Garmin Astro Antenn

Tappar gps signal med DC20

Hej! Jag har problem med min DC20 som sitter på ett halsband på en stövare. När jag skall börja jaga kan jag inte sätta på halsbandet direkt på hunden utan att ha fått in gps signalen, den verkar inte få start signal om DC20 är i rörelse. Men lägger jag den stilla på biltaket går det på någon minut att få in signalen. Men det största problemet är när jag jagar, då kan DC 20 tappa signal en längre tid så det verkar bli en ny start på DC 20. Som den inte klarar då hunden är i rörelse, men tar jag av halsbandet och håller det still en liten stund kommer signalen tillbaka.

Tummarn
 
Problem med DC20

Det måste vara något som är fel. Min DC20 sitter också på halsband och jag startar bara upp en ny jakt medan hunden väntar på att släppas. Därefter släpper jag hunden och sedan syns hunden på GPS:en. Jag släpper dock inte hunden förrän den syns. Nog tappar den kontakten ibland men när jag får tillbaka den blir det ett rakt streck från den tidigare sista pos till den nya pos. Alltså ingen ny start på jakten.
 
De som har problem med dc 20 verkar alltid vara de med halsbandsmontage. Det är viktigt att dra antennen på samma sida som on-knappen och om möjligt ha antennfästet riktat framåt. Sen är det så om du läser manualen att man skall alltid starta enheten innan man sätter på den på hunden.
 
Finns det någon orsak alls att köpa en mer traditionell pejl kontra Garmin Astro numer (när man kan lägga ner snacket om olaglig eller inte)? Jag pratar fågelhund och extremt långa sträckor prioriteras ner mot att kunna se hur hunden rör sig "live" på kartan i handenheten.

Jag fick den demonstrerad hos en tränare igår och blev klart imponerad. Priset verkar ju vara rätt även med svenska mått mätt.
 
Astro VS traditionell pejl

Är man inte beroende av långa räckvidder finns ingen anledning över huvud taget att skaffa en traditionell pejl. Jag har provat bådadera och inget går upp mot en Astro, om man ser bort ifrån räckvidden i tät skog samt kuperad terräng.
 
Garmin Astro 220 Nordic

hej jag vill bara berätta att jag använt min min svenska Garmin Astro 220 i 3 mån nu och är super nöjd med den, ja, den finns i svensk version nu :) ....så köp inga amerikanska varianter, dom är olagliga, det finns svenska med godkänd frekvens, och till och med billigare, enda problemet är antennen måste sitta rakt upp annars så blir det dålig räckvidd och då blir inte gummiantennen gammal när hunden springer under runt med den .håller på att göra en egen antenr.. är under utprovning...någon som vet var man kan köpa bättre antenner ? Jag köpte min astro på outdoorexperten .....hur nöjd som helst med deras service ...fick hem den på två dagar ...http://www.outdoorexperten.se/p-12218-garmin-astro-220-nordic.aspx...

/pierre
 
ASTRO antenn

hej jag vill bara berätta att jag använt min min svenska Garmin Astro 220 i 3 mån nu och är super nöjd med den, ja, den finns i svensk version nu :) ....så köp inga amerikanska varianter, dom är olagliga, det finns svenska med godkänd frekvens, och till och med billigare, enda problemet är antennen måste sitta rakt upp annars så blir det dålig räckvidd och då blir inte gummiantennen gammal när hunden springer under runt med den .håller på att göra en egen antenr.. är under utprovning...någon som vet var man kan köpa bättre antenner ? Jag köpte min astro på outdoorexperten .....hur nöjd som helst med deras service ...fick hem den på två dagar ...http://www.outdoorexperten.se/p-12218-garmin-astro-220-nordic.aspx...

/pierre

Hej Pierre!

Jag har gjort en egen antenn till handenheten, köpte SMA kontakter på microkit i västerås men de finns även på elfa.Använd koaxialkabel RG58 (inte kopparkabel med flera trådar de lämpar sig inte att tillverka antenner av) och skala av hölje och skärm, montera kontakten och dra över en krympslang,kapa antennen på lämplig längd (svensk ASTRO 46,3cm från där skärmen är kapad). det blir en mycket smidig böjbar antenn som böjer sig lätt så att inte kontakten går av om det tar i nånstans,har gjort flera åt kompisar och mig själv och de är nöjda.
/Patrik
 
Vad man har för antenn på hundenheten spelar inte så stor roll, det viktiga är bara att man inte drar antennen över GPSen om man monterar enheten i ett halsband.Antennen skall riktas åt det håll on/off knappen sitter annars stör den GPSen.Omfattande fälttester av flera av mina kompisar har visat att antennen på hundenheten nästan inte spelar någon roll alls, DC20 eller DC30 ger ingen märkbar skillnad.Det är antennen på handenheten som ger längre räckvidd.Det finns en kort (ca 1-1,5cm) lång antenn att köpa som tillbehör till DC20 om man inte vill bygga om till halsband!
/MVH Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
aktiv-jägare Egna kartor i Garmin astro Navigering 1
ulfjon mapsource till Garmin Astro hundpejl. Navigering 2
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.