Marmot Helium/Sawtooth

Nu ä det dags att pensionera min +30 år gamla sovsäck (Caravan Skvader) och jag är ute efter en säck för sommarfjällvandring + skog vår&vinter. Jag tycker Marmot ser ut att göra bra säcka och jag har funderingar på Marmot Helium. Är det någon som har erfarenhet av hur bra man kan ventilera den? Är rädd att den kan vara i varmaste laget.

Är det motiverat att välja Helium framför Marmot Sawtooth? Dom verkar ha ungefär samma prestanda värmemässig. Det skiljer lite i vikt och ganska mycket i pris..
 
Jag har inte Helium, men dock den lite svalare Hydrogen (Tlimit -1C, TComfort +4C) i samma serie som Helium och en Marmot Pinnacle som är en 800CUIN dunsäck (Tlimit -12C, TComfort -5,5C) . Använder Hydrogen på fjällvandring under högsäsong mitten av juli-mitten av augusti samt maj-september i södra Sverige, men när frostnätterna närmar sig väljer jag att bära den extra vikten av min Pinnacle.
Min son har även en Sawtooth, men det är den lite äldre modellen med vitt gåsdun, och det är en bra sovsäck. Idag har Sawtooth 650CUIN ankdun medan Helium har 800+CUIN vitt gåsdun vilket både är bättre dun och högre fyllnadsvikt. Pga att Helium har högre dunkvalitet och tunnare tyg än Sawtooth, är den ca 200g lättare och mer komprimerbar om det är viktiga kriterier. Värmemässigt är Sawtooth och Helium ganska nära varandra. Helium har hellång tvåvägs dragkedja idag vilket innebär bra möjligheter till ventilation (det fanns tidigare årsmodeller med kort dragkedja om du tittar på gamla tester men det har Marmot skrotat).

Hade jag idag valt enbart en sovsäck för fjällvandring etc hade det nog blivit en Helium eller motsvarande från något annat fabrikat.
 
Jag har en Marmot Helium som jag köpte förra året.
Den har hellång dragkedja på vänster sida som slutar i höjd med mitten av smalbenen, på höger sida så finns det en kortare dragkedja som ger lite bättre rörlighet när du ligger i säcken samt kan användas till att ventilera lite.

Min väger in på 998g med packsäck vilket är extremt bra med tanke på hur hur varm den är.

Min är märkt med EN-temp:
-5.2 Comfort
-12 Limit
-31.3 Extreme

I somras så ångrade jag att jag inte köpte en Hydrogen (samma säck men svalare). Jag har ännu inte sovit med säcken stängd men det var ju en extremt varm sommar och jag sov bara i säcken under perioden Juli/Augusti omkring Abisko-Nikkaluokta och jag tror inte att vi hade under 10 plusgrader någon natt den vandringen.

Jag har märkt att jag är ganska varm av mig så jag sneglar fortfarande lite på Hydrogen men samtidigt så känns det tryggt att veta att jag i aldrig kommer att behöva frysa mig igenom en natt i den här säcken, den lär hålla mig varm under hela vandringssäsongen i fjällen och förmodligen mer därtill.
 
Tack för svaren. Jag har också sneglat på Hydrogen med tanke på den lägre vikten. Kanske blir för kall (såvida det inte blir en till lika varm sommar). Det får bli ett beslut i slutet av veckan.
 
Tack för svaren. Jag har också sneglat på Hydrogen med tanke på den lägre vikten. Kanske blir för kall (såvida det inte blir en till lika varm sommar). Det får bli ett beslut i slutet av veckan.

Kan väl bidra med min erfarenhet av Hydrogen. Den modell jag har är inköpt 2013 och har 850CUIN dun, dvs före att Marmot började med behandlat (Down Defender) dun. Yttertyg i Pertex Microlight, hellång dragkedja.
Min är EN testad till Tlimit -1,2C, TComfort +4C. Jag är man över medelåldern och sover bekvämt på ett välisolerat liggunderlag ner till nattemperaturer på +3-4C i min sovsäck iklädd underställ och ett tunt sidenlakan. Kan tilläggas att jag gärna är lite frusen när jag sover, vilket kan förklara att TComfort är ett bättre riktmärke än Tlimit för mig personligen.

Tittar jag på dagens Hydrogenmodell ser jag att Marmot nu anger Tlimit -4,9C, TComfort +0,9C, så på något sätt har de uppgraderat Hydrogen till att bättre klara lite lägre temperatur.
 
Har också tittat lite på Helium.
Den har ingen värmekrage trots att det är en 3-säsongssäck.
Om någon har sovit i en Helium i lite minusgrader skulle jag vara intresserat av hur det kändes, alltså om det ändå var varmt och skönt eller om en värmekrage hade varit bra att ha.
 
Har också tittat lite på Helium.

Den har ingen värmekrage trots att det är en 3-säsongssäck.

Om någon har sovit i en Helium i lite minusgrader skulle jag vara intresserat av hur det kändes, alltså om det ändå var varmt och skönt eller om en värmekrage hade varit bra att ha.

Jag upplever inga problem med Helium i minusgrader. -18 som kallast har jag sovit i än så länge (förstärkt med tunn sommarsäck).

Skickat från min BAH2-W19 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
TheBostonRag Marmot Hydrogen/Helium/Phase20? Bo och sova 11
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
MAW Marmot Helium Membrain / WM Apache GWS Bo och sova 13
Joakim Ambrosson Marmot Hydrogen/Helium Bo och sova 9
kopano WM Apache SMF eller Marmot Helium EQ?! Bo och sova 0
Surjamten Marmot Helium Bo och sova 1
Uller Marmot Helium eller annan lätt säck. Bo och sova 4
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Dagsvandraren Marmot Cloudbreak 20 Bo och sova 7
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
JoeSwede Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite? Bo och sova 23
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
orjanraberg Marmot Nusku 3P Bo och sova 5
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
millimeter Marmot Never Summer o dyl Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
gaazmaa Marmot Grid PLUS? Bo och sova 1
Zaphi Marmot Halo 4p Bo och sova 9
bengtfalke Marmot Never Winter sovsäck? Bo och sova 2
herbert.m Marmot Sawtooth Membrain sovsäck Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
EOF Marmot Alpinist 2p Bo och sova 1
SUPERENDURO Marmot Limelight 3P Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...