Friluftskartan ett skämt?

Vi har redan varit inne på det där. Garmins vektoriserade topokartor i olika länder (SE, FI, BE, DE har jag sett) är inte tagna från en grundläggande kartdatabas utan från en grafisk databas som ligger som underlag för tryckta kartor. Och då måste stigar separeras från vägar så att de går att se i den skala papperskartan avses tryckas.

En generell databas med topoinfo, fastighetsinfo etc håller på att byggas upp på Lm (framgår där). På sikt kan den komma att ligga till grund för digitala kartor som inte går omvägen över en databas för tryckt material. " Kanske, man kan ju hoppas" sa en jag frågade på Lm.
 
Gröna kartan i vektorformat

Exempel:

På den gröna kartan är det så att sjöar har högre prioritet än vägar. Om man tittar på shape-filerna som ligger till grund för gröna kartan så ligger altså sjöarna rätt medan en väg som går längs sjöns kant ligger lite för högt upp på land, detta för att den tjocka linjen som markerar vägen på kartan inte ska hamna i sjön på den tryckta kartan.
 
Tycker ändå inte att man ska släppa en produkt med namnet friluftskarta byggd på data från en karta i 1:100000, hade det varit Gröna kartan så hade jag accepterat det men, Blå kartan...
Ok hade priset varit 200kr så...
 
Det tyckte uppenbarligen inte finländare, tyskar och belgare heller. Bara Sportmanship. Nu vet vi inte vad LM krävde i licenspengar för tillgång till terrängkartan. Men det kanske beror just på att produkten är så sketen som de inte håller hårt på copy right utan tillåter reproducering på nätet om än med angivande av källan.

MrSid satfoton är dock ett ännu billigare alternativ med bättre upplösning än den svenska terrängkartan och bättre konturer än Friluftskartans ofta grova vektorisering.
 
Varför får inte Axhede och Hansson tummen ur?

Tobbe_S; sa:
Tycker ändå inte att man ska släppa en produkt med namnet friluftskarta byggd på data från en karta i 1:100000, hade det varit Gröna kartan så hade jag accepterat det men, Blå kartan...
Ok hade priset varit 200kr så...

Tittar då och då in på Axhede och Hanssons hemsida för att se om deras topografkarta över Sverige skall lanseras.

Nu hittar jag inget längre så det verkar nästan som de har gett upp.

Utan konkurrens finns det inte mycket som talar för bättre och mer prisvärda vektoriserade GPS-kartor än Friluftskartan i den svenska terrängen.

Thure
 
Även när det gäller Magellan så kom det ju en finsk topokarta för länge sedan (via ett av Rappalas fdotterbolag).

Så jag tror man får sikta in sig på Lantmäteriet för att förklara varför det blir extra eländigt i Sverige. Tur att man inte behöver motbok för att få köpa några kartor. Men lantmäterimyndigheten(=bolaget) vill inte att svenska folket ska överkonsumera geografiskt material, det kan få det att tappa orienteringen. Heter chefen Gabrial Romanus??
[Ändrat av jonasolof 2004-10-14 kl 18:15]
 
Norge

Även i vårt västra grannland finns det topografiska kartor från skala 1:50000 till Garmin GPSer
http://www.garmin.no
http://kartbutikken.no/nyvisvare.asp?vnr=4310203
http://www.ece.no/aspx/produkter.aspx


Norska motsvarigheten till Lantmäteriverket har även varit smarta nog att ta fram kartor i skala 1:50000 som passar OziExplorer, i stället för att hålla på med ett eget filformat
http://www.gps.no/visart.asp?id=86&seksjon=4
Länken http://www.statkart.no/IPS/?template=norge_dk funkar inte för tillfället, jag får bara upp programkod, men där har jag tidigare läst om dessa kartor.

Per Brune
 
Hjälptelefon

Jag fick ett mail från en medlem utan kunskaper om hur man publicerar bilder tillsammans med inlägg, med en skärmdump av Friluftskartan från ett ställe ”fjällen” (jag vet ej riktig var men det finns ett, eller rättare sagt 2 namn nämligen Svalåtjärn) där några vandringsleder och en vinterled korsar varandra. Där i korsningen ska det finnas en Hjälptelefon, men på skärmdumpen jag fick ligger Hjälptelefon ca 300 m SO om korsningen.

På skärmdumpen från Friluftskartan så finns också en telefonlednig, så en kvalificerad gissning är att Hjälptelefon ligger där telefonlednigen slutar d.v.s i korsningen mellan lederna.

Är det någon som känner till området och vet vad som är rätt, och vad som är fel ?.
Har det någon betydelse att han använt WGS84 och inte RT90 ?
I så fall borde väl alla objekt flyttas eller ?. Många frågetecken och jag som trodde jag fattat hur det funkar.

telefon.gif

Skärmdump från Friluftskartan med tillstånd från Sportmanship
 
Re: Hjälptelefon

Brune; sa:
Jag fick ett mail från en medlem utan kunskaper om hur man publicerar bilder tillsammans med inlägg, med en skärmdump av Friluftskartan från ett ställe ”fjällen” (jag vet ej riktig var men det finns ett, eller rättare sagt 2 namn nämligen Svalåtjärn) där några vandringsleder och en vinterled korsar varandra. Där i korsningen ska det finnas en Hjälptelefon, men på skärmdumpen jag fick ligger Hjälptelefon ca 300 m SO om korsningen.

På skärmdumpen från Friluftskartan så finns också en telefonlednig, så en kvalificerad gissning är att Hjälptelefon ligger där telefonlednigen slutar d.v.s i korsningen mellan lederna.
Det här är väl ett exempel på vad som händer när man använder ursprungsdata från 1:100000 papperskarta och zoomar in "för långt". Telefonsymbolen har nog lagts där för att den syns bäst där rent kartografiskt i 1:100000.

Ang. tidigare inlägg om att man inte använder topografiska kartan 1:50000 som underlag till friluftskartan så kan det ju bero på att 1/3 av sverige (gissa vilken) inte täcks av den digitala versionen...
 

avslutad210712

Gäst
Re: Hjälptelefon

Brune; sa:
Jag fick ett mail från en medlem utan kunskaper om hur man publicerar bilder tillsammans med inlägg, med en skärmdump av Friluftskartan från ett ställe ”fjällen” (jag vet ej riktig var men det finns ett, eller rättare sagt 2 namn nämligen Svalåtjärn) där några vandringsleder och en vinterled korsar varandra. Där i korsningen ska det finnas en Hjälptelefon, men på skärmdumpen jag fick ligger Hjälptelefon ca 300 m SO om korsningen.

På skärmdumpen från Friluftskartan så finns också en telefonlednig, så en kvalificerad gissning är att Hjälptelefon ligger där telefonlednigen slutar d.v.s i korsningen mellan lederna.

Är det någon som känner till området och vet vad som är rätt, och vad som är fel ?.
Har det någon betydelse att han använt WGS84 och inte RT90 ?
I så fall borde väl alla objekt flyttas eller ?. Många frågetecken och jag som trodde jag fattat hur det funkar.

Det är just den här typen av fel som gör mig irriterad på friluftskartan. Att sedan betala många pengar för det är väl rätt ointressant.
 
Har inte varit där, men "Svalåtjärns rastskydd" som det benämns i Kartsök stämmer bra överens med skärmdumpen. (ung. 6949570 1321440). På 1:100000-dels så ligger mycket riktigt symbolen för hjälptfn något nere till vänster om själva korsningen och skyddet. Återigen visar detta på svårigheterna med LMs grafiska material som används som bas för Friluftskartan. Vi kan bara vänta och hoppas på bättre tider och bättre GIS-baserade grejer från LM.
 
Det kan ju vara roligt att nämna ett tillfälle där det fungerade bra med lantmäteriets kartdata. Jag hjälpe en bekant (i sjäva verket återgäldade tjänster) som har en skogsäga i Småland att finna gränsen till grannen i norr. Den gamla gränsmarkeringen hade förfallit utmed en sträcka på 900 meter och det är tät granskog. Ändpunkterna var/är kända.

Först var jag på lantmäteriet i Kalmar och fick plocka ned koordinater utmed gränslinjen. Men sedan gick jag hem och köpte fastighetskartan, laddade över RIK-filen till Fugawi och exporterade till iQue.

Ute i skogen kunde vi gå utmed en väg fram till några grindstolpar som markerade ägogränsen. Det stämde exakt med kartbilden på iQue. Sedan var det bara att stega på utmed gränsen i kartan. Med ett sökområde begränsat till tio-15 meters meters bredd var det lätt att finna rester av en gärdsgård i mossan. Hela jobbet med spårning och stakning var gjort på en halvtimme. Min bekant var mycket nöjd med att ha undvikit ett dyrt lantmätarjobb. Jag hade fått beskedet inne på lantmäteriet att kartorna kan avvika 20-30 meter men den här gången hade vi tur. En Gilssonantenn på en plåtbit i hatten gav god signal även i skogen.

Botttom line: När nu ett sådant kartmaterialk som fastighetskartan finns så är det ju synd att ett så suboptimalt underlag som blå kartan ska användas för elektroniska, zoombara kartor.

Innan en GISdatabas finns tillgänglig borde det var möjligt att göra en skiktkarta med rasterdata så att man byter karttyp beroende på grad av inzoomning. Så är den belgiska ING-kartan på CD gjord. Då man zoomar ut växlar den från 1:50 000 till 1:250 0000.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ALj Friluftskartan bara ett skämt - eller??? Navigering 5
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.