Plus testade

Jag har två cykeldatorer.en på min mtb och en på racern. Båda är av modellen Sigma BC1009. Cykeldatorerna är endast inställda mha. manualens riktvärde utifrån däckdimension, ingen separat kalibrering är gjort. Dessa visar nästan exakt samma värde som min Garmin Extrex Vista HCX på en testslinga.

När jag kör samma sträcka och har min Xperia Active med runnkeeper igång visar den alltid kortare sträcka. Kontrollerar jag spåret i datorn ser jag att den skarvar i en del kurvor, ibland faktiskt på ställen där det är helt öppen terräng och inte speciellt knixig väg, oftast är det dock i skogspartier där vägen dessutom svänger som skarvningarna blir som värst. Om jag manuellt lägger spåret rätt i efterhand kommer jag ganska nära de andra enheternas uppmätta värde, men runkeeper är alltid den som visar kortast sträcka. Felet är dock inte större än c:a 1% så det känns som att det är skit samma.

Jag har även mätt i google earth och på bikeroutetoaster.com och får då en sträcka som ligger mellan ovanstående, men närmare cykeldatorerna än telefonen.

Om jag cyklar samma runda 10 gånger är den ju lika lång varje gång, då kan jag använda tiden för att se mina förbättringar, om då sträckan skulle vara felmätt med 0,5-1% är det oväsentligt för mig. Förmodligen är löpare mer kinkiga med exakt mätning av sträcka eftersom man pratar km-tider och tävlar i fasta distanser på ett annat sätt än inom cykling.
 
Jag har aldrig använt nån av de dedikerade motions-apparna, jag använder OruxMaps när jag loggar och där kan man ställa in tröskelvärden för när den ska logga nya punkter. Om jag inte minns fel kan man dels ställa in en minsta tid och dels en minsta sträcka mellan punkterna.

Ställer man den på 5 sekunder och 20 meter så loggar den alltså inte oftare än var femte sekund, och om positionen inte diffar mer än 20 meter efter 5 sekunder så väntar den tills positionen diffar 20 meter och då loggas den nya punkten.

Ställer man både tiden och sträckan lågt får man alltså många fler punkter på spåret, men eftersom positionen fladdrar lite så riskerar man vid alltför lågt gränsvärde att få ett spår som tycker att man springer i sick-sack (vilket antagligen ger längre sträcka). Fler punkter drar också mer batteri.

(Det går också att ställa in vilken precision positionen måste ha för att loggningen skall vara aktiv, ställer man den lågt så får man bara punkter när GPS har en bra fix, men är det då dåliga förhållanden så riskerar man att tappa punkter. Jag tror jag har den står på 50 meter och ibland har det hänt att jag tappat loggningen i upp till 500 meter.)
 
Garmins inställningar i de flesta GPS:er är:
Record Method: Auto, Distance eller Time

Recording interval
Auto = Most Often, More Often, Normal, Less Often eller Least Often (jag älskar denna "enumerering":)
Distance = 10 m upplösning
Time = Sekundupplösning

Jag kör min eTrex 20 på Auto - Most Often. Det borde motsvara kort distance och kort sekundupplösning och den så funkar det pss som nermander beskriver OruxMaps gör.

Hur deras enklare GPS:er i form av klockor beter sig har jag ingen aning men enligt testet så bprde det inte vara "Most Often".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.