Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning?

Western Mountaineering har riktigt bra, varma och samtidigt mycket lätta sovsäckar.
Har även en säck från polska Roberts som är av samma standard som WM - men inte lika dyr.
 
Jag tycker nog inte att Fjällrävens dunsovsäckar är speciellt prisvärda. Sarek three seasons verkar vara samma som säljs under namnet Singi three seasons, dvs TLimit -8C, 600CUIN 90/10 dun vilket är en relativt låg dunkvalitet i en dyr sovsäck. För en prislapp på närmare 4000 kr kan du hitta bättre sovsäckar från andra kända tillverkare som ex Marmot, Western Mountaineering, Roberts, Cumulus mfl.

Ex Marmot Sawtooth har ungefär samma egenskaper som Fjällräven Sarek three seasons (vikt, tempområde och dunkvalitet 650CUIN) till en betydligt lägre kostnad. Vill du ha en bättre sovsäck i högre dunkvalitet (800CUIN) som är ändå mer komprimerbar och lite varmare får du ex en Marmot Helium till samma pris som Fjällräven säcken ovan. I mina ögon ett betydlligt bättre köp.

Tack! Ska kolla upp detta. Lutar mot en helium eller en WM ultra lite 😊
 
Jag rekommenderar Cumulus. Tillverkar högkvalitativa sovsäckar från Polen för ett rimligt pris. Definitivit mer prisvärda än de du hittar i vanliga butiker som Naturkompaniet, Addnature, Outnorth mm, om du frågar mig. Jag själv använder Panyam 450 vilket har en komforttemperatur på -6 men jag har endast använt den ner till nollan i tunt underställ vilket har fungerat utmärkt. Tar upp väldigt lite volym i ryggsäcken och väger lite drygt 800g i vanligt utförande. Med andra sovsäckar har jag haft problem med att dragkedjan lätt fastnar i inre eller yttre tyget vilket alltid är lika oroväckande vid tunnare tyger. Det har Cumulus löst genom att ha ett fantastiskt plasthölje över dragkedjan som puttar undan tyget vilket gör att det inte fastnar. Det har fungerat överraskande bra och jag behöver inte längre aktivt tänka på att vara försiktig när jag ska dra upp eller ner dragkedjan. Här har du en video när jag försöker demonstrera funktionen, lite svårt att göra det med en hand dock. Här är med två händer. Alla modeller har inte den här funktionen men Panyam 450 har den bland annnat och deras Lite-serie om jag inte minns fel.

Fotdelen är utformad så att den inte sjunker ihop vilket de kallar shark-fin foot box: Det har fungerat utmärkt men inget jag känt som ett problem hos tidigare sovsäckar däremot föredrar jag den här designen.

Här är ett album där du kan se sovsäcken packad, förvaringspåsen och en linjal och sko för skala (linjalen är 27cm och jag har skostorlek 43).

Sovsäcken finns att köpa direkt från Cumulus hemsida eller genom svenska återförsäljaren Backpackinglight.se.

Hoppas det var till någon hjälp!
 
Senast ändrad:
Tack! Ska kolla upp detta. Lutar mot en helium eller en WM ultra lite 😊

Två mycket bra sovsäckar av hög kvalitet. Marmot EN-testar sina, medan WM har sin egen metod.
Några skillnader att beakta, WM Ultralite har krage vilket M Helium saknar. M Helium i de senare årsmodellerna har dubbla dragkedjor för enklare insteg och ventilering vid varmt väder...små praktiska skillnader.

Den stora skillnaden som du dock måste beakta är skillnaden i innermått (måtten från likvärding långa säckar, dvs Helium Regular och Ultralite M (ligglängd drygt 180cm):
WM Ultralite , axlar/höft 59"/51"
M Helium, axlar/höft 63"/58"

Jag som är i-vändare vill inte ha en för klaustrofobiskt skuren sovsäck, så Ultralite är för trång för mig. Det är även viktigt att säcken inte sitter för tight på dig då det innebär att loftet kan pressas samman och du förlorar både bekvämlighet och värme, så ta dina mått innan du väljer sovsäck om du inte har möjlighet att provligga först.
 
WM EN-testar. På taggarna som sitter på sovsäcken står det (men inte på deras webbsida tyvärr).

Ultralite
Komforttemperatur dam (T comf enl EN 13537): -4 °C
Komforttemperatur herr (T lim enl EN 13537): -10 °C

Från uthuset.se
 
Jag har en Marmot Never Winter som jag är mycket nöjd med. Någorlunda låg vikt. Någorlunda liten volym. Någorlunda bra vidd.

/Birger
 
Haglöfs LIM Dun +1 gillar jag. Under 500 gram. Är den för kall tar jag en Roberts jag köpte från Polen. Jag är ivändare och gillar rymliga säckar.

Thure


Hur funkar LIM +1 för oss som sprattlar en del?

Får man fråga om din längd/vikt utan att bli för påträngande?

Funderar på att köpa en nämligen.
 
Ex Marmot Sawtooth har ungefär samma egenskaper som Fjällräven Sarek three seasons (vikt, tempområde och dunkvalitet 650CUIN) till en betydligt lägre kostnad. Vill du ha en bättre sovsäck i högre dunkvalitet (800CUIN) som är ändå mer komprimerbar och lite varmare får du ex en Marmot Helium till samma pris som Fjällräven säcken ovan. I mina ögon ett betydlligt bättre köp.

Jag har en Marmot Sawtooth som jag är myckt nöjd med. Köpte den för ett antal år sedan och nu var det ett tag sedan jag använde den, men när den använts har den varit suverän. Både varm och god, hyfsat låg vikt (strax under 1400 gram) och komprimerad är den lätt att stuva både i ryggsäcken och i kajaken.

Jag tog regularmodellen, är ca 183 cm lång och väger runt 77 kg, och säcken passar bra att sova i utan att få cellskräck. ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
Almgren Tips på liggunderlag för "tjockisar"? :-) Bo och sova 16
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
85662 Tips på tältpåse? Med kompression? Bo och sova 6
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
plingen tips på campingar Bo och sova 3
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
pelle.k Tips på bra liggunderlag Bo och sova 6
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.