Vilken GPS ska jag köpa?

Silvan skall vara bättre i skog

Jag kommer inte ihåg om det var Outside on-line eller vem det var som hade testat (rotar du runt i gamla trådar i ämnet lär du hitta mitt inlägg om det).

För min del tycker jag att många underskattar fördelarna med höjdmätare (barometer) och elektronisk kompass. Barometern kan användas till att förutse vädret (automatiskt i Silvan som då tar hänsyn till hur snabbt trycket faller etc). Den elektroniska kompassen drar mindre ström än GPS:en. Genom att ta positionen, stänga av GPS-funktionen och sedan använda den elektroniska kompassen för att kolla riktning och avstånd till det du är intresserad av så räcker batterierna betydligt längre.
 
MLR då?

Hej allesammans!
Efter att läst en massa inlägg här på Utsidan går det inte att ta miste på att det är Garmin som gäller. Det finns ju även ett märke som heter MLR (ex SP24) som verkar ha bra prylar till vettiga priser, är det ingen som provat deras prylar, eller är de av någon anledning "avförda" på grund av någon (för mig) okänd anledning. Jag bara undrar eftersom jag är en "färsking" vad gäller GPS.

Frid!
Anders
 
Programsupport

Anders.T; sa:
Hej allesammans!
Efter att läst en massa inlägg här på Utsidan går det inte att ta miste på att det är Garmin som gäller. Det finns ju även ett märke som heter MLR (ex SP24) som verkar ha bra prylar till vettiga priser, är det ingen som provat deras prylar, eller är de av någon anledning "avförda" på grund av någon (för mig) okänd anledning. Jag bara undrar eftersom jag är en "färsking" vad gäller GPS.

Frid!
Anders

Jag har länge varit tveksam till Silva Multi-Navigator, inte för det är en dålig GPS, för det har jag ingen uppfattning om, utan för Silvas löjligt primitiva program, Global Map Planner.

Men nu finns sedan några veckor tillbaka OziExplorer som Lantmäteriverket kartor se http://www.utsidan.se/ddb/gps/artiklar/505.htm och Kartex 4.1 ska supporta Silva Multi-Navigator ( om det sedan funkar vet jag inte). Och Fugawi supportar också Silva Multi-Navigator http://www.soltek.se/kartor/navgpssupport.htm. Om du köper någon karta från Lantmäteriverket och har för avsikt att använda Kartex tillsammans med Silva, en Garmin i eTrex serien, en Garmin 72 eller 76 se till att du köper en med Kartex 4 annars funkar det nog inte.

Likadant är det med MLR, dom är nog för små för programtillverkarna ska ”idas” ta med MLR i de GPSer som supportas. I länken till Solteknik ovan ser man Fugawi supportar MLR 312/412. Kartex supportar ingen MLR. OziExplorer supportar massor av MLR.

Så mitt råd är, om du har för avsikt att använda din GPS ihop med dator (och det vill man ju) så köp en GPS som supportas av de program du tror att du också vill köpa. Tänk på att aptiten ökar medan man äter.

Per Brune
 
Elektronisk kompass och andra funktioner

Duracellkaninen gillar elektronisk kompass. Jag måste säga att jag är ganska skeptisk till det hela. Dessutom har man ju ändå med sig en vanlig kompass som backup?

Vad gäller val av GPS köpte jag mig en Magellan Meridian främst baserad på rykten om bra mottagning och bra "backtrack"-funktion. Karta var också ett måste.

Idag får jag säga att täckning är fortfarande viktigast för mig. Dess främsta funktion är ju faktiskt att lyssna på satteliter, men å andra sidan är säkert alla högsäljare bra nog för det mesta.

Kartfunktionen är inte längre så intressant. Jag använder GPS:en för att dubbelkolla position om jag är osäker eller logga min rutt när jag cyklar, vandrar eller åker. Det roliga är att lägga över rutten på kartprogram i datorn.
Jag tycker iofs att just Meridian-serien är fiffiga då de tar SD-kort istället för att begränsa sig till ett fixt antal MB till karta/waypoints.

Låg vikt, volym och pris är alltid intressant. Faktum är att jag nog skulle köpt en av de nya fula Garmin-enheterna om jag skulle handlat en idag. (Gecko heter de nog)

Vad gäller batteritid så skulle jag lätt klarat mig med 5 timmar. Så länge de inte klarar flera dagar på ett batteripar så är det ändå inte mycket vits att kontinuerligt logga t ex en vandring.
Däremot skulle det vara roligt att kolla hur rakt man paddlar _egentligen_, men när man paddlar kan man ju släpa med sig flera batterier.

Synd bara att man inte skaffade en GPS tidigare. Det är nästan löjligt roligt att mäta olika saker, geocacha, osv! :)
 
Re: Elektronisk kompass och andra funktioner

boran; sa:
Duracellkaninen gillar elektronisk kompass. Jag måste säga att jag är ganska skeptisk till det hela. Dessutom har man ju ändå med sig en vanlig kompass som backup?

Jag skall förtydliga mig lite, så får vi se om Anders håller med mig.

Jag använder min GPS för att dubbelkolla var jag är när jag paddlar (vandrar) långt och länge (samt för att lägga in vissa viktiga waypoints om sikten skulle bli riktigt usel). Alltså inget behov av att konstant logga var jag är eller att rita fina kurvor på kartan i datorn. Liksom han ser jag inte behovet av kartfunktion (pga liten display). Jag tycker också att bra täckning är viktigt, då jag ju faktiskt vill veta var jag är (och snabbt så det inte suger batterier).

Det är på långturer jag tycker att den elektroniska kompassen kommer till sin rätt - och då som ett sätt att hålla nere batteriförbrukningen. Ta positionen, stäng av GPS-funktionen och sedan kolla riktning och avstånd mot (några) kända punkter (triangulering). Då behöver jag inte ens ta fram kartan, utan får en god uppfattning om var jag är. Klart praktiskt när jag korsade Ålands hav och alltså inte såg land (och därmed inte kunde bedöma vare sig avdriften eller hur långt jag hade kvar). Självklart var det en vanlig däckskompass jag sedan använde för att paddla i rätt riktning.

Som reservkompass hade jag nog knappast behövt GPS:en då jag var nedlusad med kompasser (däckskompassen, en på handleden, en syftkompass i flytvästen och en i reserv nedpackad i kajaken.
 
Re: Re: Elektronisk kompass och andra funktioner

Duracellkaninen; sa:
Jag skall förtydliga mig lite, så får vi se om Anders håller med mig.

Det var, som jag misstänkte, ett användningsområde som jag inte hade tänkt på. Tack för förklaringen, det är alltid lärorikt att se hur andra använder sina prylar!
 
Re: Re: Elektronisk kompass och andra funktioner

Duracellkaninen; sa:
Det är på långturer jag tycker att den elektroniska kompassen kommer till sin rätt - och då som ett sätt att hålla nere batteriförbrukningen. Ta positionen, stäng av GPS-funktionen och sedan kolla riktning och avstånd mot (några) kända punkter (triangulering). Då behöver jag inte ens ta fram kartan, utan får en god uppfattning om var jag är. Klart praktiskt när jag korsade Ålands hav och alltså inte såg land (och därmed inte kunde bedöma vare sig avdriften eller hur långt jag hade kvar). Självklart var det en vanlig däckskompass jag sedan använde för att paddla i rätt riktning.

Eftersom jag står i valet och kvalet: Legend eller Vista försöker jag förstå poängen med kompassen i Vista.
Men jag förstår inte hur det funkar så att du kan undvara gps:sen och bara använda kompassen för att ha koll på riktning och avstånd till målet när du korsar stort vatten utan landmärken vid horiosnten.
Jag menar, en elektronisk kompass kompenserar väl inte för avdriften och säger inget om färdad sträcka, lika lite som en vanlig magnetkompass?
Eller?
 
Re: Re: Re: Elektronisk kompass och andra funktioner

H M-L; sa:
Eftersom jag står i valet och kvalet: Legend eller Vista försöker jag förstå poängen med kompassen i Vista.
Men jag förstår inte hur det funkar så att du kan undvara gps:sen och bara använda kompassen för att ha koll på riktning och avstånd till målet när du korsar stort vatten utan landmärken vid horiosnten.
Jag menar, en elektronisk kompass kompenserar väl inte för avdriften och säger inget om färdad sträcka, lika lite som en vanlig magnetkompass?
Eller?

Du kan inte undvara GPS:en, men du sliter mindre på batteriet. Du tar positionen med GPS:en, SEDAN slår du av GPS-funktionen och använder den elektroniska kompassen (=mindre batteriförbrukning). Då vet du nuvarande position och får enkelt riktning och avstånd till det du vill.

En liten extra finess vid paddling är ju att den elektroniska kompassen tar hänsyn till om kajaken vrider sig pga vågor. Den pekar alltså snällt ut rätt riktning ändå (vid användning som syftkompass), vilket är smidigare än att kolla däckskompassens bäringar.

Små fördelar kan tyckas - men de tillför trots allt mycket. Du jobbar med ETT instrument vid själva navigeringen - inte GPS + kompass. Och få saker är så värdelösa som en GPS utan batterier.
 
Dumt på Vista

Den magnetiska kompassen fungerar inte så lysande på en Vista, om inte GPS också är igång.
Eftersom enheten inte vet något om avdriften, slutar den också helt att visa någon riktning, om inte den nuvarande positionen kan mätas upp. Samma problem uppstår om man tappar kontakten med satelliterna.

I ett sånt läge blir den dummare än en vanlig orienteringskompass, eftersom en sådan hela tiden kan visa den ursprungliga kursen, låt vara utan att kompensera för avdriften. Med en Vista måste man kolla att rätt kurs är exempelvis 146º och sedan själv kolla på kompassrosen att man siktar i den riktningen. Jag tycker att de borde haft en grå eller randig pil som visar riktningen, alltså det som var den rätta kursen i det ögonblick då positioneringen försvann.

Anders
 
Re: Re: Re: Re: Elektronisk kompass och andra funktioner

Duracellkaninen; sa:
Du tar positionen med GPS:en, SEDAN slår du av GPS-funktionen och använder den elektroniska kompassen. Då vet du nuvarande position och får enkelt riktning och AVSTÅND till det du vill.
Du skrev också i ett tidigare inlägg: "Genom att ta positionen, stänga av GPS-funktionen och sedan använda den elektroniska kompassen för att kolla riktning och AVSTÅND till det du är intresserad av så räcker batterierna betydligt längre."
Har du alltå en avståndsangivelse även när endast kompassen är aktiv, eller ser du bara avståndet från utgångsläget?
 
Gecko

En liten och mycket enkel och därmed prisvärd GPS är nya Garmin Gecko. Lätt och smidig, med riktigt enkelt handhavande med endast basicfunktionerna av GPS- navigering. Kostar kring 1600 kr i sverige, $99 i USA. Visst den är en enklare version av e-Trex grundmodellen men det är en perfekt nybörjarGPS, speciellt om man tänker på vikt och pris.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.