Vilken GPS ska jag ha?

Inte den gula

Välj inte en eTrex (gula) (eller en eTrex Summit) utan lägg hellre på några kronor på Venture. Anledningen är att Venture (och även Legend och Vista) har fått en liten ”joystick” ovanför övre vänstra hörnet på displayen. Denna lilla "knapp" underlättar mycket av hanteringen.

Per Brune
 
Vettigt argument

OK, det kan jag hålla med om. Displayen är ju trevligare att titta på också, på de bättre modellerna i eTrex-serien.

Anders
 
ännu en gröngöling

Är även jag en förstagångsköpare av GPS och finner det hela något förvirrande. För att följa PR's disposition, följande är ungefär vad jag letar efter:

*Den ska vara liten, handhållen. Jag kommer att använda den mestadels i fjällmiljö där mottagningen torde vara optimal utan extra antenn eller dylikt.
*Den kommer uteslutande att köras på batteri. Föredrar R6 (AA) eftersom jag redan har detta till min pannlampa och således kan optimera förrådet av extrabatterier på längre turer.
*Angående kartor så har jag inte riktigt klart för mig när detta kan användas. Jag har fått intrycket av att de kartor som finns mest är för gator och vägar, korrekt? Antar att det även finns sjökort. Har man i fjällmiljö någon som helst användning för att kunna ladda in kartor? Om så är fallet, finns positioner inlagda för hyttor, toppar mm. (Mest intresserad av alperna). Eventuellt kan jag vilja använda kartor ändå, till cycling, paddling etc.
*Ja, jag är prylintresserad och kommer sannolikt, även om jag inte har något direkt behov av detta, finna nöje i att tanka över rutter till dator, jämföra med kartor etc.
*Funderar på att skaffa en med barometrisk höjdmätare inbyggd, eftersom jag inte har någon sådan separat. Mkt användbart i fjällen.

I princip har jag väl tänkt mig apparaten som en säkerhetsgrej, öka chanserna att hitta till hyttor i dåligt väder etc. men jag antar att när jag väl har prylen så kommer jag att använda den mer och efter ett tag önska att jag köpt en bättre.

Mikael
 
..tillägg

Kanske skulle nämna att jag alltså undrar om någon kan komma med tips på modeller som passar bra för bruk enligt ovan...
 
Förslag

blomma; sa:
Kanske skulle nämna att jag alltså undrar om någon kan komma med tips på modeller som passar bra för bruk enligt ovan...
Garmins eTrex-serie är bland de absolut minsta och smidigaste. Går på AA-batterier. Två alternativ i denna serie har elektronisk kompass och höjdmätare:
Summit - http://www.garmin.com/products/etrexsummit/
Vista - http://www.garmin.com/products/etrexVista/

Vista har dessutom möjlighet för kartor som definitivt ger en extra dimension. Utöver utmärkta vägkartor (Garmin MetroGuide) finns sjökort (BlueChart), Friluftskartan (ganska dyr) och det finns dessutom program för att själv editera kartorna (pyssligt men möjligt). Då du tror att ditt intresse kommer att växa så rekommenderar jag eTrex Vista.

Magellan har alternativ men dessa har då klart större format. Detta är den enda jag hittar med kompass och barometer men jag kanske missat någon: Meridian Platinum - http://www.magellangps.com/en/products/product.asp?PRODID=1

Alla dessa klarar att kommunicera med PC men du måste kolla upp om kabel för detta ingår.

Här diskuteras sjökort i handhållen GPS och de begränsningar det har: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23400

Finns flera trådar men här diskuteras möjligheten att editera kartor: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23230

Friluftskartan har diskuterats i många, många trådar här i forumet och här ser du täckningen:
http://www.garmin.se/adfinity.aspx?pageid=571
 
Tack...

...för ett mycket utförligt svar! Precis en sådan redogörelse jag letat efter men inte fuunit. Lutar åt att jag köper en med karta då jag annars sannolikt kommer att ångra mig när jag tröttnat på att pilla på alla andra funktioner.

Jag bor i England, så jag förmodar att GPS Warehouse kan vara en logisk leverantör. Verkar vara många som beställer därifrån även till Sverige.

Mvh
Mikael
 
Teknikskifte på gång?

Jag tror det kan vara av intresse för de som följt denna tråd att kolla dagens inlägg:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23574
Fundera också över de inlägg som gjorts under denna tråd från början! Bedöm de inlägg som gjorts med tanke på deras värde om du står inför ett köp nu i höst ur ett konsumentperspektiv. Jämför också de inlägg som gjort under " Oskäliga priser...." Vilka råd Martin fick av olika "kompisar" på Utsidans GPS-forum som verkar idag vederhäftigast? Finns det medlemmar i forumet som har andra perspektiv än konsumentperspektiv? Och om så är fallet borde det inte redovisas av etiska skäl? Bör inte "massmarknaden" bearbetas på betald annonsplats eller i betalda brochyrer tex.?
 
Re: Teknikskifte på gång?

larlil; sa:
Vilka råd Martin fick av olika "kompisar" på Utsidans GPS-forum som verkar idag vederhäftigast?
Eftersom det är jag som haft de hårdaste diskussionerna med larlil i denna tråd så antar jag att det är mig han syftar på och då uppmanar också jag folk att fundera på våra respektive råd ur Martins perspektiv.

Martin frågade efter "...en GPS som kan visa karta, och som alltid bör den inte vara heldyr."

Jag gissade då att han ville ha någon av de billigare eller mellanprissatta kartmodellerna men om han ändå ansåg sig ha råd med en riktigt dyr GPS föreslog jag GPS V eftersom jag råkar veta att det bland motorcykelfolk (ett användningsområde Martin nämnde) är den allra mest populära modellen.

larlil däremot vänder sig till Martin och säger: "...är ett teknikskifte på gång inom handhållen GPS, det du i första hand frågade om."
Här rekommenderar jag alla att gå till trådens allra första inlägg och själv försöka hitta det som larlil hävdar att Martin frågade om. Jag har läst det flera gånger och inte hittat det. Däremot hittar jag ordet teknikskifte första gången mycket längre ner när larlil börjar prata om det och sedan envist fortsätter tjata om detta begrepp i varje inlägg. Då larlil har fokus på detta teknikskifte är det heller inte så konstigt att han rekommenderar respektive tillverkares absolut dyraste toppmodeller.

För övrigt kan ni på två andra ställen i tråden se att jag försöker ge råd som är anpassade efter frågeställarens behov och inte enbart fokuserar på det jag själv råkar vara mest intresserad av.

Så visst, fundera gärna på vem som gav råd mest i linje med det Martin efterfrågade.
 
Tyvärr så är det ju vanligt förekommande i dessa forum att den stackars frågeställaren får ett eller två hyfsade svar i början på tråden och sedan kapas tråden av någon / några som propagerar för helt andra prylar eller platser än det frågeställaren var intresserad av.
Detta kommer vi antaglogen att få leva med, men jag undrar om inte ett konsekvent negligerande av trådkapare skulle hjälpa lite.

För att inte själv kapa tråden så kan jag bara hålla med Per att GPS V är en utmärkt modell till cykel / MC.
Kolla bara så att inte polariseringen i dina solglasögon är omvänd mot polariseringen i displayglaset, särskilt i liggande läge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.