Fungerar SPOT för bra?!?!

Det är skillnad på sweref99, sweref99tm och sweref99utm.
Det är olika kordinatsystem på samma projektion?
inom störe del av sverige sammafaller sweref99tm och sweref99utm. Dock uppstår det skillnade i mest östligaste och västligaste delarna. Utm är upp delad i ett antal olika zoner med egna kordinatsystem. Huvudelen av sverige ligger i Zon 33N och inom denna överns stämmer sweref99tm och sweref99utm. Göteborg ligger däremot i zon32n så här är den en stor skillnad på de olika systemen sweref99tm använder zon33n men är förstorad att den täcker hela sverige

http://sv.wikipedia.org/wiki/SWEREF_99_TM
http://sv.wikipedia.org/wiki/UTM
 
Senast ändrad:
Jag mailade Sos alarm och frågande och fick följande svar.

Hej.
I dagsläget kan vi ta emot WGS84 och RT90 i vår operativa teknik CoordCom G5.

Vi kan ta emot RT90 och WGS84 i:
Grader - minuter - sekunder
Grader - minuter
Decimalgrader

För närvarande kan vi endast ta mata in koordinat SWEREF99 i kartan. Vi kommer att kunna ta emot SWEREF99 i CoordCom G5 men där har Ericsson vår teknikleverantör inte kommit med någon lösning ännu.

Kartan är helt förberedd för att se samtliga av dessa tre koordinatsystemen, man kan även omvandla tex om man har RT90 så kan man få det i SWEREF99 eller WGS84 och vice versa.

Vänligen,
SOS Alarm AB
 
På nyare svenska kartor är inte RT90 standard utan sweref99tm.
Sweref99tm är helt överensstämmande med sweref99 UTM inom zonen 33.
Rt90 finns iofs också markerat i kanterna i kartan.
En annan skillnad mellan Rt90 och sweref är hur man avläser kordinaterna. I Rt90 avläser man först nordlig kordinat och sen östlig medans sweref99tm avläser man östligt och sen norr "in i hissen och åk upp"
Detta ställer till det rejält för de äldre inom den gröna verksamheten. (Hemvärnet). Min gissning är att även räddningstjänsten med flera upplever förvirring rörande detta byte.

Med en gps är det relativt lätta att byta mellan olika format, men är man kartbaserad är det lite krångliare, eftersom de kordinatsystem som markeras i kanten av kartan oftast bara har 10km rutor markerade i kartan. sen är inte de olika kordinatsystem paralella.
Kan någon upplysa mig om vad som gäller.

Med SWEREF 99 TM avläses först nord-koordinaten och sedan öst-koordinaten, precis som med RT 90 2,5 gon V med andra ord. I UTM avläses först zonen, sedan öst-koordinaten (X-koordinaten) och sist norr-koordinaten (Y-koordinaten).
/Niklas
 
Utekartans Jämtlandsserien har SWEREF 99 TM

Då har kanske SOS/Polis/Ambulans gamla kartor, eftersom dom använder RT90 systemet.
Har själv ingen karta med Sweref99, alla mina Fjällkartor och Gröna kartan är RT90.

Läser man här så verkar Sweref 99 vara i princip samma som WGS84.
http://sv.wikipedia.org/wiki/SWEREF_99

Satt imorse med Utekartans karta över Jämtlandstriangeln och inte fick ihop det då jag skulle hjälpa gumman med att lägga in waypoints till vindskydd etc. efter lite strulande insåg jag att dom har SWEREF99 TM

MEN


jag hittade inte detta på kartan känns som tjänstefel.... det står dock på deras web

http://www.utekartan.se/fj00.html

Skall emaila dom och påpeka denna brist

-----------------------------------

Börjar mer och mer tro på ett email/SMS med referens till Google map ;-) som bästa sätt att berätta position
 
To SPOT or not to SPOT, that's the question ...

...
Läser man artiklar nedan så verkar det varit en enkel magsjuka och frågorna jag ställer mig är
1) Fungerar Spot för bra?? Det känns inte relevant att skicka helikopter till en magsjuk
Antar att kostnade för detta dubbel larm ligger i x antal 10000 kronor....
2) Vem betalar detta?!?! Beror det på i vilket land larmet skickas ?!?!
...

Jag äger en SPOT Satellite GPS Messenger .

Det finns 2 olika sk "tillval" till SPOT:en. (Egentligen är det 3 ...)
1) en sk "Tracker-tjänst" (Track Progress), dvs du kan låta någon/några följa din tur via nätet, dvs din SPOT uppdaterar en sk tjänst som sen i sin tur plottar ut på en karta var du är och vart du rört dig.
2) en sk "Räddnings-försäkring" (GEOS Member Rescue Benefit) som bekostar en (flera ?) räddningspådrag till en kostnad upp mot $100000.

Om jag påkallar ett larm alltså typ SOS/112/911 (eller motsv), det görs med knappen SOS på SPOT:en, så skickas således en "nödsignal" till ett center. Som i sin tur samordnar räddningen. Tryckningen på SOS-knappen innehåller inte info om hur lite/mycket allvarligt min situation är.
Jag kan således inte skilja mellan "nära-döden-upplevelse" och "skit-mår-inge-bra-kommer-troligtvis-överleva" ...

Om man har valt punkt 2 ovan, dvs räddnings-försäkringen, så säger det finstilta att jag har en försäkring som skall täcka denna kostnad. Hur kostnaderna i praktiken fördelas har jag ingen aning om.

Mvh
Anders
 
SMS-funktion

i SPOT-systemet kunde vara av stort värde.

T ex för att i liknande fall som detta kunna specificera problemet och kunna svara på frågor. T ex kunna skriva att den sjuke sannolikt kommer att kunna ta sig till Abiskojaure stugplats.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...