Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS?

Jag fattar inte hur någon kan vara intresserad av att använda och mer eller mindre förlita sig på Iphone som navigator i fält - det går ju för sjutton inte att byta batteri på den.


Det beror ju helt och hållet på vad som menas med "i fält" eller hur...?

Ska man på rundtur på Kebnekajse under en vecka så torde det inte vara så smart att enbart lita på en iPhone.

Men ska man bara ut en tur i busken några timmar på en dag, alltså inte så jäkla avancerat, och kanske dessutom en mer spontan tur, så kan en iPhone vara helt OK och trevlig, för den har man ju alltid med sig.

För min egen del så har jag ju både en iPhone och en 60CSx, och inser ju givetvis att iPhonen inte kan ersätta en 60CSx.

Men jag vill ändå ha alla möjligheter man kan ha med en iPhone, just för att man rätt vad det är kanske skulle behöva navigera lite på vägen, kanske glo lite på Friluftskartan var man är eller så. Så därför har jag laddat ner dessa Apps i min iPhone.


MVH Tony
 
Ska man på rundtur på Kebnekajse under en vecka så torde det inte vara så smart att enbart lita på en iPhone..
..För min egen del så har jag ju både en iPhone och en 60CSx, och inser ju givetvis att iPhonen inte kan ersätta en 60CSx.

Jag tror faktiskt att en telefon-gps mycket väl skulle kunna ersätta en 60CSx för majoriteten av alla svenska fjällvandrare. GPS är ju ett relativt nytt påfund som man klarat sig fint utan tills för bara några år sedan, och även idag så skulle 9 av 10 vandrare ta med en mest för att det är en ball pryl och enbart använda den till att kolla hur långt de har kvar genom fjällbjörkskogen innan de kommer fram till stugan. Då duger telefonens GPS i kombination med en bra karta alldeles utmärkt, dessutom vill du förmodligen ändå ha med dig telefonen så det blir ingen extra pryl. Har du dessutom en hyggligt bra kamera i mobilen kan man vara frestad att spara in vikten hos en separat kamara också (jag förstår att inga Iphoneanvändare skulle vara frestade av det dock..). Plus mediaspelare, radio, spelmaskin och allt annat som den mindre puritanskt lagde äventyraren kan vilja använda sin lur till under regninga stunder i tältet. Men om man inte har möjlighet att spara åtminstone ett fräscht batteri i ryggan till telefonens mer centrala användningsområden så stupar alltihop i ett nafs. För just Iphone känns det synd, eftersom skärmen och kompass-chipet annars bör ge den fin potential, förhoppningsvis kommer det också versioner med vettig kamera framöver.

På Sarekturen i höstas hade vi faktiskt tre alternativ med; en 60CSx, en Nokia N82 och en Iphone. Den förstnämnda kom väl till pass under kluriga passövergångar på höghöjd i dålig sikt, N82'an funkade fint för enklare navigering och för allt annat man kan använda en sån till tack vare två extrabatterier. Iphonen däremot hann vi inte ens göra slut på första batteriladdningen på, eftersom den hängde sig på nåt vis och krävde kontakt med AppStore för att boota om vilket naturligtvis inte funkade alls i ödemarken.. Epic Fail, och ytterligare en anledning till att jag inte skulle våga lita på den.

Per
 
Senast ändrad:
Android + GPS

Googles Nexus One är lanserad i USA och väntas till Europa under våren. Hur stryktålig i vildmarken den är kan man väl ifrågasätta, men den har i alla fall utbytbara batterier, enastående skärm och upplösning samt en riktigt hyfsad kamera enligt recensionen här

http://www.nordichardware.se/nyhet,17127.html

Det är väl den här luren som figurerat i kulissen som nästa verstion av HTC Hero. Det är HTC som tillverkar Nexus One.

Vad säger ni kanotister, svampplockare, fjällvandrare och pankomatletare? Behöver man en separat gps-dosa i fortsättningen?
 
Vad säger ni kanotister, svampplockare, fjällvandrare och pankomatletare? Behöver man en separat gps-dosa i fortsättningen?

Var ute en runda i snöfallet härom dagen. Hade min N97 med GMXT igång och framme hela tiden. Kartan var Fri Pro. . Funktionen är helt suverän mycket tack vare den högupplösta kartbilden.

Men med tiden så landade en hel del snö på telefonen. Snön smälte och allt blev blött. Då fegade jag ur och stoppade undan luren.

Alltid finns det någon hake. Aldrig får man vara riktigt nöjd.
 
GPS via satellit i luren?

Undrar, finns det någon mobiltelefon som fungerar som GPS via satellit och inte via det mobila telenätet. Det senare är ju nere eller saknar täckning när du behöver det.
 
Trodde

att i stort sett alla mobiltelefoner med GPS-funktion baserar sin postionsbestämning på en satellitmottagare för GPS-systemet. Alltså oberoende av mobilnätet. Det som varierar är om kartorna är oberoende av mobilnätet.

Thure
 
Assisted GPS innebär att terminalen tar hjälp av mobilnätet för att kunna utföra positionering.
En basstation (2G/3G/etc) kan mäta avståndet till terminalen, men behöver två andra punkter för att kunna bestämma position. Med hjälp från 2 satelliter kan terminalens position bestämmas.

I USA är det krav att alla nya mobilterminaler ska kunna positioneras och det är där GPS-tekniken kommer till hands.
 
A-gps

Assisted GPS innebär att terminalen tar hjälp av mobilnätet för att kunna utföra positionering.
En basstation (2G/3G/etc) kan mäta avståndet till terminalen, men behöver två andra punkter för att kunna bestämma position. Med hjälp från 2 satelliter kan terminalens position bestämmas.

I USA är det krav att alla nya mobilterminaler ska kunna positioneras och det är där GPS-tekniken kommer till hands.

Tack, intressant teknik. Men jag är inte riktigt med. Frågan är om det finns mobiltelefoner som fungerar som GPS-mottagare utan kontakt med teleoperatören, men med satelliter. Alltså, lurar som separata pålitliga gps-enheter utanför mobilnätet. Eller är det (tillsvidare) en tulipanros?
 
Tack, intressant teknik. Men jag är inte riktigt med. Frågan är om det finns mobiltelefoner som fungerar som GPS-mottagare utan kontakt med teleoperatören, men med satelliter. Alltså, lurar som separata pålitliga gps-enheter utanför mobilnätet.

Absolut; GPS innebär alltid positionering via satellit, även i telefoner!

A-GPS är bara en 'bonus-funktion' som telefoner kan använda för att snabba på (och öka precisionen i?) positioneringen mha information från mobilnätet. Med funktionen påslagen är därför min Nokia N82 betydligt snabbare än min Garmin 60 Csx att få en exakt position från en 'kallstart', men det går utmärkt att navigera med telefonen även utan A-GPS, t.ex. i områden helt utan mobiltäckning.

Sen finns det väl också olika tjänster som bygger på positionering enbart mha info från mobilnätet, och telefonens avstånd till en eller flera master (typ triangulering), men det är något helt annat.
 
Frågan är om det finns mobiltelefoner som fungerar som GPS-mottagare utan kontakt med teleoperatören, men med satelliter. Eller är det (tillsvidare) en tulipanros?

Som Per skriver, ger A-GPS större chans att få en positionsbestämmelse. En GPS-mottagare behöver kontakt med minst 3 satelliter, vilket ibland är svårt att få. När en vanlig GPS bara får kontakt med två satelliter och inte längre kan positionera sig kan A-GPSen positionera sig mot mobilnätet.
Det går snabbare att positionera sig mot mobilnätet än mot satelliterna, så en A-GPS tar i första hand hjälp av mobilnätet. Mister den kontakt med mobilnätet går den över till en tredje satellit.

Tekniskt sett är A-GPS bättre än en vanlig GPS, men en mobiltelefon har nödvändigtvis inte all den SW som en vanlig GPS har. Har mobilen inga egna kartor utan laddar ner dem inför varje visning kan det bli lite problem när inget mobilnät med datatjänst finns tillgängligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...