Barometertryck - hjälp

Mina slutsatser av allt detta blev:

Det barometern visar som faktiskt värde för lufttrycket kan inte ändras och är det tryck som man avläser väderförändringarna mot, men man måste räkna bort ev höjdförändring först.

Det barometervärde man kan ställa styr endast höjdmätningen och när man lägger in en känd höjd så följer lufttryckets justerade värde med, och vice versa enligt regeln om 1 mb per var 8e höjdmeter.

Mitt exempel för idag:
Justerat lufttryck i Stockholm är 1023
Barometern visar 1015 faktiskt lufttryck

1023 – 1015 = 8 millibar

Höjdmätaren säger att jag är på 64 meter.
8 millibars lägre tryck x 8 höjdmeter = 64 meter över havet.

Snart ska jag testa detta till fjälls!
 
Nja

Det råder inget absolut samband mellan det tryck en barometer visar och det egentliga lufttrycket. Du måste normalt kalibrera din barometer för att få ett korrekt värde.

Jag har inte din modell men föreslår dig att helt enkelt läsa i manualen. Är din modell temeraturkompenserad? I så fall kan du sannolikt kalibrera termometern också. Temperaturkompensation betraktar jag som ett måste på ett handledsinstrument om man vill ha nytta av höjdmätaren vid bergsnavigering.

Om du bara är intresserad av höjden spelar det inte så stor roll vilket lufttryck barometern är inställd på respektive termometern men höjden bör du kalibrera om när du passerar känd höjd t ex pass, parkeringsplatser broar etc.

Det finns också andra läsvärda trådar med samma frågeställningar.

Denna lite mer matematisk: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23819

Denna mer basal
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28965

Thure
 
Re: Tvärt om går också

niking; sa:
På min Silva Multinavigator går det utmärkt att knappa in den aktuella höjden, så erhålls automatiskt lufttrycket över havsytan (geoiden).

Har du väl lärt dig vilken höjd som ditt vardagsrum befinner sig på, lär den höjden inte ändras någon nämnvärt under din livstid (landhöjningen är väl max ca 1 cm/år i Sverige). :)
Ok utgångspunkten är att jag en gång för alla har kalibrerat min barometer och att det fortfarande stämmer. Jag har inte testat ut alla möjligheter på klockan så jag vet inte om den kan räkna 'baklänges'. Den är av lite enklare modell. Men tack för tippset.

Än så länge stämmer dock detta luftryck överens med det på nyheterna. Så länge jag tittar på TV:n i mitt vardagsrum :), vilket min klocka därmot inte kan veta.

Mitt vardagsrum lär inte stiga närmvärt, risken är snarare en landsänking om sluttningen mitt hus står i bestämmer sig för att åka rutchbana efter något större regn eller jordbävning ;)
 
Nu har jag testat klockan i fjällen. Höjdmätaren fungerade mycket bra, ställde om den några gånger efter sjöar, men det var mest småjusteringar.

Barometertrycket åkte upp och ned och jag fick bra indikation på om det skulle bli bättre eller sämre väder, även om inte vädersymbolen alltid hängde med.

Däremot ger jag inte mycket för klockans kompass... Den lever sitt eget liv trots otalet kalibreringar och absolut inga störningar.
 
Blir fortfarande inte klok

Köpte en Techtrail Alterra nyligen.

Har samma problem som en tidigare trådskrivare, nämligen att ställa in tryck och höjd.

Höjd över havet i M var ingen större konst, Umeå flygplats häruta ligger på 11möh, och jag bor kanske 10m högre, så 20möh är en bra approximation (jag ser flygplatsen från mitt fönster).

MEN: Smhi anger aktuellt lufttryck idag till 975mBar på Umeå flygpl. När jag ställer in klockans barometer så kan jag ange:
a)Sea level barometer
b)Barometer
När jag angett sea level baro till 975+(20/8) (20 meter över havet, 8m=1 mBar) = 977mBar, så tillåter klockan endast att jag ställer in "Barometer" på mellan 1041-1045 mBar. Mycket riktigt, när jag sedan återvänder till höjdmätaren, anger den att jag är på -535möh...

Så, det känns som att höjdmätaren inte lyssnar på mig utan väljer höjd utifrån relationen mellan sea level baro och current baro, där jag inte kan ställa in nivån på den andra fritt. Vad är detta?
 
Strykarräven;334280 sa:
Köpte en Techtrail Alterra nyligen.

Har samma problem som en tidigare trådskrivare, nämligen att ställa in tryck och höjd.

Höjd över havet i M var ingen större konst, Umeå flygplats häruta ligger på 11möh, och jag bor kanske 10m högre, så 20möh är en bra approximation (jag ser flygplatsen från mitt fönster).

MEN: Smhi anger aktuellt lufttryck idag till 975mBar på Umeå flygpl. När jag ställer in klockans barometer så kan jag ange:
a)Sea level barometer
b)Barometer
När jag angett sea level baro till 975+(20/8) (20 meter över havet, 8m=1 mBar) = 977mBar, så tillåter klockan endast att jag ställer in "Barometer" på mellan 1041-1045 mBar. Mycket riktigt, när jag sedan återvänder till höjdmätaren, anger den att jag är på -535möh...

Så, det känns som att höjdmätaren inte lyssnar på mig utan väljer höjd utifrån relationen mellan sea level baro och current baro, där jag inte kan ställa in nivån på den andra fritt. Vad är detta?

Jag tror du har fått fel uppgifter om lufttrycket. Om jag tittar på aktuell METAR här på jobbet för ESNU (Umeå Fpl) så visar den ett QNH på 1049 hPa. Kolla in på LFVs hemsida så har du oftast färska uppgifter.

/Jesper
 
Senast ändrad:
http://www.smhi.se/weather/observationer/obsMulti.htm#
är den sida jag använt. På ett ställe står nämligen "Observationerna uppdateras 30 minuter efter varje timme", varför jag trott att de var aktuella.
På ett annat står det dock:
"Lufttryck i Sverige
2007-01-18 kl 10:00"

Jag är faktiskt en dumskalle.

Ska försöka igen med klockan när jag återvänt från springturen. Hör av mig med resultatet. Nu vet jag varför jag inte blev ingenjör...

Tillägg: Dessutom borde jag litet på min Georg Jensen på väggen som visar 1050...
 
Du kan bara få två av tre...

Köpte en Techtrail Alterra nyligen.

Har samma problem som en tidigare trådskrivare, nämligen att ställa in tryck och höjd.

Höjd över havet i M var ingen större konst, Umeå flygplats häruta ligger på 11möh, och jag bor kanske 10m högre, så 20möh är en bra approximation (jag ser flygplatsen från mitt fönster).

MEN: Smhi anger aktuellt lufttryck idag till 975mBar på Umeå flygpl. När jag ställer in klockans barometer så kan jag ange:
a)Sea level barometer
b)Barometer
När jag angett sea level baro till 975+(20/8) (20 meter över havet, 8m=1 mBar) = 977mBar, så tillåter klockan endast att jag ställer in "Barometer" på mellan 1041-1045 mBar. Mycket riktigt, när jag sedan återvänder till höjdmätaren, anger den att jag är på -535möh...

Så, det känns som att höjdmätaren inte lyssnar på mig utan väljer höjd utifrån relationen mellan sea level baro och current baro, där jag inte kan ställa in nivån på den andra fritt. Vad är detta?

Om du läser den här tråden lite noggrannare så hittar du nog svaret, men det stämmer att höjdmätaren beräknat höjd utifrån en relation mellan uppmätt lufttryck och lufttrycket vid havsnivå. Så det är klart att du inte kan mata in omgivningstryck, havsnivåtryck och höjd godtyckligt, vet du, eller klockan, två så räknas det tredje ut. Oftast är det enklast att låta klockan mäta omgivande tryck. Sen är det valfritt om man matar in aktuell höjd för platsen där man befinner sig, vilket oftast är enklast när man är ute i fjällen och går, eller ett korrigerat tryckvärde som t ex SMHI anger för flera platser i landet. Tror denna länk är bättre än den du hade:
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5503&l=sv
Obs att det tryck som SMHI anger är redan korrigerat till havsnivå så du ska inte göra det igen.
Sen kan man ofta hitta info i den manual som medföljer alla våra roliga elektroniska leksaker, så det rekommenderas att läsa igenom den.

Mikael
 
Om du läser den här tråden lite noggrannare så hittar du nog svaret, men det stämmer att höjdmätaren beräknat höjd utifrån en relation mellan uppmätt lufttryck och lufttrycket vid havsnivå. Så det är klart att du inte kan mata in omgivningstryck, havsnivåtryck och höjd godtyckligt, vet du, eller klockan, två så räknas det tredje ut. Oftast är det enklast att låta klockan mäta omgivande tryck. Sen är det valfritt om man matar in aktuell höjd för platsen där man befinner sig, vilket oftast är enklast när man är ute i fjällen och går, eller ett korrigerat tryckvärde som t ex SMHI anger för flera platser i landet. Tror denna länk är bättre än den du hade:
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5503&l=sv
Obs att det tryck som SMHI anger är redan korrigerat till havsnivå så du ska inte göra det igen.
Sen kan man ofta hitta info i den manual som medföljer alla våra roliga elektroniska leksaker, så det rekommenderas att läsa igenom den.

Mikael
Tack för tipsen, även om de i princip inte gav så mycket. Att klockan skulle räkna ut det tredje värdet var inte svårt att lista ut (de tre variablerna är naturligtvis kommunicerande kärl), just därför frågade jag varför klockan inte ändrade lufttrycket när jag korrigerade höjden. Och vice versa. En tidigare trådskrivare hade ställt samma fråga, och eftersom svaren till henne inte löste mitt problem, ställde jag samma fråga igen. Likaledes har jag lusläst instr.boken, som f ö är väldigt pedagogisk för att vara en dylik.

Lösningen var ju väldigt enkel: Klockan uppmätte ett högtryck (1050), och när jag matade in SMHI-tryclet från 2007 som var lågt (975), trodde den att jag befann mig 500m under jord. När jag korrigerade detta, stack klocktrycket iväg orimligt. Felet var att jag läste SMHIs sida för dåligt, alternativt på att SMHIs sida som skulle uppdateras varje halvtimme inte var uppdaterad sedan 2007-01-NN...
 
Jag läste visst fel

Tack för tipsen, även om de i princip inte gav så mycket. Att klockan skulle räkna ut det tredje värdet var inte svårt att lista ut (de tre variablerna är naturligtvis kommunicerande kärl), just därför frågade jag varför klockan inte ändrade lufttrycket när jag korrigerade höjden. Och vice versa. En tidigare trådskrivare hade ställt samma fråga, och eftersom svaren till henne inte löste mitt problem, ställde jag samma fråga igen. Likaledes har jag lusläst instr.boken, som f ö är väldigt pedagogisk för att vara en dylik.

Lösningen var ju väldigt enkel: Klockan uppmätte ett högtryck (1050), och när jag matade in SMHI-tryclet från 2007 som var lågt (975), trodde den att jag befann mig 500m under jord. När jag korrigerade detta, stack klocktrycket iväg orimligt. Felet var att jag läste SMHIs sida för dåligt, alternativt på att SMHIs sida som skulle uppdateras varje halvtimme inte var uppdaterad sedan 2007-01-NN...

Men
Strykarräven sa:
Så, det känns som att höjdmätaren inte lyssnar på mig utan väljer höjd utifrån relationen mellan sea level baro och current baro, där jag inte kan ställa in nivån på den andra fritt. Vad är detta?
uppfattade jag som en fråga. Dumt av mig.
Sen fick du en aktuell länk till SMHI där du kan hitta aktuellt (korrigerat) lufttryck och tipset att inte korrigera SMHIs värde, eftersom det redan är korrigerat. Ursäkta repetionen...
För mig, som är ingenjör, känns det som att du borde kunna ha nytta av åtminstone de två sista upplysningarna :)
Men huvudsaken är väl att du fått det att fungera nu.

Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0
torpet Hjälp! Navigering 3
sted0200 AIS-Hjälp Navigering 7
jasy Oziexplorer, hjälp Navigering 2
sted0200 HJÄLP Navigering 4
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
zirkaloy Hjälp med att föra över karta Navigering 9
Loranga "Bättre" Mapsource kartor med hjälp av cGPSmapper? Navigering 13
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
Corren Hjälp med City select EU v7 Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.