Hammock

Att sova i hammock verkar helt fantastiskt och lockar verkligen men verkar komma med en del problem i vårat klimat.

Hur realistiskt är det att sova i t.ex. en DD Frontline med sovsäck som TQ och liggunderlag istället för UQ på sommaren i västra götaland? Bör man vänta tills man har råd med en riktig UQ?

Att sova i vindskydd med samma liggunderlag och sovsäck är absolut inga problem men jag tänker mig att den fria luften under kroppen i en hammock bidrar till betydligt större nedkylning.

Tacksam för tankar och svar :)

Jag har sovit flera nätter med liggunderlag och sovsäck och klarat mig fint. Men jag skulle inte rekommendera att köra med sovsäcken som TQ, utan istället använda den som vanligt.
Trots det så sitter jag själv och funderar på en UQ nu, tycker att man ligger skönare med en sån. Det blir inte lika bökigt, och så blir det varmare.
Jag har kikat både på en Snugpak och på UK Hammocks, men även tagit kontakt med Roberts.pl för att höra vad de ska ha för att göra en... Ska bli spännande att se vad det blir.
__
Fredrik
 
Tack för alla svar!

Då känns det ändå som att jag kan köpa hammock och tarp i år och sedan köpa UQ längre fram när ekonomin tillåter. Prismässigt känns DD Frontline helt klockren som en start-hammock.
 
Tack för alla svar!

Då känns det ändå som att jag kan köpa hammock och tarp i år och sedan köpa UQ längre fram när ekonomin tillåter. Prismässigt känns DD Frontline helt klockren som en start-hammock.

Du kommer inte att bli besviken med den hängmattan. Jag är mycket nöjd med min :)
__
Fredrik
 
Jag har en Exped Synmat och har haft den i hängmattan under vår, sommar och höst och inte frusit mer än om jag skulle sovit i tält eller vindskydd. Så visst funkar det bra utan att behöva sy eller köpa en underquilt, men komforten blir betydligt skönare utan liggunderlag. Det har ju en tendens flytta på sig och glida lite på sidan. Det problemet skulle kunna vara snabbt åtgärdat om man sydde fast några resårband som fixerar liggunderlaget centrerat i mitten av hängmattan.
Nu tillhör jag dom som gärna spänner upp tarpen högt över hängmattan för att få lite fri sikt och absolut "frihetkänsla" och det kan bli ganska blåsigt om det vill sig illa mitt i natten. Men hellre det än att stänga in sig så man nästan hänger under ett tälttak.

Vackert läger !! Gillar också att se ut från hammocken , annars kan man ju tälta.... // Andreas
 
Har provat olika "byggen". Med och utan UQ , 1 eller 2 liggunderlag 1 cm , 1 st 2 cm liggunderlag, liggunderlag i fickan på min dd hammock eller direkt i hammocken osv.

Ner till - 15 funkar detta för mig :

DD Hammock travel
2 cm cellplastliggunderlag från Jula (grymt bra då det inte åker runt i hammocken & är varmt)
Isfjorden sovsäck comf -9

Vänder hammocken så man får det inbyggda myggnätet på undersidan av hammocken, lägger liggunderlaget direkt i hammocken ( slipper kondens i massor ! ) I med säcken och inte för mycket kläder på sig ( tunnt underställ räcker gott då jag inte har något innerlakan att skydda säcken från smuts..) Har även en yttersäck (Haglöfs, vattentät botten andandes överdel) som jag använder ibland då det är Göteborgsväder ( regn dimma dis luftfuktighet på 110% , hjälper massor mot kondensen och blir perfekt att lägga kläder mellan de 2 säckarna.

Sov i detta igår natt -13, funkade utmärkt !

Har provat 1 cm cellplastliggunderlag men underkylan kommer igenom på småtimmarna....

Ska fortsätta söka fler alternativ här ! mycket bra tips o knep. Tack // Andreas
 
Tog och packade ryggan på nyårs dagen, traskade ner till havet och hittade 2 träd att hänga i. riggade hammocken och la i min nya sovsäck. hoppade i och låg 1,5 timme och tittade på solnedgången. Hammocking är livet !!! // Andreas
 

Bilagor

  • DSC_3867.jpg
    DSC_3867.jpg
    66.9 KB · Visningar: 2,057
  • DSC_3870.jpg
    DSC_3870.jpg
    23.3 KB · Visningar: 1,799
Tarp storlek

Tomten kikade förbi i julas och lämnade en DD Travel hammock. Ser fram emot att få komma ut och premiär hammocka lite snart när temperaturen stigit lite. Måste dock införskaffa en tarp. För enkelhetens skull funderar jag på att beställa en DD Tarp från Huskygård. Jag vet dock inte vilken storlek som är optimalt och efterfrågar lite råd. Valet står mellan 3x3m eller XL 4,5x3m.

Vill ha en så mångsidig tarp som möjligt som man kan både kan göra ett luftigt tak med eller om vädret är bittert, stänga in sig i en "kokong". Men det verkar samtidigt rätt otympligt att hantera ett tygstycket som är större än rummet man sitter i just nu, talar då om XL:n..

Vad är era erfarenheter om tarpstorlekar?
 
Tomten kikade förbi i julas och lämnade en DD Travel hammock. Ser fram emot att få komma ut och premiär hammocka lite snart när temperaturen stigit lite. Måste dock införskaffa en tarp. För enkelhetens skull funderar jag på att beställa en DD Tarp från Huskygård. Jag vet dock inte vilken storlek som är optimalt och efterfrågar lite råd. Valet står mellan 3x3m eller XL 4,5x3m.

Vill ha en så mångsidig tarp som möjligt som man kan både kan göra ett luftigt tak med eller om vädret är bittert, stänga in sig i en "kokong". Men det verkar samtidigt rätt otympligt att hantera ett tygstycket som är större än rummet man sitter i just nu, talar då om XL:n..

Vad är era erfarenheter om tarpstorlekar?

Hej! Ja, jag har erfarenhet av en hel del olika tarpar. Mina behov ska täcka rejäl kyla och rejäl köld och därför har jag experimenterat lite. först hade jag Hennessy Hammocks diamantformade lilla tarp som sitter fast i linorna. Denna lösning fungerade så länge det inte var rejält svenskt regn och ruskväder. Jag ville ha en rejäl tarp som gick att använda till ungefär det du beskriver. Mångsidig, stor och möjlig att stänga in sig i en kokong. Med en DD XL-tarp går detta jättefint. Det enda dilemmat är att den blir väldigt lång. Idealet för en hängmatta är ett trädavstånd mellan 4-6 meter. Med en DD-XL-tarp måste du alltså hitta träd som motsvarar minst 4.5 meter, vilket ibland är lite klurigt. Den andra nackdelen är att det blir en rejäl klump att bära med sig.

Fördelarna med en XL är uppenbara. Storleken gör att du lätt kan pyssla inne i tarpen, du kan lägga alla dina grejer regnskyddat, och även laga mat osv. Väljer du att göra en kokong, får du ett rymligt, och rejält utrymme som klarar riktigt rejält väder. Jag har tillbringat mycket tid i en sån tarp när det blåser otroligt mycket, vilket inte var något problem ens när det regnar kraftigt.

Nu använder jag mest en Hennessy Hex tarp. Denna tarp är för mig ganska optimal. Saken är den att detta också fungerar riktigt fint i dåligt väder. Även när jag är i otroligt risigt väder, så får jag inte in en droppe vatten eller snö i hammocken. Denna är 365 x 305 cm vilket för mig är helt perfekt. Hade jag velat ha ännu mera skydd, skulle jag nog skaffa en Hennessy monsoon rainfly:

ex-mons-70d-fly-shad-680.jpg



Vill du se hur en DD XL-tarp kan bli utifrån dina önskemål kan du hitta bilder här:

https://picasaweb.google.com/101615...ck?noredirect=1#slideshow/5716097429500438322

Så... Allt är beroende på dina behov, men vill du ha en rejäl tarp där du kan befinna dig även när du inte ligger och sover gott i din Hammock, är verkligen en DD XL-tarp något för dig.
 
Den här natten var det Göteborgsväder, 100% luftfuktighet o duggregn. Allt var blött. Föredrar helt klart minusgraderna. Efter lite olika tester så funkar det bra att vända hammocken så myggnätet kommer under, blir lättare att bo nu på vintern. Utgång nu i helgen och prova lite nya knep o knåp !! // Andreas
 

Bilagor

  • DSC_3910.jpg
    DSC_3910.jpg
    50.6 KB · Visningar: 4,546
Ja ha .. Min dotter 5 år är helt såld på att sova hängmatta hemma än så länge... När vi ska ut i skogen till våren vill hon ha en egen hängmatta ... det är helt ok .. men kravet är att den är rosa. Ok jag letade lite och hittade denna.. verkar helt ok bara komplettera med en myggnätsstrumpa. Någon som provat dessa ??

// Andreas

http://www.lasiesta.com/en/CLH15-7/?menu=a114
 

Bilagor

  • pinkhammock.jpg
    pinkhammock.jpg
    35.2 KB · Visningar: 1,925
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.