Finns intresse för gamla skridskor med trästock?

Planen är att röja i mina förråd under vintern. Jag har en del grejer jag aldrig kommer att använda och jag behöver utrymmet, men jag hatar att slänga fina, användbara saker.

Tror ni att man kan sälja ett par Gillbergsskrillor med trästock och vad ska man i så fall sätta för pris? Inte mycket, det förstår jag. Kan man ens skänka bort dem? De är helt ovanvända, inköpta -88 om jag inte minns fel. Tror t.o.m. att de ligger i originalkartongen.
 
Planen är att röja i mina förråd under vintern. Jag har en del grejer jag aldrig kommer att använda och jag behöver utrymmet, men jag hatar att slänga fina, användbara saker.

Tror ni att man kan sälja ett par Gillbergsskrillor med trästock och vad ska man i så fall sätta för pris? Inte mycket, det förstår jag. Kan man ens skänka bort dem? De är helt ovanvända, inköpta -88 om jag inte minns fel. Tror t.o.m. att de ligger i originalkartongen.

Tror nog du kan få en liten slant av någon samlare, men kanske 88 är för modernt/nytt.
Har för mig att jag någon gång sett bilder på medlemar i SSSK (Stockholms skirdskoseglarklubb) som haft någon form av historisk dag och använt tidstypisk utrustning och klädsel. En flitig skribent här på utsidan thureb, kan säger guida sig vidare inom SSSK om det är lönt. Skulle tro att han snart själv ser denna tråden.

/Patrik, som hellre skrinnar på moderna utrustning
 
Som Thure antyder - ett välhållet remtyg är/blir en bristvara och grillorna är i stort sätt värdelösa utan remmar. Själv slaktade jag ett par Gillbergare för att rädda mina holländare - se bilden Thure hänvisade till.
 
OK, tack för svar. Är det så illa känns det nästan som jag behåller dem som prydnad. De är ju fina. Skulle gärna se att de kom till användning.

Minns inte att det är nåt speciellt med remmarna? Vanliga raka läderremmar väl?
 
OK, tack för svar. Är det så illa känns det nästan som jag behåller dem som prydnad. De är ju fina. Skulle gärna se att de kom till användning.

Minns inte att det är nåt speciellt med remmarna? Vanliga raka läderremmar väl?

Är vanliga raka läderremmar en bristvara så hade jag sökt mig till en militärt överskottslager. Mycket gamla militärprylar (verktygsväskor, ryggsäckar mm) var försedda med läderremmar i bredder varierande mellan någon cm upp till knappa halvdecimetern. Sen kanske även dessa remmar har blivit torra och spröda av ålder och bristande smörjning men det kanske går att smörja igång gammalt bra läder.

Lycka till med era historiska grillor!

/Patrik, vars äldsta är med plastrem från tidigt 90tal
 
Läder gick av även på den gamla tiden. Reservläderremmar ingick i packningen på långturer.

Vid hälen är det en kort och bred rem med ett par metallringar för långremmen och en kort rem genom trästocken. Den senare går ofta av.

Thure
 
Hej,

Jo, det går visst att sälja. På Tradera brukar det säljas sådan skridskor ganska ofta. Priset varierar med skicket, hur man beskriver/fotograferar dom, om det är rätt person som ser annonsen, och om det blir budhysteri eller ej. Jag tror dom för det mesta brukar sluta kring 100-200 kronor, men det kan både bli mer eller mindre. Det verkar dock inte vara samlarstatus på dom. Ett lågt utgångspris kan ge ett högt slutpris.

Tradera fungerar bra för garderobs/vinds rensningar av saker som är mindre värda, men fullt användbara. Ingen avgift om sakerna inte blir sålda, och det är en annonsplats som många tittar på.

En snabbsökning ger vid handen att det nu finns ett par "trästocksskridskor" annonserade med ett utropspris på 150 kronor, dock inga bud. Du kan följa auktionen, och dra en slutsats om vad du kan begära.

Är för övrigt själv intresserad av ett sådant par i bra eller nyskick, lite som en kuriosa/prydnads grej.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.