Villrådig för Hillebergstält

Ännu en tråd om Hilleberg. Men är väldigt villrådig. Är i banorna att köpa ett nytt tält och står och väger tankarna för Anjan 3 GT eller Nallo 3 GT. Tältet ska vara ett 3-säsongs tält, dvs ska inte användas när det är vinter. Jag bor i Skåne så användningstiden är mellan tidig vår och sen höst. Sen vill jag använda det på sommarturer i fjällen i Sverige eller Norge. Då i perioder från juni-augusti.

Vad är era erfarenheter av Anjan? Är det tillräckligt eller blir det en risk? Jag förstår att den klarar de svenska fjällen, men blir det vanskligt? Är det dragigt? Eller ska man vara mer restriktiv och köra på Nallo som klarar tuffare vindar och så när man är i just fjällen. Som sagt jag kommer förmodligen enbart befinna mig på fjället sommartid.

Min budget är runt 10 000. Helst ska tältet inte väga allt för mkt heller. Ju mer jag läser och undersöker desto mer villrådig blir jag.

Hjälp!
 
Annars kan jag rekommendera Exped´s tält vilka har fått bra kritik i många tester.
Orion-tälten är helt självstagande medan Venus-tälten där kan man öppna upp båda absiderna helt (vilket är skönt på sommaren).
Både inner- och yttertält är sammankopplade, så det är bara att trä in bågarna och sedan är det klart.
Dessutom tjänar du in några slantar jmf med Hilleberg.
 
Tuff

Kan inte hjälpa dig om de tälten du funderar på.

Men jag äger tre Hillebergtält och kan inte säga mer än köp.

Tänker mer hur tuff du är och ditt sällskap. Med vissa nära mig som sällskap vore Nallo det givna svaret.
 
Hej!

Jag har både Anjan 2 GT (en tidig version) och Nallo 3 GT (äldre version från tidig 2000 talet). Mycket nöjd med bägge tält.

Har använt Anjan i svenska fjällen i rejält ruskigt väder med mycket regn och kraftigt vind, inga problem! Har dock ej tältat i storm med det.
Jag tyckte att Anjan var lite väl dragigt i början, men det löste jag med att sy lite tältduk jag fick från Hilleberg på en del av innertältets myggnät vid fotändan. Nu är det inte dragigt längre, samtidigt som ventilationen är fortfarande väldigt bra.

Nallo är ypperligt både vinter och sommar, både på campingplats och på kalfjäll i vinterstorm. Ventilationen däremot var inte så bra som jag önskade, så att jag ersatte en del av innertältet vid fotändan med lite mesh-vävnad/myggnät jag också fick från Hilleberg. Då blev det mycket bra :)
 
nallo 3gt

har ett nallo 3gt och var i sylarna i höstas. var 41 sekundmeter i byarna en natt enligt personal på fjällstationen och det enda som hände med tältet var att 2 av tältstängerna blev lite böjda och att båda absid dragkejorna blåste upp en gång men jag var ändå på väg ut för att uträtta vissa behov. :)
 
Anjan

Jag har Anjan 3 och är riktigt nöjd. Har dock inte använt tältet i 40 sekundmeter men bra blåsigt på kalfjället. Jag har dock sett filmer på youtube uppåt 38 sekundmeter utan problem. Personligen föredrar jag Anjan 3 då det går att få en ljuvlig utsikt inifrån tältet och har en lägre vikt.
 
Har ett Nallo4GT och anledningen till att jag bytte mina andra tält var att jag ville ha sidor som gick hela vägen ned till marken. Då det blåser kallt gör det stor skillnad tycker jag. Viktskillnaden är försummbar då man inte pratar ultralätt ändå. 3.6kg för 4p året runt tält med enorm absid tycker jag iofs är ultralätt.

Bytte även mitt lilla tält till ett Hilleberg Unna pga detta med drag längs sidorna.

Att sedan kvaliteten är oöverträffad gör ju inte saken sämre, bara plånboken tillfälligt lite tunnare... :)
 
Tack för alla svar!

Just nu lutar det nog inte åt att det blir Anjan utan har väl ställt in siktet på Nallo istället. Men då blev jag tvekade till om man ska ha GT varianten eller den vanliga. Går man plats med två 70liters ryggsäckar i den vanliga absiden utan problem?

Varför jag mer ställer mig tvekade till GT är väl vikten, samt att tältet kanske känns för stort och otymplig, den är ju ändå 4 meter långt
 
Tack för alla svar!

Just nu lutar det nog inte åt att det blir Anjan utan har väl ställt in siktet på Nallo istället. Men då blev jag tvekade till om man ska ha GT varianten eller den vanliga. Går man plats med två 70liters ryggsäckar i den vanliga absiden utan problem?

Varför jag mer ställer mig tvekade till GT är väl vikten, samt att tältet kanske känns för stort och otymplig, den är ju ändå 4 meter långt

Jag äger ett Nallo 3 GT och jag upplever tältet som väldigt kompakt trots sina 4 meter. Väl värt den extra pengen och vikten för mig att ha en stor absid att avlasta och laga mat i. Kan inte riktigt svara på om två 70liters säckar får plats i "vanliga" Nallo men av erfarenhet från tält i samma utförande så går det - blir rätt så trångt dock.
 
Jag äger ett Nallo 3 GT och jag upplever tältet som väldigt kompakt trots sina 4 meter. Väl värt den extra pengen och vikten för mig att ha en stor absid att avlasta och laga mat i. Kan inte riktigt svara på om två 70liters säckar får plats i "vanliga" Nallo men av erfarenhet från tält i samma utförande så går det - blir rätt så trångt dock.

Jag har bl a ett vanligt Nallo2, och att ha två stora ryggsäckar, kängor, matlagning och utgång via den enda absiden är trångt. Tältet används mest som enmansboende, eller som extra tält när vi är ute 4 personer och kan fördela packningen på något av de andra tälten (Nammatj 2GT eller Kaitum 2).
Kaitum 2 är perfekt som tvåmans vandringstält med stort innerytrymme och där ena absiden kan användas till utgång och matlagning, den andra sväljer lätt en 82 och en 65 liters ryggsäck.
 
Tack för alla svar!

Just nu lutar det nog inte åt att det blir Anjan utan har väl ställt in siktet på Nallo istället. Men då blev jag tvekade till om man ska ha GT varianten eller den vanliga. Går man plats med två 70liters ryggsäckar i den vanliga absiden utan problem?

Varför jag mer ställer mig tvekade till GT är väl vikten, samt att tältet kanske känns för stort och otymplig, den är ju ändå 4 meter långt

Jag har Nallo 3, gamla modellen. Använder det bara för två personer. Eftersom det då är ganska gott om plats i innertältet kan man förvara mycket av packningen där. Ryggsäckarna tar då inte så mycket plats i absiden så det finns plats för t ex matlagning. Ryggsäckarna på bilden är två fullstora ramsäckar. Plockar man undan och håller lite ordning tycker jag att det fungerar riktigt bra. Men visst, två absider är optimalt.
/Lasse Å
 

Bilagor

  • 1999_Sitas-Teusa-Vakko-0334.jpg
    1999_Sitas-Teusa-Vakko-0334.jpg
    48.2 KB · Visningar: 1,086
Jag har nallo 2, nallo 3 och nammatj 3 gt. På vandring sommartid med sambon använder vi nallo 2. Är inga ”ul” packade utan kvalar närmare in på”light” (vill gå lätt men bo bekvämt och äta gott). Med lite vilja kan vi ha packningen i absiden och laga mat samtidigt om det behövs. GT är ju alltid skönare att bo i men inte lika roligt på ryggen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.