Fasta hastighetskameror var finns de?

Proximity alarm, vilka finns det på?

Garmin GPS V har bara möjlighet till 10st. proximity waypoints vilket är en begränsning i detta sammanhang och dessutom verkar larmet ganska lågt prioriterat för det kan dröja några hundra meter när den samtidigt navigerar.

Ett helt vägtrafikanpassat proximity alarm skulle dessutom bara varna när man närmar sig från en viss riktning men det är nog att önska för mycket :)

Hur är det på andra GPS:er? Vilka har proximity alarm och vad är dess begränsningar?
 
Jag har ett annat förslag: Lägg in waypoints för ALLA hastighetsskyltar. Så vet man direkt var hastigheten sänks/höjs till 90, 70, 50 osv. Så riskerar man inte missa nån hastighetsskylt. Och så behöver man inte anpassa farten efter kameraskåpen utan kan köra efter de riktiga (lagliga!) hastigheterna. ;-)
 
Re: Farligt även för MC!

Förvisso ett gammalt inlägg, men ändå:

jhedborg; sa:
Läste precis om polisens nya hastighetsövervakningsbuss, den är visserligen inte fast men den kan ändå vara dyr..., att de har en kamera som filmar fordonet bakifrån för att få med de som "tappat" sin främre nummerplåt och framförallt motorcyklar.
Vet inte om något liknande finns för de fasta kamerorna ännu men det kommer nog snart.

En bild på nummerplåten hjälper inte mot mc eftersom det (än så länge) är föraransvar för fortkörning, inte ägaransvar. Föraren lär inte kunna identifieras bakom sin heltäckande hjälm (inte heller bilister i "aktivistluva" ;-) ).

Om farbror blå ringer hem och frågar vem som körde hojen behöver man bara säga att det var en närstående person och hänvisa till rättegångsbalkens 36 kap, paragraferna 3 och 6, som säger att man inte är skyldig att tjalla på närstående.

Om det blir ägaransvar som Björn Rosengren vill, är det förstås kört. Å andra sidan öppnar det möjligheten att köra asfort förbi kameror med kopior av sina ovänners skyltar (t ex Rosengrens). Rättssäkerhet, goodbye :-(.

/Jörn
 
Kameraboxar nu på vägverkets karta

Jag har just upptäckt att vägverket lagt in kameraskåpen på sin väglägeskarta, titta på
http://www.vv.se/triss/trafikinfo/map.htm
och klicka på "Polisens hastighetskameror" i menyn till vänster. Om man väljer information bland knapparna i överkanten och klickar på en kamerasymbol får man även veta vilken riktning kameran har. Men aktuell hastighetsbegänsning finns inte med.
 
Bevisbörda?

Är det inte så att bylingen måste kunna få med nunan för att kunna säga att det var du som körde fordonet i fråga vid tidpunkten? Svart visir och integral borde fixa det problemet....

Mange
 
Titta på vägen!

Med tanke på att det finns stora vägskyltar som varnar för den automatiska hastighetsövervakningen bör det vara svårt att missa dem när man är ute och kör. Det är inte utan att man blir orolig för vår andras trafiksäkerhet när ni verkar ha större koll på GPSen än på vägen och skyltarna?

/Jonas
 
Re: Titta på vägen!

Jonas Karlsson, det som torde gynna trafiksäkerheten mest framöver är om vi alla koncentrerar oss på vår egen körning och låter andra sköta sin.
 
Blinkande lampor och ljudeffekter

Polisen har ju sedan länge slutat upp med de idiotiska försöken att dölja hastighetskamerorna. De kameror som jag passerat har numera skyltar av gigantformat så när ni diskuterar hur man ska veta när man närmar sig en hastighetskamera är en bofogad undring - hur mycket varningar som behövs? Möjligen skulle man väl be polisen att komplettera skyltarna med blinkande lampor och ljudeffekter.

Meningen med kamerorna är ju inte att ta fast fartsyndare ut att få folk att ta det lite lungnare på ett olycksdrabbat vägavsnitt. Med tanke på hur välutmärkta de är redan idag så borde man ju snarare få böter för dumhet än för hastighetsöverträdelse om man åker fast. Sedan kan man säkert klara sig om man kör MC tar på sig tomtemasken eller installerar gigantiska solskydd som täcker halva framrutan - om man orkar.
[Ändrat av jonask 2002-06-16 kl 19:49]
 
Finessen med det hela

grejen är nog snarare att känna att man har lite mer kolla på läget än inget utöver det vanliga. Eller så är det bara så, att full fart spar tid och dyra busspengar.

Fast mycket med navigering har det inte att göra då...

Anders
 
Re: Kameraboxar nu på vägverkets karta

mjohans6; sa:
Jag har just upptäckt att vägverket lagt in kameraskåpen på sin väglägeskarta, titta på
http://www.vv.se/triss/trafikinfo/map.htm
och klicka på "Polisens hastighetskameror" i menyn till vänster. Om man väljer information bland knapparna i överkanten och klickar på en kamerasymbol får man även veta vilken riktning kameran har. Men aktuell hastighetsbegänsning finns inte med.

KOllade på länken och hittade länkar till kameror Göteborg resp kameror Stockholm men det verkade vara trafikövervakningskameror (typ webkamera) och inte hastighetskameror (som bara plåtar fortkörare). Något menyval "Polisens kameror" hitatde jag inte.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasmo Hastighetskameror Navigering 18
3313 Hastighetskameror Navigering 0
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
joa_bj Var hittar jag rastplatser som POI's till Garmin Navigering 2
peter1959 "känna på sig var vädersträcken går"................................................ Navigering 22
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
niklaz Var hittar man Garmin-tillbehör billigt? Navigering 19
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
Enicar GPS SW 2.90 var hittar jag den? Navigering 4
mikaelkr Var finns info om Gallileo? Navigering 2
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
filto338 Gratiskartor var? Navigering 2
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
abel New York, var kan man handla billigt Navigering 16
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
montanaemma Var hittar jag bra kartor? Navigering 3
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jörgen-1909 Hur var det nu... Navigering 2
Lundman Var få reda på höjdangivelser för kalibrering av gps Navigering 8
lllusion Var köper man norska kartor? Navigering 6
annsun Var finns Garmin 60 CS i Sverige? Navigering 22
d.a.n.i.e.l Garmin Geko 201 billigast var? Navigering 10
jamo Var är bubblan i kompassen? Navigering 15
Tomax Minne, var är mitt minne? Navigering 4
bengtberg Köper en Garmin i morgon, men vilken? Och var? Navigering 13
pefo Var köper man GPS mouse i Sverige? Navigering 0
Livsglad Var ? bra kartor? Navigering 0
eTrex, Var är den billigast ? Navigering 1
Nyman Var kan jag hitta arméns beg radioapparater? Navigering 0
Var kan man hitta Route66 gratis på nätet????????? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.