City Navigator Europe v9 DVD

Igår kväll registrerade jag min uppgradering till CN v9, men jag har redan glömt vad jag gjorde. Ett skäl är väl att jag gjorde rätt mycket fel innan jag hamnade rätt. Men så här vill jag minnas att det gick till:

När jag köpte en StreetPilot c510 för en månad sedan registrerade jag den, och använde då registreringskoden på den gula lappen. Jag vill minnas att jag hade apparaten ansluten till datorn under registreringen, så websidan kunde läsa av serienumret. Eller också angav jag det själv.

Därefter gick det att använda kartorna över Norden, som ligger i apparatens internminne. Däremot brydde jag mig inte om att installera CityNavigator v8 som medföljde. Istället beställde jag en uppgraderings-DVD på Garmin.com.

DVD:n kom härom dagen, och igår installerade jag den på en dator (utan att först ha installerat v8 enligt ett tips jag hittat här om att inte köra autorun utan istället starta installationsprogrammet direkt).

Sedan registrerade jag CN9. Det följde med hyggliga anvisningar om hur man ska göra, men ändå lyckades jag misslyckas ett antal gånger. Såvitt jag minns gick jag in på mitt Garmin-konto och hittade efter några försök någon någon länk som skickade mig till "inköpssidan". Eftersom jag köpt apparaten efter att v9 släpptes fick jag priset noll dollar.

I samband med detta fick jag en 25 tecken lång upplåsningskod (både direkt på websidan och med ett mail). Med denna kod kunde jag låsa upp CN. Jag vill minnas att jag fick ange vilken individuell apparat jag skulle använda den med. (Eftersom jag hade slarvat bort mina gamla kontouppgifter skapade jag ett nytt för c510, så det fanns bara en individ att välja bland).

Jag hoppas att jag minns någorlunda rätt, och att någon annan kan ha glädje av dessa rader.

AndersLj
 
Tro det eller ej, men nu - på tredje försöket lyckades jag komma till uppgraderingssidan!! Givetvis kommer då nästa problem: När jag väljer City Navigator Europe NT v9 Deluxe Unlock står det så här:

This update is for the StreetPilot® c-series, i-series, 2720, 7200, 7500 and nüvi

Allows for updating of factory preloaded maps and previous City Navigator NT installations

Blir tveksam om den funkar till min Quest2 när det står på det viset. Vågar jag chansa??
 
En liten komplettering/rättelse till mitt inlägg ovan. De inbyggda kartorna gick att använda direkt, utan registrering av apparaten hos Garmin. Jag registrerade för att kunna uppgradera CN v8 till v9 utan kostnad.

AndersLj
 
ALj; sa:
En liten komplettering/rättelse till mitt inlägg ovan. De inbyggda kartorna gick att använda direkt, utan registrering av apparaten hos Garmin. Jag registrerade för att kunna uppgradera CN v8 till v9 utan kostnad.

AndersLj

Vad menar du med inbyggda kartor? Har du dem på sd-minne eller?? Min Quest2 fungerar så att jag markerar kartavsnitt i CN i datorn och skickar över till enheten via USB.
 
Anders mojäng tillhör den serie som levereras med förinstallerade kartor på den interna flashdriven. SD-kort kan man använda för att lägga till ytterligare kartor.

Anders
 
Byta den

Jag har nu installerat CN v9 och överfört Norden-kartdelarna till SD-kortet i min c510. Jag fick då möjlighet att bocka för vilken version jag ville använda (gamla v8 i internminnet eller v9 på kortet).

Men kan jag ersätta den inbyggda v8 mot v9? Jag tror mig ha sett något om detta någonstans (men var??). Det står just inget i manualen. Eller är det inte värt mödan att trassla? SD-kort kostar ju inte speciellt mycket idag.

Förresten, om jag bockar för både v8 och v9 (som det var när jag tittade första gången), vad gäller då? Jag kan gissa att den interna versionen går före?

AndersLj
 
Jag har bara en c550. Där ligger den förinstallerade kartan i interna driven, som \Garmin\gmapprom.img.
Om man ersätter den filen med en nyare har man uppdaterat. Skillnaden på din modell och c550 är nog bara att din interna drive är mindre, så du kan antagligen inte lägga in hela Europa där, utan får nöja dig med en ny version av Norden.

Anders
 
Problemet löst!

Ringde idag till garmin support och fick där hjälp med mitt kupongnummer till CN 8. Sen var det enkelt att beställa uppgraderingen.

Nu är det bara att vänta på att den dimper ner i postlådan.
 
apersson850; sa:
Jag har bara en c550. Där ligger den förinstallerade kartan i interna driven, som \Garmin\gmapprom.img.
Om man ersätter den filen med en nyare har man uppdaterat. Skillnaden på din modell och c550 är nog bara att din interna drive är mindre, så du kan antagligen inte lägga in hela Europa där, utan får nöja dig med en ny version av Norden.
Anders

Sant, min drive har bara ca 210 MB tillgängliga. Den fil som ligger där heter gmapprom.img, och det finns även en gmapprom.sum (1 kB stor). På kortet ligger en fil som heter gmapsupp.img och ingen sum-fil.

Jag kan väl knappast bara kopiera över gmapsupp till internminnet. Ska jag alltså först ta bort gmapprom.img (och kanske även .sum) och sedan låta Mapsource installera de nya kartorna?

Jag är lite feg när det gäller trial-and-error, för jag har en känsla att för mig blir det alltid bara error-after-error så att jag helt tappar både tålamodet och fattningen.

Vinner jag egentligen något viktigt på att byta ut den interna filen? Det bör rimligen gå något snabbare, men jag upplever inte c510 som någon långsam apparat.

AndersLj
 
Jo, om du tar bort GMAPPROM.IMG och GMAPPROM.SUM (det är en checksummafil) från interndriven, kan du kopiera dit GMAPSUPP.IMG sen. Den försiktige flyttar GMAPPROM.IMG till sin dator, så att han har en kopia kvar.
Därefter kan du, om du vill, döpa om GMAPSUPP.IMG till GMAPPROM.IMG på interndriven. De fungerar likadant, men fördelen är att om du, kanske av misstag, installerar fler kartor till interndriven, kommer de inte att skriva över GMAPPROM.IMG. Däremot skriver de över en ev. GMAPSUPP.IMG som redan finns där.
De olika namnen finns alltså enbart för att man lätt ska kunna addera kartor utan att riskera att samtidigt radera förinstallerade kartor.

Fördelen du får med att ha kartor på interndriven är ju mer plats på SD-kortet. Eller kanske att du fortfarande har dina vanligaste kartor kvar, även om du sätter in ett kort med musik på istället.

Checksummafilerna behöver du inte bekymra dig om. De skapas automatiskt där mojängen anser sig behöva dem.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR City Navigator Europe 2009 NT Navigering 22
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
apersson850 City Navigator Europe v9 Navigering 7
Garmin Vista City Navigator Europe v8 DVD Navigering 43
svlcm Garmin City Navigator/Select Europe 6 Navigering 4
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
Vandrare Nüvi Maps = City Navigator? Navigering 5
mistral Fler enheter till City Navigator Navigering 1
HMR Garmin City Navigator NT 2010 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
niklaz Överlapp FriPro och City Navigator Navigering 6
KOJ City Navigator 2008 update Navigering 2
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
xrvjorn City Navigator - versionsförvirring Navigering 5
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
GV City Navigator NT v10 ? Navigering 28
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
Mikael_B City navigator på två datorer? Navigering 5
wisher City Navigator, Nordics micro SD Card Navigering 13
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
jonasolof City navigator v 9 icke NT Navigering 7
ham City Navigator NT+ v8 Navigering 4
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
Erik II Område i City Navigator NT v8 Navigering 1
goranwi Skillnad Garmin City Select - City Navigator? Navigering 3
ALj City Navigator ?? Navigering 25
Grusbus MS City Select v4(?) uppgr v6 och nu City Navigator v8 Navigering 0
Alfaalfa City Nav v9 nordic Navigering 2
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Corren Hjälp med City select EU v7 Navigering 2
jonasolof Finn fula fel i City Navigators baskarta Navigering 0
nkj problem med garmin city select v7 Navigering 28
Avatar68 Garmin Bilnavigationskit m/City Select 7 Navigering 14
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
swedtap City select 7? Navigering 8
3313 Överföra data från city select till garmin 60 cs Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
sungam City Select v7 Navigering 2
Cronlund City Select köp? Navigering 7
kalleka City Select - måste CD-ROM-skivan sitta i datorn? Navigering 3
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
PontaP City Select roadblock? Navigering 2
3313 Metro Guide- City Select Navigering 1
kemzon 60c city select Navigering 6
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
GilbertK Vart hittar man billigaste City Select Europe 6.0?? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.