Dun vs syntet

Enlightened equipment har ett liknande stapeldiagram, med como-temp för olika comfort-tempsäckar. Jag la ut den i en tråd som handlade om kombinera olika säckar.
 
Letar, letar... Hittade den här tråden, men inget diagram.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=86890

Förresten, vet du/ni hur mycket kläder de utgår från att man har på sig när de räknar ut comf temp? Misstänker minst underställ.

För i så fall borde man ju kunna utsträcka temperaturgränsen uppåt genom att näcka helt enkelt.

Jag har för många år sedan läst att komforttemp. gäller när man har ett underställ på sig.
 
Jag har för många år sedan läst att komforttemp. gäller när man har ett underställ på sig.

+1.

Enligt diskussioner här på utsidan verkar det vara rätt individuellt d här mä underställ vs näck. När jag sov i -29 låg jag i underställ. Men natten efter var det -25 och blev tvungen att ta av mig understället för jag blev för varm. O eftersom jag ändå hade vaknat blev jag tvungen att pinka så klart.
 
Det har jag läst i en del recensioner också! Har gjort mig lite beänksam. Hur tycker du det funkar med täcka annars då?

Jag lutar ju åt Sestrals, men hamnar jag ändå på Cumulus så är ditt erbjudande helt klart intressant. Är det den varmare du har?

Ursäkta sent svar, har varit utomlands.

Jag tror att det är ganska individuellt hur det funkar, som sagt så vrider jag ofta en del på mig och sover ofta på sidan så bara det är ju en försvårande omständighet. Annars gillar jag tanken på täcke, jag är rätt varm av mig och tycker om att man kan ventilera och man har mer manöverutrymme än en sovsäck.
Har man lite mer utrymme i tältet än jag (har HB Enan) så är det säkerligen lättare att hålla ordning på dunet också. Eller om man hittar någon som bara kan dra in några längsgående sömmar som stoppar dunet.

Den jag har är M400 med hydrofobiskt dun.
 
Jahapp, nu är det gjort. En Sestrals på väg till mig. Eller om de ska tråckla ihop den först. Hade inte lagt märke till att det var 4 veckors leveranstid. Tur jag bestämde mig för att jag gillade purple and scarlet red ivf så jag får den till våren! Så får vi se sen om jag sällar mig till hyllningskören, men det tror jag nog.

Tack för all hjälp jag fick med valet!
icon7.gif
 
Jag läser ofta om att folk pratar om "i-vändare" eller "med-vändare" när det kommer till sovsäckar?

Finns det verkligen sådana säckar?

I mitt liv har jag kanske haft 8 olika sovsäckar. Jag är normallång och normalbyggd. Jag har aldrig haft en säck som jag kan röra mig "inuti" utan att säcken följer med.

Hade gärna haft en sån dock, då jag ofta sover lite sämre på tur då jag just rör mig mycket och säcken krånglar.
 
Jag gissar man menar en säck som är så bred att man mer eller mindre obehindrat kan röra sig i den. Hjälper nog om huvan inte är speciellt formsydd också. Western Mountaineering Terralite är enligt mig ett exempel på en sådan säck. Breda rektangulära utan huva också.

Uppdatering: och så klart quilt, alltså öppen undertill och ingen huva. Täcket / säcken ska ligga still även om du rör dig.
 
Var en av orsakerna till att jag valde ett täcke. Har aldrig trivts i mumiesäck. Den enda säck jag trivts i var en billig syntetsäck, typ från macken, som jag hade i båten. Den var som username2 beskriver, rektangulär och utan huva.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
Fred-o Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik? Bo och sova 24
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...