Problem med iQue Release3

Problem med iQue Release3
Jag har uppdaterat operativsystemet från R2 till R3 med innehållet i iQue3600_Release3.zip. Dessutom har jag uppdaterat Palm Desktop med iQue3600MapInstall_30.exe, TrackCondouit.exe och TransferWaypoints.exe. Dessa uppdateringar har jag hittat på http://www.garmin.se.
Uppdateringen till R3 gick bra och även tillbakaladdning av setupdata mm.

Konstaterar att SecureDigital(SD)Card nu existerar i Palm-PopUpen Map Install. Nu kan man alltså välja mellan att lagra mapfilen i ”Internal Storage” eller ”SecureDigital(SD)Card. Väljer man det senare alternativet så skapas diverse filer och man får beskedet att ”The data was successfully sent” samt ”Please perform a HotSync to complete the transfer to your iQue”.

Gör man en HotSync så sker en överföring av data till SD-kortet på iQuen och man kan under ”CardInfo” se att t ex 1.6 MB Used och 241.5 MB Free of 243.1 MB. Om man nu vill använda det som laddats ner på kortet så går det inte eftersom det endast visas en blank sida när man försöker. (Man klickar alltså först på symbolen för Programhanteraren, därefter på applikationslistan längst upp i högra hörnet och väljer Card i menyn. Då erhålls en tom skärmbild. Förresten tom och tom. Överst visas klockan, batteriet och Card och längst ner en massa ikoner med symbolen för programhanteraren längst till vänster (Det är ju symbolen av gaveln på ett hus för fan!). Längst till höger finns en pil upp eller pil ned för att dölja eller visa inmatningsfält mm.

Jag hade tänkt mej att plocka ut delar av Sverige, Norge och England och lägga på SD-kortet och plocka in det allt eftersom man behöver det men det funkar tydligen inte. Provade att lägga in flera olika kartbitar men det är tydligen bara det sist nerladdade som hamnar på kortet. Tillråga på allt så kan man tydligen inte heller komma åt det så det är ju skit samma…

Är det någon som fått iQuen att funka med R3 och SD-kort? Vart vänder man sig för att få ordning på dessa saker? Kollade lite löst med en person på svenska Garmin men den personen visste inte att man kunde välja var i iQuen Map Install ska placera datat…

/Harald
 
Hej

Du har själv skrivit svaret, du får bara ner den sista nedladdningen till SD/internminnet. Däremot borde du fått ner ditt urval av Sverige, Norge och England om du laddar ner det på samma gång.
Har ett flertal SD-kort med olika uppsättningar kartor som jag använder. Har du tillgång till en SD_kortläsare för PC/Mac kan du flytta och trixa bäst du vill. Ladda först ner ditt urval av kartor till SD-kortet. Tag sedan ut kortet och spar "Garmin" katalogen på din PC/MAC. Gör sedan om denna procedur med ditt nya urval av kartor. På detta sätt kan du bygga upp ett eget arkiv med kartor som går mycket snabbare att flytta, än via HotSync.
Lycka till
Claes
 
Verkar bra att bygga upp kortinnehållet utanför iQuen men jag kan ju över huvud taget inte komma åt något som finns på kortet! Då jag försöker använda datat på SD-kortet så visar ju iQuen en blank skärm! Där skulle det finnas i varje fall EN post! Om det är uppdateringen av Palm Desktop eller Release3 som förorsakat detta vet jag inte. Efter att jag lagt in uppdateringarna från http://www.garmin.se så kan jag alltså inte använda innehållet på SD-kortet över huvud taget! Då spelar det ju ingen roll om jag fixar till innehållet på SD-kortet aldrig så fint om jag alltså inte kommer åt det i iQuen!
/Harald
 
Hej igen
Jag läste din fråga för fort.
Du kommer inte att hitta dina kartor på det sättet. Du ser inte kartorna på kortet, utan bara i kartprogrammet i iQuen. Om vi säger att du har laddat ner södra delan av Sverige till SD-kortet via en HotSync, kommer kartprogrammet i iQuen att se det, men du ser den inte som en symbol på SD-kortet. Du ser bara att kartan har upptagit en del mb på SD-kortet.


Hoppas att det blev klarare nu.
Claes
 
Jo, det klarnade en del men vad händer om jag lägger in t ex tio kartor som tillsammans upptar 256 MB på SD-kortet? Är det bara en skvätt av detta som läses in i primärminnets 32 MB och vilken skvätt beror av vilken karta jag placerat mej på? Och vad är det för applikationer som listas och kan aktiveras under Card?

Någon skrev här på forumet att Garmin är så bra för man kan fritt ladda ner manualerna från nätet. Jag kan inte inse värdet av en manual som inte förklarar hur produkten fungerar. Vad värre är. Garmins eget folk tycks ju inte själva känna till hur grejerna fungerar. Tur att detta forum finns så man får veta hur saker och ting ligger till…

/Harald
 
Hej

För det första får du inte ner 256mb, mitt SD-kort (Panasonic)rymmer 243,8mb.
Du har förmodligen inte 32mb ledigt internminne, du har säkert laddat ner något program från installations-cd:en eller hittat några freeware på nätet. Sedan har du säkert installerat den lilla versionen av "basemap", så troligtvis har du 10-19mb ledigt.
När du flyttar kartan på skärmen kommer Iquen att läsa från SD-kortet, bra hastighet (Har varit uppe tidigare här på forumet) på SD-kort är alltså en fördel.
Inte riktigt rätt, allt är också beroende på vilken zoom-nivå du har. Om du har laddat in södra Sverige på SD-kortet och har den lilla "basemap" och har zoomnivån/upplösning på 30km kommer det att stå basemap längst ner till höger ovanför 30km. Ändrar du zoomnivån till 20km kommer den att läsa från den kartan som du har laddat ner till SD-kortet och det står "detailed" längst ner till höger.
Vissa applikationer som följde med på installationscd:en kan du kopera till SD-kortet från iQuen. Dessa kommer då att finnas som symboler på kortet precis som på iQuen.

Testa lite, så kommer du at se hur det fungerar.

Claes
 
Om du installerar ett filhanteringsprogram kommer du att kunna se alla filer på kortet (och i din iQue, för den delen). FileZ och Palm Insider PRO är två program som fungerar. Det första är billigast, det andra bäst.

Annars är det bara körbara applikationer som visas av programhanteraren (launcher) på kortet. Kartfilen är inte körbar, det är bara en datafil som QueMap använder.
CardInfo visar inte kartfilerna heller, bara att de har använt utrymme på kortet.

Om du har installerat den normala baskartan (rekommenderas), läses även den från kortet.

Som skrivits ovan tar iQuen bara den del av kartfilen som den behöver för att visa det område du tittar på. Samt lite marginal runt om, för att "moving map" ska fungera smidigt, när du flyttar dig i verkligheten. Den har alltså redan fixat till den grafiska representationen av kartan en bit utanför skärmen, som ett slags buffert, och kan då snabbt visa denna del, när det behövs. Detta syns tydligt om du panorerar kartan, då mindre flyttningar går snabbt, men vid längre flyttningar märks ett uppehåll, när kartinformation hämtas och kodas av för visning på skärmen.
Har man ett långsamt SD-kort kan denna väntetid bli besvärande.

Att man bara kan ha en kartfil på kortet är också klarlagt ovan. Men du kan fritt kombinera olika bitar av olika kartor (sjökort, bilkartor, topografiska) i denna kartfil, och visa det som för stunden intresserar dig på skärmen på din iQue.

Var bor du? Har du ingen "tillvand" användare i närheten? Det är alltid effektivare än att läsa sig till funktionen.

Anders
 
Oj då!
Man är tydligen satt under förmyndare även när man kör Palm OS. Det påminner lite grann om Windows XP där programmakaren tydligen tror att det underlättar om man lägger in en massa animerade figurer, tipsrutor, assistenter och annat bjäfs och fjams . Fast i Windows XP kan man ju få se alla filtyper om man ställer om filhanteraren. I Palm OS går tydligen inte detta. Användaren är tydligen inte betrodd att se alla filer…
Jag letade efter Palm Insider PRO men fann ingen svensk leverantör av det programmet. Hittade däremot FileZ som, efter en registrering på Palmgear.com gick snabbt att ladda ner. En fin manual på 14 sidor ingår och där står det mesta t.o.m. en Revision History som beskriver vilka problem som åtgärdats och vilka nya funktioner som lagts in mm. (Uppdateringen av iQue till R3 innehåller inte ett ord om varför man ska uppgradera!). Fast en sak tyckte jag fattades i FileZ-manualen och det är hur man installerar programmet! Efter vissa försök så drog jag slutsatsen att den exekverbara filen heter Filez.prc eftersom det var den enda fil som gick att ladda ner i iQues minne. Det står ingenstans i iQuens medföljande handbok vad det är för filtyper som används, hur minnet används etc. Grundidén i iQuens manualer är tydligen att man skriver vilka knappar man ska trycka på utan att förklara varför men ofta gör man inte ens det. På sid 7 i Que-applikationer står t ex: ”Om du aktiverat spårfunktionen kommer ditt spår, dvs den väg du färdats, att visas som en punktlinje.” Hur man aktiverar spårfunktionen står inte. Man kan inte heller hitta detta i innehållsförteckningen.
De som har gjort den svenska manualen har inte ens orkat visa bilder med metriska mått utan bilderna visar miles och feet. Inte heller står det hur man ställer om till meter. Etc., etc., etc.

Jag har jobbat med systemförvaltning i stordator- ,Unix och PC-miljö. När det gäller de två förstnämnda så har de plattformarna alltid haft en tydlig och bra dokumentation både i form av pärmar och on-line. PC-miljön har varit och är mycket besvärligare eftersom Microsoft inte släppt minnesmappen så folk som jobbar i den miljön kör ju delvis i blindo. I vissa fall har jag fått en returkod som inte finns förklarad på nätet och Microsoft vägrar att upplysa om i vilken adress det strulat. Då har faktiskt IBM ofta kunnat svara. De har helt enkelt testat sig fram och dragit vissa slutsatser. Det är alltså på det sättet man ska jobba i Palm OS!

Det är väl inte medfött att veta att t ex .prc-filer är exekverbara filer i en Palm OS! Finns ingen fristående handbok t ex ”Allt om Palm OS!” som är lika bra som t ex paginas Windows XP utan och innan? Jag som trodde att det bara var att tuta och köra med Palm OS och att det fanns ett användarvänligt skal!

Jag känner till en del personer som kör portföljdator med ”puck” men ingen som kör handdator med inbyggd GPS. De personer som kör GPS kör nästan alltid med fabrikat Garmin och nästan alla är förbannade på att vara hänvisade till deras svindyra kartor och dåliga support. Fast det vore kul att stöta på någon här i Östersundstrakten som kör med en iQue.
Tack Claes och Anders för trevlig och bra info och tips!
/Harald
 
Det är nog ett typiskt exempel på hemmablindhet. För många som använder, och för alla som utvecklar till Palm, får det nog anses som medfött att veta att .prc är körbara applikationer, .pdb är databaser.

Med program som FileZ kan man se vilka filer som helst, både internt (där strukturen på filerna är alla i samma binge) och på SD-kortet (där strukturen är hierarkisk, som i de flesta av dagens datorer).

Att man inte kan se mer än de körbara filerna från "launchern" är ganska naturligt. Det är ungefär som att körbara program visas när du klickar på Start i Windows. (Där är det ju inte riktigt sant, för det visas en del filer också, men för principens skull kan vi kanske bortse från det.) Det skulle bli för stökigt om alla filer visades där.

Att man kommer till launcherns huvudskärm genom att trycka på gaveln på ett hus är tänkt att tolkas som "home".

För mig som haft Palm såväl som Garmin GPS tidigare, var bruksanvisningen till iQue inga problem. Men der beror naturligtvis helt på vilken bakgrund man har.

Du har ju bara sisådär 100 mil hit, så om du sätter dig i bilen nu, kan vi ju utbyta erfarenheter redan i kväll... :)

Anders
 
Anders,

Jag minns att jag läste en uppsats om utbildningsmetoder och utbildningseffektivitet och slutsatsen där var att det nästan alltid lönar sig att satsa på ordnad utbildning när nya verktyg/datorer/program/plattformar introduceras. Personer som själva sitter och macklar kommer lätt in på ineffektiva stickspår som de sedan har svårt att släppa. En efterföljande utbildning går då ofta ut på att försöka avlära dessa olämpligheter. Så upplever jag f.ö. nästan alltid folk som kör PC. De gör oftast allt med musen och känner inte till genvägarna med knapptryckningar för vänster hand. De flesta har inte heller lärt sig de geniala sätten att markera text t ex att markera och därefter köra med Shift-Piltangenterna.
Jag uppfattar iQue-manualen som urdålig ur ergonomisk synpunkt. Det finns inte heller något bra index där man kan slå upp saker. Och ingenting t ex om filtyper. Du menar väl inte att du försvarar ett sådant upplägg?!

Kollade lite löst med ett företag som hämtar data ”från fältet” med handdatorer och bearbetar vidare i PC. De har satsat på ett inköpt kommersiellt utvecklingssystem som fixar till moduler för Palm OS. Innan någon får börja jobba med dessa saker måste de gå en kurs i nätverk och kommunikation som bl a behandlar handdatorers funktion. Den kursen har företaget utvecklat själva inklusive ett kompendium. Någon vettig handbok för Palm OS anser de inte finns.

Varifrån har du fått ditt kunnande om Palm OS?

Tack för inbjudan! Skulle gärna ge mej av till Växjötrakten där jag faktiskt bott några år fast det får bli någon annan gång. Var där för några år sedan och förvånades då över det stora antal vägar som tillkommit överallt. Här behövs verkligen en uppdaterad citykarta för att man ska hitta rätt!

/Harald
 
Konceptet där grundläggande manual medföljer (tryckt), mer avancerad manual medföljer (CD) och manualer som täcker in allt finns att hämta på nätet, tycker jag är rimligt. Det tillämpas exempelvis av Hewlett-Packard, för deras avancerade fickräknare. Med över 2300 funktioner, enligt broschyren, har de ju fler funktioner än någon enskild användare kommer att utnyttja, men ändå måste ju allt dokumenteras, för alla användare tillsammans kommer ju att utnyttja alltihop. Samtidigt måste man ju ha en rimlig manual för nybörjare, och de som kanske inte har tänkt sig att använda mer än en del av dessa funktioner.

Det är dyrt att dokumentera, speciellt om det sen ska översättas till femtioelva språk också.

I morgon (!) är det fyra år sedan jag skaffade min första Palm. Om en månad är det tre år sedan jag skaffade min första GPS. Detta sammantaget gör naturligtvis att jag har kommit underfund med ett och annat genom åren.

Därför har jag ingen riktig åsikt om manualerna till iQue. Jag har ju knappt behövt läsa dem.

Växjö är ganska nära här, så kommer du bara dit, är det mesta av resan gjord!

Anders

[Ändrat av apersson850 2004-08-27 kl 16:50]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Problem med Fast Find 220-test Navigering 5
Kal-P-Dal Problem med Iphone och GPX-fil Navigering 2
scotti Problem vid navigation Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
Still Alive Problem med Locus Map. Navigering 6
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
Jockejeep84 friluftskarta primev2 problem. Navigering 3
vildguide Basecamp problem Navigering 1
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
rhb problem med Garmin Nuv i550? Navigering 0
Rob1 Problem med TOMTOM GO 730 Navigering 2
IMCE Problem med Oregon 550 Navigering 0
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
lagerstrom Problem med TMC (trafikdata) Navigering 13
at1981 Garmin-problem Navigering 15
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
thomlars Problem med Garmin Communicator Navigering 1
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Jossa Colorado problem Navigering 1
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
hassem Problem med Garmin 305 Navigering 8
zoli Problem med CN NT 2009 Navigering 12
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
steffe59 Oregon problem Navigering 28
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
Huggis Garmin problem Navigering 19
Starwin Problem med Oregon 300 Navigering 16
errbe Problem med Que Navigering 2
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
dave1 Problem med överföring till GPS Navigering 4
matte_upp Problem med minneskort och Etrex Navigering 8
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
eloserik Problem med uppdatering av Mapsource Navigering 2
Tony-Avesta MapSource och Google Earth, lite problem... Navigering 2
greenjuice Problem med POI Loader Navigering 10
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
Mazon_80 Trip & Waypoint Manager Problem!!! Navigering 3
ranchn 2 problem med Garmin 60C Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...