Är detta det coolaste på många år?

SPOT nu med SMS i Sverige m fl

Den tjänst som tidigare funnits i Nordamerika fungerar nu i de flesta länder. Man kan ange upp till fem mobinummer i varje profil för att ta emot OK och Help-meddelanden- 200 fria SMS per år. De sänds från ett UK nummer. Funkar mycket snabbt, från sändning till sms en minut. Lite längre vid roaming.
 
Jag har lagt in kontaktpersoner som får SMS från SPOT om jag t ex kapsejsar med min kappseglingskatamaran och behöver hjälp att få upp den.

I september går en katamarandistanstävling från Västervik till Byxelkrok T o R. Det finns någon enstaka följebåt men seglarna tar olika vägar. Det behövs inte sjöräddning vid de flesta tillbud men en följebåt måste kunna hitta en båt som t ex tappat masten. Har talat med arrangören om SPOT.

Kommer för övrigt förmodligen att skaffa en PLB också. Spot har ett vidare användingsområde men PLB är valet vid livshotande situation pga större tillförlitlighet att signalen når fram.
 
Senast ändrad:
SPOT Tracker begränsningar på Shared map / sms / Google Earth ??

Vilka begränsningar finns för att visa I'm OK waypoints på shared map utan lösenord ? Kan andra personer endast se de senast 24h waypoints ? Om jag kollar help section finns det ett exempel på 3 days ago / 5 days ago. Finns det någon setting jag ska göra i min profil för att kunna visa de senaste 7 dagar waypoints eller en speciell shared map för alltid ?

Vilka begränsningar finns för att skicka sms ? Är det 200 st/år för OK samt 200st/år för Help ? eller 200 st totalt ? Kalenderår eller mitt subscription år ? Om jag köpt Access charge + Tracking charge (tot 138 EUR) blir det fortfarande bara 200 sms / år ? Kan jag köpa mer ? Pris ?
(det påverkar om jag ska köra SPOT casting med sms eller inte)

Kan man endast se waypoints på Google Maps eller kan man se dem även på Google Earth ? Om det går, kan man då ange 2 olika SPOT names och se waypoints från båda samtidigt ? Vilken layer ska man ange för att se SPOT ? Mer - Spot-bild -SPOT One world One year ? eller behöver mer anges ?

Åker till Peru i Sep och har guide som har lokal "räddnings sändare" så jag behöver bara web funktionen, och vill gärna visa mina waypoints men behöver lite tips från Utsidan ! Thx
 

clindh

Forumvärd
Kan andra personer endast se de senast 24h waypoints?
Ja det verkar så, jag letade också efter ett sätt att titta tillbaka i tiden men hittade inget. Men "Share"-funktionen är ju i beta så det kommer säkert mer funktioner vad det lider.
Kan man endast se waypoints på Google Maps eller kan man se dem även på Google Earth ?
Man kan exportera valda meddelanden som KML-fil; den kan du öppna i Earth. Sådana, liksom GPX-filer, kan du även ladda upp till Utsidans färdspårsfunktion efteråt.
Om det går, kan man då ange 2 olika SPOT names och se waypoints från båda samtidigt?
Har ej testat men det verkar som det skall gå - när man skapade Share-sidan fick man välja vilka av ens enheter som skulle visas.
 
Shared page visar fn tracking points från de senaste 24 timmarna men det finns program och websiter som medger att man pollar sin egen sida och lägger upp infon för att beskådas under längre tid, Se länkar i advrider forum om spot (850 inlägg):

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=282391&page=56

Enligt uppgift i forumet kommer ny shared page med möjlighet att kolla längre tillbaks. Inget besked om när nya sidan kommer.

200 SMS gratis totalt, sedan 10 cent styck. Betalning ev vid abonnemangsförnyelse, ej klart än, ring europakontoret i Dublin och fråga.

Tracking ger ej SMS.

Varje trackingmeddelande sänds bara en gång från SPotenheten. Bäst resultat om den får ligga stilla vid sändning. Men när jag testade vid katamaransegling kom varenda sändning igenom.

Spot köpt i nordamerika eller europa är samma burk, samma med abonnemanget. Som dollarn står nu är det inte acceptabelt att man ska betala som om dollarn är värd lika mycket som euron. Riktpris i USA är 149 dollar för burken, samma för båda abonnemangen.
 
Jaha, några månader lyckades man hålla tillbaka men nu är SPOT;en beställd.;) Hoppas den landar nästa vecka för jag är lite sugen hur den fungerar. Återkommer då den är provad.
 
Tackar

Tack för alla bra tips. Jag har testat spoten några dagar och harinte blivit kompis med den map hur jag vet att den skickat och eller få bra tacking. Har hitills bara kört bil men skall ut och paddla snart så alla tips var ni har er spot för bästa funktion och/eller om ni också har problem...

Hlns
Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
Mike C Vad är detta för koordinater? Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...