Etrex vista och Magellan Meridian?

Expressen eller Aftonbladet?

Garmin eller Magellan? Stor eller liten? Med eller utan karta? Det är inte lätt att välja.

I bilen vill man att GPS:en ska ha så stor skärm som möjligt, och att den ska rymma oerhörda ytor med kartor. Ute i skogen vill man att apparaten ska vara så liten som möjligt, och man har inte lika stort behov av att täcka in stora ytor med kartor.

Det har blivit så att jag har en eMap och en Legend, och det har visat sig vara en rätt bra kombination. I bilen går det att se vad som står på skärmen till eMappen, och i skogen slinker Legenden ner i den minsta ficka. (Det gör f.ö. eMap också, men den är inte speciellt vattenskyddad - vilket man dock kan lösa med hjälp av en plastpåse.)

Legenden rymmer 8 MB kartor, och det räcker ganska så långt när man vandrar. Till eMap köper man separata minnesmoduler - inte helt gratis, men ändå.

Om jag skulle börja om från början och ha gott om pengar skulle jag nog först titta på vad det finns för paket baserade på en PDA, som lämpar sig för bilbruk. Inte minst skulle jag kolla hur lätt det är att mata in gatunamn, för det är minst sagt petigt i eMap och Legend. Jag skulle också se vad man får för färdig GPS med inbyggd färdberäkningsfunktion för ungefär samma pris.

Och så skulle jag se vad jag kunde få för andraapparat att använda när jag inte åker bil. I ett PDA-paket kanske det ingår en komplett GPS som går att använda separat?

Karta eller inte? I en bil-GPS vill man naturligtvis ha karta, även om man inte har någon funktion för beräkning av färdväg. Kombinationen GPS med Metroguide och en vanlig bilkarta typ Motormännens fungerar riktigt hyggligt när man är ute och kör på måfå. Om man har haft möjlighet att planera färden på dator hemma innan man far kan man ha mycket god nytta av förutbestämda rutter som man laddar ned i GPS-en.

Baskartan i Legend (och såvitt jag vet i alla Garmins kartbaserade apparater) räcker inte särskilt bra för bilåkning. Men när man flyger är den nästan mer detaljerad än man vill att den ska vara. Jag tycker att det är kul att veta vad det är för städer och sjöar som jag passerar, och det får jag reda på av Legendens baskarta. Mi eMapp är "tyvärr" köpt i USA, så den har ingen europeisk baskarta.

När jag besöker främmande städer matar jag in detaljkartor ur Metroguide i Legenden och får hjälp med att hitta. I ärlighetens namn måste jag dock säga att detta nog mest är en lite av en "rolig grej") Man måste ju ändå ha en pappersbaserad karta, bl.a. för att se var alla sevärdheter finns.

Även när man vandrar omkring i skogen har man en inte obetydlig glädje av Metroguide-kartan. I princip finns alla körbara vägar med (undantag t ex vägar som klassas som cykelstigar och vägar som går till mob-förråd), och en hel del även inte alltför stora sjöar. Så visst kan man ha god hjälp av GPS:en för att hitta rätt.

Så lösningen kan kanske vara både Expressen och Aftonbladet. (Eller som jag är dum nog att ha: både DN och SvD - det blir inte mycket tid över till arbete och skrivande av inlägg i detta forum. Däremot lär jag ha gott om tidningspapper att stoppa i blöta pjäxor i vinter.)

Anders Lj
 
Intressant debatt

Ja nu har jag bestämt mig för min förnyelse av GPS.
Bärbara mapGPS är ännu inte tillräckligt flexibla.
1 Kartmaterialet för dålig upplösning
2 För långa nedladdningstider till GPS av kartor
3 bundna i tillverkarsystemen

Jag tror att konkurrensen kommer att så småningom ge en ny generation som oxpå medger eget kartmaterial inom 2 år gissar jag.
Mitt beslut för förnyelse nu blir
Behåller systemet IPAQ/Navman/Fugawi/Tomtom för bil och båt.
http://hem.passagen.se/bigben39/

Jag byter nu ut min gamla etrex till en Magellan sportrac då den verkar bäst i klassen och köper den i USA.

Prisbilden Sportrac aug 2003
Sverige 4000 kr
England 2100 kr
USA 1500 kr
 
mer om gps och kartor

Lite tillägg på magellansidan: sportrak pro med mapsend europe är helbra för vägar, men har mkt lite topografiska detaljer i Sverige (mer på kontinenten). Funkar någorlunda att åka skridskor på insjöar med men i skärgården är vektoriseringen helkass och många öar är ingte med. Då funkar kanske bluenav bättre där.

Idag har jag paddlat kanot i 6 timmar, först nedför Alsterån, sedan i skärgård utanför Pataholm så jag har kunnat jämföra kartåtergivningen med avs på vägar/terräng (ån är nte med!), skärgårdsöar.

Vad gäller garminpalm kombinationen så bör hugade spekulanter som är vana vid palm kolla sci.geo.satellite-nav. Det är mkt si och så med kompatibiliteten. Värsta är att man inte kommer åt gps-signalen för att använda i andra program som t ex fugawi.

Vad gäller ipaq så tycker jag det verkar som senaste tjusiga modellen 5450 ger mer problem än lite enklare modeller. Synd att de som talar om att ipaq+fugawi eller + tomtom funkar bra med den ena eller andra gpsen inte nämner vilken ipaqmodell. '

Den där ultimata gpsen voi alla drömmer om med stor transflektiv skärm, inbyggd antenn + anslutning för extern antenn + bt gps, och som kan ta diverse kartor
som gröna kartan mm.. och vektoriserrade sjökort med vektoriseringsfunktionen kvar (till skillnad från fugawi på pda) den kommer nog. Men knappast från Garmellan. Kanske Holux eller en efterföljare till iFinder?? Ska bli kul att se.

hejonas
 
Re: mer om gps och kartor

jonasolof; sa:
Vad gäller ipaq så tycker jag det verkar som senaste tjusiga modellen 5450 ger mer problem än lite enklare modeller. Synd att de som talar om att ipaq+fugawi eller + tomtom funkar bra med den ena eller andra gpsen inte nämner vilken ipaqmodell. '

hejonas

Jag har en iPaq 3850 och en Garmin 45 som signalgivare samt Fugawi (LM:s kartor o BSB-sjökort) o TomTom och har även provat Destinator, samtliga program har fungerat alldeles utmärkt
Jag använder grejorna för bil, båt, snöskoter, jakt mm
För båt o snöskoter känns det lite tryggare att använda en sep. GPS om PDA:n mot förmodan skulle strejka och man råkar hamna i dåligt väder typ snöstorm eller dimma
För Ipaq får man ju ordna någon typ av nederbördskydd och dessutom extern strömförsörjning för båda enheterna
Jag har haft grejorna i ca 1,5 år och har inte haft något strul (ännu)

/Runar
 
Karta Magellan

Hej! Det var inte mej du bad svara men ändå...Jag använder MeriGold med Mapsend Europe för skridskoåkning. Det fungerar kanon på insjöar. (Alla insjöar stora nog att vara kul att åka på är med) På havet är kartan inte till så mycket hjälp. Utan att ha provat tror jag BLueNav kartorna kan fungera på havet. Dock blir det dyrt om man ska ha flera kartor...
Lycka till och hör av dig om du vill ha fler erfarenheter av Merigold/Mapsend
 
Ingen extern antenn,

Meridian Color har ingen möjlighet till extern antenn... men vad jag förstår via nättester så behövs inte det.... går till och med igenom taket på bilen (plåt).
 
Re: Ingen extern antenn,

Jimmy_L; sa:
Meridian Color har ingen möjlighet till extern antenn... men vad jag förstår via nättester så behövs inte det.... går till och med igenom taket på bilen (plåt).

Jorå, enligt Magellan i alla fall men det står inte i specen på själva apparaten.

http://www.magellangps.com/en/products/accessoriesDetail.asp?segment=Antennas

Förmodligen rätt lika Garmin27C, dvs lågvolts förförstärkare. Med MCX kontakt enligt bilden.

Jonas
 
Multipath från ovan

Jimmy_L; sa:
men vad jag förstår via nättester så behövs inte det.... går till och med igenom taket på bilen (plåt).

Njet, helt omöjligt. Däremot tar antennen upp signaler från sidan genom fönstren. En del av dessa är reflekterade signaler från satelliter med hög elevation, dvs dom ligger ovanför plåttaket. Dom kommer att anmälas som synliga på sat screen.

Jonas
 
Re: Multipath från ovan

jonasolof; sa:
Jimmy_L; sa:
men vad jag förstår via nättester så behövs inte det.... går till och med igenom taket på bilen (plåt).

Njet, helt omöjligt. Däremot tar antennen upp signaler från sidan genom fönstren. En del av dessa är reflekterade signaler från satelliter med hög elevation, dvs dom ligger ovanför plåttaket. Dom kommer att anmälas som synliga på sat screen.

Jonas



Ja ok, men det spelar ju mindre roll eftersom man får signal ändå, eller?
 
Spelar roll därför att de reflekterade signalerna är fördröjda i förhållande till om de nått mottagaren direkt. Detta ger upphov till hopp och skutt i positioneringen. Fr a i stad (urban canyons) är det bra att kunna fånga satelliter som ligger rakt upp i rännan mellan husen för att få gps'en att följa gatan och det kan bara ske med takantenn (OK, ngn syns väl genom framrutan om man har tur men det är självklart att sikten blir beskuren). Dessutom tappar GPSen spårningen helt ibland utan yttre antenn.


Ute på landet spelar det mindre roll (om man inte kör i alper - mkt reflexer från sidan>hopp).

Yttre antenn är bra. Amen.

Hejonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
Garmin Vista eTrex Vista C Navigering 0
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
blomma etrex vista Navigering 7
leson USB kabel till GPS eTrex VISTA? Navigering 5
Mogge8212 Etrex Vista vs Meridian Gold vs SporTrak Pro?? Navigering 9
Mogge8212 KARTOR TILL GERMIN ETREX VISTA Navigering 9
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
andersenglund Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!! Navigering 15
KrilleKrokodil Basemap i eTrex Vista Navigering 5
Nikno Etrex Vista: Skapa waypoints ? Navigering 5
riker Karta över Nya Zealand till Etrex Vista? Navigering 1
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
salgo60 Etrex Vista på Kajak under vintern Navigering 5
markusgus barometer/lufttryck etrex vista Navigering 1
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
rydde Etrex Vista eller Meridian Platinum? Navigering 11
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
SankaBoy Antenn till etrex vista Navigering 5
biting Nogranhetsvisning etrex Vista Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.