Vilken dubbelpik?

Jag tänkte försöka hitta en dubbelpik på rea nu i slutet av säsongen, men vet inte riktigt vad jag letar efter. Lundhags nya core-pik verkar intressant. Dock funderar jag på om man vill ha all vikt i bara den ena staven eller om det är bättre med en jämn viktfördelning? I vintras körde jag mycket med min zandstra enkelpik i en näven och en vanlig stav i den andra, men tyckte att det efter ett tag blev riktigt tungt för ena armen.

Jag har även tittat lite på skyllermarks balanspik, pikmakarns, zandstras dubbelpik och även everest skatepole f12. Är dock osäker på om den sistnämnda går att benämna ispik eller om det bara är fråga om en skridskostav. Sen behöver jag även lite råd om hur lång dubbelpiken bör vara när man är 173cm lång?
 
Bra handtag

Jag har haft en Pikmakarn standard men har bytt till Pikmakarn Turbo för att få flera handtag

Det verkar vara det enda märket som har bra handtag med riktigt stora gummiplattor Dom gör att jag

inte glider med händerna när jag pikar eller stöttar för att inte åka omkull De har räddat mig många gånger

Sen gillar jag kopplingen Den sitter i handtagen Jag behöver knappt titta på pikarna för att koppla ihop och isär

dom

Delade har de lika vikt vilket är bra när man stakar

Ihopkopplade dubblas vikten och det känns lagom att pika med
 
Ca 1,3 meter men handtagens utformning har betydelse.

Jag har inte hittat någon köpepik jag är nöjd med utan har byggt egna. På piken två handtag det övre för stakning det undre för pikning med bättre balans med hjälpstaven istoppad i pikröret.

Ett par bilder nedan.

Översta bilden nedre piken med hjälpstav är min.

Under detaljbild på pikhuvud i aluminium (massiv fyrkantstav ssida 20 mm) med hårdmetallspets

och underst detaljbild på pik och hjälpstavshandtag det senare med kulled för fotografering.

Thure
 

Bilagor

  • 9cdbb8be-2756-45ac-8a4f-21425ea70b38.jpg
    9cdbb8be-2756-45ac-8a4f-21425ea70b38.jpg
    23.9 KB · Visningar: 4,003
  • a3ac7b23-3634-4219-a1b7-0387fbf1753c.jpg
    a3ac7b23-3634-4219-a1b7-0387fbf1753c.jpg
    37.6 KB · Visningar: 3,420
  • f13abf5a-80ea-4cf2-a40f-78c936528909.jpg
    f13abf5a-80ea-4cf2-a40f-78c936528909.jpg
    31.7 KB · Visningar: 3,418
Kopia på artikel från SSSKs klubbtidning om mitt pikbyggande:

Bättre bärighetsbedömning

Långfärdsskridskoåkning är till stor del hur man använder det man har mer än vilken utrustningsdetalj eller modell som gäller.
Att åka med och bakom erfarna och kluriga åkare ger impulser till förbättringar av åkteknik, isbedömning, klädsel, gruppåkning, hela spektrat av det Arne Olan kallar "icemanship".
Min förhoppning är att isbedömningskonsten fortsätter att utvecklas och spridas. Skaffa en guru eller flera och lär från dem. Inte nödvändigt att börja med att utveckla egna pikar.

Under mina 5 påbörjade decennier som långfärdsskridskoåkare har jag haft förmånen att åka bakom och studera först min far Ulf och under flera decennier och därefter bland många andra den i år åttioårige "isprofessorn" Lasse Almkvist.
Ulf Silvander fungerade som yngre förebild för mig och fick mig att börja leda i Klubben. Att se Uffe hantera lurig is är imponerande. Uffes och Ingemar Aourells egenproducerade issonder har i mina händer varit lite för lätta och spetsiga att testa mosiga iskvalitéer med.
Därför satte jag på en extra rörbit en bit från spetsen (se Isbiten nr 2 1992 sid 15)

Jag vill snabbare och säkrare kunna göra bärighetsbedömningar i farten under mina turer.

Alla knep är användbara. Förstahandsinfo från åkare dagen innan via telefonsamtal och färdrapporter är en bra grund till vilken uppmärksamhetsnivå som man kan börja med och var man skall vara mer vaksam. Ögonen ger massor av fortlöpande information. Bland annat försöker jag tänka på och bedöma ytstruktur, skridskospår, isläggningsgenerationer, råkar, vindbrunnar, strömställen.

Isens resonansljud kan ofta vara lättare att uppfatta från en annan åkare som är ett tjugotal meter vid sidan om eller framför. En tunnare is sviktar och det kan man ibland känna i knäna och kroppen som första tecknet på sämre bärighet.

Isens egenskaper kan provoceras genom att åkaren gungar till. Detta ger vågbildning i isen och i vattnet och är en bra metod att se släppråkar eller höra tunnare resonansljud några tiotal meter längre bort.

Hängmattebildning kan lättare ses från bakomvarande åkare. Många gånger så är det lämpligt att ha ett par 10-tal meters lucka mellan ledaren och åkare nummer 2 för att få bättre isbedömning och hinna stanna gruppen för att undvika massplurr.

Ledaren har vanligen bättre vaksamhet än de flesta av gruppdeltagarna och detta kan vara en förklaring till att plurr är vanliga i privatgrupper. Kan vara klokt att ha en bärighetsansvarig i privatgrupper som har uppdraget att vara extra receptiv.

En ispik skall vara ändamålsenlig och utan att trötta hand och arm fungera för isbedömning hela dagar och säsong efter säsong.

Balansen mellan pikhuvud, handtag och skaft, styvheten i skaftet och att hjälpstaven hjälper till att ge paketet tyngd bidrar till funktionen. Pikhuvudet skall vara koniskt så att det inte kilas fast i isen vilket skulle kunna böja eller knäcka skaftet om åkaren fortsätter framåt eller faller. Sådana påfrestningar kan uppkomma även för hjälpstaven vid t ex överis. Handtaget/handtagen får gärna ha en horisontell platta nedåt så att man inte behöver hålla handen så hårt knuten vid pikning och stakning.
Pikning i farten
Vikten i pik, hjälpstav och arm samverkar, och ännu mindre påkännande för arm och hand blir det om man utnyttjar åkningens framåtrörelseenergi, genom att pika snett framför sig med överarmen mot sidan i en tacklingsliknande rörelse. Detta fungerar bäst med böjda knän och ett pikhandtag som sitter på typ "slalomstavshöjd".

Tekniken att pika i farten har jag plockat upp från "isprofessorn" Lasse Almkvist och hans fälpik.

Den gamla falupiken har ett koniskt pikhuvud väl lämpat för pikning i farten, men avsaknaden av handtag som stöttar mellanhanden tröttar pikhanden. Senaste 10-årsperioden har jag byggt egna pikar med ett pikhuvud byggt i fyrkantsaluminiumstång med en cylindrisk del inlimmad i pikskaftet av runt aluminiumrör. Nedre delen av pikhuvudet koniskt spetsfilat och med spetsen av hårdmetall. Pikhuvudet slits inte av flitig användning. Pikröret utsätts för påfrestningar. Kommersiella ispiksrörsskaft har klenare dimensioner och håller inte lika länge vid flitig användning som mina senare pikar, med dimensionerna ytterdiameter 20 mm och godstjocklek 1,5 mm.
På min egenkonstruerade pik har jag två handtag där det undre ger bra balans på paketet pik med istoppad hjälpstav vid pikning medan det högre handtaget ger samma längd som hjälpstaven vid stakning. I övre ändan på hjälpstaven en skruv med kvarttumsgänga så att hjälpstaven kan användas som kamerastativ med eller utan en liten kulled mellan stavhandtag och kamera.
Piken har en flytkropp av rörisolering som också fungerar bra för att minska avkylningen från röret under skridskoåkning med piken i viloläge på armen. På flytkroppens övre del sitter ett kompasshus ditplacerat inuti en avskuren och krymt (värmepistol) 50 cl petflaska. Hela piken fungerar som kurslinjal. Kompassen har tålt pikning och transporter under 5 säsonger.
Min pik är ett pågående utvecklingsprojekt.
Troligen kan pikhuvudets storlek minskas något till ett kvadratiskt tvärsnitt på ca 17 mm och ännu bättre röregenskaper skulle kunna fås med ett koniskt pikskaftrör. Redan på sextiotalet fixade Arne Olan ett pikrör i kolfiber!
Längden på pikröret är lite tycke och smak. Längre hjälpstav och pikrör är bättre om man vill ha effektiv framdrivning via stakning medan kortare stavar ger förutsättningar för en bättre åkposition med böjda knän vilket också ger bättre beredskap för att parera vrakis och liknande besvärligheter. Även vid åkning på finis med piken i viloläge och vid fotografering och transport är kortare pikar hanterligare. Ett stumt rör ger bättre känsla för isens bärighet vid pikning. Lite svaj i rören kan å andra sidan minska lite av påfrestningen på armarna vid flitig pikning eller stakning. Personligen prioriterar jag isbedömningen och föredrar därför ett stummare skaft.
 
bästa pik 2016?

Är också i tankarna på att tomten ska få leverera mig dubbelpik och pensionera gamla träskaftare som jag kompletterat med lite gds så den har en skidstav som parkompis. Vill inte ägna mig åt GDS den här gången utan vill ha en pik som går att använda som stavar vid behov.

VIll kunna pika med båda ihopsatta och vill att de ska vara så lätta att sära och para ihopa att man gör det i farten. Jag är 186 cm. VIll inte att de ska vara för svajiga - varken vid pikning eller stakning. Jag vill inte ha handledsremmar utan bra handtag. Vill inte att de kröker sig för lätt om man skulle fastna i farten. Pris är av underordnad betydelse då jag väntar mig att ha dem i många år.

Har själv hittat några kandidater och vill höra för och emot och tips på om det finns fler alternativ.

självklart ligger pikmakarn bra till - hörs nästa på namnet
http://www.pikmakarn.com/
och där känns det som turbo eller supoerturbo som är kandidaterna

Lundhags och undrar för core om det känns konstigt att staka då stavarna väger olika:
http://www.lundhags.se/issakerhet/

Stadiums budgetvariant - vad är det som är sämre med billigare, om något?
http://www.stadium.se/sport/langfard/langfardsskridskor/141153001/everest.skatepole-f12.red

VIll nog inte har stadiums teleskopstavar då jag är rätt at teleskop-funktionen inte gillar att pikas med över lång tid, eller?

Tacksam för synpunkter och tips!

/Patrik, i ett synnerligen naturisfritt Blekinge
 
Tyvärr så är de flesta dubbelpikar förbrukningsvara. Det skulle gå att använda tjockare och starkare material i rören men det har ingen fabrikant mig veterligen satsat på.

Pikmakarens handtag är bra, Lundhags nya korkhandtag är intressanta.

Stadiums sålde en billig variant för ett par år sedan som fick bra omdömen men senaste säsongernas Stadiumpikar har kritiserats.

Kolla pikar själv och välj det som verkar bäst.

Thure
 
Köpte Lundhags Core

tidigare i höst efter att en av mina 10 år gamla Lundhags dubbelpikar sjönk vid en badning sista gången jag var ute förra säsongen. Har bara åkt ngr gånger än med de nya Core pikarna och en av nackdelar är just som Patrik påpekar att kunna pika med pikarna hopsatta är svårt. Core-pikarna är hopsatta i samma nivå dvs båda spetsarna når isen samtidigt. I övrigt är korkhandtagen bra vilket ger full flexibilitet för handplaceringen utan att behöva bli avkyld eller tappa fästet för handen. Flytförmågan är då också bra med korkens hjälp. Jag ser personligen ingen nackdel i att vikten är olika. Det är piken med fästet för hopsättningen som är tyngre och det är bra att det är tydligt. De gamla Lundhagsdubbelpikarna hade olika vikt också men då inte lika tydligt vem som var tyngre men det märkte jag ut.
Nu skall jag ut och köra in pikarna ytterligare med isobsning.
Lycka till med pikjakten.

//Omar
 
Sidan 93 senaste Utemagasinet har bild på ett par Skyllermarkspikar.

Handtagen liknar Pikmakarens och dessa pikar kanske kan vara ett bra alternativ.

Thure
 
Sidan 93 senaste Utemagasinet har bild på ett par Skyllermarkspikar.

Handtagen liknar Pikmakarens och dessa pikar kanske kan vara ett bra alternativ.

Thure

Är det dessa du menar:
http://www.addnature.com/skyllermarks-balanspiken-437666.html

Håller med om att de liknar pikmakarns standard.

Tyvärr är det för få butiker i mitt närområde som har pikar till påseende - såg inte en pik på stadium i Karlskrona vid senaste besöket - dock var skidsko och pjäxa och andra småtillbehör framtagna.

Något som talar för eller mot pikmakarn versus skyllermarks?

Fortfarande ligger pikmakarnas turbo alt supoerturbo högt på listan - hur är den att pika med ihopasatt?

Är de enkla att koppla samman och isär under åkning?

/Patrik
 
Spetsens lutning

Jag tycker mig ha märkt att spetsens utformning har betydelse för olika slags åkning,
Den, som bara pikåker i skravelis och/eller motvind klarar sig bra med en rak spets.
Den däremot, som alltid använder stavarna vid normal åkning, kan ha viss fördel av en snedställd pikspets. Spetsen kan vara av platt stål, som en skruvmejsel, men med snedslipad ytterdel. Man får experimentera med olika vinklar på själva spetsen.
Vore fint om dubbelpikarna såldes med utbytbara spetsar av hårdmetall med olika vinklar, så att man kan byta och prova sig fram själv.
 
Med hårdmetallstift i spetsen blir det bra fäste.

Blir det inte sämre pikning/ bärighetsbedömning med sned spets Hans?

Thure
 
Är det dessa du menar:
http://www.addnature.com/skyllermarks-balanspiken-437666.html

Håller med om att de liknar pikmakarns standard.

Tyvärr är det för få butiker i mitt närområde som har pikar till påseende - såg inte en pik på stadium i Karlskrona vid senaste besöket - dock var skidsko och pjäxa och andra småtillbehör framtagna.

Något som talar för eller mot pikmakarn versus skyllermarks?

Fortfarande ligger pikmakarnas turbo alt supoerturbo högt på listan - hur är den att pika med ihopasatt?

Är de enkla att koppla samman och isär under åkning?

/Patrik
Skyllermarks har bara dessa på hemsidan så det är nog samma.

http://www.seatosummit.se/Balanspikar.htm

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
Jonas Willgott Dubbelpik Kompardell Långfärdskridsko 14
josohl Finns det någon bra dubbelpik? Långfärdskridsko 9
annagbg Bra dubbelpik? Långfärdskridsko 45
jjareman Everest dubbelpik - bra/dålig Långfärdskridsko 44
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
Vicke Dubbelpik Långfärdskridsko 2
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.