS alls, men om, sà dà en liten billig basic en.

Men nu har ni vâckt prylgalningen i mig med en massa kuligare och naturligtvis dyrare alternativ, och jag vet nu varken ut eller in!

Hur som hellst, tack för hitills inkomna svar.

Om jag fattat det ràtt âr exempelvis etrex bàttre ân geko pga dess lángre driftstid. Vidare har ingen geko-modell möjlighet till karta. En smart knapp pà en etrex-modell spar en massa tid om man ska mata in waypoints för hand utan dator.
Frâga: vad har Geko för fördelar, om nâgra?

Mvh, Mats
 
Tack

Jag vill passa på att tacka dig Mats. Genom denna tråd som du på ett så berömvärt sätt öppnat har jag gått från att vara en "anti-GPS-pro-kompass-och-karta-aktivist" till att vara fullständigt övertygad om att jag måste göra av med en hög tusenlappar för den senaste GPS:en med karta och färg och PC-kopplingar och extra kartor och allt annat....(-:
 
Hej igen Mats
Klart man ska ställa frågor om man har några, men visst kan det bli dyrt om man är lite prylgalen. Min Garmin 60C är den roligaste saken jag haft, sedan jag hade moped när jag var 15 år.

Även om jag aldrig använt en Geko, så tror jag att tanken är att den ska köpas av dom som vill ha en liten och lätt GPS. Några andra argument för Geko kan jag inte se.

Per Brune
 
Puh! Dax att ge sig in i debatten.

Gekos fördelar:
1. Den är liten och lätt.
2. Lättanvänt system med den GPS teknik som man vanligtvis behöver (läs: möjlighet att lägga till waypoints och samt att se hur dessa ligger i förhållande till varandra, hastighetsmätare, tidsmätare samt lite mer, men det finns ju att hitta på Garmins Hemsida)
3. Bra pris.

Nackdelar då? Geckon saknar ju karta, men i ärlighetens samn saknar inte jag kartan. Jag tycker än så länge att papperskarta fungerar bättre pga bättre överblick än på en liten display. (dessa är erfarenheter från Garmins GPSMap60cs) En annan nackdel är att den har ganska kort batteri livslängd ~12 timmar i batterysave läge.

Skall du köpa en Gecko så köp inte den minsta modellen eftersom de saknar stöd för att koppla upp sig mot en dator, samt att den saknar WAAS stöd.

Har använt min Gecko ett par månader nu (till fjällvandring, havsfiske, svampplockning mm) och tycker den uppfyller alla mina krav på vad en GPS skall klara av.
 
Mugmez; sa:
Puh! Dax att ge sig in i debatten.

Gekos fördelar:
1. Den är liten och lätt.
2. Lättanvänt system med den GPS teknik som man vanligtvis behöver (läs: möjlighet att lägga till waypoints och samt att se hur dessa ligger i förhållande till varandra, hastighetsmätare, tidsmätare samt lite mer, men det finns ju att hitta på Garmins Hemsida)
3. Bra pris.

Nackdelar då? Geckon saknar ju karta, men i ärlighetens samn saknar inte jag kartan. Jag tycker än så länge att papperskarta fungerar bättre pga bättre överblick än på en liten display. (dessa är erfarenheter från Garmins GPSMap60cs) En annan nackdel är att den har ganska kort batteri livslängd ~12 timmar i batterysave läge.

Skall du köpa en Gecko så köp inte den minsta modellen eftersom de saknar stöd för att koppla upp sig mot en dator, samt att den saknar WAAS stöd.

Har använt min Gecko ett par månader nu (till fjällvandring, havsfiske, svampplockning mm) och tycker den uppfyller alla mina krav på vad en GPS skall klara av.

Lägg av med det där, jag vill ha kalla fakta som övertygar mig om att jag behöver en dyrare GPS med mer finesser ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.