GPS och flygresor...??

Var det inte så att någon professor gick ut och avslöjade extensiv forskning i ärendet där han kommit fram till det vi alla så länge tyckt varit självklart:

"Flygplansspriten är farligare än en påslagen GPS"

:)
 
Re: GPS på Malmö Aviation

gpsking; sa:
Jag frågar aldrig om jag får ha elektronik igång för man får ändå oftast ett NEJ av den inkompetenta personalen.

tråkig attityd,
Vet du om den flygplantypen du just då sitter i är AOSIT:ad med sådan eller liknande utrustning i kabinen?
Personalen kanske är betydligt mer kompetent än du?
 
Re: Re: GPS på Malmö Aviation

gundj; sa:
gpsking; sa:
Jag frågar aldrig om jag får ha elektronik igång för man får ändå oftast ett NEJ av den inkompetenta personalen.

tråkig attityd,
Vet du om den flygplantypen du just då sitter i är AOSIT:ad med sådan eller liknande utrustning i kabinen?
Personalen kanske är betydligt mer kompetent än du?

Nej, det är inte min attytyd det är fel på utan flygbranschens. Man tar inte reda på fakta utan förbjuder allt, vilket är orimligt, vilket gör att förbuden inte efterföljs.

ALLA flygbolag säger att ALL batteridriven elektronik ska slås av vid start/landing. Ändå sitter det 189 tomtar på varje avgång med batteridriven klocka och jag har aldrig sett nån slå av sin klocka eller flygplan störta p.g.a. en klocka. Likaså med pacemaker och annan elektronik man kan tänkas ha på sig. Vad är det som säger att det är OK att ha en batteridriven klocka under starten men inte en gameboy eller en fotokamera? Vad är det som gör en fotokamera farligare? Storleken på plasten?

För övrigt är det inte ovanligt att tv-bolag filmar flygningar för nått tv-program eller eller film. Och då går det helt plötsligt bra att ha massa elektronik igång. Men när svensson ska ta ett kort under starten då är det helt plötsligt livsfarligt.

För övrigt har jag vid UPPREPADE tillfällen sett flygvärdinnor skicka SMS under start och landing.

DUBBELMORAL RAKT IGENOM!

Att fråga en flygvärdnnina som inte kan skilja på en PDA och en GPS eller CD-spelare, och än mindre har en aning om vad den innehåller för elektronik eller hur farlig den är, och som dessutom sitter och skickar SMS under flygningen är helt enkelt slöseri på tid och röst.
[Ändrat av gpsking 2004-03-09 kl 14:24]
 
mobil på flyg

Om det øverhuvudtaget vore farligt att ha på en mobiltelefon under flygning skulle de (flygbolagen/luftfartsverken) installera elektronisk scaning av mobiler. Med tanke på flygets extrema säkerhets tänkande i øvrigt skulle de inte acceptera påslagna mobiler. Det ligger en massa påslagna mobiler i hatthyllorna under varje flygning. En mer konspiratorisk førklaring till førbudet är att sändarsystemet skulle kollapsa om tusentals mobiler bytte sändare var 5:e sekund. På 10000 m højd i 900km/h søker mobilen en massa sändare och byter sändare hela tiden = gsm systemet kollapsar. Jag är inte teknolog så jag kan ha helt fel...

David
 
Jisses

gpsking; sa:
Nej, det är inte min attytyd det är fel på utan flygbranschens. Man tar inte reda på fakta utan förbjuder allt, vilket är orimligt, vilket gör att förbuden inte efterföljs.
Det du uppenbarligen inte funderat tillräckligt över är någonting som kallas ANSVAR. Flygbolagen har ANSVAR för sin verksamhet. Om de godkänner användning av viss utrustning betyder det att de tar ANSVAR för att det är ofarligt. Inte bara tror att det är ofarligt.
Du har själv ett ANSVAR att inte riskera dina medpassagerares och besättningens hälsa eller liv genom att trotsa flygbolagets regler eftersom du ANSER att de är korkade eller felaktiga. Med din inställning skulle du kanske sätta dig och ringa i mobiltelefon på hjärtintensiven också och störa ut någon stackares livsfunktioner.
gpsking; sa:
För övrigt har jag vid UPPREPADE tillfällen sett flygvärdinnor skicka SMS under start och landing.
De finns puckade människor överallt, både bland besättningar och i passagerarstolar.

Din signatur "gpsking" antyder att du har ganska höga tankar om dig själv. Tror inte jag delar den uppfattningen.
 
Re: mobil på flyg

nils73; sa:
Om det øverhuvudtaget vore farligt att ha på en mobiltelefon under flygning skulle de (flygbolagen/luftfartsverken) installera elektronisk scaning av mobiler. Med tanke på flygets extrema säkerhets tänkande i øvrigt skulle de inte acceptera påslagna mobiler. Det ligger en massa påslagna mobiler i hatthyllorna under varje flygning. En mer konspiratorisk førklaring till førbudet är att sändarsystemet skulle kollapsa om tusentals mobiler bytte sändare var 5:e sekund. På 10000 m højd i 900km/h søker mobilen en massa sändare och byter sändare hela tiden = gsm systemet kollapsar. Jag är inte teknolog så jag kan ha helt fel...
David

Jag är teknolog och jag vet att du har rätt i det du skriver och har haft samma inställning i många år. Jag är fullkomligt övertygad att det är minst en bortglömd, påslagen mobil i varje flygning som utförs.
 
Re: Jisses

Store; sa:
gpsking; sa:
Nej, det är inte min attytyd det är fel på utan flygbranschens. Man tar inte reda på fakta utan förbjuder allt, vilket är orimligt, vilket gör att förbuden inte efterföljs.
Det du uppenbarligen inte funderat tillräckligt över är någonting som kallas ANSVAR. Flygbolagen har ANSVAR för sin verksamhet. Om de godkänner användning av viss utrustning betyder det att de tar ANSVAR för att det är ofarligt. Inte bara tror att det är ofarligt.
Du har själv ett ANSVAR att inte riskera dina medpassagerares och besättningens hälsa eller liv genom att trotsa flygbolagets regler eftersom du ANSER att de är korkade eller felaktiga. Med din inställning skulle du kanske sätta dig och ringa i mobiltelefon på hjärtintensiven också och störa ut någon stackares livsfunktioner.

Du har uppenbarligen INTE läst mitt inlägg! Bara reagerat på mina åsikter. Gå tillbaka och läsa igen!

Jag har ALDRIG påståt att det är rätt att ringa i mobilen under flygning (även om jag egentligt tycker det är OK, men det skrev jag inte nånstans i inlägget). Vad jag skrev om var elektronik i allmänhet. Svara på min fråga, vad är det som gör att det är OK att ha en klocka igång men inte en fotokamera eller GPS? Hur ska en oteknisk flygvärdinna kunna dra en gräns vad som är OK eller inte?

För övrigt är jag fullkommligen ÖVERTYGAD om att det finns bortglömda påslagna på varje flygning som dagligen utförs över sverige, och inte f*n ramlar det ner några kärror för det.

gpsking; sa:
För övrigt har jag vid UPPREPADE tillfällen sett flygvärdinnor skicka SMS under start och landing.
De finns puckade människor överallt, både bland besättningar och i passagerarstolar.

Precis, det finns puckon överallt, även flygvärdinnor, varför då fråga dom om lov?

[Ändrat av gpsking 2004-03-09 kl 21:22]
 
Re: Re: GPS på Malmö Aviation

gundj; sa:
tråkig attityd,
Vet du om den flygplantypen du just då sitter i är AOSIT:ad med sådan eller liknande utrustning i kabinen?
Personalen kanske är betydligt mer kompetent än du?

Så för att persnalen sagt at det är OK så blir elektroniken helt plötsligt ofarlig???? Personalen är FULLSTÄNDIGT inkompetent och vad dom säger påverkar INTE om elektroniken kommer störa eller inte.

Det personalen säger motsvarar bara respektive flygbolags policy, och det varjerar. Hos bolag A kan GPS vara tillåtet och hos bolag B tillåtet. Ändå flyger dom med samma plan. Det visar bara att flygbolagen sätter orimliga regler, som dessutom inte erterlevs av personalen. Varför ska jag som passagerare bry mig över huvudtaget? Hade det elektroniken varit farlig hade man satt upp klara och gemensamma regler som man skulle se till dom följdes. Nu är det reglerna bara nått spel för att det ska låta säkert.

T.ex. om GPS hade varit en säkerhetsrisk på nått plan skulle man ha förbjudit GPSer helt och hållet på alla plan (som man t.ex. gör med nagelfil). Att flygbolag säger att elektronik är farligt samtidigt som man tillåter att den tas ombord och alla vet att den används ombord visar att det är rent skitsnack man håller på med från flygbolagens sida.
[Ändrat av gpsking 2004-03-10 kl 07:06]
 
gpsking vet bäst

gpsking: Du må ha en massa kunskap men du VET faktiskt inte ett dugg. Du VET inte att just din GPS inte stör utrustningen på just det flygplan du reser med. Du tror det, baserat på den kunskap du har, men du VET inte. Men du är tydligen beredd att för egen del ta risken att du har fel.

Men jag kan lova dig, att om jag skulle sitta i stolen bredvid dig så skulle jag stoppa upp din GPS på ett ställe där solen inte skiner. Jag accepterar nämligen inte att du fattar beslut om riskfaktorer som kan påverka min säkerhet.

Man kan alltid diskutera vad som är RÄTT och vad som är FEL. Och man kan diskutera länge. Jag försöker i stället lära mina barn är fundera över om något verkligen är NÖDVÄNDIGT. Det som inte är NÖDVÄNDIGT kan man avstå från.

Det framstår inte som särskilt NÖDVÄNDIGT att dra igång sin GPS ombord om flygbolaget inte godkänner det.
 
gpsking?
jag säger som Stenmark, inte lönt att förklara för dem som inget begriper.
Du har så totalfel i dina åsikter så man blir mörkrädd.
Eftersom du inget begriper om systemsäkerhet så ska jag inte trötta ut dig med att förklara, du får nog helt enkelt finna dig i att regler ska följas.
Hur vet du t ex att de två bolagen i ditt exempel verkligen har samma flygplantyp?
Serie? konfigurationsskarvar? modstatus osv?

/ Gunnar
som faktiskt får betalt för att veta sådant.
 
Teknolog

Håkan K; sa:
gpsking; sa:
Jag är teknolog/.../
Vad innebär det?

/Håkan
Teknolog är ”titeln” för en blivande Civilingenjör (studerande vid Teknik Högskola/ universitet).

Såledens ingen garanti för att man vet något om elektronik, EMC, störningar mm, då det finns många inriktningar på Civilingenjörsutbildningen. Kan tänka mig att de som läser kemi, bygg, geoteknologi inte läser mycket elektronik.

Per Brune Y-are
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.