Dags för ny utrustning!

Dags att köpa utrustning. Har åkt en del men anser att jag ändå är rätt grön. Är av åsikten när det gäller det mesta att jag hellre lägger till nån hundring när man ändå ska köpa saker som ska vara länge än att snåla och ångra sig efter nån vecka. :)
Efter lite läsande tror jag att jag fastnat på skyllermark röd. Tänkte att den där sidledsinställningen kanske är bra när man ändå ska köpa nåt. Även Pikmakarn svart verkar ha den möjligheten.

Någon med erfarenhet och åsikt om Pikmakarn svart vs Skyllermarks röd?

Har storlek 41-42 på pjäxorna, är 173 lång och tänkte sikta på något runt 45cm skena. låter det rimligt?

Angående pjäxor, vandringskänga-stil eller sån "sportigare" modell? testade en Lundhags tour skate? och jämförde med en Alpina Traverse. upplevde att Alpinan var som natt och dag bekvämare. Är det nån skillnad på stabilitet i dom olika alternativen? för och nackdelar?

Letat en hel del men det är hyfsat begränsat med info att hitta tycker jag.

Tacksam för svar! Trevlig helg! :)
 
Angående pjäxor, vandringskänga-stil eller sån "sportigare" modell? testade en Lundhags tour skate? och jämförde med en Alpina Traverse. upplevde att Alpinan var som natt och dag bekvämare. Är det nån skillnad på stabilitet i dom olika alternativen? för och nackdelar?

Har gått i samma funderingar sen jag köpte turskidor för några veckor sedan och då hyrde Lundhags Guide BC-pjäxor som jag tyckte var mycket bra för skidåkning. Någon som har testat dem för långfärdsskridskor?
 
Alpina Traverse är en omtyckt pjäxa.

Länk till ett stort test från 2013 där den placerade sig som favorit.
http://docdro.id/7A0rSfG

När det gäller skridsko så toppar väl Skyllermarks Röd popularitetsligan.
Jag står själv i valet mellan 42cm och 47cm. Är 178cm lång och har 42-43 i skostorlek.
 
Senast ändrad:
Alpina Traverse är en omtyckt pjäxa.

Länk till ett stort test från 2013 där den placerade sig som favorit.
http://docdro.id/7A0rSfG

När det gäller skridsko så toppar väl Skyllermarks Röd popularitetsligan.
Jag står själv i valet mellan 42cm och 47cm. Är 178cm lång och har 42-43 i skostorlek.

Ja den verkar populär när man läser runt. Dessvärre verkar inte den kortare modellen gå att få tag i överhuvudtaget. :/

Efter en par dagars forskande och läsande har jag blivit lite klokare men fortfarande inte riktigt säker på vad jag ska köpa. Skyllermarks röda var slut, pikmakarn känns lite tvivelaktigt på något sätt och Lundhags fastnade jag inte riktigt för, vet inte riktigt varför ens. Kanske borde ge dom en chans till? Just nu ser det ut som jag kommer att åka och kika på ett par Zandstra Blade. Hyfsat pris, vridstyva och stadiga. Har inte läst något direkt tokigt om dom. Det enda skulle väl vara att radien då kanske är i största laget om man jämför med andra. Borde man göra något åt det? Eller märker jag ingen skillnad?
Låter det som ett vettigt val?
 
Ja den verkar populär när man läser runt. Dessvärre verkar inte den kortare modellen gå att få tag i överhuvudtaget. :/

Efter en par dagars forskande och läsande har jag blivit lite klokare men fortfarande inte riktigt säker på vad jag ska köpa. Skyllermarks röda var slut, pikmakarn känns lite tvivelaktigt på något sätt och Lundhags fastnade jag inte riktigt för, vet inte riktigt varför ens. Kanske borde ge dom en chans till? Just nu ser det ut som jag kommer att åka och kika på ett par Zandstra Blade. Hyfsat pris, vridstyva och stadiga. Har inte läst något direkt tokigt om dom. Det enda skulle väl vara att radien då kanske är i största laget om man jämför med andra. Borde man göra något åt det? Eller märker jag ingen skillnad?
Låter det som ett vettigt val?
Menar du att det inte går att få tag i Skyllermarks röd 42cm?
Om det blir Zandstra så tycker jag (amatör) att det bör vara mest lärorikt att inte ändra på radien det första man gör, det kan du göra efter något år när dom ändå behöver slipas om. Sedan lär du kunna avgöra vad som passar dig bäst.
 
Menar du att det inte går att få tag i Skyllermarks röd 42cm?
Om det blir Zandstra så tycker jag (amatör) att det bör vara mest lärorikt att inte ändra på radien det första man gör, det kan du göra efter något år när dom ändå behöver slipas om. Sedan lär du kunna avgöra vad som passar dig bäst.

Nja, ingen (av massor) av sidor och företag jag letat på har haft dom. +att det var någon som sa att det nog var kört att hitta ett par såna längre i år. Men har du något tips på var det finns lyssnar jag gärna. :)
 
Matnyttig info

Ingen med någon matnyttig info angående pikmakarn svart? Eller angående pjäxorna?

Jag har åkt kanske 100mil på mina Pikmakarn Svart och de har fungerat bra
Uppslipningen fram känns lagom trubbig och jag gillar den smala skenan
som ger bra bett
Sen behöver man inte slipa dem så ofta som mina gamla Skyllermarks Blå och
så är dom lite lättare

Ang. pjäxa så har jag Rossignol BCX6 och den är jag helnöjd med
Jag formade in dom med en hårtork
 
Jag har åkt kanske 100mil på mina Pikmakarn Svart och de har fungerat bra
Uppslipningen fram känns lagom trubbig och jag gillar den smala skenan
som ger bra bett
Sen behöver man inte slipa dem så ofta som mina gamla Skyllermarks Blå och
så är dom lite lättare

Ang. pjäxa så har jag Rossignol BCX6 och den är jag helnöjd med
Jag formade in dom med en hårtork

Ok låter ju sjysst . Har man någon nytta av sidojusteringen? Eller är den överskattad?
 
Sidojustering

Ok låter ju sjysst . Har man någon nytta av sidojusteringen? Eller är den överskattad?

Det beror nog på hur man åker
Vissa klarar sig utan men det vet man inte i förväg så jag tror det är bra att ha möjligheten så man kan få bra balans på skridskorna
Jag har testat att sätta bindningarna i mitten och det funkar inte alls för mig
Får ingen ordning på åktekniken då Svårt att ta ytterskär
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...