Etrex vista och Magellan Meridian?

Äpplen och morötter

Jag tycker nog att jämförelsen Magellan Meridian och Garmin Vista haltar lite. Garmins GPSMAP 76S är väl en mer logisk kandidat i den jämförelsen, speciellt om man nu jämför med Magellans Marine-version?

76S är ju också lite mer marint inriktad, flyter, har större men grovkorningare display, likadan antenn som Magellan osv.

Anders
 
Kartmässigt ??

Jag sitter i valet och kvalet här oxå, men av det jag hört hittills så verkar det vara lättare att få tag i kartor till Garmin, ta bara friluftskartan tex. Har Magellan något liknande ?

Jag är helt grön när det gäller GPS så det kanske blir lite dumma frågor nedan, men:

Minnesmässigt, klarar man sig på 8 mb ?
Finns det bra fjällkartor till Magellan ?

Vilken GPS skulle ni här som har rutin rekommendera för vandring, skridskoåkning od.

En som verkar kanon är Garmin MAP76S, bra antenn, tar friluftskartan men den är STOR!!

Skulle vara mycket tacksam för rekommendationer och synpunkter - man kanske kan börja sova på nätterna då. :)

Mvh
Uffe
 
Ja, tack för den kommentaren, du har rätt, det är mer lika varandra, samma antenn konstruktion osv. Undrar om de kostar ungefär lika mkt? Extern antenn har den också, bra. Det hade väl inte meridianen, visst fastställde vi det?

Fast det där med SD minneskort lockar också, känns mer framtidssäkert. Vad händer rent processor mässigt på dessa GPS som finns idag. Har de haft kvar ungefär samma "data" kraft som för några år sedan eller rör det sig mkt där också?

Har en kompis som har en Magellan 315 som duger rätt bra, förutom minnet i den. Skulle den vara utbyggbar med minne så skulle den duga gott åt mig än idag. Kanske är möjligheten till extraminne det som kommer avgöra. Med senaste programvaran i meridian så kan man ha 512 Mb kort i den... Det är en hel del karta de.
 
Stöder inte Garmin 76S Egnos? Det står i specen att den stöder Waas men inget om Egnos? Vet någon något om detta?

En till fråga, på http://www.gpsw.co.uk så vilket pris gäller och vad menas med:

276,55 ex vat
324,94 inc vat

Dessa prisuppgifter är i pund. Är det inkl moms den med inc eller? Någon som begriper?
[Ändrat av pher_ 2003-08-08 kl 19:58]
 
pher_; sa:
Stöder inte Garmin 76S Egnos? Det står i specen att den stöder Waas men inget om Egnos? Vet någon något om detta?
Den klarar bådadera men amerikaner tenderar att vara en aning hemmablinda och nämner därför bara WAAS.
En till fråga, på http://www.gpsw.co.uk så vilket pris gäller och vad menas med:

276,55 ex vat
324,94 inc vat

Dessa prisuppgifter är i pund. Är det inkl moms den med inc eller? Någon som begriper?
Du har helt rätt, "inc vat" betyder inklusive moms eller Value Added Tax som britter säger. En av fördelarna med EU-medlemskapet är att vi betalar den lägre utländska momsen (alla har väl lägre än vi?) och utan att smuggla eller andra ljusskygga verksamheter kan vi få det skickat till Sverige. Det fungerar likadant från alla EU-länder, man betalar deras moms och aldrig någon tull eller svensk moms.
 
pher_; sa:
Fast det där med SD minneskort lockar också, känns mer framtidssäkert. Vad händer rent processor mässigt på dessa GPS som finns idag. Har de haft kvar ungefär samma "data" kraft som för några år sedan eller rör det sig mkt där också?
Nedladdningsbara kartor kräver processorkraft, väldigt mycket om de har stor skärm, WAAS/EGNOS kräver processor och framförallt autorouting kräver en hel del. Så nej, de har generellt mer processorkraft idag
Har en kompis som har en Magellan 315 som duger rätt bra, förutom minnet i den. Skulle den vara utbyggbar med minne så skulle den duga gott åt mig än idag. Kanske är möjligheten till extraminne det som kommer avgöra. Med senaste programvaran i meridian så kan man ha 512 Mb kort i den... Det är en hel del karta de.
Magellan 315 är en bra GPS (har haft en själv) men när du i nästa sekund talar om 512 MB minne växlar du mellan sådana extrema ytterligheter att det blir helt vansinnigt.

Försök bestämma dig för om du behöver karta eller inte i enheten. Vill du ha det är du i ett helt annat kapacitets- och prisläge än Magellan 315. Jag tycker att nyttan mångfaldigas med en karta men det är individuellt. Generellt sett räcker 8 MB till att ladda ner ett närområde (några mils radie) och antingen laddar men sedan ner nya data vartefter man förflyttar sig eller så köper man en enhet med större minne. Gillar man nedladdade kartor köper man helst mer än 8 MB.
 
Varför meredian?och inte Spor trac?

Etrexserien kan man nog utesluta direkt
om man prioriterar mottagning under
tuffa förhållanden.- antennen räcker
inte-Då krävs 76serien!
Varför Meredian?
Enda skälet är väl det utbytbara
SDminnet?
Magellan Sportek pro är väl den bästa
gpsen till "rimligt pris" just nu om
man vill använda den ute i skogen och
prioriterar en säker fix.
Magellan har dessutom billigare kartor
än Garmin som tar hutlöst betalt för kartmaterial enligt uppgift.
Jag har analyserat den frågan i GPS
spalter around the world och fått många
rekommendationer på Sportek pro.
Mina analyser visar att Magellan Sport
pro är bäst och mycket prisvärd
speciellt om man kan köpa den i /via
USA.
 
Hej Bengt,

Av det jag hört så håller jag med dig men finns det bra kartor till Magellan ?
Garmin har ju friluftskartan men har Magellan ngt liknande om man tex. vill ut och vandra i naturen?

Skulle vara mycket tacksam för ett svar då kan jag äntligen komma till ett beslut. :)

Mvh
Uffe
 
uao; sa:
Hej Bengt,

Av det jag hört så håller jag med dig men finns det bra kartor till Magellan ?
Garmin har ju friluftskartan men har Magellan ngt liknande om man tex. vill ut och vandra i naturen?

Skulle vara mycket tacksam för ett svar då kan jag äntligen komma till ett beslut. :)

Mvh
Uffe
Det säljs nu sportrac map med valfri karta från lantmäteriet har jag sett
http://www.axhedehansson.se/produkter/magellan/outdoorpaket.shtml
Vad det är värt vet jag inte har ställt en mängd frågor till leverantörerna
Bengt
 
magellan

Det finns nu en världstäckande topografisk karta till magellan som kostar ca 2500:-
Den går dessutom att använda tillsammans med magellans vägkarta (vilken enligt uppgift kommer att uppdateras under hösten).

Dessutom kan man använda sig av lantmäteriets kartor med kartex 3.05 eller nyare för att skapa waypoints och rutter. Det går även att flytta över punkter till kartan från GPSen.

Jag har själv en magellan och skulle aldrig byta bort den mot en garmin. Jag har alltid bra mottagning och menyerna är mycket enkla att använda.
 
magellan och kartor från lantmäteriet

Sannolikt är det så att outdoorpaketet
är överreklamerat
Det går nog bara att överföra waypoints
och rutter och inte kartan!
En otrevlig marknadsföring tycker jag
det går att missförstå.
Bengt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
Garmin Vista eTrex Vista C Navigering 0
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
blomma etrex vista Navigering 7
leson USB kabel till GPS eTrex VISTA? Navigering 5
Mogge8212 Etrex Vista vs Meridian Gold vs SporTrak Pro?? Navigering 9
Mogge8212 KARTOR TILL GERMIN ETREX VISTA Navigering 9
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
andersenglund Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!! Navigering 15
KrilleKrokodil Basemap i eTrex Vista Navigering 5
Nikno Etrex Vista: Skapa waypoints ? Navigering 5
riker Karta över Nya Zealand till Etrex Vista? Navigering 1
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
salgo60 Etrex Vista på Kajak under vintern Navigering 5
markusgus barometer/lufttryck etrex vista Navigering 1
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
rydde Etrex Vista eller Meridian Platinum? Navigering 11
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
SankaBoy Antenn till etrex vista Navigering 5
biting Nogranhetsvisning etrex Vista Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.