Gryta att packa Coleman 442 Feather i?

Tack, alla för alla tips. Jag letade ett tag efter begagnade tillhörande grytor, men jag hittade inga - varesig från colemans egna (fyrkantiga) eller Sigg (som tydligen gjort grytor med nästande botten på 90-talet?)

Svaret blev till sist en "zebra can" - den som är 16cm hög. Då är det rätt "luftigt" runt själva köket - men det medger att man t.ex. packar i en disksvamp och en "tamoj" - modell Trangia och tändare och så invid köket.

Tack alla - för alla tips.

dsk - jag kör mina bensinkök på biltemas alkylatbensin, allihop - det är billigt och det sotar inte. Bra produkt till bra pris.
 
Tack, alla för alla tips. Jag letade ett tag efter begagnade tillhörande grytor, men jag hittade inga - varesig från colemans egna (fyrkantiga) eller Sigg (som tydligen gjort grytor med nästande botten på 90-talet?)

Svaret blev till sist en "zebra can" - den som är 16cm hög. Då är det rätt "luftigt" runt själva köket - men det medger att man t.ex. packar i en disksvamp och en "tamoj" - modell Trangia och tändare och så invid köket.

Tack alla - för alla tips.

dsk - jag kör mina bensinkök på biltemas alkylatbensin, allihop - det är billigt och det sotar inte. Bra produkt till bra pris.
.

Zebra-kärlen är ju bra till mkt, speciellt över öppen eld.
 
Man skall fylla bensinen i köket inte ha den i maten! :)

Jag körde länge med Heptan från färghandeln. Sedan har Primus Powerfuel blivit vanligare i friluftsbutikerna. Så då har jag kört med det.
Aspen 4 från Lantmännen har jag använt några gånger.

Jag kokade dagligen, under mer än 2 års tid, mitt kaffe med ett Svea 123R. Så det köket är nog mitt mest använda campingkök.
Även det, liksom Coleman 442 Unleaded, ett mycket pålitligt kök.
Men jag har flera andra bensinkök.

Kör man dessa kök på blyfritt så får man skruva och meka! Med rätt bränsle och rätt hantering går dom i princip underhållsfritt.

Även med nya multifuelkök är det viktigt vilket bränsle man använder, åtminstone om huvudsyftet är matlagning och inte tidsfördriv.
Av alla bränslen som köken påstås kunna klara av är det bara ett fåtal dom klarar bra.

Är man så fattig/snål att man överväger att köra köket på blyfritt kanske man skall byta ut det mot en Bush Buddy och elda med kvistar eller pellets.

/John
 
SVEA 123 är ett utmärkt kök, så länge som man kör på ren benzin eller akrylat.
Risken med alla kök är smak av bränslet, förvara därför kokkärlet i en hel plastpåse.
Trangia som är en direkt kopia av META50, Schweiz tablettstormkök, är bra men blir bränsletungt vid längre turer, alla behöver inte alltid 4 delar att koka-steka på.
Vinterkök med snösmältningsbehov, stor kastrull, kräver både effekt och stabilitet samt bra vindskydd.

Den som envisas med tappbenzin, bör läsa innehållsdeklarationen, det är mer än biosprit som blandas i och alla tillsatserna blir till sot och beläggningar vid avkylning.

Att ute i minus med vantar på händerna tvingas till köksvård är inte funkis.

go tur
 
Dessutom tar spriten som är blandad i bensinen åt sig väta under lagring. Resultatet är bakterietillväxt och igensatta filter / munstycken och fördärvade gummidelar.
Tömmer du tanken på köket efter turen, innan du ställer köket på hyllan?

Om en bil blir stående under en längre tid (ett år eller två) med bensin i tanken, kan detta numera resultera i dyra verkstadsbesök innan den är funkis igen. Det är förståndigt att ta med en reservdunk med Aspen 4, slanga ur det som går, köra bilen torr, fylla på Aspen o köra en mil innan man ställer bilen.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Gryta 80 mm hög och diameter 145mm och infällbara handtag? Kök och brännare 4
Arvidsjaur Titan gryta/mugg Kök och brännare 25
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
sajberjohan Stor Gryta Kök och brännare 14
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
sajberjohan Modifiera gryta Kök och brännare 2
dmchris Hur packa brännare och tamojj? Kök och brännare 9
Kukukuk packa-pump-bränsleflaska Kök och brännare 2
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
S.Hellman Coleman Fyrestorm PCS Kök och brännare 1
Still Alive Coleman gasol Kök och brännare 27
AxelssonAhola Coleman F1 Power Kök och brännare 10
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
såg nån som vet om coleman Faether 442 peak 1 Kök och brännare 1
Vandrare Glödstrumpa till Coleman Compact Kök och brännare 3
The Trooper Coleman Exponent,erfarenheter? Kök och brännare 27
lacrits68 reservdelar till Coleman 424E Kök och brännare 2
Toni_v_89 Coleman Kök och brännare 2
Jonas P Service av Coleman lykta? Kök och brännare 5
drutten Coleman Kök och brännare 1
crest Reservdelar till Coleman Kök och brännare 1
fuxen Coleman Compact bensinlampa? Kök och brännare 0
lromberg Coleman max? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...