Etrex vista och Magellan Meridian?

Tänk om Magellan och Garmin kunde fusionera!

Då skulle jag bli glad!! Jag gillar Magellans hårdvara mycket bättre än Garmins främst pga. alla deras GPS:er har quadra helix antenn samt att många modeller har utbyggbart minne - precis vad jag vill ha.

Garmin å andra sidan (åtminstone vad jag förstått) verkar ha betydligt bättre kartmaterial - precis vad jag vill ha. (verkar dock väldigt dyrt)

Ni som använder Magellan: Finns det hyggliga kartor att använda för skridskoåkning och vandring ?

Om det inte finns justa kartor varför överhuvudtaget välja en modell som hanterar dessa - då räcker ju en vanlig bas modell, eller ??

Jag har pratat med både sportmanship och Axhede men jag får inte rena svar.

Kan ngn ge en motivation för eller emot ovan.

Mvh
Uffe (smått frustrerad nu!)
 
Vilken av dessa är worldmap?

Är det world wide basemap som inte är bra?

Här är en lista på kartmöjligheter för Magellan:


DataSend
Maximize the navigation capabilities of your Magellan® SporTrak, GPS 315 or GPS 320 receiver by downloading coordinates for over 500,000 points of interest from around the world.

DataSend Europe
Create your own personal charts. The unique DataSendTM Europe software allows you to download your routes and waypoints from your GPS receiver to your PC, to easily record your journeys and edited them for future use on a new adventure. For use with your Magellan SporTrak, GPS 315, GPS 320 or SP24 receiver.

MapSend BlueNav Charts
Available on convenient preprogrammed Secure Digital (SD) memory cards and CD-ROM, MapSend® BlueNavTM charts offer a complete range of detailed marine cartography for your Magellan® Meridian® Gold, Marine, Platinum and Color, Magellan FX324 MAP and FX324 MAP Color, or Magellan SporTrak® Pro (CD-ROM only), SporTrak Pro Marine and SporTrak Color. Derived from Navionics® GoldTM charts, MapSend BlueNav charts are the most advanced marine cartography available, providing large, highly detailed coverage areas and enhanced marine navigation information, including marine currents, tides, port services and much more.

MapSend Streets & Destinations Canada
Detailed street-level maps of Canada make GPS navigation in Canadian land and marine regions even easier with your Magellan® Meridian® series, SporTrak® Pro, SporTrak Pro Marine, SporTrak Map, SporTrak Color, MAP 330 or MAP 330M handheld receiver.

MapSend Streets & Destinations in the US
Maximize the capability of your GPS technology. Detailed maps make GPS navigation even easier with your Magellan® Meridian® series, SporTrak® Pro, SporTrak Pro Marine, SporTrak Map, SporTrak Color, MAP 330 or MAP 330M handheld receiver.

MapSend Streets Europe
Detailed street-level maps of Europe make GPS navigation in the region even easier with your Magellan® Meridian® series, SporTrak® Pro, SporTrak Pro Marine, SporTrak Map, SporTrak Color, or MAP 330 handheld receiver.

MapSend Topo in the US
The most advanced GPS topographic software available, Magellan® MapSend® Topo in the United States maximizes the navigation capabilities of your Meridian® series, SporTrak® Pro, SporTrak Pro Marine, SporTrak Map, MAP 330 or MAP 330M handheld receiver.

MapSend WorldWide Basemap
Extend your GPS basemap coverage to any region around the globe by adding a MapSend® WorldWide Basemap to the built-in basemap of your Magellan® Meridian® series, SporTrak® Pro, SporTrak Pro Marine, SporTrak Map, SporTrak Color, or MAP 330 GPS receiver.
 
det här med kartor och program är inte lätt

Hej Pher jag förstår dina bryderier, men problem är till för att lösas

Om du har problem att förstå vad Magellan skriver så läs på http://www.axhedehansson.se istället och klicka dig vidare till Magellan produkter och programvaror alt. prislista.

Men låt dig inte luras, för precis som bigben skrev tidigare tycker jag att marknadsföringen av Outdoorpaket är ful. En karta från Lantmäteriverket och en datakabel finns att köpa lös till de flesta GPSer. Lantmäteriverkets kartor går inte att överföra till GPSen. Att flytta ”waypoints” och rutter mellan dator och GPS är inget unikt för Magellan SporTrak. Snarare är motsatsen unik d.v.s det hör till undantagen för en ny GPS att det inte går att flytta ”waypoints” och rutter mellan dator och GPS.

Per Brune
 
Puuhh, kommer just från axhedes hemsida... Ska inte försöka luras... dvs jag kommer DEFENITIVT inte köpa något från den svenske importören av Magellan. VILKA HUTLÖSA PRISER!!

1175:- för en cykelhållare, väska för 695:- SD kort 64 Mb för 2750:- OJ Oj,, snacka om att lägga på... Titta bara vad man kan få loss ett SD kort för annars.. kanske 750:- spänn för ett 64 Mb

De lutar mer och mer åt Garmin måste jag säga. Har mkt lättare att komma över kartor till dessa. Garmin 76 kanske funkar rätt bra? Kommentarer?
Eller ska man kanske skippa allt detta med kartor, kanske de inte har så stor betydelse? Frågan är om jag kommer hålla på och tanka ner kartor hit och dit eller kanske nöjer mig med en enklare variant.

Mmm, än har jag inte bestämt mig. The search contiunes. Har ingen superbrådska.
 
kartor

MapSend Streets Europe

Denna karta är förvånansvärt bra som bilkarta, jag blev glatt överaskad när jag köpte den. I kartan är små skogsbilvägar med men inga stigar - så för bil OK men annars ?.

Och Magellans produkter kan man som sagt inte köpa från axhede-hansson/sverige dom är inte kloka med sina priser.
I övrigt tycker jag att Magellan meridian är bra gps för det jag använder den till - mest på sjön, lite i bil och skog. Funderar på att köpa bluenav.
 
Alla kartor är inte dyra

Jag använder ju Garmin Vista, och i den har jag MetroGuide Europe. Jag anser inte att det är ett dyrt kartmaterial. Jag inhandlade min i England (via GPS Warehouse). Kostnaden blir 1500 - 2000 kronor. Då täcker kartan hela västra Europa (19 länder), i vissa länder ner till en detaljnivå (småvägar) som knappt är farbar med vanlig personbil.
Att köpa en vanlig kartbok kostar vanligtvis åtminstone 200 - 300 kronor. Per land. Då är den inte lika detaljerad, kan inte beräkna rutter automatiskt och kan inte visa var du är på kartan.
Naturligtvís tillkommer GPS-mottagaren, men det gör den ju till vanliga kartor också, om du vill ha en mätning av din position. I regel vill man ju överföra positionsangivelsen till någon karta, om det inte bara gäller att hitta tillbaka till en tidigare lagrad waypoint (exempelvis bilen).

När jag är ute och kör bil, är kartan helt oumbärlig i GPS:n. Utan kartan vore det ingen finess alls, eller åtminstone ganska liten finess, såvida man inte tänker sig att bara ha sin GPS som givare till ett program i en laptop eller nåt liknande. Men då är det ju ändå positionen på kartan som är intressant. Med bil kan man ju inte färdas varsomhelst, utan får vackert följa vägen.

Jag vet inte hur Garmins nya topografiska karta över Sverige egentligen ser ut. Den däremot är för dyr för att den ska vara intressant, tycker jag. En del av Sverige för högre pris än vad västeuropa kostar i MetroGuide, nej tack.

Anders
 
Det är precis vad jag menar

Först så håller jag med att köpa från Axhede & Hansson gör man bara inte - nästan halva priset från GPS warehouse i England.

Efter att ha läst nästan alla trådar här ang. GPS och ett antal timmar surfande på andra ställen så känner jag att en GPS med kartfunktion är overkill. Det värsta är att jag vill inte känna så för allra först var det ett grundkrav. Men vad har man för nytta av en sån GPS om det inte finns kartor (jag vandrar, går på tur och åker skridsko) ??

Friluftskartan finns visserligen till Garmin men 1695:- per del är ett SKÄMT!! och dessutom har Garmins GPS:er inga minnesmoduler typ Magellan med SD kort.

Sorgligt nog så känns det som om karta och kompass får duga ett tag till trots att köp tarmen skriker efter en GPS.

Vad använder ni er GPS till och vilken typ har ni ??

//Uffe
 
Nu är det klart.........

.........har precis beställt en Meridian Gold, känns helt rätt efter långa samtal med GPS warehouse.

Blev nästan halva priset mot att köpa den i Sverige. :)

//Uffe
 
Vandrar vart?

Det beror väl kanske på var man vandrar. Om man lurvar runt i de sydligare trakterna av detta land, är det i regel inte speciellt långt mellan vägarna. Då kan det ju vara intressant att se "planbilden" på kartan, även om man inte har några höjder där. Större vattensamlingar finns ju också med (ibland behöver de inte vara speciellt stora ens, de finns utsatta ändå).

Dessutom är det väl så för många, att bilåkandet är en större del av aktiviteterna än vandrandet. Jag tycker kartan är utmärkt i jobbet, exempelvis, när man ska snoka reda på någon adress någonstans, där man aldrig varit förut.

Anders
 
Vilken karta tänker du på ? Är det till Garminen eller Magellan ?

Jag håller annars med dig, det blir nog mest till bilen man kommer att få största värdet som navigeringsinstrument. Med vandring menar jag både i fjällen och hemmavid (sthlm för min del) samt för skridskoåkning.

Jag har sett via tidigare inlägg att du verkar behärska det här området så får jag fråga vilken karta du skulle använda till en Magellan för syftena ovan ?

Tackar på förhand
Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
Garmin Vista eTrex Vista C Navigering 0
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
blomma etrex vista Navigering 7
leson USB kabel till GPS eTrex VISTA? Navigering 5
Mogge8212 Etrex Vista vs Meridian Gold vs SporTrak Pro?? Navigering 9
Mogge8212 KARTOR TILL GERMIN ETREX VISTA Navigering 9
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
andersenglund Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!! Navigering 15
KrilleKrokodil Basemap i eTrex Vista Navigering 5
Nikno Etrex Vista: Skapa waypoints ? Navigering 5
riker Karta över Nya Zealand till Etrex Vista? Navigering 1
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
salgo60 Etrex Vista på Kajak under vintern Navigering 5
markusgus barometer/lufttryck etrex vista Navigering 1
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
rydde Etrex Vista eller Meridian Platinum? Navigering 11
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
SankaBoy Antenn till etrex vista Navigering 5
biting Nogranhetsvisning etrex Vista Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.